Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, fortsättning.

Men vari ligger påfrestningen, att hunden är fysiskt trött och trött i skallen efter att ha använt näsan under dagen? Det är väl inte nervpåfrestande på något sätt, tvärtom tror jag att reaktionerna borde bli mindre om hunden har fått springa sig nöjd och har använt huvudet på det sätt den är ämnad att göra. En hund som reagerar under de förhållandena är skräpig mentalt, (om det inte är så att den är alldeles för ung och omogen för provet.)

De moment som är avsedda att vara belastande i mh:t är overallen/dumpen som flyger upp ett par meter framför hunden, skramlet bredvid hunden, spökena och skotten som testas både i aktivitet och passivitet. Det enda hotet är spökena, precis som du visste. Dumpen är inte menad att ses som ett hot, utan som en plötslig överraskning.

Jag tror inte du förstår hur påfrestande en sådan dag är... Naturligtvis ger det utslag hos de hundar som har en skotträdsla, om de är fysiskt och mentalt slut? De tar slut under en sådan dag. Hundarna som får nollor är i regel skotträdda även i vanliga situationer, ja. Jag har sett några hundar få fyror på skottmomentet på ukl och sedan stått bredvid dem på nyårsafton och kollat på raketer, eller sett dem ligga kopplade i dragkroken på skjutbanan utan tillstymmelse till reaktion. Jag tror inte någon skulle kalla dem skräpiga mentalt.
Ladda sov som en gris i tre dagar efter sitt unghundsprov. Vi gjorde BPH tre veckor senare och det var som vilken promenad som helst.

img-6348.PNG

Här är hennes och rasens BPH. Det är inte så många som startat, men det ger ju ett hum i alla fall. Stackars jakthundar som inte utvärderas mentalt efter SKKs/BHKs anvisningar och blir skräpiga mentalt :down:
 
Jag tror inte du förstår hur påfrestande en sådan dag är... Naturligtvis ger det utslag hos de hundar som har en skotträdsla, om de är fysiskt och mentalt slut? De tar slut under en sådan dag. Hundarna som får nollor är i regel skotträdda även i vanliga situationer, ja. Jag har sett några hundar få fyror på skottmomentet på ukl och sedan stått bredvid dem på nyårsafton och kollat på raketer, eller sett dem ligga kopplade i dragkroken på skjutbanan utan tillstymmelse till reaktion. Jag tror inte någon skulle kalla dem skräpiga mentalt.
Ladda sov som en gris i tre dagar efter sitt unghundsprov. Vi gjorde BPH tre veckor senare och det var som vilken promenad som helst.

img-6348.PNG

Här är hennes och rasens BPH. Det är inte så många som startat, men det ger ju ett hum i alla fall. Stackars jakthundar som inte utvärderas mentalt efter SKKs/BHKs anvisningar och blir skräpiga mentalt :down:

Men ingen påstår att raser som inte utvärderas blir skräp :confused:
Och ingen har hävdat att det skulle utvisa jakt och vallhundars egenskaper i sitt arbete.

Det känns lite som en del här letar motargument mellan raderna i det som skrivs och nonchalerar det som upprepats flera gånger.

Nä..nu ska jag gå in till vetten med tantlösa tanten och Skägget som ska bli två kulor mindre :)
 
Men ingen påstår att raser som inte utvärderas blir skräp :confused:
Och ingen har hävdat att det skulle utvisa jakt och vallhundars egenskaper i sitt arbete.

Det känns lite som en del här letar motargument mellan raderna i det som skrivs och nonchalerar det som upprepats flera gånger.

Nä..nu ska jag gå in till vetten med tantlösa tanten och Skägget som ska bli två kulor mindre :)

Förfasandet över frånvaro av BPH/MH tyder ju på det.
Likaså att det som använts för att utvärdera jaktraserna/vallhundarna i hur många generationer som helst, dvs jaktproven, inte anses vara någon utvärdering.

Men den här diskussionen har ju gått några varv flera gånger tidigare, så i vissa fall får man nog enas om att vara oense :)
 
Fast helst vill du att alla ska ha sina hundar inomhus, se dem som familjemedlemmar och inte som arbetsredskap?
Nu lägger du ord i munnen på mig. Otrevligt.

Jag sa bara att jag inte tycker det ena behöver utesluta det andra. Förhoppningsvis kommer jag kunna använda mina hundar i praktiskt arbete i framtiden, och då kommer de vara mina arbetskamrater som bor inne hos mig. Gör det mig sentimental så är jag mer än gärna det.
 
Nu lägger du ord i munnen på mig. Otrevligt.

Jag sa bara att jag inte tycker det ena behöver utesluta det andra. Förhoppningsvis kommer jag kunna använda mina hundar i praktiskt arbete i framtiden, och då kommer de vara mina arbetskamrater som bor inne hos mig. Gör det mig sentimental så är jag mer än gärna det.
Det går ypperligt att ha arbetshundar inne, men det leder till mycket städjobb! ;)
 
Gemene man är jag, majoriteten i tråden och tant Agda med shih-tzun Doris, 9 år.

Eftersom jag lyckats missa hela diskussionen igår tänker jag inte dra igång den igen, men intressant att läsa alla era argument om ”för och emot”. :up:

Men, jag förstår inte varför jag blev indragen mitt i allt, jag har ju inte ens nån Shih Tzu, jag har ju en kelpie och en ridgeback och ingen av dom heter Doris :confused: Brorsans katt däremot, hon heter Doris, kanske är det du blandar ihop :confused:
(:angel::D:sneaky::laugh:)
 
Eftersom jag lyckats missa hela diskussionen igår tänker jag inte dra igång den igen, men intressant att läsa alla era argument om ”för och emot”. :up:

Men, jag förstår inte varför jag blev indragen mitt i allt, jag har ju inte ens nån Shih Tzu, jag har ju en kelpie och en ridgeback och ingen av dom heter Doris :confused: Brorsans katt däremot, hon heter Doris, kanske är det du blandar ihop :confused:
(:angel::D:sneaky::laugh:)

Det vore onekligen roande att försöka göra MH/BPH med en katt... :angel: :rofl: Du får ta och låna Doris :sneaky:
 
Eftersom jag lyckats missa hela diskussionen igår tänker jag inte dra igång den igen, men intressant att läsa alla era argument om ”för och emot”. :up:

Men, jag förstår inte varför jag blev indragen mitt i allt, jag har ju inte ens nån Shih Tzu, jag har ju en kelpie och en ridgeback och ingen av dom heter Doris :confused: Brorsans katt däremot, hon heter Doris, kanske är det du blandar ihop :confused:
(:angel::D:sneaky::laugh:)

:D :rofl: Sorry!

En av mina shih-tzus hette Doris... :angel:
 
O_o Ja om hunden reagerar på skott under jaktprovet så är den skräpig mentalt, det är det man är ute efter att bli av med? Jag förstår inte vad du vänder dig emot? Man är ute efter att få fram en hund som fungerar i jakt, i sociala sammanhang, du rör sig alltså hela dagen tillsammans med flera andra hundar och människor, och som inte reagerar på skott. Att hunden fungerar i hemmet måste man mer gå på vad uppfödaren säger, den tik som jag har ett gott öga till vet jag lever i hemmet ihop med andra hundar utan några större problem. Alltså hoppas jag att en valp efter henne ska fungera lika bra i mitt hem.
Jag ska förklara exakt vad jag vänder mig emot: Det är att jaktfolket här är så okunniga om vad ett mh eller en korning verkligen testar, att de tror att ett jaktprov ger samma information om en hunds mentalitet, vilket ju är helt befängt.

Ett jaktprov ger om det är väl utformat, fakta om de mentala bitar som behövs i jakten, och det är precis meningen med provet. Tyvärr är det inte en heltäckande beskrivning.

Min brukshund skulle med stor entusiasm och viss talang både driva och ställa alla sorters djur om hon fick. Hon skulle apportera vilt också, gärna ur vatten. Inte tror jag att hon är något jakthundsämne för den sakens skull, eller att hon skulle kunna mäta sig med en hund som avlats just för de ändamålen.

De flesta jakthundar jag känner och har känt är/var trevliga, välfungerande hundar, men de hade inte gjort någon succe i brukshundarnas skogsarbete eller på appellplan.
 
De flesta jakthundar jag känner och har känt är/var trevliga, välfungerande hundar, men de hade inte gjort någon succe i brukshundarnas skogsarbete eller på appellplan.

Naturligtvis inte. Det är inte vad de är till för och de som äger dem har noll och intet intresse av att träna för bruks.

Men trevliga och välfungerande är de, för att det är ett måste, för att det utvärderas på andra sätt och inte för att MH, MT, BHP, Korning har använts i aveln.
 
Naturligtvis inte. Det är inte vad de är till för och de som äger dem har noll och intet intresse av att träna för bruks.

Men trevliga och välfungerande är de, för att det är ett måste, för att det utvärderas på andra sätt och inte för att MH, MT, BHP, Korning har använts i aveln.
Vi är överens om att de flesta jakthundar är trevliga och välfungerande. De hundar vi diskuterar är de jakthundar som presterar utmärkt på jaktproven, men har rädslor som gör vardagen utanför jakten till ett lidande för hunden själv, och ibland för omgivningen. De rädslorna skulle bli synliga på ett mh eller bhp.
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
642
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
32 33 34
Svar
660
· Visningar
62 226
Senast: Migo
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp