Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, fortsättning.

Jag kan ändå fatta varför MH inte känns som en bra idé. Det är nog lätt att stirra sig blind på hur ett MH "ska" se ut.
Risken finns ju att folk börjar sikta mot att få fram värden som liknar brukshundarnas - även om de egenskaperna är helt ointressanta hos en vall/jakthund.

En hund som med nöd och näppe tagit VP kanske då avlas på för den har hög leklust, hög nyfikenhet ect vilket ser bra ut för ovana, medan hunden som med lätthet tog VP och används praktiskt hela tiden och är en fantastisk vallhund ses som "undermålig" för den inte såg någon poäng med att kampa med en främling eller undersöka ett skrammel.

Men jag vet inte. Jag älskar att det finns MH och BPH. Men tror kanske inte MH är så värst tillämpligt på vall/jakthundar, att BPH isåfall är mer lämpligt, och då utan medelvärde för rasen. Skulle gärna se något test som kollar hur hundarna reagerar på olika underlag inomhus, för jag vet flera jakthundar som haft väldiga golvrädslor.

Fast då kommer hunden att avlas på oavsett BPH eller inte. Man får väl höja kraven på VP då. Ett BPH kommer ju inte göra att hundarna får sämre arbetskapacitet.

Och avlar man på vallning kommer man titta på de bitarna som är viktiga för en vallhund. Det är ju vad det är, en beskrivning, inte ett prov där hög poäng är så bra som möjligt.

Min löwchen kampade inte med figgen på BPH. Hon är fullt trygg, har stor leklust och sprang fram och undersökte, slog till med tassarna och tog med munnen på leksaken och sprang sen glatt tillbaka till mig och väntade på att vi skulle leka. Inga problem, det är en ras som ska tycka att familjen är bäst även om den är öppen mot främlingar.

Man får liksom kolla på varje ras om vad som är bra. Men vad som är gemensamt är ju ändå små rädslereaktioner och snabba avreaktioner/stor nyfikenhet.

Skulle också vilja ha mer underlag på BPH av den anledningen!
 
Och för en tjänstehund är vardag arbete. Många gånger kan de få rycka ut udda tider också. Så det är ingen skillnad i dygnsrytm. Allt beror på vad som behöver göras och om något händer.

"Dygnsrytm" har ingenting med vad jag menade, men jag orkar inte riktigt hålla uppe diskussionen, känns bara som att vi helt enkelt inte förstår varandra så jag släpper det.
 
"Dygnsrytm" har ingenting med vad jag menade, men jag orkar inte riktigt hålla uppe diskussionen, känns bara som att vi helt enkelt inte förstår varandra så jag släpper det.

Jag menar att en tjänstehud, precis som en vallhund, kan få jobba olika tider och när som om något händer. Vad det nu än har med saken att göra..
 
Jag menar att en tjänstehud, precis som en vallhund, kan få jobba olika tider och när som om något händer. Vad det nu än har med saken att göra..

Fast det finns en begränsning i och med förarens arbetstid. Man gör sitt pass och åker hem. Så fungerar det inte för en gårds- och vallhund. Jobbet är där 24/7.
 
De flesta jägare jag känner har jakthundar och hundgård. Dvs det finns inte så många situationer där de måste "passa in" som gemene familje/sällskapshunden. Givetvis ska man inte avla på skräp, men viss skillnad i levnadssätt tillsammans med hunden upplever jag att det är ganska ofta om jag skulle jämföra med mig själv som har aktiva sällskapshundar.
Ja och nej, många jakthundar är i hundgård under dagarna, men de enda jägare som jag vet har hundarna i hundgård "dygnet runt" är yrkesjägare med väldigt många hundar där alla helt enkelt inte får plats och trivs inomhus samtidigt. De allra flesta kommer in och är med familjen när de är hemma, så jakthundarna behöver fungera även i hemmet.
 
Fast det finns en begränsning i och med förarens arbetstid. Man gör sitt pass och åker hem. Så fungerar det inte för en gårds- och vallhund. Jobbet är där 24/7.

Även en tjänstehund kan få jobba när som om något händer.
Vad har detta med BPH att göra? Är det någon slags bra merit att hunden kan jobba även på natten/efter arbetstid? Förlåt men jag förstår inte vad detta har med saken att göra. Alls.
 
Även en tjänstehund kan få jobba när som om något händer.
Vad har detta med BPH att göra? Är det någon slags bra merit att hunden kan jobba även på natten/efter arbetstid? Förlåt men jag förstår inte vad detta har med saken att göra. Alls.

Nevermind, vi går uppenbarligen förbi varandra.
 
Alltså, att hundarna klarar av bullret i en lagård, att bilar/lastbilar (va?) kör och att folk kommer kan väl ändå inte vara en merit eller kriterie? Det klarar ju min ljudkänsliga och osäkra hund utan några som helst problem. Det är ju härlig semester för honom :p
 
Fast då kommer hunden att avlas på oavsett BPH eller inte. Man får väl höja kraven på VP då. Ett BPH kommer ju inte göra att hundarna får sämre arbetskapacitet.

Och avlar man på vallning kommer man titta på de bitarna som är viktiga för en vallhund. Det är ju vad det är, en beskrivning, inte ett prov där hög poäng är så bra som möjligt.

Min löwchen kampade inte med figgen på BPH. Hon är fullt trygg, har stor leklust och sprang fram och undersökte, slog till med tassarna och tog med munnen på leksaken och sprang sen glatt tillbaka till mig och väntade på att vi skulle leka. Inga problem, det är en ras som ska tycka att familjen är bäst även om den är öppen mot främlingar.

Man får liksom kolla på varje ras om vad som är bra. Men vad som är gemensamt är ju ändå små rädslereaktioner och snabba avreaktioner/stor nyfikenhet.

Skulle också vilja ha mer underlag på BPH av den anledningen!
Jo, jag tänker mer på att de som ÄR oseriösa och ändå tänkt avla på den där sämre vallhunden då får möjligheten att sälja in den med "kolla vilket fint MH/BPH, det här är en riktigt bra vall- OCH sporthund! Den är långt över rasmedel!"
De får liksom mer att mata okunniga valpköpare med. Så jag kan förstå problematiken. Jag har ingen lösning, jag bara typ.. Tänker högt.

Jag tycker MH/BPH är fantastiska verktyg, men vissa blir ju lite.. Blinda. En kvinna dömde ju ut Tinja totalt som arbetshund för att hon inte sprang på jakten på MH. Henne kunde det ju inte bli något av, alla bra brukshundar har ju höga poäng på det momentet :meh:
 
Jo, jag tänker mer på att de som ÄR oseriösa och ändå tänkt avla på den där sämre vallhunden då får möjligheten att sälja in den med "kolla vilket fint MH/BPH, det här är en riktigt bra vall- OCH sporthund! Den är långt över rasmedel!"
De får liksom mer att mata okunniga valpköpare med. Så jag kan förstå problematiken. Jag har ingen lösning, jag bara typ.. Tänker högt.

Jag tycker MH/BPH är fantastiska verktyg, men vissa blir ju lite.. Blinda. En kvinna dömde ju ut Tinja totalt som arbetshund för att hon inte sprang på jakten på MH. Henne kunde det ju inte bli något av, alla bra brukshundar har ju höga poäng på det momentet :meh:

Då får man höja kraven på arbetsprov så man faktiskt bara avlar på bra vallhundar. Om det redan nu finns sportavel på dåliga vallhundar tycker jag ändå det är bättre att de har en bra mentalitet utan rädslor..

Ja det finns alltid konstiga människor :p
 
Då får man höja kraven på arbetsprov så man faktiskt bara avlar på bra vallhundar. Om det redan nu finns sportavel på dåliga vallhundar tycker jag ändå det är bättre att de har en bra mentalitet utan rädslor..

Ja det finns alltid konstiga människor :p
VP't ska väl göras svårare, har jag för mig? Har hört i aussie-kretsar att vissa beklagar sig över att det kommer vara mycket svårare nu att få en aussie att bli godkänd vallhund. Inte mig emot.

Men det finns ju alltid folk som jobbar åt motsatta håll, som vill slopa VP, som vill ta bort bruksmeriter för utställningschampionat, som vill sänka kraven för registrering.. Och de är ofta väldigt många och skriker väldigt högt :mad:
 
Jo, jag tänker mer på att de som ÄR oseriösa och ändå tänkt avla på den där sämre vallhunden då får möjligheten att sälja in den med "kolla vilket fint MH/BPH, det här är en riktigt bra vall- OCH sporthund! Den är långt över rasmedel!"
De får liksom mer att mata okunniga valpköpare med. Så jag kan förstå problematiken. Jag har ingen lösning, jag bara typ.. Tänker högt.

Jag tycker MH/BPH är fantastiska verktyg, men vissa blir ju lite.. Blinda. En kvinna dömde ju ut Tinja totalt som arbetshund för att hon inte sprang på jakten på MH. Henne kunde det ju inte bli något av, alla bra brukshundar har ju höga poäng på det momentet :meh:

Jag har väldigt svårt att se att MH eller BPH skulle göra en ras mer populär. Det är exteriöravel inom samtliga bruksraser ett bevis på. Där beskriver man bara de nödvändigaste avelsdjuren för att man måste. Hade detta gjort hundarna populärare så hade de nog rövat sig till testbanan fortare än tåget. Ändå sjuker nästan alla bruksraser i antal.
Jag skulle snarare säga att fler tester och krav sållar bort köpare eftersom de tror/tycker sånt är dyrt och krångligt.
 
Men alltså, en arbetshund (jakt/vallhund) som Inte kan avreagera, som blir rädd etc sanerar ut sig själv eftersom de inte fungerar som de ska. Skotträdda jakthundar som inte kan avreagera från skott/om de fått en smäll/skada av det djur de jagar etc. duger ju ingenting till..= kasseras från jobb och avlas inte vidare på.

Det ger liksom ingenting för en del raser, ett sånt test. Det finns ingen poäng med det för de egenskaper som är viktiga och ska testas inom just rasen/raserna testas på de prov som finns för just de hundarna.
Problemet som jag ser det är att jakt och vallning är driftstyrda aktiviteter hos jakt och vallhundar. Hundarna är så motiverade för sina arbeten att eventuella ljudrädslor inte märks när hundarna arbetar, eftersom hundarna sorterar bort/inte märker ljuden när de är absorberade av sina uppgifter.

Men varken vallhundar eller jakthundar arbetar 24/7. En hund som fungerar utmärkt under arbete som till stora delar är driftstyrt, kan alltså utsättas för stora lidanden i vardagen pga av olika rädslor. Det är en anledning att kontrollera sin avel med de mentaltester som finns, eftersom det faktiskt är olagligt att föda upp hundar med genetiska defekter som ljudkänslighet. (Det är bäst att tillägga här att vilken hund som helst kan göras skotträdd med tillräckligt starka stimuli så länge den har hörseln kvar. Men det behöver ju inte födas djur som är predisponerade för ljudrädsla.)
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
637
· Visningar
58 446
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 175
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp