Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, fortsättning.

Öhh....var ser du att jag påstår nått så korkat :confused:

Tre år räknar inte jag som unghund, men men....
Oavsett ålder, finns många hundar som stökar av förväntan eller frustration ,understimulering eller dålig fostran, tycker det går lite väl långt när folk här inne förklarar varenda dåligt beteende hos en hund pga att det är en blandras. Tråkigt.
 
Oavsett ålder, finns många hundar som stökar av förväntan eller frustration ,understimulering eller dålig fostran, tycker det går lite väl långt när folk här inne förklarar varenda dåligt beteende hos en hund pga att det är en blandras. Tråkigt.

Men herre...det var ju aveln som disskuterades här. Det är du som hela tiden återkommer till uppfostran.
Tycker du mixen är smart och seriös?
Du ser inte varför den här hunden med så många blandade drifter troligtvis är avsevärt svårare att tillfredställa mentalt mot en rasren hund där egenskaperna skräddasytts i i generationer genom medveten avel?
 
Men herre...det var ju aveln som disskuterades här. Det är du som hela tiden återkommer till uppfostran.
Tycker du mixen är smart och seriös?
Du ser inte varför den här hunden med så många blandade drifter troligtvis är avsevärt svårare att tillfredställa mentalt mot en rasren hund där egenskaperna skräddasytts i i generationer genom medveten avel?
Den blir ju vad man gör den till :angel:
 
Jag tycker att hela förstasidan är helt fantastisk! Healer, häxa, parallell värld, numerolog, hög frekvens... Man kan liksom ropa BINGO i mumbo-jumbo-spelet innan man ens hunnit halvvägs.

Angående hundens MH så var kontakt och hantering helt ok. Sen hände typ ingenting förrän den fick 5 på rädsla och 1 på nyfikenhet vid dumpe, avreagerade med 2 på kvarstående rädsla men vid 5-1 igen på skramlet så bröt beskrivaren. Vad "svårt spökmoment" betyder har jag ingen aning om.
BPH bröts av ägaren, fördjupad genomgång pga rädsla.

Ursäkta en som har extremt taskigt minne men när jag gjort MH kom spökena efter skrammel o dumpe. Så om det bröts vid skramlet borde aldrig hunden hunnit till spökena- eller minns jag galet? Eller är det ändrat? :confused:

Den där sidan vill jag bara kräkas på :yuck: Cancer som blockeringar?? *ugh* :mad: Multiintelligens jo jag tackar :wtf:
 
Oavsett ålder, finns många hundar som stökar av förväntan eller frustration ,understimulering eller dålig fostran, tycker det går lite väl långt när folk här inne förklarar varenda dåligt beteende hos en hund pga att det är en blandras. Tråkigt.

Min unghund (blandras med 3 raser) var en studsboll på valpkursen (då var han 6 mån gammal). När jag frågade om min hund var unik med detta beteende så visade det sig att ena instruktörers renrasiga brukshund var likadan i yngre år samt även den andre instruktörers staffe. I yngre åldrar så verkar beteendet förekomma oavsett renrasig eller blandras. Men det är en himla tokig blandning i den hunden du nämner, likväl som jag såg en blandras på 6 mån med amstaff/pitbull/ rottweiler som säljs över facebook. Man kan bara hoppas att den hamnar i ett lämpligt hem.

Sen förstår jag att folk reagerar på blandraser då de oftast hamnar i okunniga/oseriösa hundägares händer då det sällan ställs krav från uppfödaren eller ägaren. Inga frågor, inga krav = alla nöjda eller :angel: :grin:
 
Ursäkta en som har extremt taskigt minne men när jag gjort MH kom spökena efter skrammel o dumpe. Så om det bröts vid skramlet borde aldrig hunden hunnit till spökena- eller minns jag galet? Eller är det ändrat? :confused:

Den där sidan vill jag bara kräkas på :yuck: Cancer som blockeringar?? *ugh* :mad: Multiintelligens jo jag tackar :wtf:

Nej, det stämmer precis. Det var därför jag funderade över vad hon menade med "spökmoment".
 
"Är det någon som har eller var om någon som har Rottweiler eller Dobbermann även en blandning av de 2 raserna går bra. En han hund sökes akut till avel. Hunden vi hade valt ut har blivit avbokat. Det är min hunds sista chans att få en kull till.
Tyvärr har hon nu gått in i löp tidigare än planerat.
Naturligtvis har vi krav på hanhundar.
Vill hellre inte ha några påhopp.
De som har tips eller kan hjälpa till får mer info över Pm. "
:crazy:
Undra vad för krav dom har :meh:
 
"Är det någon som har eller var om någon som har Rottweiler eller Dobbermann även en blandning av de 2 raserna går bra. En han hund sökes akut till avel. Hunden vi hade valt ut har blivit avbokat. Det är min hunds sista chans att få en kull till.
Tyvärr har hon nu gått in i löp tidigare än planerat.
Naturligtvis har vi krav på hanhundar.
Vill hellre inte ha några påhopp.
De som har tips eller kan hjälpa till får mer info över Pm. "
:crazy:
Undra vad för krav dom har :meh:
:banghead:
 
"Är det någon som har eller var om någon som har Rottweiler eller Dobbermann även en blandning av de 2 raserna går bra. En han hund sökes akut till avel. Hunden vi hade valt ut har blivit avbokat. Det är min hunds sista chans att få en kull till.
Tyvärr har hon nu gått in i löp tidigare än planerat.
Naturligtvis har vi krav på hanhundar.
Vill hellre inte ha några påhopp.
De som har tips eller kan hjälpa till får mer info över Pm. "
:crazy:
Undra vad för krav dom har :meh:
Jag såg också det där.. Helt otroligt hur folk tänker :banghead:
 
Jag får tyvärr anmäla en kusin till denna tråd. Efter att under Chihuahuans storhetstid avlat (iaf renrasiga) Chihuahuaor som såldes i Norge för 30 000 st och drog in en halv förmögenhet (parade allt hon kom över maximalt) så la hon av när lönsamheten sinade. Tack och lov. På senare år har hon haft en oreggad omplaceringsrottis med katastrofal mentalitet.
Nu har hon köpt en tikvalp från Norge (Rottis) och ska börja föda upp rottisar. Anledningen är för att hon gillar rasen sååååå mycket sen hon fick sitt vrak till omplacering. Denna är alltså hennes måttstock för en "trevlig rottis" :banghead:
Jag kan lova att hon aldrig sett ett MH, gått en kurs, kan nada om bruks, har aldrig satt sin fot i en utställningsring eller har någon som helst koll på vad som hör en bra brukshund till. Hon har mao inte kunskap nog att rikta sig till varken bruksfolk eller utställningsfolk.
Det som lockar mest är givetvis pengar även denna gången. Hon lär bli sjukt besviken när hon inser att brukshundsaveln aldrig kommer att komma ens i närheten av vad Chihuahuaaveln var.
Hon kommer också bli besviken när hon inser hur många tilltänkta avelsdjur som sållas bort pga HD och ED.
Om nu ens denna lilla valpis får ok i rumpan :grin:
 
Jag får tyvärr anmäla en kusin till denna tråd. Efter att under Chihuahuans storhetstid avlat (iaf renrasiga) Chihuahuaor som såldes i Norge för 30 000 st och drog in en halv förmögenhet (parade allt hon kom över maximalt) så la hon av när lönsamheten sinade. Tack och lov.

Vi som bryr oss om rasen är så oändligt tacksamma när den typen av uppfödare drar vidare till andra jaktmarker.. det är hopplöst när en ras blir för populär. Man får ge kusinen en eloge för att ha fattat vartåt det barkar i tid, fram tills nyligen registrerades det fortfarande ett gäng nya uppfödare på rasen i varje hundsport.. Och uppfödare blir sittande med bra valpar.
 
Vi som bryr oss om rasen är så oändligt tacksamma när den typen av uppfödare drar vidare till andra jaktmarker.. det är hopplöst när en ras blir för populär. Man får ge kusinen en eloge för att ha fattat vartåt det barkar i tid, fram tills nyligen registrerades det fortfarande ett gäng nya uppfödare på rasen i varje hundsport.. Och uppfödare blir sittande med bra valpar.

Jag har en fd bekant som säljer oreggade Chihuahuaor för 8000:-. Begriper inte hur människan får sålt!!! Tyvärr tror jag frasen "renrasiga utan stamtavla" gör att okunniga tror att priset automatiskt är billigare än med stamtavla.
Såg en uppfödare anonnsera ut rasren Chihuahua för samma summa efter föräldrar med en jäkla massa tester, bla hjärta (viste inte att man kollade det ens) och den valpen låg ute länge för 8000:- :confused:
 
Det som lockar mest är givetvis pengar även denna gången. Hon lär bli sjukt besviken när hon inser att brukshundsaveln aldrig kommer att komma ens i närheten av vad Chihuahuaaveln var.
Hon kommer också bli besviken när hon inser hur många tilltänkta avelsdjur som sållas bort pga HD och ED.
Om nu ens denna lilla valpis får ok i rumpan :grin:
Du får tipsa om bully, fralla och alla poo- och doodleblandningar. Där finns pengar att hämta för kusin :angel:
 
Jag har en fd bekant som säljer oreggade Chihuahuaor för 8000:-. Begriper inte hur människan får sålt!!! Tyvärr tror jag frasen "renrasiga utan stamtavla" gör att okunniga tror att priset automatiskt är billigare än med stamtavla.
Såg en uppfödare anonnsera ut rasren Chihuahua för samma summa efter föräldrar med en jäkla massa tester, bla hjärta (viste inte att man kollade det ens) och den valpen låg ute länge för 8000:- :confused:

Att hjärtat är kollat betyder i regel (vet ju inte detta fall men alla jag känner till) bara att vetten lyssnat på hjärtat i samband med tex narkos inför tanddragning eller bara vid vanlig vacc. Jag har ifrågasatt det där nån vända i min oskyldiga ungdom inom rasen men det kändes som att en stor majoritet var för att det ska skrivas att hjärtat är kollat bara nån lyssnat lite snabbt. Det får man väl lägga valfri värdering i.. jag skriver inte ut det på mina iaf.

Ja du har en poäng. Jag ser ofta fina sunda valpar efter meriterade föräldrar bli sittande på samma priser som de oreggade där man inte sällan ser att folk ojar sig över hur söööta vissa valpar är som jag tycker ser sjukt osunda (vattenskallevarning bland annat) ut. Det är den som marknadsför sig bäst som säljer lättast, uppfattar jag det som.
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
631
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
637
· Visningar
57 950
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp