Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, fortsättning.

Såg också det, helt bakvänt resonemang från många där! Frodolfs mamma tjuvparades vid drygt tio års ålder, och när de åkte in för att spruta henne så sa veterinären att han utan tvekan hade kunnat skriva intyg på att hon skulle klara en kull utan besvär.

Det är klart att det är stor variation mellan olika raser, men generellt så är ju funktionalitet och hälsa vid hög ålder i sig en kvalitet!

Vi som har arbetande raser vill ju dessutom hinna visa vad de duger till i arbete innan vi sätter dem i avel.
 
Jag är med i en uppfödargrupp på fejjan och för ett tag sen ställde någin frågan om vad andra tyckte om att avla på äldre hundar, dvs 7 år.

Marijoteten av uppfödarna tyckte det var förkastligt oavsett om den fått kull innan. Efter 8 år var det typ djurplågeri och girighet. Samtidigt verkade väldigt många ist förespråka avel på unga hundar, gärna så fort de var lovliga, för att "slippa" avla på de stackars äldre hundarna.

Jag tycker resonemanget är helstört!!!!
Om en hund vid äldre år fortfarande är fräch, frisk och har utvärderade avkommor sen innan, är den ju guld värd mot en unghund.

Tanten min är ju 8 och det blev påpekat av nån sån där typ och på ett sånt sätt att det skulle framstå som att jag var oseriös som avlade på en sån "gammal" tik. Samma typ påtalade lite snipigt att jag fick "väl mycket pigment" i valparna. Varav ingen ens är felfärgad, den lille sobelkillen är ju redan i jättefin och korrekt fauvefärg :love:

Människan lär väl avlida över nästa års valpar, för då är ju tanten ve och fasa :nailbiting: hela 9 år :D

Är tiken frisk, fräsch, i bra kondition, bra återhämtning och har lämnat bra resultat tidigare så ser jag inget problem alls med att avla på en äldre tik.
 
Tanten min är ju 8 och det blev påpekat av nån sån där typ och på ett sånt sätt att det skulle framstå som att jag var oseriös som avlade på en sån "gammal" tik. Samma typ påtalade lite snipigt att jag fick "väl mycket pigment" i valparna. Varav ingen ens är felfärgad, den lille sobelkillen är ju redan i jättefin och korrekt fauvefärg :love:

Människan lär väl avlida över nästa års valpar, för då är ju tanten ve och fasa :nailbiting: hela 9 år :D

Är tiken frisk, fräsch, i bra kondition, bra återhämtning och har lämnat bra resultat tidigare så ser jag inget problem alls med att avla på en äldre tik.

Mamma Mu fick sin sista kull vid 8 år och 5 månader.
20 januari blir hon 10 år och hon har ännu inte en enda krämpa och gick en mils powerwalk med mig igår och en i dag :up:
 
Inte om de är födda i Sverige väl? Samma kennel föder/födde upp SKK-reggat innan.
Om vi tänker på samma uppfödare så säljer h*n valpar till kreti o pleti o stalkade mig på diverse hundfora, inklusive SVaKs forum.
O andra sidan har hon lyckats R.O.M två hundar, vilket är en bedrift i sig.
 
Om vi tänker på samma uppfödare så säljer h*n valpar till kreti o pleti o stalkade mig på diverse hundfora, inklusive SVaKs forum.
O andra sidan har hon lyckats R.O.M två hundar, vilket är en bedrift i sig.
ROM är ingen bedrift, däremot är det ganska dyrt :)
 
Registered On Merit. Man kan göra ett arbetsprov med oreggad border collie för att få den inregistrerad i ISDS (international sheepdog Society). Det är förvisso inget enkelt prov (motsvarande vår IK2:a) men det är heller inte nån bedrift med en ok vallhund.
Tack!
 
Måste förövrigt lägga in mig själv i den här tråden. Jag verkar ha fött upp nån jäkla cocker/BC-korsning :eek:
26001075_10155375774348666_3566645000753721658_n.jpg
 
Jag är med i en uppfödargrupp på fejjan och för ett tag sen ställde någin frågan om vad andra tyckte om att avla på äldre hundar, dvs 7 år.

Marijoteten av uppfödarna tyckte det var förkastligt oavsett om den fått kull innan. Efter 8 år var det typ djurplågeri och girighet. Samtidigt verkade väldigt många ist förespråka avel på unga hundar, gärna så fort de var lovliga, för att "slippa" avla på de stackars äldre hundarna.

Jag tycker resonemanget är helstört!!!!
Om en hund vid äldre år fortfarande är fräch, frisk och har utvärderade avkommor sen innan, är den ju guld värd mot en unghund.

Håller helt med. Tiken jag köar på är ju 7 år och var på hälsokoll förra veckan, frisk och kry som aldrig förr!
Hon har utvärderade kullar sen innan och har enligt mig så otroligt mycket att bidra med till rasen. Ser inte varför hon inte skulle avlas på.

Jag förstår inte hur folk fungerar. Det är alltså konstigt att avla på äldre friska hundar, men de som är knappt fyllda 2 år avlas det hej vilt på?
 
Jag förstår inte hur folk fungerar. Det är alltså konstigt att avla på äldre friska hundar, men de som är knappt fyllda 2 år avlas det hej vilt på?
Vissa resonerar ju så att man måste passa på att avla på de unga så snart som möjligt, innan de hunnit bli sjuka :grin: Pratade t.e.x. med en uppfödare som sa det i princip bara var en tidsfråga innan tikarna i rasen fick livmoderinflammation, så det gällde att hinna para innan det. Ingen tanke på att låta dem bli i vettig ålder och avla på de som inte får det. Att det finns någon slag ärftlighet kring det där är ju väldigt tydligt...
 
Medan jag egentligen helt håller med om att det är bra att avla på äldre, utvecklade hundar ska man nog också ha i tankarna mutationsriskerna med äldre individer som föräldrar. Framförallt för autosomala dominanta sjukdomar ökar riskerna så vitt jag vet kraftigt med stigande ålder. Individen kan vara hur frisk och fräsch som helst, men ägg/spermie kan vara ett problem.

Med det menar jag egentligen bara att en övre gräns är inte tokigt att ha i tankarna också, och som sagt, att avla på väldigt unga hundar är irriterande korkat.
 
Vissa resonerar ju så att man måste passa på att avla på de unga så snart som möjligt, innan de hunnit bli sjuka :grin: Pratade t.e.x. med en uppfödare som sa det i princip bara var en tidsfråga innan tikarna i rasen fick livmoderinflammation, så det gällde att hinna para innan det. Ingen tanke på att låta dem bli i vettig ålder och avla på de som inte får det. Att det finns någon slag ärftlighet kring det där är ju väldigt tydligt...

Tyvärr verkar det vara en väldigt vidtagen strategi, att man avlar tidigt innan "skit" har ens haft en chans att hinna komma fram på hunden eller nära släkt, för då kan man ju alltid säga "ja det fanns INGET problem i släkten när jag parade"...
 
Det är spännande när en diskussion på rasklubbens FB om uppfödare som säljer "renrasiga aussies" men som TYPISKT nog endast är reggade i JBV ( :meh: ) för samma (eller högre) pris som SKK-reggade hundar, kapas av just en sån uppfödare som avlar på oreggade renrasiga aussies (endast eftersom deras hund inte fått reggas in av ELAKA SKK...) som med osammanhängande svammel och märkliga inlägg sen får tråden stoppad från vidare kommentarer....
 
Medan jag egentligen helt håller med om att det är bra att avla på äldre, utvecklade hundar ska man nog också ha i tankarna mutationsriskerna med äldre individer som föräldrar. Framförallt för autosomala dominanta sjukdomar ökar riskerna så vitt jag vet kraftigt med stigande ålder. Individen kan vara hur frisk och fräsch som helst, men ägg/spermie kan vara ett problem.

Med det menar jag egentligen bara att en övre gräns är inte tokigt att ha i tankarna också, och som sagt, att avla på väldigt unga hundar är irriterande korkat.

Jag tycker man ofta ser i min ras att seniorparningar resulterar i små kullar och det beror nog på gamla spermier och ägg.
Sen finns också risken för ett svagare värkarbete så det är inte bara toppen toppen.
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
31 32 33
Svar
655
· Visningar
61 248
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 198
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp