Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, fortsättning.

Det är spännande när en diskussion på rasklubbens FB om uppfödare som säljer "renrasiga aussies" men som TYPISKT nog endast är reggade i JBV ( :meh: ) för samma (eller högre) pris som SKK-reggade hundar, kapas av just en sån uppfödare som avlar på oreggade renrasiga aussies (endast eftersom deras hund inte fått reggas in av ELAKA SKK...) som med osammanhängande svammel och märkliga inlägg sen får tråden stoppad från vidare kommentarer....
Wow, läste tråden när den först kom upp (bra ämne!) så blev nyfiken nu och sökte upp den igen. Osammanhängande var ordet...
 
En kompis skickade den här bilden till mig. BIR Dobbis på internationell utställning.
Cu8VsPz.jpg

Den ser ju nästan ut som en e-schäfer :nailbiting:
Sen när ska Doberman ha karprygg??
 
En kompis skickade den här bilden till mig. BIR Dobbis på internationell utställning.
Cu8VsPz.jpg

Den ser ju nästan ut som en e-schäfer :nailbiting:
Sen när ska Doberman ha karprygg??
Det ska de inte ha.
Men jag tror att den står så illa att det ser värre ut än vad det är.
Den är inte snygg i mina ögon, men jag misstänker att den hade sett betydligt mer normal ut om den fått stå ordentligt.

Även Ammo kan se ut att ha karprygg när han står illa. Jag hade kunnat visa om inte min hdd med alla bilder precis sagt upp sig :cry:
 
Tillägg. Det verkar vara förvirring huruvida hunden med gul bakgrund är samma som står på podiet MEN oavsett så är den med gul bakgrund hunden som vann utställningen - det är säkert.
Så man har alltså inte premierat något helt galen avart.
 
Både oseriös avel och oseriös annonsering när annonsen typ lyder
”Hej.
Våran lilla kille söker fodervärd.
Pga ohälsa i den övriga familjen önskar jag nu en toppenfamilj till min lilla kille”
I rubriken står det bara att han är en Blue merle.

Inget om ras, hälsa, personlighet eller ålder utan folk förväntas väl vilja ha honom pga att färgen och söthet. :up: fodervärd dessutom - undrar om dom tänkt avla vidare på den snygga färgen eller om det är tänkt att fungera som foderhäst. :confused:
 
Oreggade chihuahuavalpar till salu. Mamman är svart med tantecken och pappan ser ut att vara sobelmerle. Av valparna är två blue merle, en till synes sobelmerle och en ser ut att vara sobel (clear sable).

Jag har inget emot kombinationen sobel och merle inom renrasaveln om det finns krav på DNA-test innan man avlar på soblar som skulle kunna vara merle (även om just SKK kör med avelsförbud på dessa hundar istället).

Inom okontrollerad blandrasavel är det en annan sak eftersom det inte finns något som stoppar köparen av sobelvalpen i annonsen från att avla vidare på den tillsamamns med en merlefärgad hund. I det här fallet tror jag inte ens att annonsören är medveten om att det finns en risk för "dold" merle med tanke på hur hen formulerar sig angående valparnas färger :banghead:.
 
Jag skulle vilja ha en "oseriösa hundägare" tråd också :banghead:

Inte alltid men ofta (ett par ggr i månaden) kommer det inlägg på fb om hundägare med sjuka/skadade djur som helt klart behöver veterinärvård NU men ägarna lägger ut på FB och ber om hjälp för att det är för dyrt eller öht kostar pengar att ta hundar till veterinären eller för att det är helg och jourvet är dyrt.
Jag kollade upp och det kostar runt 1300kr att få hunden kollad på helgen och behöver den behandling kan den läggas upp på avbetalning..
Ingen verkar ha försäkring...

Jag menar, VARFÖR har man hun om man inte har råd med försäkring eller ens ett par $$$ att kolla upp den om nåt händer?

Det har varit allt från hundslagsmål, påkörd av bil, ormbett och svalda föremål senast 4 månaderna :confused::mad:
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
647
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
33 34 35
Svar
685
· Visningar
65 104
Senast: Lyan
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 218
Senast: Fibusen
·
Tjatter Det är väl ganska vanligt att gå och nynna eller småsjunga för sig själv på någon melodi. Har ni någon go-to melodi? Olika i olika...
2
Svar
22
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Olika sätt i olika länder
  • Hingststationer
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp