Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, fortsättning.

Varför har BC blivit jätte populär som "sporthund"?
Mitt hjärta gråter över förklaringen att "riktiga" Border Collies är för klena. Jag har aldrig ägt och kommer aldrig äga en bc då jag inte behöver en så pass arbetande vallhund. Varför kan inte fler tänka så?

Och varför avlas det på färg? Vill riva mitt hår av frustration.
Jag har full förståelse för att de blir populära som sporthundar. De är ju helt fantastiska! Men den som säger att "riktigt BCs är för klena" vet inte vad de pratar om, "riktiga BCs" är för det första inte likadana. För det andra så är härdighet och hållbarhet jäkligt viktigt i en hund man lagt ner en massa träning på, så det vore rent ut sagt korkat att avla på djur som inte håller.

Färg säljer. Det är så enkelt tror jag. Piffigt färgade valpar går snabbare än "vanliga", när det handlar om hundsportsfolk.

Det är mycket BC-avel som ger mig gråa hår, tyvärr en hel del även bland väletablerade "vallhundsfolk" som avlar på hundar med horribel höftstatistik, extremt unga hanar, hundar med mycket ep nära sig i släkten osv.
 
@et_flickan Jag håller med Migo, det är helt fantastiska hundar så jag hade varit förvånad om dom inte vore extremt populära som sporthundar. Jag har min första BC nu och jag är helt förälskad, har aldrig haft en roligare hund, det går att kommunicera med honom på ett helt annat sätt än med mina andra hundar.

Sen är det såklart både tråkigt och sorgligt hur viss avel ser ut.
 
@Migo och @Tonto
Jag skrev ett slarvigt inlägg när jag hade bråttom.

Jag kan absolut tycka att det är fantastiska sporthundar jag också, som ibland kallas för sporthund lite hur som helst i vissa kretsar. Jag gillar inte att människor köper dom, gör aldelles för lite med dom och sen kallar dom för klena. En bc kräver ju lite mer än en långpromenad och lite lydnad.

Folk importerar hundar för att svenska bcs är klena enligt folk. Vad har importerade hundar som är bättre än "våra"?
 
@Migo och @Tonto
Jag skrev ett slarvigt inlägg när jag hade bråttom.

Jag kan absolut tycka att det är fantastiska sporthundar jag också, som ibland kallas för sporthund lite hur som helst i vissa kretsar. Jag gillar inte att människor köper dom, gör aldelles för lite med dom och sen kallar dom för klena. En bc kräver ju lite mer än en långpromenad och lite lydnad.

Folk importerar hundar för att svenska bcs är klena enligt folk. Vad har importerade hundar som är bättre än "våra"?

De som importerar färgglada/fluffiga "BCs" från kontinenten? De har hål i huvudet och fattar inte vad de pratar om. Faktiskt. De pratar om att vi är för dåliga på att se till hälsoaspekten när vi avlar på vallhundar, och skyller på att de på kontinenten är bättre på att gentesta (mot _allt_). Sen tar de hit hundar som de säger kan valla, men uppenbart är helt jävla odugliga. Och så anmäler de SKK till konkurrensverket för att de inte får registrera valparna efter sina jävla fluffhundar...
 
De som importerar färgglada/fluffiga "BCs" från kontinenten? De har hål i huvudet och fattar inte vad de pratar om. Faktiskt. De pratar om att vi är för dåliga på att se till hälsoaspekten när vi avlar på vallhundar, och skyller på att de på kontinenten är bättre på att gentesta (mot _allt_). Sen tar de hit hundar som de säger kan valla, men uppenbart är helt jävla odugliga. Och så anmäler de SKK till konkurrensverket för att de inte får registrera valparna efter sina jävla fluffhundar...

Är det så det går till alltså? Och folk går uppenbarligen på detta. Tragiskt!

Vet flera hundar som inte är reggade i skk av flera skäl, men man får aldrig ett riktigt svar varför de inte reggats ännu. Får importerade hundar reggas utan vallprov eller hur är det?
 
Har en vän som köpte tollare för några veckor sedan. När jag frågade ifrån vilken uppfödare sa hon bara ”en privat i Stockholm”. Så min uppfödarbekanting som har stenkoll på allt inom rasen och som är bättre än mig på att kolla upp saker hittade att det var en oreggad kull. Oseriöst redan där tänkte jag.

Nu några veckor efter att hon har fått hem den har kullen blivit reggad. Visar sig att de först inte fått regga för att föräldrarna var oröntgade men att nu när svaret kommit in är kullen reggad. Ser då att tikmor fyllde ETT bara en vecka eller två innan kullen föddes. :arghh:
 
Har en vän som köpte tollare för några veckor sedan. När jag frågade ifrån vilken uppfödare sa hon bara ”en privat i Stockholm”. Så min uppfödarbekanting som har stenkoll på allt inom rasen och som är bättre än mig på att kolla upp saker hittade att det var en oreggad kull. Oseriöst redan där tänkte jag.

Nu några veckor efter att hon har fått hem den har kullen blivit reggad. Visar sig att de först inte fått regga för att föräldrarna var oröntgade men att nu när svaret kommit in är kullen reggad. Ser då att tikmor fyllde ETT bara en vecka eller två innan kullen föddes. :arghh:

:eek::eek::eek:
Vilket jävla folk det finns alltså.
 
Har en vän som köpte tollare för några veckor sedan. När jag frågade ifrån vilken uppfödare sa hon bara ”en privat i Stockholm”. Så min uppfödarbekanting som har stenkoll på allt inom rasen och som är bättre än mig på att kolla upp saker hittade att det var en oreggad kull. Oseriöst redan där tänkte jag.

Nu några veckor efter att hon har fått hem den har kullen blivit reggad. Visar sig att de först inte fått regga för att föräldrarna var oröntgade men att nu när svaret kommit in är kullen reggad. Ser då att tikmor fyllde ETT bara en vecka eller två innan kullen föddes. :arghh:
SKK ger ALLDELES för mycket dispenser! :rage::banghead:
 
Är det så det går till alltså? Och folk går uppenbarligen på detta. Tragiskt!

Vet flera hundar som inte är reggade i skk av flera skäl, men man får aldrig ett riktigt svar varför de inte reggats ännu. Får importerade hundar reggas utan vallprov eller hur är det?
Tyvärr, ja...
 
SKK ger ALLDELES för mycket dispenser! :rage::banghead:

Ja, verkligen. Inom corgi finns det en reggad kull som är en helsyskonparning och dessutom blm + blm. Det är alltså uttryckligen registreringsförbud, men nej. De fick registreras (givetvis med avelsspärr).
 
Alltså. Det är ett problem att folk bruter mot reglerna och så.
Samtidigt vet jag inte om det är bättre att hundarna inte reggas?
Det kan ju vara bättre att dessa hundar finns i statistiken liksom. Avelsspärr ska de ju ha dock imo.

Jag tycker man borde kunna komma åt idioterna på annat vis.
 
Alltså. Det är ett problem att folk bruter mot reglerna och så.
Samtidigt vet jag inte om det är bättre att hundarna inte reggas?
Det kan ju vara bättre att dessa hundar finns i statistiken liksom. Avelsspärr ska de ju ha dock imo.

Jag tycker man borde kunna komma åt idioterna på annat vis.
Men de lär ju få dispens igen om de avlar på en hund med avelsspärr och få registrera de valparna också utan konsekvenser :banghead:
 
Alltså. Det är ett problem att folk bruter mot reglerna och så.
Samtidigt vet jag inte om det är bättre att hundarna inte reggas?
Det kan ju vara bättre att dessa hundar finns i statistiken liksom. Avelsspärr ska de ju ha dock imo.

Jag tycker man borde kunna komma åt idioterna på annat vis.

Jag tänker att det finns många valpköpare som tror att ”den är reggad i skk” eller ”jag får stamtavla med” är en automatisk kvalitetsstämpel. Då slipper man alltså göra mer research än så. Så jo, jag kan nog tro att reggförbud kan hjälpa till viss del.
 
SKKs linje är att det är bättre att hundarna är reggade med avelsförbud, än inte reggade alls. Speciellt som SKKs regler förbjuder att man avlar oreggade hundar.
Ang tjuvparningar så ja, en eller två kan få slinka igenom, men sen börjar disciplinnämnden bli hårdare och det blir reg-förbud på uppfödaren (ofta två år).

Personligen tycker jag reglerna är rätt ok. De är definitivt inte perfekta, men jag kommer inte på något bättre som faktiskt skulle funka i verkligheten. Förslag på sådana uppskattas säkert av SKK om de skickas in.
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
637
· Visningar
58 084
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp