Oseriös avel, hästversionen

Får mig osökt att tänka på när en kompis skulle köpa en valack i våras. Blup-idiot som jag är kollade jag upp honom och såg att han hade en reggad avkomma. Han lär ha satt på sin syster som ung eller nåt, för stamtavlorna var typ identiska, såg mycket konstigt ut....

Att man reggar en sån avkomma O_o
(eller är det inte så längre att SWB är dyra? Jämfört med en "okänd-okänd"-avkomma som inte DNA-testas osv?)
 
på tal om travkorsningar så verkar det vara väldigt poppis med travare och skäckhingst av vilken ras som helst, gärna tinker. avkommorna jag har sett har sett jättetråkiga ut och verkligen inte varit nått att hänga i julgranen. skäckfölen har nog varit hyfsat lätta att bli av med, men dom tråkbruna har legat kvar länge på annonserna.

sen har vi i närheten en hästhandlare som är allt annat än seriös i sin avel. allt som har en livmoder betäcks. en fd vän är en stor sponsor av den här gubben. köpte ett skäckföl vars föräldrars största meriter var färgen. aldrig ridna eller körda. bara gått i hagen för avel. okänd stam. sen köpte hon en annan skäck som hon nu får ta bort för det var nått med benen. åxå ett hopakok av nått skräp. gubben avlar inte bara på hästar utan det är alla möjliga djur, hundar och fåglar med mera. fd kompisen köpte en hund därifrån åxå som inte verkar vara helt frisk. den använder hon i avel nu.
djurhållningen är inte den bästa heller hos gubben. hästar som inte får plats i stallet får gå ute utan skydd året om. stallet är väldigt lågt i tak samt överfullt. två hästar i varje box. inga riktiga gruppboxar utan vanliga. han har blivit anmäld ett antal gånger men lyckas alltid klara sig undan på nått sätt. kommer inte ihåg om han har fått djurförbud nån gång. men han kör väl vidare ändå.
 
Att man reggar en sån avkomma O_o
(eller är det inte så längre att SWB är dyra? Jämfört med en "okänd-okänd"-avkomma som inte DNA-testas osv?)

Fast det är väl bara bra att de registreras med stam? Nu var detta en valack, men är det ett sto kan det ju vara bra att veta stammen om den mot bättre vetande betäcks i framtiden...

Sedan är jag stamnörd och tycker det är så tråkigt med alla dessa som registreras med okänd stam, troligen bara för att det är det billigaste alternativet. Det blir så uppenbart med de mindre seriösa hästproducenterna som menar att deras avelsmaterial är så bra på alla sätt och vis (fast det inte är prövat på något sätt). Om de nu är så stolta över sitt "avelsarbete" varför registrerar de då inte stammen? :cautious:

Jag tycker det kunde vara rejält mycket dyrare att registrera utan stam än med. Kanske skulle det avskräcka någon av de oseriösa att betäcka.
 
Senast ändrad:
Att man reggar en sån avkomma O_o
(eller är det inte så längre att SWB är dyra? Jämfört med en "okänd-okänd"-avkomma som inte DNA-testas osv?)
Den var både reggad (inte med gröna papper ;) ) och visad, hör och häpna, med rätt OK poäng för att vara så nära linjeavlad. Kollade igen nu och det var visst så att avkommans mamma och pappa har samma pappa, så morfar och farfar är samma hingst. Så det var inte en syster han hade satt på iaf men det ser ändå konstigt ut.
 
Fast det är väl bara bra att de registreras med stam? Nu var detta en valack, men är det ett sto kan det ju vara bra att veta stammen om den mot bättre vetande betäcks i framtiden...

Sedan är jag stamnörd och tycker det är så tråkigt med alla dessa som registreras med okänd stam, troligen bara för att det är det billigaste alternativet. Det blir så uppenbart när de mindre seriösa hästproducenterna som menar att deras avelsmaterial är så bra på alla sätt och vis (fast det inte är prövat på något sätt). Om de nu är så stolta över sitt "avelsarbete" varför registrerar de då inte stammen? :cautious:
Avkomman blev faktiskt ett sto i detta fallet :p Och i övrigt håller jag helt med dig.
 
Haha minns speciellt en märr som jag träffade förra året som gick under smeknamnet 'Skräcken' av mig i smyg. Är väldigt nyfiken på vad resultatet blev undan den märren för hon var faktiskt nåt av det mest otrevliga jag träffat. Har svårt att tro att ungen blev en ängel, oavsett pappa.:D

Det där är rätt spännande, min förra häst som var en fantastiskt trevlig häst (rent av känd i grannskapet för hur social och trevlig han var) hade tydligen en mamma som enligt uppfödaren var "inte särskilt trevlig". Jag har även träffat en yngre syster till min (samma mamma men annan pappa) och även den var trevlig, mycket mild och kontaktsökande.
 
Har blivit kontaktad av en tjej som ville låta min åring betäcka hennes sto med motiveringen "den är ju så fin och lik sin pappa, har inte riktigt råd med alla avgifter men något symboliskt betalar jag dig såklart om jag får ett föl".

Trodde verkligen det var ett skämt.
Haha gode tid... Låter som en sån som man läser om på hundsidorna som vill para sin hund för den "vill ju såå gärna få valpar!!".
 
Det där är rätt spännande, min förra häst som var en fantastiskt trevlig häst (rent av känd i grannskapet för hur social och trevlig han var) hade tydligen en mamma som enligt uppfödaren var "inte särskilt trevlig". Jag har även träffat en yngre syster till min (samma mamma men annan pappa) och även den var trevlig, mycket mild och kontaktsökande.
Jättekonstigt att det verkar slå igenom i vissa fall och inte i andra. Då börjar man fundera på om din avkommas mamma var ett undantag, alternativt formad av miljön? Som sagt, mycket intressant! Vissa egenskaper sägs ju hoppa över en generation också, vet dock inte om det gäller temperamentet?
 
på tal om travkorsningar så verkar det vara väldigt poppis med travare och skäckhingst av vilken ras som helst, gärna tinker. avkommorna jag har sett har sett jättetråkiga ut och verkligen inte varit nått att hänga i julgranen. skäckfölen har nog varit hyfsat lätta att bli av med, men dom tråkbruna har legat kvar länge på annonserna.

sen har vi i närheten en hästhandlare som är allt annat än seriös i sin avel. allt som har en livmoder betäcks. en fd vän är en stor sponsor av den här gubben. köpte ett skäckföl vars föräldrars största meriter var färgen. aldrig ridna eller körda. bara gått i hagen för avel. okänd stam. sen köpte hon en annan skäck som hon nu får ta bort för det var nått med benen. åxå ett hopakok av nått skräp. gubben avlar inte bara på hästar utan det är alla möjliga djur, hundar och fåglar med mera. fd kompisen köpte en hund därifrån åxå som inte verkar vara helt frisk. den använder hon i avel nu.
djurhållningen är inte den bästa heller hos gubben. hästar som inte får plats i stallet får gå ute utan skydd året om. stallet är väldigt lågt i tak samt överfullt. två hästar i varje box. inga riktiga gruppboxar utan vanliga. han har blivit anmäld ett antal gånger men lyckas alltid klara sig undan på nått sätt. kommer inte ihåg om han har fått djurförbud nån gång. men han kör väl vidare ändå.
Jag är genuint intresserad av att veta hur såna personer som du beskriver motiverar sin avel? När det inte blir bra menar jag, varför fortsätter man då? Fascinerande...
 
Inte alls ovanligt. Jag blev rekommenderad att ta ett föl på min 17-åriga arab/NSV-korsning när veterinären precis konstaterat ringkota :crazy: Det var också en erkänt skicklig veterinär. Jag har också hört om flera som fått samma råd gällande ston som är helt olämpliga för avel, av olika veterinärer.

Jag tror tyvärr att rätt många veterinärer rådar/föreslår för ägare till utdömda sto att betäcka för att "trösta" dom, det ger liksom ett litet ljus/hopp när man precis fått veta att ens älskade sto inte håller för ridning/tävling.... :meh: :crazy:
 
Det förekommer ju en del hästavel, där man spelar på heterosis effekten.

T.ex. tar man ett kallblod som nsv bruks eller kallblodstravare, och så t.ex. en PRE, och vips, har man gjort en "barockhäst". Som ibland blir bra till det ändamålet, och ibland inte. Ofta förstärks goda egenskaper i första generationens korsning.

Historiskt vet vi (från "korsningsraseriets" tid), att nästa generation av den typen av korsning nästan alltid blir usel. Usel exteriört och hållbarhetsmässigt. Men köparen/ägare av "Barockhästen" kanske inte känner till att dåliga egenskaper gärna förstärks när man skapar en 2:a generations häst, så här finns goda skäl till avstå redan från början.

Förresten är inte PRE lite av hästvärldens Pudel: Man kan ta vilken häst som helst, och korsa med en PRE, så uppstår magiskt, och plötsligt fantastiska hästar (dock ej nödvändigtvis allergivänliga:p)...
 
Visst är det så, allt hänger ju ihop, men om man har ett knepigt sto så får man nog ändå ha vissa realistiska förväntningar när det kommer till vad hon eventuellt lämnar. Vissa verkar tro att bara de är med från början och väljer en bra hingst så löser det sig, men riktigt så enkelt är det inte. Jag har följt en stolinje och sett några generationer (ej halvblod), och man kan se hur vissa egenskaper i den här stolinjen går igen redan från dag ett, oberoende av hingst.

Absolut. Jag menade de som vill betäcka sitt eget snälla och trevliga sto. Inte de som har en sylvass sak de försöker göra en snällare variant av. Där kommer ju ungen om inte annat bli rätt tuff av att vara högst i rank bredvid mamman tex.
 
Det förekommer ju en del hästavel, där man spelar på heterosis effekten.

T.ex. tar man ett kallblod som nsv bruks eller kallblodstravare, och så t.ex. en PRE, och vips, har man gjort en "barockhäst". Som ibland blir bra till det ändamålet, och ibland inte. Ofta förstärks goda egenskaper i första generationens korsning.

Historiskt vet vi (från "korsningsraseriets" tid), att nästa generation av den typen av korsning nästan alltid blir usel. Usel exteriört och hållbarhetsmässigt. Men köparen/ägare av "Barockhästen" kanske inte känner till att dåliga egenskaper gärna förstärks när man skapar en 2:a generations häst, så här finns goda skäl till avstå redan från början.

Förresten är inte PRE lite av hästvärldens Pudel: Man kan ta vilken häst som helst, och korsa med en PRE, så uppstår magiskt, och plötsligt fantastiska hästar (dock ej nödvändigtvis allergivänliga:p)...
Haha tror du kan ha en poäng faktiskt, PRE kan läggas på allt och det blir bra, som en universallösning! Frieser har lite samma egenskaper, frieser + valfri ras = fantastiskt resultat med lång böljande man och kolsvart färg :grin:
 
Det där är rätt spännande, min förra häst som var en fantastiskt trevlig häst (rent av känd i grannskapet för hur social och trevlig han var) hade tydligen en mamma som enligt uppfödaren var "inte särskilt trevlig". Jag har även träffat en yngre syster till min (samma mamma men annan pappa) och även den var trevlig, mycket mild och kontaktsökande.
Ja, det finns ju flera sidor av det där. Allt nedärvs ju inte i rakt nedåtstigande led, därav brukar jag säga att man avlar inte bara på stoet och hingsten, man avlar på hela stammen. Sånt kan ju dyka upp igen i en senare generation, med lite otur.

Sen är ju även miljön en faktor. Ofta, med lite kunskap, kan det gå att skilja en häst med medfött dåligt lynne med en häst som utvecklat det pga t.ex dålig uppfostran eller händelser i livet.
 
Min svägerska brukade tippsa mig tidigare om annoncer på hästar (ofta helknasiga korsningar) som skulle ges bort - tills jag replicerade med "jammen, visst, det är ju massor med billigt, bra kött åt hundarna!"

Lite elakt, ja, men det var nog det enda JAG kunde tänka mig att ha för använding av dessa hästar.... :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 442
Övr. Hund Nygammal användare som skriver här - enda stället jag vet jag får raka och kloka svar. Vill inte outa för mycket. Kort sammanfattning...
Svar
16
· Visningar
1 802
Senast: huahua
·
G
Hundhälsa Jag har tänkt på det här rätt länge, och nu igen när jag läser tråden om vad en "bra" hund egentligen är. Det finns många åsikter om...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
15 757
Senast: Disen
·
Avel Jag har senaste tiden plöjt igenom hästannonser ganska frekvent, och eftersom jag sitter hemma med krossad fot i högläge ft, gör jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 865
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp