Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, hästversionen

Nu kanske jag får skit för det här om någon som känner mig läser detta (min häst är lite speciell så är inte så anonym), men jag kom förbi en häst i ett stall jag stod på som var dräktig när vi flyttade in. Visade sig att de skulle avliva stoet så fort fölet vants av pga diverse problem med kroppen och att hon inte mådde bra. Knepigt temperament (kanske pga smärta?), väldigt grova munproblem/tandproblem som krävde livstidsvård och så var det något annat som inte stod rätt till med henne. Så de valde att avliva henne för hennes eget bästa.

Det som var så himla vrickat här enligt mig var att man PLANERAT att avliva stoet en längre tid, sen tar man föl på henne för att man ville ha något kvar efter henne (?). Nu hoppas jag verkligen, verkligen att fölis slipper samma problem som mamman, men han har knappast rätt förutsättningar...
 
Jag är genuint intresserad av att veta hur såna personer som du beskriver motiverar sin avel? När det inte blir bra menar jag, varför fortsätter man då? Fascinerande...

Det är otroligt fascinerande. Men det är väl som på hundsidan, så länge det finns folk som är dumma nog att köpa... och det som inte blir sålt kan man ju avla vidare på :banghead:
 
Det är otroligt fascinerande. Men det är väl som på hundsidan, så länge det finns folk som är dumma nog att köpa... och det som inte blir sålt kan man ju avla vidare på :banghead:

Vissa ponnyuppfödare kan jag fundera över. Ponnyerna är säkert fina och bra men när man har 15 stycken föl till treåringar hemma, tillsalu sen den dag de fötts. Varför betäcker man om och producerar fler? Även om individerna är bra, välstammade och trevliga så har ju marknaden tydligt talat om att den inte vill ha?
 
Nu kanske jag får skit för det här om någon som känner mig läser detta (min häst är lite speciell så är inte så anonym), men jag kom förbi en häst i ett stall jag stod på som var dräktig när vi flyttade in. Visade sig att de skulle avliva stoet så fort fölet vants av pga diverse problem med kroppen och att hon inte mådde bra. Knepigt temperament (kanske pga smärta?), väldigt grova munproblem/tandproblem som krävde livstidsvård och så var det något annat som inte stod rätt till med henne. Så de valde att avliva henne för hennes eget bästa.

Det som var så himla vrickat här enligt mig var att man PLANERAT att avliva stoet en längre tid, sen tar man föl på henne för att man ville ha något kvar efter henne (?). Nu hoppas jag verkligen, verkligen att fölis slipper samma problem som mamman, men han har knappast rätt förutsättningar...
Den är nog inte helt ovanlig (tyvärr).:( Jättetragiskt, absolut! Har sett vissa som valt att avla på riktigt gamla (typ 20+) ston också, som förmodligen också har en del besvär, ston som inte huvudsakligen har använts inom avel utan som ska få typ sitt första föl så sent i livet för att man ska ha nåt kvar som du skriver. Visst, i många fall är det kanske helt OK men man kan inte inbilla mig att man gör det för nån annan skull än för sin egen, ungefär som när man säljer lastgamla hästar till "ett sista hem".
 
Har ju två travarkorsningar i stallet varav den ena var planerad..

Kan tänka mig nåt i stil med snällt sto+snygg hingst+gulligt med föl:cool: och så citat 'kommer aaaaldrig säljas'. :grin:

När det väl ändå blev aktuellt med försäljning :cool: var hästen såklart inte direkt lättsåld.. Lite grand kunde man väl också ana att det där gulliga fölet växte upp och var inte så enkel längre..

Tittar man dessutom på stammen (för den är reggad med full stam iaf:up:) ser man en pappa med mycket nerv och massor av känslighet och så Nevele Pride som mamma hästs farfar. Även om nevele Pride säkert inte gav hela sin repertoar till sina avkommor så hade jag nog ändock valt hingst med stor omsorg för säkerhetsskull. (Fast jag skulle aldrig göra en dylik korsning förvisso)
 
Har ju två travarkorsningar i stallet varav den ena var planerad..

Kan tänka mig nåt i stil med snällt sto+snygg hingst+gulligt med föl:cool: och så citat 'kommer aaaaldrig säljas'. :grin:

När det väl ändå blev aktuellt med försäljning :cool: var hästen såklart inte direkt lättsåld.. Lite grand kunde man väl också ana att det där gulliga fölet växte upp och var inte så enkel längre..

Tittar man dessutom på stammen (för den är reggad med full stam iaf:up:) ser man en pappa med mycket nerv och massor av känslighet och så Nevele Pride som mamma hästs farfar. Även om nevele Pride säkert inte gav hela sin repertoar till sina avkommor så hade jag nog ändock valt hingst med stor omsorg för säkerhetsskull. (Fast jag skulle aldrig göra en dylik korsning förvisso)
Haha just Nevele Pride också, då kan man väl lika gärna skriva att det förekommer köttätande dinosaurier i stammen, om jag förstått NPs rykte rätt, han var väl inte känd för att vara en lammunge direkt :p
 
Bra tråd det här, jag har också förundrat tittat på hundtrådarna om oseriös avel, och insett att det finns en del likheter av och till.

Gudskelov att hästar inte bor lägenheter (förutom Pippis häst då), utan kräver stall, annars skulle jag kunna se en liknande utveckling som bland hundar framför mig:

*Små A-ponny korsningar, med mycket man och svans, som promeneras på gatorna som accessoarer, totalt ouppfostrade för övrigt...
* Maffiga jättehästar, iklädda något rustningsliknande, och tränande för strid, använda för att skrämma omgivningen
* Övergivna, men snälla, friska och intetsägande standardbruna hästar, knappt ledbara, som släpps lösa i närmsta park, eftersom de helt enkelt inte sticker ut.
* Ännu fler hästar, trasiga i kroppen och knoppen, som samlas upp av svenska hästars värn eller liknande, på stora "hästshelters"
*En jättemarknad på blocket med konstiga korsningar utan egentlig plan, som kostar multum, bara för att ras X är inblandad
*Massor med smuggelhästar utan känd stam men med allehanda defekter och sjukdomar
 
För att vara mer seriös, så är jag bekymrad över "färgavel".
I synnerhet vad avser hästraser med lite mindre avelsbas, så är det ett otyg, att söka efter vissa färger, på bekostnad av andra egenskaper.
Allra mest problematiskt blir det, om den (plötsligt) attraktiva färgen egentligen inte är genuin inom rasen, utan kom in genom någon inkorsning för länge sedan, som helst inte hade gjorts.

"En bra häst har ingen färg"...
 
För att vara mer seriös, så är jag bekymrad över "färgavel".
I synnerhet vad avser hästraser med lite mindre avelsbas, så är det ett otyg, att söka efter vissa färger, på bekostnad av andra egenskaper.
Allra mest problematiskt blir det, om den (plötsligt) attraktiva färgen egentligen inte är genuin inom rasen, utan kom in genom någon inkorsning för länge sedan, som helst inte hade gjorts.

"En bra häst har ingen färg"...

Jag håller med dig, jag ser också exempel på färgkåta människor, både som avlar o som köper. När jag sålde unghingsten fick jag en del svar där man kunde ana att färg och tecken lockade (mörkbrun med fyra vita och bläs...). Bl.a en som skrev och ville hålla honom som hingst och undrade om det skulle gå för sig?! :confused: Jag hade själv väntat med att skära honom om jag hade kunnat behålla men av helt andra anledningar än för avel, ur den synpunkten är han totalt värdelös.
 
Bra tråd det här, jag har också förundrat tittat på hundtrådarna om oseriös avel, och insett att det finns en del likheter av och till.

Gudskelov att hästar inte bor lägenheter (förutom Pippis häst då), utan kräver stall, annars skulle jag kunna se en liknande utveckling som bland hundar framför mig:

*Små A-ponny korsningar, med mycket man och svans, som promeneras på gatorna som accessoarer, totalt ouppfostrade för övrigt...
* Maffiga jättehästar, iklädda något rustningsliknande, och tränande för strid, använda för att skrämma omgivningen
* Övergivna, men snälla, friska och intetsägande standardbruna hästar, knappt ledbara, som släpps lösa i närmsta park, eftersom de helt enkelt inte sticker ut.
* Ännu fler hästar, trasiga i kroppen och knoppen, som samlas upp av svenska hästars värn eller liknande, på stora "hästshelters"
*En jättemarknad på blocket med konstiga korsningar utan egentlig plan, som kostar multum, bara för att ras X är inblandad
*Massor med smuggelhästar utan känd stam men med allehanda defekter och sjukdomar
Mm tänk sen om några generationer när alla utställningsavlade avkommor hade dykt upp, med diverse andningsproblem, avvikande exteriörer; extrema mängder tagel och alla har mer eller mindre roliga färger och tecken för det är ju så fint. Sen "bruks"-raser som är framavlade för att istället passa som "snäll familjehäst". Ryser av tanken.
 
För att vara mer seriös, så är jag bekymrad över "färgavel".
I synnerhet vad avser hästraser med lite mindre avelsbas, så är det ett otyg, att söka efter vissa färger, på bekostnad av andra egenskaper.
Allra mest problematiskt blir det, om den (plötsligt) attraktiva färgen egentligen inte är genuin inom rasen, utan kom in genom någon inkorsning för länge sedan, som helst inte hade gjorts.

"En bra häst har ingen färg"...

Fast om gula hästar är godkända är det ju bara vansinne att dubbelgula inte är det, när avelsbasen är liten ;).
 
Bra tråd det här, jag har också förundrat tittat på hundtrådarna om oseriös avel, och insett att det finns en del likheter av och till.

Gudskelov att hästar inte bor lägenheter (förutom Pippis häst då), utan kräver stall, annars skulle jag kunna se en liknande utveckling som bland hundar framför mig:

*Små A-ponny korsningar, med mycket man och svans, som promeneras på gatorna som accessoarer, totalt ouppfostrade för övrigt...
* Maffiga jättehästar, iklädda något rustningsliknande, och tränande för strid, använda för att skrämma omgivningen
* Övergivna, men snälla, friska och intetsägande standardbruna hästar, knappt ledbara, som släpps lösa i närmsta park, eftersom de helt enkelt inte sticker ut.
* Ännu fler hästar, trasiga i kroppen och knoppen, som samlas upp av svenska hästars värn eller liknande, på stora "hästshelters"
*En jättemarknad på blocket med konstiga korsningar utan egentlig plan, som kostar multum, bara för att ras X är inblandad
*Massor med smuggelhästar utan känd stam men med allehanda defekter och sjukdomar

Håller med dig. Det allra mest tragiska är väl att det på sätt och vis redan är så på en del av dina punkter, t ex de där standardbruna hästarna som folk inte vill ha, trasiga hästar som tas om hand av SHV och blockethästar utan plan.....
 
För att vara mer seriös, så är jag bekymrad över "färgavel".
I synnerhet vad avser hästraser med lite mindre avelsbas, så är det ett otyg, att söka efter vissa färger, på bekostnad av andra egenskaper.
Allra mest problematiskt blir det, om den (plötsligt) attraktiva färgen egentligen inte är genuin inom rasen, utan kom in genom någon inkorsning för länge sedan, som helst inte hade gjorts.

"En bra häst har ingen färg"...
Jag är absolut för att bevara en färgvariation hos hästraser som har det, men det får ju absolut inte bli på bekostnad av andra egenskaper. Men det gäller ju allt, även om färgen har lägsta prioritet.

Själv är jag en knäpp jäkel, som gillar svart och brunt, men lyckas bara avla fram skäckar. Alla säger att jag ska vara sååå glad över att ha fått så roliga färger. De har uppenbarligen aldrig haft en skäck som tävlingshäst. :meh:
 
Gällande travarkorsningar har jag helt ärligt lite svårt att se vitsen över huvud taget. Om så många travarston är fina nog att betäcka för ridhästavel lär de ju inte vara unika, det går att få tag på nya såna travare (istället för att avla fram fler av en ras där redan friska hästar slaktas för att de är oönskade). Och ska de betäckas med ridhingstar så måste det ju finnas någon brist hos stoet trots allt, kanske inte är den optimala ridhästen med sin exteriör?
.

Jag kan tycka att vbl-travare vore kul att korsa med islandshäst.
Orsak?
Få fram en lite större och mer varmblodig ras med starkare tölt. Som bekant (?) är det ju samma mutation hos vbl-travarna, i stort sett i samma frekvens, som på islandshästarna som gör att båda hästraser ofta (st) har tölt. Bland amerikanskstammade vbl är det väl i stort sett 97% av hästarna som faktiskt har tölt.

Jag ser också en vits att korsa vbl-travare med arab, för distansritt. Kombinationen verkar få med sig styrkorna hos respektive ras för disciplinen.
 
För att vara mer seriös, så är jag bekymrad över "färgavel".
I synnerhet vad avser hästraser med lite mindre avelsbas, så är det ett otyg, att söka efter vissa färger, på bekostnad av andra egenskaper.
Allra mest problematiskt blir det, om den (plötsligt) attraktiva färgen egentligen inte är genuin inom rasen, utan kom in genom någon inkorsning för länge sedan, som helst inte hade gjorts.

"En bra häst har ingen färg"...

Äsch, jag som överväger att lägga en vit på en grå och en röd. Dels för färgen (jag har en egen vit men han dög inte exteriört), men också för att den vita är ganska stor och användbar, medan den grå och den röda är lite mindre - men också väldigt användbara, särskilt den grå.
Och vit på röd blir väl ljusbrun troligen, och vit på grå blir väl också antagligen ljusbrun, men har man tur så blir det två vita.
Ja, du förstår.
Och förresten: den grå har definitivt inte vitt (gult).
 
sant.
men det gäller ju all genomtänkt avel. Man ska välja rätt individer.

Hur som helst: det var en invändning mot att det inte finns någon vits att korsa vbl-travarna.

Fast finns det vits? Är ju inte så att de sopar banan med araberna och är överlägsna dem heller. Alltså om man vill hårddra.

Gör man det betäcks dock bara elithästar med elithästar.
 
Hm, just varmblodstravare - islänning är en av de korsningar som jag brukar klassa som "totalt oanvändbar".... Antagligen därför att jag sysslar med såna saker som dressyr och hoppning. :p För skogsridning kan jag inse att man kan fundera på att göra en sådan korsning, men är ändå tveksam på att resultatet skulle bli bättre än en bra, renrasig, stor islänning eller töltande vbl-travare.. Känns som att raserna är för olika för att kombinationen ska bli bra exteriört.
 
Jag kan tycka att vbl-travare vore kul att korsa med islandshäst.
Orsak?
Få fram en lite större och mer varmblodig ras med starkare tölt. Som bekant (?) är det ju samma mutation hos vbl-travarna, i stort sett i samma frekvens, som på islandshästarna som gör att båda hästraser ofta (st) har tölt. Bland amerikanskstammade vbl är det väl i stort sett 97% av hästarna som faktiskt har tölt.

Jag ser också en vits att korsa vbl-travare med arab, för distansritt. Kombinationen verkar få med sig styrkorna hos respektive ras för disciplinen.
Men tänker du då "ta fram en ny ras" eller "bara korsa för att få fram bra bruksdjur i första generation"?

Två ganska skilda ansatser, där det för att ta fram en ny stabil ras med god exteriör, god hållbarhet och säker förärvning av önskade egenskaper lär behövas decennier, medan för att ta fram första generationskorsningar, utan att vilja avla vidare, så krävs "bara" goda kunskaper för att välja rätt föräldradjur. Ändå misstänker jag att det kan bli ganska många misslyckade djur när man försöker sig på att skapa första generationsdjur.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 457
Övr. Hund Nygammal användare som skriver här - enda stället jag vet jag får raka och kloka svar. Vill inte outa för mycket. Kort sammanfattning...
Svar
16
· Visningar
1 817
Senast: huahua
·
G
Hundhälsa Jag har tänkt på det här rätt länge, och nu igen när jag läser tråden om vad en "bra" hund egentligen är. Det finns många åsikter om...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
15 899
Senast: Disen
·
Avel Jag har senaste tiden plöjt igenom hästannonser ganska frekvent, och eftersom jag sitter hemma med krossad fot i högläge ft, gör jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 882
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp