Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hur fasen kan man avla på en hund som behöver syrgas? Har rasföreningen - eller vad det nu heter - fullständigt tappat det?

Tycker rasklubbarna "tappade det" för länge sen som låtit det gå så långt som det gjort. Frågan nu är finns det en tillräckligt stor genpool som är frisk, för att kunna rädda raserna?

Utomlands (som fallet med syrgashunden är) har de nog tappat det ännu mer. I många länder är ju fortfarande otyg som kupering och annat skönhetstrams tillåtet.

Jag skulle verkligen vilja höra dessa uppfödares ega ord och argument för att försvara denna avel.
 
Ni vet den där känslan när en människa skriver ett fb-inlägg som är så långt att det täcker hela datorskärmen. Och det börjar med att beskriva de 3 gånger en tik har försökt döda familjens hanhund utan anledning, samt de 2 gånger den försökt döda familjens lilla hund. Människan fortsätter beskriva hens erfarenhet av djurvård och hunduppfödning, men nu börjar hen ge upp. Hen vill omplacera hunden för att det är den enda hund som hen inte fått ordning på. Hen har haft hunden i ett av hundens fem år.

Hen avslutar inlägget med att skriva att hunden är dräktig och ska valpa på julafton. :banghead::banghead::banghead::cry::cry::cry::rage::rage::rage:

Hur tänker man där?

Vet för övrigt en hane som avlivades pga aggressivitet och innan hade tjuvparat familjens tik. De ville så gärna behålla valparna...
 
Ang trubbnosavel; såg mig omkring igår efter rottweilers och hittade ett antal exemplar med en näsa som kändes allt annat än rottweileraktig - kortare och lite bakåtlutad i nosen... O_o Är detta något nytt fenomen? Har inte sett det tidigare.

Inte jättenytt dessvärre. Börjar bli poppis i cc också. :cautious:

De vill avla åt boxerhållet. Låter som en genial idé...
 
Nu är jag dåligt insatt i raser utöver de två jag har samt ett par till, men @isafore har ju berättat en del om sin ras bla. Tror labbarna godkänner avel på C-höfter....
Och se hela trubbnosaveln. Där krävdes ett upprop från veterinärer innan hundarnas andning började tas på allvar. Detta borde deras rasklubbar ha uppmärksammat för länge, länge sen.

Har upproret lett till något konkret än?
 
Ang trubbnosavel; såg mig omkring igår efter rottweilers och hittade ett antal exemplar med en näsa som kändes allt annat än rottweileraktig - kortare och lite bakåtlutad i nosen... O_o Är detta något nytt fenomen? Har inte sett det tidigare.

Tycker även det finns åtskilliga som inte alls har en kroppsbyggnad som en rottis; med den breda, musklade fronten och nacken och kraftiga kroppen. Mer som vilken slank hund som helst. Vafalls? :mad: Är rottisaveln så splittrad?
Vad jag har sett av rottisaveln så håller den på att gå åt helsicke hos många. Fula kortnästa hundar som ser mer ut som bulltyp än som riktiga rottisar :crazy:
Sök på blocket efter fantastiska rottweilervalpar (priset är hela 25.o000 kr) och se vilka asfula doggs :wtf: Dom är till om med "championer".....(stavningen är direkt från annonsen)
 
Ja, så är det ju naturligtvis. Men jag funderar lite ibland i rastrådarna här när ni nästan ALLTID påpekar att det är noga att kolla upp linjerna när man letar valp. Det är synd att det är så (och naturligtvis inget argument för okontrollerad avel).

I en perfekt värld hade det väl bara funnits seriösa uppfödare. Så är tyvärr inte fallet (även bland renrasiga).
sen finns det ju ytterligare anledningar att vara noga med linjer. Även om alla skulle prioritera hälsa då har fortfarande olika linjer olika egenskaper, tex hur de är i arbete så det kan skilja inom en ras och vad som passar köparen bäst även om det ena inte är bättre.
 
Det är inte i Sverige, i England om jag inte har helt fel. Tydligen vanligt där enligt henne.

Sitter vid mobilen nu så vet inte hur jag kan lyckas dela bilden.. Om någon vill se en av bilderna så har jag delat den offentligt på min fb, Karolina Carlevad heter jag.

Vet du hur det gick för den på utställning?
 
Börjar bli poppis i cc också. :cautious:

Vad jag har sett av rottisaveln så håller den på att gå åt helsicke hos många. Fula kortnästa hundar som ser mer ut som bulltyp än som riktiga rottisar :crazy:
Det är så sjukt... TRYCK INTE IHOP NÄSORNA FÖR BÖVELEN. :rage:

En riktigt fin, kraftig, muskulös rottis med bredd över fronten är sååå underbart. Varför förstöra en så fin ras? :mad:
 
Har upproret lett till något konkret än?
Inte än tror jag. Mer än att det skrivs om att alla veterinärer som skrivit på är inkompetenta, typ.

På ena rasklubbens sida finns numera en lista på veterinärer som "rekommenderats av klubbens medlemmar, då de och deras hundar hos dessa veterinärer bemöts och behandlas väl". Som jag förstått har inte nån av veterinärerna på listan skrivit på uppropet :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 001
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 237
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp