Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett annat problem med aveln är ju skitsnacket som förekommer om och mellan uppfödare. Om det finns problem i rasen och uppfödare A har en jättefin hund vars avkommor kan generera en hel del pengar så kan det hända att uppfödare A inte frivilligt tar sin hund eller den linjen ur avel utan mörkar problemet. De hundar som drabbas avlivas men anlagsbärarna får gå vidare om de inte har synliga symptom och det inte gentestas. Uppfödare A säljer och omplacerar även hundar av sin egen uppfödning utan att informera de nya ägarna om ev fysiska problem innan köp. :meh:

Uppfödare B har också en jättefin hund men väljer att öppet deklarera att den inte ska gå i avel pga misstanke om arvbarhet vilket gör uppfödare B skitförbannad om hund A och hund B har gemensamma linjer i stammen. Uppfödare C och D väljer även att sprida ryktet att uppfödare B har sjuka hundar när denne istället försöker uppmärksamma problemet och öppet deklarerar sina hundars hälsostatus, resultat från tester och inavelsgrad. :cautious:

Sånt gör mig så fruktansvärt trött. Problemet verkar dock finnas överallt :(
 
Det är väl för att islänningen ärver ner dess gångarter? Både travare och islandskorsningar blir därför inte så attraktivt... Dock avlas det nästan "hej vilt" inom ponnyer utan att någon ifrågasätter raserna så länge de håller ponnymått. ;)

Och sen älskar alla min korsning tills jag berättar att hans mamma är travare (vilket inte syns alls med hans gula färg och prickar).

Kanske blev lite OT...

Nja, jag menade nog att de som värnar om rasen inte vill korsa, inte att andra inte skulle vara intresserade av en häst där tölten riskerar sabba de andra gångarterna.
 
Tänkte allt på det där med egenskaper när jag skrev om vännernas papillon/pudel. Det är väl raser med dels få sjukdomar, dels många positiva egenskaper som borde kunna funka att kombinera (och sedan kanske individen blir något helt annat ändå ...)

Det skulle inte vara jätteförvånande om en sådan korsning fick någon typ av ögonsjukdom, MEN många av dem upptäcks bara om hunden blir ögonlyst av specialutbildad veterinär. Många småraser ska ögonlysas innan avel, men ja, det är typisk sådan sak som sällan eller aldrig görs på hundarna som används i blandrasavel. Där är det alltså lätt hänt att hunden har fel som aldrig upptäcks och genast kan ägarna säga "min blandras är minsann friskare än renraserna!"
 
Det skulle inte vara jätteförvånande om en sådan korsning fick någon typ av ögonsjukdom, MEN många av dem upptäcks bara om hunden blir ögonlyst av specialutbildad veterinär. Många småraser ska ögonlysas innan avel, men ja, det är typisk sådan sak som sällan eller aldrig görs på hundarna som används i blandrasavel. Där är det alltså lätt hänt att hunden har fel som aldrig upptäcks och genast kan ägarna säga "min blandras är minsann friskare än renraserna!"
Har båda raserna ögonproblem?
 
Det missade jag visst! Å andra sidan tar jag nästan för givet att alla små raser ska ha ögon och patella undersökta innan avel. Det verkar vara så väldigt vanligt...

Ja det är vanligt men ändå så sklijer det sig mellan dom småraserna, papillon med patella får man inte avla på men en chihuahua med det går bra trots att dom har som krav på att hundarna måste kollas för patella innan man avlar på dom? Chihuahuan har inget krav på att ögonlysa avelsdjuren heller.
 
Apropå trubbnosaveln: frågan verkar vara på väg till en vidare krets än erfarna hundmänniskor när t o m TT gör en rejäl artikel som avslutas med tips till valpköpare.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2912463-trubbnosta-hundar-offer-for-trend

Jag tror att ytterligare ett problem är att ägare till trubbnosiga hundar inte vet hur en normal nostryffel ser ut. De ser liksom inte skillnaden på öppna och knipta näsborrar förrän någon talar om den. Jag antar att man blir van om man ser mycket hundar med knipta näsborrar?
 
Tycker det är helt ljuvligt med hundavel. Det har blivit en del skriverier efter att min hund parades, eftersom att hon haft och behandlats för demodex (hudsjukdom som antas vara ärftlig), samt lite andra problem som kan tyda på nedsatt immunförsvar (haft furunklar vid några tillfällen, svamp i tassarna, samt fått klåda vid foderbyte osv). Obervera att det inte är jag som tagit kullen, jag är öppet emot avel på henne och har meddelat uppfödaren att jag inte tycker att hon ska gå i avel, men hon är en foderhund så det är bara bita i sura äpplet.
Hur som helst, de problem hon haft diskuterades på en rassida och då går alltså försvarare till uppfödaren in och säger att det finns en del faktafel gällande hundens problem.

Det tycker jag är helt fantastiskt. Tänk att det finns människor som kanske träffat min hund 2 gånger som påstår sig veta mer om henne än jag som lever med hunden. :rofl:
 
Jag är inte så säker på att folk ändå kommer förstå problemet med trubbnosarna idag, men jag hoppas.¨

Jag jobbade totat 7 timmar förra veckan, på två dagar. Ena dagen började vi mitt pass med att avliva en trubbnos, som tom fick bli sövd innan den fick träffa ägarna för den blev så upphetsad att den inte fick luft annars.
Andra dagen avslutade jag mitt pass med att sitta och hålla om en trubbnos som fick avlivas, där veterinären var tvungen att berätta för djurägarna att de tyvärr inte skulle hinnan in innan avlivningen.
 
Jag är inte så säker på att folk ändå kommer förstå problemet med trubbnosarna idag, men jag hoppas.¨

Jag jobbade totat 7 timmar förra veckan, på två dagar. Ena dagen började vi mitt pass med att avliva en trubbnos, som tom fick bli sövd innan den fick träffa ägarna för den blev så upphetsad att den inte fick luft annars.
Andra dagen avslutade jag mitt pass med att sitta och hålla om en trubbnos som fick avlivas, där veterinären var tvungen att berätta för djurägarna att de tyvärr inte skulle hinnan in innan avlivningen.
:cry:
 
Jag är inte så säker på att folk ändå kommer förstå problemet med trubbnosarna idag, men jag hoppas.¨

Jag jobbade totat 7 timmar förra veckan, på två dagar. Ena dagen började vi mitt pass med att avliva en trubbnos, som tom fick bli sövd innan den fick träffa ägarna för den blev så upphetsad att den inte fick luft annars.
Andra dagen avslutade jag mitt pass med att sitta och hålla om en trubbnos som fick avlivas, där veterinären var tvungen att berätta för djurägarna att de tyvärr inte skulle hinnan in innan avlivningen.
Men gud så hemskt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 008
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 245
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 546
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 396
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp