Bukefalos 28 år!

Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det var ju bara några månader sedan detta påbörjades? Vad skulle SKK hunnit göra på den tiden? Det är inte bara trubbnosarnas domare som skulle behöva en genomgång. Extremavel har ju smugit sig in i fler hundtyper. Vi har ju t ex räk-schäfrarna och hundar vars päls ökat astronomiskt i mängd. För att inte tala om t ex shar-pei eller andra raser med överdrivet mycket hud.

Fast trubbnosarnas andningsproblem har inte plötsligt uppkommit 2015. Det är något som SKKs utställningsdomare borde ha noterat och larmat om för 30 år sedan.

Det du säger bara stödjer ju mitt uttalande om att SKK inte finns för hundarnas skull, utan för uppfödarnas. Hade de värnat om hundhälsa hade utställningarna inte lett fram till sjuka avarter.
 
Absolut, en stor del ligger ju i att rasen är uppdelad i två typer. Det är ju något man i mitt tycke definitivt bör undvika. I de raserna framkommer det tydligt vad "skönhetsavel" har för effekter. Alltid negativa sådana, dessutom.
Att rasen blivit delad tror jag på sikt kan vara det som räddar rasen om inte skönhetsaveln får ett stopp snart. Det finns många, fina, friska linjer kvar att avla på på brukssidan :)

Men då krävs det att ett helt annat ideal premeras av SKK och hela hundsverige.
 
Fast trubbnosarnas andningsproblem har inte plötsligt uppkommit 2015. Det är något som SKKs utställningsdomare borde ha noterat och larmat om för 30 år sedan.

Det du säger bara stödjer ju mitt uttalande om att SKK inte finns för hundarnas skull, utan för uppfödarnas. Hade de värnat om hundhälsa hade utställningarna inte lett fram till sjuka avarter.

Och veterinärer slog larm redan för 30 år sedan, åtminstone i Storbritannien.

 
Fast trubbnosarnas andningsproblem har inte plötsligt uppkommit 2015. Det är något som SKKs utställningsdomare borde ha noterat och larmat om för 30 år sedan.

Det du säger bara stödjer ju mitt uttalande om att SKK inte finns för hundarnas skull, utan för uppfödarnas. Hade de värnat om hundhälsa hade utställningarna inte lett fram till sjuka avarter.

Men det är inte heller vad jag påstår, eller överhuvudtaget kommenterat. Jag vänder mig emot pajkastningen och är förundrad över sättet man så snabbt avbryter ett samarbete, och varför man gör det. Vad man än tycker om SKK så är det ju där förändringarna genomförs.
 
Vad man än tycker om SKK så är det ju där förändringarna genomförs.

Så behöver det inte alls vara (och hur ska det påverka blandras- och oreggadaveln?), det borde snarare vara en solklar djurskyddsfråga faktiskt.

Vad gäller studie på specifikt svenska kortnospopulationen är det väl inte svårare än att man kan acceptera längdberoendet som @Dentaku nämner. Ju kortare nos desto sämre andning, spelar det någon roll om 90% eller 80% eller "bara" 50% (jo säkert) har lika kort nos som i första studien, när sambandet faktiskt är så enkelt?
 
Mallevalpar utan stamtavla säljes på blocket "frågor om stamtavla besvaras ej då de är reggad i jordbruksverket"
Va säger ni, vi kanske ska göra en vadslagning?
Satsar en julklapp (midsommarpresent) på att en eller flera av valparna är ute på blocket igen inom 6 månader....
 
Så behöver det inte alls vara (och hur ska det påverka blandras- och oreggadaveln?), det borde snarare vara en solklar djurskyddsfråga faktiskt.

Vad gäller studie på specifikt svenska kortnospopulationen är det väl inte svårare än att man kan acceptera längdberoendet som @Dentaku nämner. Ju kortare nos desto sämre andning, spelar det någon roll om 90% eller 80% eller "bara" 50% (jo säkert) har lika kort nos som i första studien, när sambandet faktiskt är så enkelt?

Givetvis borde det också vara så. Men jag är tveksam över hur ändringarna faktiskt kommer på något vis slå tillbaka på de oreggade. Problemet är ju just att de är oreggade och att vem som helst kan ta en valpkull - hur får man överhuvudtaget fatt på dessa? Övervakning av Blocket och oannonserade besök av Länsstyrelsen för att man lagt ut en valpannons? Det borde definitivt krävas mer för att bli uppfödare.
 

Jag vill dock påstå att det verkligen inte är lika illa som hos t ex mops och fralla. Antalet shih-tzu jag stött på med andningsbesvär är väldigt, väldigt få, men även inom dessa raser måste man ju se upp med extremkorta nosar. Är du intresserad av någon av raserna har du en betydligt bättre utgångspunkt än den stackare som har gett sig ut på jakt efter en frisk mops.
 
Givetvis borde det också vara så. Men jag är tveksam över hur ändringarna faktiskt kommer på något vis slå tillbaka på de oreggade. Problemet är ju just att de är oreggade och att vem som helst kan ta en valpkull - hur får man överhuvudtaget fatt på dessa? Övervakning av Blocket och oannonserade besök av Länsstyrelsen för att man lagt ut en valpannons? Det borde definitivt krävas mer för att bli uppfödare.

Nej visst, de är inte lätta att nå alla gånger, men SKK har väl ännu mindre chans att påverka den aveln - noll, närmare bestämt.
 
Nej, det har jag väl inte påstått att de har möjlighet till heller.

Nej, men du skrev att det var i SKK det behöver förändras och jag tycker det är ett alltför begränsat fokus. SKK har inget att diskutera när det faktiskt gäller djurskyddet, de kan tycka en deformitet är hur snygg och ofarlig som helst men är den olaglig så är den. Plus att man som sagt får med avel utanför SKK också. Så jag förstår inte varför frågan alls ska handla om att SKK ska (gradvis och försiktigt, om alls i praktiken...) förändra avelsinriktningen på de lidande raserna.

Det var förresten någon i en tidigare diskussion som föreslog att det borde vara krav på en grundläggande hälsokoll (där andning ingår också) för alla avelsdjur inom alla raser (och blandningar), det tycker jag fortfarande verkar som den självklart bästa vägen att gå!
 
Läser på fb om någon som tog en kull på sin mexikanska nakenhund och en påstått renrasig pitbull.

Tio valpar. Hälften sålde han som oregistrerad amstaff, de liknade amstaff. Andra hälften som nakenhundar, de liknade sin mor.

Själv påstår han att hundarna är renrasiga för det ser man på dem. Så valpköparna tror att de köpt en papperslös renrasig hund.

:banghead:
 
Nej, men du skrev att det var i SKK det behöver förändras och jag tycker det är ett alltför begränsat fokus. SKK har inget att diskutera när det faktiskt gäller djurskyddet, de kan tycka en deformitet är hur snygg och ofarlig som helst men är den olaglig så är den. Plus att man som sagt får med avel utanför SKK också. Så jag förstår inte varför frågan alls ska handla om att SKK ska (gradvis och försiktigt, om alls i praktiken...) förändra avelsinriktningen på de lidande raserna.

Det var förresten någon i en tidigare diskussion som föreslog att det borde vara krav på en grundläggande hälsokoll (där andning ingår också) för alla avelsdjur inom alla raser (och blandningar), det tycker jag fortfarande verkar som den självklart bästa vägen att gå!

Nej, det var inte det jag skrev. Jag skrev att det är i SKK som det kommer ske förändringar (bland annat), eftersom det är den organisation som veterinärer och andra organisationer vänt sig till i trubbnos-frågan. Vilket ju blir precis som du säger, delvis felriktat, eftersom det knappast överspänner alla hundar i Sverige liksom. Samtidigt måste man ju sopa rent även inom SKK och det är ju idag den enda organisationen med makt över sina medlemmar när det gäller hälsotester för att få registrera osv. Därav blev det väl också naturligt att man vände sig till SKK.

Grundläggande hälsotester och större krav på uppfödare är ju det minsta man borde göra, definitivt. Jag har alltid sagt att det här med att vem som helst idag kan ta en kull valpar egentligen är helt galet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 207
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 388
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 491
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp