Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ffa blir det väl så att de som kanske gillar de annorlunda färgerna får väldigt svårt att fortsätta med seriös avel då de utesluts från stamboken i förlängningen. De solida pudlarna klarar sig säkert utan de flerfärgade om man ser till genbas.
Tycker att färgen borde ha väldigt lite med hur man ser på 'sin' ras... Man skaffar väl inte hund baserat på färgen? Det är väl förhoppningsvis andra egenskaper som spelar in i det val man gör.
 
Tycker att färgen borde ha väldigt lite med hur man ser på 'sin' ras... Man skaffar väl inte hund baserat på färgen? Det är väl förhoppningsvis andra egenskaper som spelar in i det val man gör.
Och på samma vis borde man ju i så fall inte behöva begränsa en ras färgmässigt?
Jag ser inget fel i att (även) se till färg när man håller på med avel. I alla fall med tanke på hur aveln ser ut idag. Man avlar på storlek, hårlag och alla andra möjliga utseenden för att behaga oss människor, varför är färgen inte en del av det?
Och jag pratar sällskapshundar nu, brukshundar förstår jag att man inte ser på utseende på samma sätt med.
Bara för att man vill tänka på färg betyder inte det att man bortser från alla andra egenskaper som gör en bra hund.
 
Som sagt, jag tänker inte länka till källor för vartenda ord jag skriver. Och gällande felaktig registrering kan jag inte lämna några källor av självklara skäl. Tro mig eller skit i det, jag bryr mig inte. Detta är ett diskussionsforum, inte en C-uppsats...

Jaha.... men vad menade du med länken då?

Även i diskussionsforum är det bra med källor om man vill att ens påståenden ska bli tagna på allvar.
 
Vad ska denna paras med i framtiden kan jag undra O_o eftersom de söker en fodervärd..

Det är med jätte stor sorg i hjärtat som vi valt att försöka hitta en fodervärd åt våran älskade Ruffs då tiden inte riktigt finns till efter att jag fått nytt jobb och då han är en väldigt krävande hund med väldigt mycket stress i sig.
Ras: Öst/Väst Laika. Gråhund. Jämthund. Plott. Hamiltonstövare.
Pris: 0
Stamtavla: Nej
Kön: Hane
Födelsedatum: 160321
Kastrerad: Nej
Födelseland: Sverige
Hunden finns i: Sundsvall/Hudiksvall
Vaccinerad: Ja, ska ha 1 års vaccin i Mars.
Registrerad: Ja
Försäkrad: Ja
Kan bo med katter: Nej
Kan bo med barn: Nej
då han stressar upp sig jätte kyclet och då inte alls mår bra.
Kan bo med andra hundar: Nej då han stressar upp sig jätte mycket och då inte alls mår bra.
Övrig info: En hund som älskar allt och alla och som det inte finns något ont alls i, han förstår bara inte att alla andra kanske inte vill ha honom ÖVERALLT. Världens finaste underbaraste hund (enligt mig såklart) som älskar att vara ute men som lyckats rymma jämt.

Kan ju avslöja att det är många gånger det på riktigt kliar i fingrarna att ställa den frågan till folk som lägger ut sina (oftast) blandisar på annons och söker fodervärd. Oftast låter jag bli, eftersom jag tar för givet att ägarna inte har en susning om vad fodervärd på hund innebär.
Men jag lade faktiskt ut en fråga på den här
Ettåring,, som hittat, vilket kap!
:wtf:
 
Och på samma vis borde man ju i så fall inte behöva begränsa en ras färgmässigt?
Jag ser inget fel i att (även) se till färg när man håller på med avel. I alla fall med tanke på hur aveln ser ut idag. Man avlar på storlek, hårlag och alla andra möjliga utseenden för att behaga oss människor, varför är färgen inte en del av det?
Och jag pratar sällskapshundar nu, brukshundar förstår jag att man inte ser på utseende på samma sätt med.
Bara för att man vill tänka på färg betyder inte det att man bortser från alla andra egenskaper som gör en bra hund.

Det går inte att avla på "allt på en gång", varje parning innebär ett antal punkter där man tvingas prioritera egenskaper över andra. Hälsa, mentalitet, bruksegenskaper, kroppsbyggnad, rätt antal tänder osv osv. Ska man då också selektera på öronens form, svansens hållning, ögonfärgen och pälsfärgen, så finns det inga hundar kvar som är bra nog. Det jag tycker mig se är att hundar med frän färg ofta tillåts ha brister på viktigare punkter (mentalitet eller hälsa) just för att de ändå anses värdefulla pga kriteriet "färg".

Av nån märklig anledning så "poppar det upp" merlefärgade BCs hos en handfull uppfödare i landet, men aldrig nånsin hos de allra flesta andra, trots att de har långt många fler valpar. Precis som att det ofta "råkar" vara bruna hanar som lämpar sig bäst till bruna tikar, så att de "råkar" få lättsålda bruna valpar.

Jag tycker inte att hundarna ska uteslutas ur avel på grund av färg, men blir alltid väldigt skeptisk när jag ser folk som selekterar på det. Jag spanar alltid på valpkullar och intressanta hundar och trots att jag helt och hållet skiter i utseendet så har jag svårt att hitta hundmaterial som jag tycker håller måttet.
 
Verkligen så. En bra hund har ingen dålig färg, men på en dålig hund kanske färgen spelar större roll...

Fast om man har utställning som ett stort intresse kan färgen vara viktig. Hunden blir såklart inte mindre bra att leva med men det är ju trist om man vill hålla på med utställningar och blir begränsad av färgen.

Och ja mentaliteten är självklart viktigast men många tycker det är roligt med utställningar och det är väl okej så länge hunden inte lider av det?
 
Fast om man har utställning som ett stort intresse kan färgen vara viktig. Hunden blir såklart inte mindre bra att leva med men det är ju trist om man vill hålla på med utställningar och blir begränsad av färgen.

Och ja mentaliteten är självklart viktigast men många tycker det är roligt med utställningar och det är väl okej så länge hunden inte lider av det?

Ja, absolut - jag tycker också att det är kul med utställningar :)
Men om hunden är tillräckligt bra i övrigt (och har en godkänd färg), så spelar ju färgen ingen roll.
Klart att det spelar roll för utställningsintresserade om hunden har en godkänd eller icke godkänd färg, men det går ju helt klart ett mode i färger som inte är sund. T ex som @Migo påpekar med merle. Den trenden finns ju inte bara hos bc, och jag upplever också att det tullas på mentalitet och andra viktiga egenskaper för att färgen är högre prioriterad. Vilket är sjukt.
 
Och på samma vis borde man ju i så fall inte behöva begränsa en ras färgmässigt?
Jag ser inget fel i att (även) se till färg när man håller på med avel. I alla fall med tanke på hur aveln ser ut idag. Man avlar på storlek, hårlag och alla andra möjliga utseenden för att behaga oss människor, varför är färgen inte en del av det?
Och jag pratar sällskapshundar nu, brukshundar förstår jag att man inte ser på utseende på samma sätt med.
Bara för att man vill tänka på färg betyder inte det att man bortser från alla andra egenskaper som gör en bra hund.

Jag tror det till viss del beror på vilken ras man pratar om. I mindre raser finns det inte så många hundar att välja på och om man har färg som ett viktigt kriterie så kommer att man inte kunna ta hänsyn till andra aspekter av hunden, ex mentalitet och hälsa. Det kommer leda till en försämring av rasen jämfört med om man avlar på den bästa hunden i rasen oavsett färg. Om det är en numerärt stor ras spelar det dels mindre roll för populationen som helhet om några avlar på hundar med en särskild färg och som kanske är mindre bra i andra delar och dels så kommer det att finnas en större tillgång på avelsmaterial vilket gör att man kan välja hundar med rätt färg som dessutom har andra kvaliteer.
 
Ja, absolut - jag tycker också att det är kul med utställningar :)
Men om hunden är tillräckligt bra i övrigt (och har en godkänd färg), så spelar ju färgen ingen roll.
Klart att det spelar roll för utställningsintresserade om hunden har en godkänd eller icke godkänd färg, men det går ju helt klart ett mode i färger som inte är sund. T ex som @Migo påpekar med merle. Den trenden finns ju inte bara hos bc, och jag upplever också att det tullas på mentalitet och andra viktiga egenskaper för att färgen är högre prioriterad. Vilket är sjukt.

Ja jag håller med dig, så länge färgen är godkänd spelar det ju ingen roll.

Och mode i färger är inte kul, även om jag själv också vet att det är lockande med en vacker färg :o

Själv ville jag gärna ha en grå pudel när jag skulle köpa hund eftersom jag tyckte att det var väldigt vackert. Idag tycker jag fortfarande att det är väldigt vackert men inser att jag kanske skulle ha tittat mer på de andra delarna också... (även om Doris mamma hade tävlat både lydnad, agility och ställts ut med framgång och hade mycket bra hälsa så skulle jag ha tittat mer på de MH som var gjorda av släktingarna). Nu är Doris otroligt enkel att leva med och hon har fina kvaliteer men det är tråkigt att leva med en hund med rädslor.

Så ja, jag tycker inte heller om färgavel men fick för mig att du menade att även icke godkända färger var okej :)
 
Vad gäller färgavel, så finns det nog olika kriterier. Själv kommer jag fortsätta försöka få bruna avkommor här, men för den sakens skull så tummar jag inte på hälsa, mentalitet och övrigt vad gäller utseende :) Men då min bruna tik inte ska gå i avel, så är ändå min önskan om att få en brun tik igen framöver, fast efter Pollys linjer. Det blev inget första gången, andra gången visste jag till 99% att det inte skulle bli, så en chans kvar :D Blir det inte då heller, så finns en reservplan med en såld tik som förhoppningsvis kommer gå i avel och blir det inget där, så ja - då har vi i alla fall bärare så det kan bli brunt i generationen efter ;)
 
Ja jag håller med dig, så länge färgen är godkänd spelar det ju ingen roll.

Och mode i färger är inte kul, även om jag själv också vet att det är lockande med en vacker färg :o

Själv ville jag gärna ha en grå pudel när jag skulle köpa hund eftersom jag tyckte att det var väldigt vackert. Idag tycker jag fortfarande att det är väldigt vackert men inser att jag kanske skulle ha tittat mer på de andra delarna också... (även om Doris mamma hade tävlat både lydnad, agility och ställts ut med framgång och hade mycket bra hälsa så skulle jag ha tittat mer på de MH som var gjorda av släktingarna). Nu är Doris otroligt enkel att leva med och hon har fina kvaliteer men det är tråkigt att leva med en hund med rädslor.

Så ja, jag tycker inte heller om färgavel men fick för mig att du menade att även icke godkända färger var okej :)

För min egen del skulle en icke godkänd färg spela mindre roll - utställning är inte min huvudsyssla :) Är hunden bra jaktligt väger det upp en icke godkänd färg alla dagar i veckan.
Det är iofs väldigt ovanligt med wachtlar med icke godkänd färg, den enda färgen de inte får ha är svart vilket knappt förekommer. I övrigt får de se ur hur som helst.

När jag köpte Floyd så var hans färg en bonus - men inget mer. Jag älskar den mörkgula labben, men jag hade aldrig valt en valp ur en sådan kull om inte föräldrarna och deras syskon uppfyllde mina övriga krav :)
 
Vad ska denna paras med i framtiden kan jag undra O_o eftersom de söker en fodervärd..

Det är med jätte stor sorg i hjärtat som vi valt att försöka hitta en fodervärd åt våran älskade Ruffs då tiden inte riktigt finns till efter att jag fått nytt jobb och då han är en väldigt krävande hund med väldigt mycket stress i sig.
Ras: Öst/Väst Laika. Gråhund. Jämthund. Plott. Hamiltonstövare.
Pris: 0
Stamtavla: Nej
Kön: Hane
Födelsedatum: 160321
Kastrerad: Nej
Födelseland: Sverige
Hunden finns i: Sundsvall/Hudiksvall
Vaccinerad: Ja, ska ha 1 års vaccin i Mars.
Registrerad: Ja
Försäkrad: Ja
Kan bo med katter: Nej
Kan bo med barn: Nej
då han stressar upp sig jätte kyclet och då inte alls mår bra.
Kan bo med andra hundar: Nej då han stressar upp sig jätte mycket och då inte alls mår bra.
Övrig info: En hund som älskar allt och alla och som det inte finns något ont alls i, han förstår bara inte att alla andra kanske inte vill ha honom ÖVERALLT. Världens finaste underbaraste hund (enligt mig såklart) som älskar att vara ute men som lyckats rymma jämt.

Kan ju avslöja att det är många gånger det på riktigt kliar i fingrarna att ställa den frågan till folk som lägger ut sina (oftast) blandisar på annons och söker fodervärd. Oftast låter jag bli, eftersom jag tar för givet att ägarna inte har en susning om vad fodervärd på hund innebär.
Men jag lade faktiskt ut en fråga på den här

Jag är inte förvånad över att den har en massa stress :meh:
 
Jaha.... men vad menade du med länken då?

Även i diskussionsforum är det bra med källor om man vill att ens påståenden ska bli tagna på allvar.
Sista gången, sen orkar jag verkligen inte svara dig mer.
I länken kan de som är intresserade läsa lite om pudlars färger och vem som sagt/gjort vad gällande flerfärgade pudlars vara eller icke vara.
 
Jag tycker inte att hundarna ska uteslutas ur avel på grund av färg, men blir alltid väldigt skeptisk när jag ser folk som selekterar på det. Jag spanar alltid på valpkullar och intressanta hundar och trots att jag helt och hållet skiter i utseendet så har jag svårt att hitta hundmaterial som jag tycker håller måttet.

Jag håller med här. Nu är ju allt utom merle tillåtet i rasen jag föder upp nu, men det är otvivelaktigt så att vissa färger är mer populära och man ser tyvärr en klart sämre kvalitet hos många som nischar sig på en viss färg. Särskilt när färgen är recessiv och de "måste" avla på "allt" med rätt färg. Det har faktiskt gått så långt att jag tycker att en klar majoritet av de jag ser inom en viss färg är sämre än medel.

Det är liksom tillräckligt svårt att avla fram bra hundar ändå utan att begränsa sig till en färg som få individer har, särskilt när det absolut inte behövs pga rasstandard eller så.
 
Jag är inte förvånad över att den har en massa stress :meh:
Mmm, raskombinationerna och de olika egenskaperna slår nog full tilt i huvudet på den stackarn och han är knappast den enda i kullen som är sån, men hey... "uppfödaren" gjorde sig ju en fin slant och det är väl vad som räknas i den där delen av hundvärlden :down: för att avla fram stabila och välmående hundar är ju helt uppenbart ingen prioritering.
 
Mmm, raskombinationerna och de olika egenskaperna slår nog full tilt i huvudet på den stackarn och han är knappast den enda i kullen som är sån, men hey... "uppfödaren" gjorde sig ju en fin slant och det är väl vad som räknas i den där delen av hundvärlden :down: för att avla fram stabila och välmående hundar är ju helt uppenbart ingen prioritering.

Eh stabil..? Skulle det vara nåt man ska toka på? Hundar blir vad man gör dem till och så måste ju hunden få para sig för det är naturligt för den o dessutom blir valparna GULLIGA!
 
Mmm, raskombinationerna och de olika egenskaperna slår nog full tilt i huvudet på den stackarn och han är knappast den enda i kullen som är sån, men hey... "uppfödaren" gjorde sig ju en fin slant och det är väl vad som räknas i den där delen av hundvärlden :down: för att avla fram stabila och välmående hundar är ju helt uppenbart ingen prioritering.

Exakt och det lär ju inte ha blivit bättre med att de inte haft tid med den :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 209
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 561
Senast: Unafraid
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp