Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hade inte valparna då varit red merle istället för blue merle? Eller kan blue merle även födas om man avlar en "red merle" (eller ja, red merle är ju egentligen brunbaserad så det är det ju inte riktigt men merle dold av röd färg) med en brun? Eller kanske beror på om det finns svart bakom, eller? Många frågor här.
Den recessivt röda är svartbaserad så därför blev valparna blue merle. Hade man parat den bruna med en red merle (gud vad jag stör mig på det färgnamnet, det blir väldigt förvirrande för dem som inte har full koll på genetik) så hade alla valpar blivit brunbaserade
 
Båda dom beskyllda föräldrarna verkar ju ha stamtavla så dom kan kanske reggas.
Nope, inget vallhundsprov. Jävla färgavel är vad det är. De brukar väl bluffa och säga att valparna går att efterregistrera i tyska kennelklubben, om det är samma valpproducent som jag tror att det är...
 
Men hade inte valparna då varit red merle istället för blue merle? Eller kan blue merle även födas om man avlar en "red merle" (eller ja, red merle är ju egentligen brunbaserad så det är det ju inte riktigt men merle dold av röd färg) med en brun? Eller kanske beror på om det finns svart bakom, eller? Många frågor här.
Blue merle = Black merle. Men blått är lika recessivt som brunt. Men både blå blue merle och (svart) blue merle heter samma sak oavsett nosfärg.
 
Slate merle heter väl de som är genetiskt blåa?
Möjligt men jag tror det beror på ras. Rasspecifika färgnamn är ju alltid en pina :p Är ju inte många raser som har möjlighet till både genetisk blåhet och merle så borde inte vara så svårt att ta reda på alternativa namn.
 
Möjligt men jag tror det beror på ras. Rasspecifika färgnamn är ju alltid en pina :p Är ju inte många raser som har möjlighet till både genetisk blåhet och merle så borde inte vara så svårt att ta reda på alternativa namn.
Ja, det är det verkligen! Hur svårt kan det vara att komma på någorlunda lika namn på den genetiska färgen? Samma färg kan ha olika namn på olika raser, men det räcker ju inte så därför gör vi det ännu mer komplicerat genom att samma namn också används till helt olika färger :banghead: Marsvin är lättare :p (tills dd blue sprider sig mer, för då kommer det att bli ett helvete att färgbestämma :wtf:)
 
Ja, det är det verkligen! Hur svårt kan det vara att komma på någorlunda lika namn på den genetiska färgen? Samma färg kan ha olika namn på olika raser, men det räcker ju inte så därför gör vi det ännu mer komplicerat genom att samma namn också används till helt olika färger :banghead: Marsvin är lättare :p (tills dd blue sprider sig mer, för då kommer det att bli ett helvete att färgbestämma :wtf:)
Problemet är väl att allt ska heta "blue" när hunden egentligen är svart :p "Blue merle", "Blue roan" och så "Blue" (på bedlingtonterriers). Hade varit lättare om man följde nosfärgen Black merle på de svartnosade, Blue merle på de med blå nos etc. För att inte tala om merle vs dapple och café au lait vs isabella vs lilac. Sen är ju "Grå" en väldigt subjektiv färg :rofl: på Schäfer tycks det vara sobel, på pudel är det istället blekt svart (som är blå hos bedlisen). :rofl: Man får helt enkelt skaffa sig ett hum om genetiken och gå på det :laugh:.
 
Problemet är väl att allt ska heta "blue" när hunden egentligen är svart :p "Blue merle", "Blue roan" och så "Blue" (på bedlingtonterriers). Hade varit lättare om man följde nosfärgen Black merle på de svartnosade, Blue merle på de med blå nos etc. För att inte tala om merle vs dapple och café au lait vs isabella vs lilac. Sen är ju "Grå" en väldigt subjektiv färg :rofl: på Schäfer tycks det vara sobel, på pudel är det istället blekt svart (som är blå hos bedlisen). :rofl: Man får helt enkelt skaffa sig ett hum om genetiken och gå på det :laugh:.
Du glömde lavendel och fawn för bb dd :rofl:
 
Problemet är väl att allt ska heta "blue" när hunden egentligen är svart :p "Blue merle", "Blue roan" och så "Blue" (på bedlingtonterriers). Hade varit lättare om man följde nosfärgen Black merle på de svartnosade, Blue merle på de med blå nos etc. För att inte tala om merle vs dapple och café au lait vs isabella vs lilac. Sen är ju "Grå" en väldigt subjektiv färg :rofl: på Schäfer tycks det vara sobel, på pudel är det istället blekt svart (som är blå hos bedlisen). :rofl: Man får helt enkelt skaffa sig ett hum om genetiken och gå på det :laugh:.

Och kanske viktigast av allt, INGEN red merle! :rage:

(Grå schäfrar är dock inte soblar utan agouti, aw. )
 
Problemet är väl att allt ska heta "blue" när hunden egentligen är svart :p "Blue merle", "Blue roan" och så "Blue" (på bedlingtonterriers). Hade varit lättare om man följde nosfärgen Black merle på de svartnosade, Blue merle på de med blå nos etc. För att inte tala om merle vs dapple och café au lait vs isabella vs lilac. Sen är ju "Grå" en väldigt subjektiv färg :rofl: på Schäfer tycks det vara sobel, på pudel är det istället blekt svart (som är blå hos bedlisen). :rofl: Man får helt enkelt skaffa sig ett hum om genetiken och gå på det :laugh:.
Det är så skönt att ha en ras som bara får finnas i 2 färger ffa när de flesta numera verkar färgtesta så man faktiskt bara får kullar med godkända färger med. :D
(Jag vägrar acceptera att man USA avlar på allt möjligt i färgväg - även hos dobermann)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 843
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 514
Senast: Unafraid
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 877
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp