Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu ska vi se om jag lyckas med det tekniska :o
Viken soppa är det? Någon vi diskuterat här? Ras

Soppan började med en (problem)hund som annonserades ut akut på Facebook, ägaren omplacerade till en 19-åring tjej, trots att många varnade och avrådde. En samojed/pyreneer (osäker på ras 2) vid namn Sam.
Denna 19-åring är dotter till och bor hos kvinnan med djurförbud.
De har fött upp blandraser modell mindre med typ 12,5% pomeranian och två raser till som de sålt för 8000 st på blocket
 
Nu ska vi se om jag lyckas med det tekniska :o


Soppan började med en (problem)hund som annonserades ut akut på Facebook, ägaren omplacerade till en 19-åring tjej, trots att många varnade och avrådde. En samojed/pyreneer (osäker på ras 2) vid namn Sam.
Denna 19-åring är dotter till och bor hos kvinnan med djurförbud.
De har fött upp blandraser modell mindre med typ 12,5% pomeranian och två raser till som de sålt för 8000 st på blocket
Hur har det gått för Sam ?
Kommer ihåg hon med småhundarma som köpte honom :(
 
Hur har det gått för Sam ?
Kommer ihåg hon med småhundarma som köpte honom :(

I Facebookgruppen Hundvärldens baksida finns det just nu en lång tråd om bl.a. honom. Hans nya ägares mamma, som dom bor hos, har tydligen djurförbud men länsstyrelsen gjorde besök där i veckan och då fanns det ca 30 hundar där. Dom omhändertog de flesta hundarna, inklusive Sam.
 
I Facebookgruppen Hundvärldens baksida finns det just nu en lång tråd om bl.a. honom. Hans nya ägares mamma, som dom bor hos, har tydligen djurförbud men länsstyrelsen gjorde besök där i veckan och då fanns det ca 30 hundar där. Dom omhändertog de flesta hundarna, inklusive Sam.
Oj, tack för info, är inte med i den gruppen :)
 
Hur har det gått för Sam ?
Kommer ihåg hon med småhundarma som köpte honom :(
Han är som sagt omhändertagen. Ägaren (den som omplacerade) sa att hon skulle ta kontakt med ls för att försöka få dem att avliva honom.
Han står som ägarlös i ls protokoll;"W*** ägs inte av någon eftersom han är J****** projekthund på gymnasieskolan."
 
Han är som sagt omhändertagen. Ägaren (den som omplacerade) sa att hon skulle ta kontakt med ls för att försöka få dem att avliva honom.
Han står som ägarlös i ls protokoll;"W*** ägs inte av någon eftersom han är J****** projekthund på gymnasieskolan."

Ursäkta en krass människa men hade ju varit bättre om hon avlivat honom istället för att skicka honom till det hemmet från början..

Hur kan en hund inte ägas av någon förresten? Är det ens möjligt att kalla sin hund en "projekthund" och inte ta ansvar för den med allt vad det innebär? Eller fattar jag texten fel?
 
Den 17 juli fick min chihuahua tik 3 valpar och det finns nu en kvar pga olämpliga och oseriösa köpare. Båda föräldrarna har stamtavla som kan ses men inte valparna.

Någon har frågat varför inte valparna har stamtavla och svaret var "vi har valt att inte ha stamtavla på valparna"
Det måste ju vara något skumt? Varför väljer man annars att inte regga valparna och därmed få mindre betalt. Den säljes för 10 000:-
För att kunna regga valparna gissar jag att man antagligen också behöver typ regga parningen, kanske ha en kennel eller liknande = för mycket jobb om man ändå får sålt till mindre nogräknade..
 
Torde det inte vara enklare att ha färger satta på undantag, att använda alla hundar tillgängliga men märka upp de linjer där felfärgat förekommer. Och typ ha bestämmelser om antingen gentest (färg test) eller bara para dessa hundar med rättfärgade hundar (och sedemera märka ut linjen som ett slags work-in-progress). Att bara ta bort en hel massa hundar enbart baserat på färg är ju som att skjuta sig själv i foten om de hundar man rensar bort har andra kvalitéer som är brist på i rasen som helhet.
Ffa blir det väl så att de som kanske gillar de annorlunda färgerna får väldigt svårt att fortsätta med seriös avel då de utesluts från stamboken i förlängningen. De solida pudlarna klarar sig säkert utan de flerfärgade om man ser till genbas.
 
Schäferannonsen borde anmälas till Länsstyrelsen. Valparna är tunna och klena och ser inte krya ut.
Jag undrar också hur de burit sig åt för att lyckas besikta dem utan att veterinär slagit larm (om det är sant att de är besiktigade)

Ingen Bukefalist i den trakten som vill stämma ett möte med dem och syna en valp?

Antagligen är djurhållningen så gräslig atg det är därför de inte vill ha hem folk. Och det att de inte skriver ut sina namn.... De kanske redan har djurförbud?


Länsstyrelsen i Malmö har tagit emot ärendet.
 
Jag har läst texten tidigare och tycker snarast att den stödjer vad jag har skrivit, inte det du skriver om att uppfödare väljer att inte registrera valpar som föds med otillåten färg? Eller vad menar du?
Som sagt, jag tänker inte länka till källor för vartenda ord jag skriver. Och gällande felaktig registrering kan jag inte lämna några källor av självklara skäl. Tro mig eller skit i det, jag bryr mig inte. Detta är ett diskussionsforum, inte en C-uppsats...
 
Den 17 juli fick min chihuahua tik 3 valpar och det finns nu en kvar pga olämpliga och oseriösa köpare. Båda föräldrarna har stamtavla som kan ses men inte valparna.

Någon har frågat varför inte valparna har stamtavla och svaret var "vi har valt att inte ha stamtavla på valparna"
Det måste ju vara något skumt? Varför väljer man annars att inte regga valparna och därmed få mindre betalt. Den säljes för 10 000:-
Jag frågade. Det var någon annan som skrev att det var för att de inte hade registrerad kennel. Då svarade jag att man får ta en kull utan att registrera kennelnamn. Admin gick då in och modererade och skrev att man bara skulle svara vid seriöst intresse. Jag sa att jag var seriöst intresserad av om varför valparna inte var reggade men inte var intresserad om de inte var reggade pga att hälsotester inte är gjorda på föräldrarna.
De ville ha en kull på tiken för "att hon är så trevlig" :banghead:
 
Vad ska denna paras med i framtiden kan jag undra O_o eftersom de söker en fodervärd..

Det är med jätte stor sorg i hjärtat som vi valt att försöka hitta en fodervärd åt våran älskade Ruffs då tiden inte riktigt finns till efter att jag fått nytt jobb och då han är en väldigt krävande hund med väldigt mycket stress i sig.
Ras: Öst/Väst Laika. Gråhund. Jämthund. Plott. Hamiltonstövare.
Pris: 0
Stamtavla: Nej
Kön: Hane
Födelsedatum: 160321
Kastrerad: Nej
Födelseland: Sverige
Hunden finns i: Sundsvall/Hudiksvall
Vaccinerad: Ja, ska ha 1 års vaccin i Mars.
Registrerad: Ja
Försäkrad: Ja
Kan bo med katter: Nej
Kan bo med barn: Nej då han stressar upp sig jätte kyclet och då inte alls mår bra.
Kan bo med andra hundar: Nej då han stressar upp sig jätte mycket och då inte alls mår bra.
Övrig info: En hund som älskar allt och alla och som det inte finns något ont alls i, han förstår bara inte att alla andra kanske inte vill ha honom ÖVERALLT. Världens finaste underbaraste hund (enligt mig såklart) som älskar att vara ute men som lyckats rymma jämt.

Kan ju avslöja att det är många gånger det på riktigt kliar i fingrarna att ställa den frågan till folk som lägger ut sina (oftast) blandisar på annons och söker fodervärd. Oftast låter jag bli, eftersom jag tar för givet att ägarna inte har en susning om vad fodervärd på hund innebär.
Men jag lade faktiskt ut en fråga på den här

Nyfiken fråga, varför söker du en fodervärd?
Fodervärd på hund är ju något helt annat än fodervärd på häst (även om många tror att det är samma sak) enkelt förklarat så innebär det i praktiken att man ger bort en hund, men behåller avelsrätten under en viss tid/för ett antal kullar.
Dvs man kan som fd ägare inte kräva hunden tillbaka och har inte längre någon äganderätt kvar.
 
Detta är *borttaget namn*, en korsnings ( Amstaff / border collie ) valp på 5mån. Världens goaste underbaraste tik valp som jag tyvärr måste sälja pga att min fars allergi har utvecklats och blivit värre.

Denna tjej, min ängel är en aktiv, livsglad tjej med hjärtat på rätta stället. Hon har provat på lätt spår, agility, Dog Parkour och lydnad, allt på hobby nivå. Tror hon skulle nå en bra bit med rätt ägare.

Detta blir hennes 3e och SISTA flytt, ett för alltid hem är det som sökes och är det så att du/ni inte kan ha kvar henne så köper jag gärna tillbaka henne framöver.


GAAAHHHHHHHH!!!!!:mad::mad::(:(:banghead::banghead::banghead::banghead::rage::rage::rage::rage:
 
Jag frågade. Det var någon annan som skrev att det var för att de inte hade registrerad kennel. Då svarade jag att man får ta en kull utan att registrera kennelnamn.

Det är till och med så att det inte är förrän vid tredje kullen man måste regga kennelnamn, om inget dramatiskt förändrats på den fronten under senaste åren, så den ursäkten håller ju inte :D Men de kanske redan tagit 3 kullar och tycker det är för dyrt att regga kennelnamn :idea:
 
Det är till och med så att det inte är förrän vid tredje kullen man måste regga kennelnamn, om inget dramatiskt förändrats på den fronten under senaste åren, så den ursäkten håller ju inte :D Men de kanske redan tagit 3 kullar och tycker det är för dyrt att regga kennelnamn :idea:
Det är ju en del andra saker som ska göras också, massa svåra formulär som ska fyllas i, den enorma omkostnaden det innebär med registrering och porto till kuverten, nån som ställer svåra frågor om föräldrarnas hälsotester osv.

Sjukt jobbigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 208
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 560
Senast: Unafraid
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp