Bukefalos 28 år!

Oseriös uppfödning!!!

Sv: Oseriös uppfödning!!!

Detta hör kanske inte hit men jag läste in någon annan tråd att det inte fanns några cc uppfödare som bara avlat på fritt.... Detta är ett helt galet påstående som inte alls stämmer! In Futuro tex som vart med i några år nu har endast använt sej utav HD fria individer... Det finns fler i dagsläget som inte använt sej av belastat i sin avel =)
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

knappis

Nero d´Avola´s avlar oxå bar på HD fria hundar.

Vad gäller att få en rasklubb att banna HD hundar i sin avel för att två distrikt motionerat om det, ja då är man bra blåögd.

Amstaff klubbens avelsråd har två år i följd rekommenderat att HD status skall vara känd på föräldradjur för reggning av valpar.

Svar från årsmötet, för andra året i rad:
Våra medlemmar är inte redo för det o förstår inte vad det innebär, det måste förankras ordentligt först!

:cry:
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

In Futuro har måhända inte använt någon hund som på SKK haft sämre än B-höft, men de använder ofta hundar som är oröntgade fram, eller importhundar som inte har svenska resultat.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

knappis

Nero d´Avola´s avlar oxå bar på HD fria hundar.
De kan väl iofs inte direkt räknas som "gamla i gamet" (en kull hittills) :D men visst är det bra att de flesta av RACCs uppfödare numera avlar fritt!

Vad gäller att få en rasklubb att banna HD hundar i sin avel för att två distrikt motionerat om det, ja då är man bra blåögd.
:cry:

Det är inte distrikten som motionerar, det var rasklubben som höll i mötena och det gjordes omröstning för att se vad uppfödarna tyckte. Sen läggs rösterna samman. Men det är enkelt, jag skriver och frågar RACC så får jag svar direkt på hur det blir :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oseriös uppfödning!!!

In Futuro har måhända inte använt någon hund som på SKK haft sämre än B-höft, men de använder ofta hundar som är oröntgade fram, eller importhundar som inte har svenska resultat.

Något som bör tas med i tanken är att ED är mkt lätt att förvärva alltså inget man helt kan luta sej tbs på. Jag vet tom en gammal avläsare (från skk) som rekomenderar att inte röntga fram just för att man så lätt kan orsaka ED genom "yttrevåld" eller någon annan sned belastning tex.

Om det är importhundar med fritt som resultat spelar väl knappast någon roll? En avläsning måste ju inte vara svensk för att den skall vara korrekt eller?
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Vallhund: jag fattar inte vad du menar????
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Öh skulle inte ett utländskt avläst HD-resultat gälla. Om inte hunden är svenskreggad så lär det ju inte finnas något HD-resultat på SKK heller.
Det finns ju HD-certifikat även utomlands som kan visas vid behov.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Öh skulle inte ett utländskt avläst HD-resultat gälla. Om inte hunden är svenskreggad så lär det ju inte finnas något HD-resultat på SKK heller.
Det finns ju HD-certifikat även utomlands som kan visas vid behov.
Om SKK godkänt plåtarna så ser jag inte vad problemet skulle vara?
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Ja i regel är det inte SKK som läser av de utländska plåtarna. Man skickar in plåtarna när man svenskreggar hunden och då blir det officiellt.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Ja i regel är det inte SKK som läser av de utländska plåtarna. Man skickar in plåtarna när man svenskreggar hunden och då blir det officiellt.
Har aldrig hört talas om att SKK godkänner annat än Skandinaviska plåtar utan att avläsa dem själva.
Källa till ditt påstående?
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Ja du TS... Att din hunds kennel är oseriös är ju ingen nyhet, trist att du inte kollar upp sånt INNAN du köper hund... Jag har för mig att din kennel t.o.m. har avlat på oreggad tik, hon hur hon resonerar kring avel är ett kapitell i sig, valpar med för mkt vitt avlivar hon, samt kroksvans, men syskon går bra att ha i avel sedan, trots att det är samma genetik hos hela kullen.

hon skrir
The puppys dont feel a thing.I am a breeder, because I want to contribute to the breed, with the best I can.

Det lter inte som om hon har inte gjort speciellt mkt för att fullfölja sina ord.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Amstaff klubbens avelsråd har två år i följd rekommenderat att HD status skall vara känd på föräldradjur för reggning av valpar.

Svar från årsmötet, för andra året i rad:
Våra medlemmar är inte redo för det o förstår inte vad det innebär, det måste förankras ordentligt först!

Fast detta är ju inte riktigt helt sant... Motionerna är godkända av rasklubben, men Svenska Terrierklubben har avvisat dom - och då får dom inte gå vidare till SKK. Det enda rasklubben kan göra är att motionera igen, och igen. Men det ligger inte hos dom i slutändan, eftersom det först måste godkännas av SvTEK och därefter SKK.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Ingen fara, det är nog rätt lätt att missförstå - det skrivs inte ut så tydligt alla gånger heller :)
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Måste få förklara mig lite,hoppas jag.

Ja,jag tog valpar på en tik med AC-höfter men nämnda uppfödare sa till oss att hennes hane var röntgad och OK. Och eftersom hon VAR en god vän så trodde vi henne. Efter det att valparna var födda så betalade hon till SKK för hanens plåtar. Det var då vi fick reda på att det var en D-hane.

Dessutom så skrev jag att vi skulle ta fler kullar på henne innan den lilla blev sjuk. Vår veterinär säger att vi inte kan para henne igen med samma hane eftersom det är kombinationen som framkallar juvenil cellulit. Men vad vet hon med 30 års erfarenhet!!!

Och att söka information är inte så himla lätt när man inte har dator(nu har vi) och ett konstant tomt kontant-kort i mobilen. Och tjäna pengar har aldrig varit vårat mål,ville ha en kull för att våran tik skulle mogna mentalt och coola ner sig lite.Det har funkat iaf.

Jag är ledsen över att ha förlorat en som jag trodde var vår vän men när hon anklagar oss för ren vanvård av valparna så blir jag arg!! Vill inte att någon ska tycka synd om oss men ibland blir man så frustrerad så man går ut på Buke och spyr galla.Sorry!!

Just nu försöker vi hitta på ett sätt att komma åt henne eftersom hon har reggad kennel i Sverige fast hon bor i Danmark.Om jag visste vad jag vet idag så hade det här aldrig hänt. Om man säger som vi portugiser säger så har hon skitit i det blåa skåpet!!!:mad:
 

Liknande trådar

L
Övr. Hund Jag var på jakt efter en liten blandis valp, såg en annons och ringde. Hon verkade jättetrevlig och vi körde dit! När vi väl kom dit...
Svar
8
· Visningar
9 084
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp