Bukefalos 28 år!

Oseriös uppfödning!!!

Sv: Oseriös uppfödning!!!

Jag förstår inte varför hon ville ha den men det var väl det att gratis är gott. Plus att hon gör allt för att sänka oss,vi är som sagt inte vänner längre. Hon ska tom anmäla oss till Länsstyrelsen för vanvård. Och om vi hade fått hem en valp som var i så dåligt skick så hade vi lämnat tillbaka den,men hon hämtade inte den själv för att spara pengar för broavgiften!! Återigen är gratis gott.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Och att söka information är inte så himla lätt när man inte har dator(nu har vi) och ett konstant tomt kontant-kort i mobilen. Och tjäna pengar har aldrig varit vårat mål,ville ha en kull för att våran tik skulle mogna mentalt och coola ner sig lite.Det har funkat iaf.

Förlåt, men... ni tar en kull valpar för att tiken ska mogna? Är det inte meningen att tiken ska va mogen för en kull INNAN man parar?

Och det är faktiskt inte så svårt att fylla på telen, så man kan ringa o kolla den där informationen. :crazy:
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Som tack för att hon hjälpte oss sälja valparna,hon är kvinnan som kan sälja sand till araber. Men från början skulle hon köpa den men sen blev det så fel!
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Ja Catania, det är mycket som blivit fel i denna historia. Jag förstår om ni har litat på er uppfödare och att viss del av skulden ligger hos henne. Men det bästa du kan göra nu är att ta lärdom av detta, det ÄR inte så enkelt att bara ta valpar på sin hund, oavsett vad man tror att det ska göra för tiken. Det måste finnas mer tanke bakom en parning än de skäl du hittills angett. Nu har hon ju fått en kull valpar, valparna är sålda och det bästa är väl om du är nöjd så?
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Fast vet du vad jag, och förmodligen många med mig, blir så arg/ledsen över?

Det är din oförmåga att faktiskt ta till sig av kritiken, istället spelar du martyr, dvs ..."vi visste inte", " vi kan inget om avel " , vi litade på vår uppfödare" etc och så nu i ditt senaste inlägg .
Och att söka information är inte så himla lätt när man inte har dator(nu har vi) och ett konstant tomt kontant-kort i mobilen. :

När man väljer att para sina djur har man ett ansvar, ni har inte tagit detta ansvar och ursäkterna för det är skrattretande.

På frågan varför ni överhuvudet har parat er tik trots hennes brister har vi fått svaret .

.Ska de vara HELT fria för att platsa? Jag är inte uppfödare,utan jag ville ha en kull på min tik för att det sägs att det kan förhindra cancer i livmoder och äggstockar.

och nu senast

. Och tjäna pengar har aldrig varit vårat mål,ville ha en kull för att våran tik skulle mogna mentalt och coola ner sig lite.Det har funkat iaf.

Dvs inga skäl goda nog att para en tik som inte har något alls att tillföra rasen avseende avel, och om det nu var av detta skäl, vaför para om henne igen, ni har ju uppfyllt ert syfte???

Detta har du informerats flera gånger om och du sa då själv att det var en miss men sen kryper det fram i andra trådar att ni visst planerar att para henne igen, dessutom ovanpå allt det andra med vetskapen att en valp i den här kullen fick en immunbristsjukdom som är ärftlig, och nej det är inte så enkelt att man kan säga att det räcker med att inte göra om kombinationen.

Er tik kan bära på den defekta genen vilket tillsammans med en annan hane ger samma sjukdom... OCH åter igen, er tik har inget att tillföra rasen som det är värt att ens fundera på att ta risken för, så varför är det så svårt att förstå?

Jag blir så ledsen och uppgiven över den här diskussionen.
Nog tusan är det allt snabba pengar som lockar, men på bekostnad av hundarnas hälsa, det är förskräckligt.

Så ja jag kan inte låta bli att undra om er uppfödare trots allt har rätt och att skicket på valpen var under alla kritik och att en anmälan är på sin plats. Nog för att hon verkar vara " speciell" men vad vinner hon på att ljuga om en sån sak ?
 
Senast ändrad:
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Dvs inga skäl goda nog att para en tik som inte har något alls att tillföra rasen avseende avel, och om det nu var av detta skäl, vaför para om henne igen, ni har ju uppfyllt ert syfte???

En kastration/sterilisering av tiken (lär mig aldrig vilket ord som är rätt) hade varit mer lämplig.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

för din informaton så kommer inte tiken att paras mer.valpen med sjukdomen har tagits tillbaka från köparen på catanias initiativ o handpennig åter betallats.valpen är nu min sällskaps hund.valpen som uppfödaren fick var vet besiktade 24 timmar innan leverans utan anmärknig. vikt 8,5 kg o 10 veckor.hon är sne för hon ville att valpen skulle vara hemma os catania tills den21 decemder trots att leverans datum var bestämd till den första december.vad det gäller pengar så borde du av någon vetta vad det kostar att ha en kull.bara den sjuka valpen har kostat en förmögenhet.royal canin är inte billigt heller.nu har du fått litte info från en som vett litte om den här historia!tack
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

*KL*

Jag instämmer till en del med den kritik som framkommit, men från mitt perspektiv så verkar Catania vara godtrogen och kanske lite naiv.

Att tro gott om människor är inget brott. Inte att vara naiv heller, men frågan är hur konstruktivt det är att skälla på någon som gjort fel?

Att fela är mänskligt, och den som aldrig gjort fel kan börja med att räcka upp handen. Jag tror inte det skulle bli många handuppräckningar här.

Jag är säker på att Catania lärt sig av detta och tänker sig noggrannt för innan hon avlar igen.

Personligen ser jag inte vad syftet med denna hundras är?

Alla som har en cc eller planerar att köpa en borde fundera på rimligheten att ha en så stor och tung hund som så uppenbart får problem med sin fysik. Inte bara är uppfödarna (tydligen!) många gånger nonchalanta inför de hälsoproblem rasen har, men de finns också därför att det finns efterfrågan.

Varför vill man ha en sådan ras?
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Måste få förklara mig lite,hoppas jag.

Ja,jag tog valpar på en tik med AC-höfter men nämnda uppfödare sa till oss att hennes hane var röntgad och OK. Och eftersom hon VAR en god vän så trodde vi henne. Efter det att valparna var födda så betalade hon till SKK för hanens plåtar. Det var då vi fick reda på att det var en D-hane.

Dessutom så skrev jag att vi skulle ta fler kullar på henne innan den lilla blev sjuk. Vår veterinär säger att vi inte kan para henne igen med samma hane eftersom det är kombinationen som framkallar juvenil cellulit. Men vad vet hon med 30 års erfarenhet!!!

Och att söka information är inte så himla lätt när man inte har dator(nu har vi) och ett konstant tomt kontant-kort i mobilen. Och tjäna pengar har aldrig varit vårat mål,ville ha en kull för att våran tik skulle mogna mentalt och coola ner sig lite.Det har funkat iaf.

Jag är ledsen över att ha förlorat en som jag trodde var vår vän men när hon anklagar oss för ren vanvård av valparna så blir jag arg!! Vill inte att någon ska tycka synd om oss men ibland blir man så frustrerad så man går ut på Buke och spyr galla.Sorry!!

Just nu försöker vi hitta på ett sätt att komma åt henne eftersom hon har reggad kennel i Sverige fast hon bor i Danmark.Om jag visste vad jag vet idag så hade det här aldrig hänt. Om man säger som vi portugiser säger så har hon skitit i det blåa skåpet!!!:mad:

Ja, nog kan du förklara dig hur mkt du vill, men faktum är att dina är rätt svårsmälta i detta fall... För jag hoppas ju att du inte valde hundras av en ren slump, en renrasig valp kostar dessutom en del, och bara det får dina argument att låta lite... tja... märkliga. Fylla kontantkortet gör du nog förmodligen när du ringer uppfödaren:angel:

Sterlisera tiken är en riktigare variant på att förhindra diverse sjukdommar och minska hormoner osv. Avlar gör man på starkare grunder... Alla är i människor och kan göra mkt tokigt, men det som gör mig arg är när folk spelar som om dem bryr sig, men sen skiter i alla goda råd de får.

Alla har vi ett ansvar, ledsamt när levande ting drabbas av dem dumma beslut vi tar.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Varför inte? Har man fastnat för en hunds mentalitet så har man, och om det inte finns rasintresserade så är det ju svårt att försöka föra avelsarbetet framåt.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Finns väl betydligt bättre hundfoder än RC, om man nu vill optimera sina valpars start i livet.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Ja, nog kan du förklara dig hur mkt du vill, men faktum är att dina är rätt svårsmälta i detta fall... För jag hoppas ju att du inte valde hundras av en ren slump, en renrasig valp kostar dessutom en del, och bara det får dina argument att låta lite... tja... märkliga. Fylla kontantkortet gör du nog förmodligen när du ringer uppfödaren:angel:

Sterlisera tiken är en riktigare variant på att förhindra diverse sjukdommar och minska hormoner osv. Avlar gör man på starkare grunder... Alla är i människor och kan göra mkt tokigt, men det som gör mig arg är när folk spelar som om dem bryr sig, men sen skiter i alla goda råd de får.

Alla har vi ett ansvar, ledsamt när levande ting drabbas av dem dumma beslut vi tar.

Men vänta lite nu?

Vilka goda råd gav du Catania innan tiken blev dräktig? Mig veterligen var hon inte ens registrerad på Buke innan valparna föddes.

Visst har man all rätt att som valpköpare ställa krav på att uppfödaren är seriös och kunnig, men alla är barn i början. Jag vet en idag mycket framgångsrik uppfödare som blir blossande röd när hon generat berättar om sin första kull. Hon hade en tik, grannen en hane och hon registrerade kennel "bra-för-att". Hon har berättat för mig hur huvudlös denna kombination var och det enda hon kan skylla på var att hon var naiv, okunnig och alldeles för inskränkt för att ens förstå att det här med avel kräver kunskap och planering.

Den första galenpannakullen klarade sig trots allt ganska bra. I synnerhet sedan hon inte ens hade koll på att vara noggrann med vilka hon sålde valparna till. Rasen var stor och krävande och ingen nybörjarhund.

Kan man inte bara konstatera att Catania förmodligen lärt sig en läxa och blivit mycket mer kunnig på köpet? Valparna är trots allt redan födda och sålda och just den här kullen kan man inte få ogjord.

Fö är det många som resonerar som Catania när det gäller ston. En fölunge är inte dumt på fyraårsstoet.... :grin: (oavsett om stoet har en bra stam eller ej)
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Alla goda råd har jag fått efter det att valparna var födda och jag fick en dator.Det var ingen som knackade på min dörr och sa "ta inte valpar på din tik".
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Varför inte? Har man fastnat för en hunds mentalitet så har man, och om det inte finns rasintresserade så är det ju svårt att försöka föra avelsarbetet framåt.

Jo, men om man med blotta ögat ser att hunden är stor och tung och den enligt rasstandarden skall vara det - då tycker jag mentaliteten inte kan få dominera.

Det är som att säga att man gärna vill ha en mops för att de är så speciella och roliga, trots att de har en massa defekter.

Det är i mina ögon inte seriöst.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

verkar som om du inte vett vad du skriver om.tiken är inte sjuk o har inte några fel förutom hd.a.c!! hur många cc tikar fins det i avel som är fria o hur många som har hd:a.c? kolla det och kom tillbacka
 

Liknande trådar

L
Övr. Hund Jag var på jakt efter en liten blandis valp, såg en annons och ringde. Hon verkade jättetrevlig och vi körde dit! När vi väl kom dit...
Svar
8
· Visningar
9 084
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp