Bukefalos 28 år!

Oseriös uppfödning!!!

Sv: Oseriös uppfödning!!!

Det var ingen som knackade på min dörr och sa "ta inte valpar på din tik".

Du hade kunnat kliva ut ur din stuga och gå och frågat folk själv.

Jag vet inte om "naiv och okunnig" räcker som ursäkt när någon även efter den tagna kullen fortsätter att skylla ifrån sig. Hur kan man lära sig av sina fel om man inte kan erkänna att man gjort fel utan envisas med att säga att "det var den och den och den och ingen sa att"....

Jag är nyfiken på det som sägs om att du planerar en kull till. Gör du det?
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

En kastration/sterilisering av tiken (lär mig aldrig vilket ord som är rätt) hade varit mer lämplig.

Kastrering = man tar bort testiklar/äggstockar

Sterilisering = man kapar sädesledare/äggledare.

Av någon anledning säger man ofta att man "steriliserar" tikar, trots att man plockat bort "hela paketet" - livmoder och äggstockar.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Alla goda råd har jag fått efter det att valparna var födda och jag fick en dator.Det var ingen som knackade på min dörr och sa "ta inte valpar på din tik".

Problemet ligger ju i att du efter du fått alla goda råd skriver i en ny tråd att du ska ta en kull till! Men förhoppningsvis har du ändrat dig på den punkten nu då?

Jag vet inte vad Catania tog för sina valpar, min hund kostade (för 3 år sedan) 13000kr och då har han en bra stamtavla där båda föräldrarna är champions och har diverse vinnartitlar + champions längre bak i leden. Tittar man på blocket får man betala ungefär samma för valpar från helt omeriterade hundar, ibland även HD-belastade. Då kan man ju verkligen undra varför man köper den valp man köper när priskillnaden är ingen eller liten...
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Snälla Hingstsugen!

Jag har tagit åt mig av kritiken och min tik ska aldrig mer få valpar!! När jag skrev att det var en kull till planerad var det innan bebbsen blev sjuk och jag lyssnade på dig.

Men att säga att jag gör detta för pengar är så långt borta från min planet man kan komma.Vet du hur mycket det kostar med otaliga veterinär besök under helger med den sjuka valpen,registrering,pass,chipp,vacc. mot valpsjuka och rabies,hund medicin till sjuklingen,valpfoder,avmaskningar osv.?
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

verkar som om du inte vett vad du skriver om.tiken är inte sjuk o har inte några fel förutom hd.a.c!! hur många cc tikar fins det i avel som är fria o hur många som har hd:a.c? kolla det och kom tillbacka
Jaha...det är OK att avla på en sjuk hund för det finns de som avlar på ännu sjukare...:angel:

Och jo, så dåliga höfter är sjukt, även om det inte märks på hunden ännu.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

För trehundrafemtiotolfte gången:
Det spelar inte bara roll vad tiken har för höfter, utan MINST lika mycket hur tikens släkt ser ut! Det är irrelevant om en höft är A om den andra är C, det är därför endast det sämsta resultatet reggas.

OM man sätter in en tik med C i avel så KAN det i just den här rasen vara försvarbart OM tiken har bra statistik i släkten och MÅNGA andra kvalitéer som uppväger!

Hade TS haft en ödmjukare inställning och erkänt att parningen var obetänksam och att hon inte hade gjort den med den kunskapen hon har idag så hade nog ingen varit "på henne" längre.

Oj stor eloge till TS ser i nya inlägg att planerna ändrats.
 
Senast ändrad:
Sv: Oseriös uppfödning!!!

*KL*
Jag är säker på att Catania lärt sig av detta och tänker sig noggrannt för innan hon avlar igen.

Det hade man ju kunnat hoppas på, och då hade iallfall inte jag varit fullt lika upprörd fast problemet är ju just det att catania inte alls verkar ha den inställningen om man läser hennes inlägg:
Nästa kull(senare) ska till Spanien,Canada och USA.Är det andra regler där eller?Tacksam för all hjälp vi kan få.Vår första kull, så vi famlar lite i blindo men försöker ha koll.
!!

Vår veterinär säger att vi inte kan para henne igen med samma hane eftersom det är kombinationen som framkallar juvenil cellulit. Men vad vet hon med 30 års erfarenhet!!!

Det här förstår jag inte alls!!!

*KL*

Personligen ser jag inte vad syftet med denna hundras är?

Varför vill man ha en sådan ras?

Ja, Varför vill man ha någon särskild ras överhuvdtaget?
Förmodligen för att typen och mentaliteten passar ens ändamål!

Just CC är ju en väldigt mångsidig och användbar hund särskilt för att vara moloss och framförallt i grund och botten en väldigt frisk ras, tvärtemot vad man kan tro när man läser den här diskussionen.

Din kunskap av rasen verkar var väldigt begränsad.

Själv drogs jag till rasen då jag sökte ett alternaiv till raser jag haft tidigare dvs jaktraser samt Boxer.
Jag ville inte ha en till jaktras då jag inte jagar och inte tyckte att jag därför kunde tillgodose deras rasrelaterade behov.

Jag älskar Boxer som ras men ville ha en lite större hund med en del vakt i sig, ingen jakt och framförallt en friskare ras än boxer som dras med en hel del rasrelaterade sjukdomar.
Jag hade själv förlorat min boxerhane i förtid i en hjärntumör och vågade inte ta risken igen, så efter en hel del hundrasstudier ansåg jag att detta var en ras som väl uppfyllde mina krav, framförallt för att det är en ras utan direkt rasrelaterade sjukdomar.
Visst finns en del problem med HD, liksom hos många andra raser men där styr valet av avelsdjur i stor utsträckning resultatet så det är något jag till viss del kan skydda mig från när jag väljer uppfödare och föräldradjur.

Dvs jag ville ha en större korthårig hundras med mycket vakt, en hel del driv och vilja och i grund och botten med en frisk och sund konstruktion utan massor av rasrelaterade sjukdomar = Cane Corso.

Det är väl därför jag ser lite rött i den här diskussionen när oseriösa uppfödare avlar på sjuka djur, förstör en i grunden frisk ras och utsätter massor av djur och människor för onödigt lidande

Sen förstår jag inte vad du får detta påstående ifrån
*KL*
Alla som har en cc eller planerar att köpa en borde fundera på rimligheten att ha en så stor och tung hund som så uppenbart får problem med sin fysik. QUOTE]

Vet du hur en korrekt CC ser ut, har du träffat någon?

En CC är visserligen en rätt så stor ras, ungefär i storlek med en rottis, shäfer etc men med en väldigt proportionelig konstruktion som väldigt sällan får problem med sin fysik, detta finns det betydligt sämre ras exempel på.

En CC skall inte förväxlas med många andra mastiffer eller molosser som man tyvärr verkligen kan kritisera för bristande grundläggande fysik, ex den neapotilianska mastiffen:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Jag anser fortfarande att man kan vara seriös, så länge man arbetar för att föra avelsarbetet framåt! Det är många raser som skulle dö ut annars, och jag tycker det vore himla synd faktiskt. Det finns väl fler raser än CC som ska vara stora och tunga?
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

dett fins redan skrivet att DET BLIR INTE NÅGRA MER KULLAR.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Kastrering = man tar bort testiklar/äggstockar

Sterilisering = man kapar sädesledare/äggledare.

Av någon anledning säger man ofta att man "steriliserar" tikar, trots att man plockat bort "hela paketet" - livmoder och äggstockar.

Och i Sverige förekommer det inte längre att man steriliserar över huvud taget.
Allt kastreras.

Steriliserar man, löser man ju inget problem mer än att denne inte kan få en avkomma, alla drifter finns kvar och alla risker.

(tack, läste på förra sidan och tänkte göra ett inlägg om just detta, men slapp då du gjort det så bra. :laugh:)
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Måste få förklara mig lite,hoppas jag.

Ja,jag tog valpar på en tik med AC-höfter men nämnda uppfödare sa till oss att hennes hane var röntgad och OK. Och eftersom hon VAR en god vän så trodde vi henne. Efter det att valparna var födda så betalade hon till SKK för hanens plåtar. Det var då vi fick reda på att det var en D-hane.

Dessutom så skrev jag att vi skulle ta fler kullar på henne innan den lilla blev sjuk. Vår veterinär säger att vi inte kan para henne igen med samma hane eftersom det är kombinationen som framkallar juvenil cellulit. Men vad vet hon med 30 års erfarenhet!!!

Och att söka information är inte så himla lätt när man inte har dator(nu har vi) och ett konstant tomt kontant-kort i mobilen. Och tjäna pengar har aldrig varit vårat mål,ville ha en kull för att våran tik skulle mogna mentalt och coola ner sig lite.Det har funkat iaf.

/.../
Om jag visste vad jag vet idag så hade det här aldrig hänt. Om man säger som vi portugiser säger så har hon skitit i det blåa skåpet!!!:mad:

Du hade kunnat kliva ut ur din stuga och gå och frågat folk själv.

Jag vet inte om "naiv och okunnig" räcker som ursäkt när någon även efter den tagna kullen fortsätter att skylla ifrån sig. Hur kan man lära sig av sina fel om man inte kan erkänna att man gjort fel utan envisas med att säga att "det var den och den och den och ingen sa att"....

Jag är nyfiken på det som sägs om att du planerar en kull till. Gör du det?

Catania svarar på dina frågor ovan.

Visst kan man absolut göra mer, besöka hundutställare, ringa olika kennlar, rasklubben och se till att skaffa information även utan dator.

Men faktum kvarstår. Kullen är född, catania litade på sin uppfödare och tiken har trots allt b/c, vilket enl. rasklubben är ok.

Varför fortsätta att hacka på henne?

Jag ser framför mig en hundägare som tänkte att det vore roligt att ta valpar på sin fina tik.

Ett telefonsamtal till uppfödaren som säger "jajemen, vilken bra idé! Då skall du använda den här hanen, jag hjälper dig!" och beslutet är fattat.

Alla är inte så kritiska till sin egen hunds kennel som man borde vara. Ofta är lojaliteten hög till den som fött upp det käraste husdjur man har.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Kan du hålla koll på vem du svarar istället?
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Jag anser fortfarande att man kan vara seriös, så länge man arbetar för att föra avelsarbetet framåt! Det är många raser som skulle dö ut annars, och jag tycker det vore himla synd faktiskt. Det finns väl fler raser än CC som ska vara stora och tunga?

Absolut. Och jag är lika kritisk gentemot dem. Jag förstår inte varför vi skall avla på osunda djur över huvud taget.

Jag ser inga problem med att osunda raser dör ut. Tvärtom faktiskt.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Absolut. Och jag är lika kritisk gentemot dem. Jag förstår inte varför vi skall avla på osunda djur över huvud taget.

Jag ser inga problem med att osunda raser dör ut. Tvärtom faktiskt.

Du har VERKLIGEN ingen aning om vad du snackar om nu... :cool: En Cane Corso ska aldrig vara osund och SÅ himla tung är den inte, hanarna ligger på ca 45-50kg och tikarna på 40-45kg, alltså inga giganter.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Mångfald är positivt i mitt tycke. Men var ska man dra gränsen? Har du verkligen koll på hur en bra CC ska se ut? Var ligger den gigantiska skillnaden som gör att CC borde dö ut men inte t ex Rottweiler?

Att en hund är stor och tung är inte detsamma som att den är osund.
 
Sv: Oseriös uppfödning!!!

Vilka goda råd gav du Catania innan tiken blev dräktig? Mig veterligen var hon inte ens registrerad på Buke innan valparna föddes.
Jaha, det var alltså min uppgift att leta upp och informera henne? Dessutom syftade jag på tråden dr hon skriver, trots att hon fått alla goda råd från kunniga Corsoägare, att hon ska para tiken igen. PS. Ser nu att hon ångrat sig.
 

Liknande trådar

L
Övr. Hund Jag var på jakt efter en liten blandis valp, såg en annons och ringde. Hon verkade jättetrevlig och vi körde dit! När vi väl kom dit...
Svar
8
· Visningar
9 084
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp