Bukefalos 28 år!

*Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Tack! Detta ska jag titta på:)
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

men att många hästar inte orkar äta mer än drygt 10 kg hö (motsvarande c:a 15 på ett hösilage), och att man ska räkna ut mängden kraftfoder efter den mängd hö som hästen verkligen äter upp. Ge hästen fri tillgång och se hur mycket den äter upp, helt enkelt.

Vilka hästar är det som inte orkar mer än 10 kg hö?
De som får 5 kg kraftfoder också?
De som går i gräshagar?
Shetlandsponnyer?
Vore intressant att veta hur de tänkte där.

För mig är 10 kg hö absoluta minimigivan att ge till min häst (150 cm) för att hyfsat tillgodose tuggtiden, och då om jag får styra över mina egna fodringstider.
Observera då att hon går i hage med gräs/ngt tuggbart i ca 6 timmar utöver detta..
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Det känns som om ursprungsfrågan har glämts bort. Jag friskar upp minnet lite:
Bakgrund:
När skadan var läkt kom matlusten och han har blivit som förvandlad bara de senaste veckorna. Nu kan man knappt ana revbenen så han är i något underhull bara. Muskulaturen däremot har inte kommit igång, men hästen har vilat hela hösten pga både skada och sitt magra skick. Nu har han skrittats i två veckor.
Kan tillägga här att under veckan som gått sedan tråden startades har han lagt på sig ännu mera och är nu inte alls i underhull. Däremot saknas muskler.
ska de verkligen ge råd utan att ta reda på aktuell foderstats innehåll och grovfodrets värden?

Frågan gällde foderrådgivare som tycker 13 kg grovfoder är alldeles för lite utan att ta reda på hur hästens foderstat ser ut , hur mycket energi och protein den innehåller och vilka värden vårt hö innehåller.
Då hästen inte längre behöver öka i hull utan behålla det han har tycker jag det är konstigt att öka energimängden radikalt. Vad vill man uppnå med det? Hade hästen däremot velat äta 15 kg hö eller mera när han var så mager som han var en period hade det varit väldigt bra. (men när det var som värst hade han ingen matlust alls och vi fick i honom max 9 kg om dagen)
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Utifrån den info rådgivaren fick kanske det ändå var ett vettigt tips. Om hon får höra att hästen är i underhull och äter 11 kg hö plus kraftfoder är det en ganska naturlig lösning att ge mer hö om den vill äta det. Tror knappast att hästen kommer att bli fet under de närmsta månaderna oavsett. Att lägga en häst som är i underhull på en högre kvot genom att snåla på energin skulle iaf inte jag göra, i så fall istället öka proteinet om nu det skulle behövas, men den får nog i sig det den behöver med råge. :) Jag menar 11 kg, rent ts-mässigt är ju ingen stor giva, så varför inte öka om hon nu fick veta att hästen är i underhull. Hon har inte sett hur snabbt hästen lagt på sig. :) Tycker det var ett vettigt råd, helt ofarligt jämfört med att tex föreslå stora mängder kraftfoder. Hästen kommer inte må dåligt av det, så du kan ju vänta med att prata med ägaren tillshästen är ordentligt i hull, och då föreslå att ni ska gå tillbaka till den mindre givan så det inte slår över åt andra hållet och hästen blir tjock. Onädigt att vara där och argumentera om något som är trevligt för hästen och inte ett dugg farligt. Lite träning gör att magen ser snygg ut också, om det är viktigt.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Det har gått väldigt fort med hästens hull. Hästen är nu i finfint hull. Har rådgjort med ägaren och nu ska han stå på 14 kg grovfoder och 2 kg kraftfoder.

Det där med vilken info rådgivaren fått har jag själv funderat på. Jag misstänker att det hela kan bero på att denne fått felaktig information. Att kontakta en rådgivare när hästen står på en foderstat som uppenbarligen fungerar utmärkt verkade konstigt från början tyckte jag. Men att sänka enegimängden för att kvoterna ska bli rätt, det tycker inte jag heller skulle varit en bra lösning. Men det har heller aldrig varit aktuellt.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag var lite för stressad igår när jag svarade så jag fick med hälften.
Men att ge råd utan att ta reda på vad aktuell foderstat innehåller när det gäller energi och protein tycker inte jag är seriöst alls. Ett hö kan vara allifrån uselt till kanonbra. Det kan variera i energi och väldigt mycket i protein. Men som sagt, att sänka en kvot genom att snåla på energin har aldrig varit aktuellt. (den var tvärtom ganska rejält höjd)
Oavsett vad så tycker jag att om en häst står på en foderstat som fungerar mycket bra/har avsedd effekt så tycker inte jag man ska ändra den alls. Onödiga ändringar stör bara.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Förstår dina synpunkter. Men om hon ringer rådgivaren och säger att hästen är för tunn är det klart att hon/han drar slutsatsen att hästen får i sig lite lite energi och eller protein, dvs mer hö aovsett värden ger ett större intag. Själv räknar jag alltid på foderstaterna, men det är ju inte alla som gör det, och många hästar är fina år ut och år in trots att de endast är fodrade med ögat. Men lite taget ur luften håller jag med om att rådet var, men det är ändå hyffsat logiskt och helt ofarligt. Man har ju hört värre exempel, typ nej ge inte så mkt hö, ge istället fyra kilo av vår fantastiska müsli. :angel:
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Enligt ryttaren så har hon sagt att hästen förut var väldigt mager och att den gått upp väldigt mycket de senaste 3 veckorna på den foderstaten den hade. Hade jag fått frågan och de bakgrundsfakta samt vad foderstaten innehöll ang energi och protein skulle jag sagt att en fungerande foderstat är bättre att behålla än att ändra på. Fodret hade ju precis den effekt som avsågs.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 684
Senast: Habina
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 105
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp