Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta är fjärde kullen, så tyvärr verkar inte det hindra dem från att producera valpar :(
SKK är ingen myndighet o kan inte hindra någon från att producera valpar. Det man kan göra är att anmäla till lst att de tagit valpar på en tik på tre löp i rad, samt ev hundhållning. Skatteverket kan också vara intresserade.
 
Haha, det ska jag tala om för min papperslösa russel! Sedan luta mig tillbaka och bara vänta på att hon tuggar upp både mig och resten av hushållet. XD

Ett pågående djurskyddsärende i min ort just nu. En person som var ung och inte hade erfarenhet av hund sedan tidigare hade köpt två kullsyskon (unghundar) som var blandraser av två krävande brukshundsraser. Hen fick för sig att åka på semester i fyra dygn och lämnade hundarna ensamma utan någon form av tillsyn (de hade vatten, men inte någon som matade dem, tittade till dem eller rastade dem). Grannarna tipsade polisen om vad personen hade gjort. När personen kom hem från sin semester hade polisen redan varit där och omhändertagit hundarna. "Blandraser behöver inte rastas" var bland annat en förklaring från personen till varför hen lämnade hundarna ensamma i fyra dagar.
 
Ett pågående djurskyddsärende i min ort just nu. En person som var ung och inte hade erfarenhet av hund sedan tidigare hade köpt två kullsyskon (unghundar) som var blandraser av två krävande brukshundsraser. Hen fick för sig att åka på semester i fyra dygn och lämnade hundarna ensamma utan någon form av tillsyn (de hade vatten, men inte någon som matade dem, tittade till dem eller rastade dem). Grannarna tipsade polisen om vad personen hade gjort. När personen kom hem från sin semester hade polisen redan varit där och omhändertagit hundarna. "Blandraser behöver inte rastas" var bland annat en förklaring från personen till varför hen lämnade hundarna ensamma i fyra dagar.

O_o Så blandraser kan leva osanitärt bland kiss och bajs i ett hus? Och vara utan mat?

Kanske är inte riktigt helt hemma den där personen om man ska säga så. Undrar också hur dom bor normalt om dom tycker att bo bland kiss och bajs är helt normalt och okej...
 
Ett pågående djurskyddsärende i min ort just nu. En person som var ung och inte hade erfarenhet av hund sedan tidigare hade köpt två kullsyskon (unghundar) som var blandraser av två krävande brukshundsraser. Hen fick för sig att åka på semester i fyra dygn och lämnade hundarna ensamma utan någon form av tillsyn (de hade vatten, men inte någon som matade dem, tittade till dem eller rastade dem). Grannarna tipsade polisen om vad personen hade gjort. När personen kom hem från sin semester hade polisen redan varit där och omhändertagit hundarna. "Blandraser behöver inte rastas" var bland annat en förklaring från personen till varför hen lämnade hundarna ensamma i fyra dagar.
:banghead::banghead::banghead:

Är man så otroligt korkad att man använder det som försvar/ursäkt hör man hemma på en institution. :rage:
 
Vad tycker ni om att avla på en hund som har ett helsyskon med kroksvans?

Jag kan ingenting om kroksvans, men googlar man så får man upp att man brukar ta helsyskon ur avel. Därför blev jag lite nyfiken, tycker ni det är okej? Väldigt hypotetiskt: om det gäller en liten ras där man inte kan hitta kroksvans på någon annan släkting, hunden är friröntgad och har gjort ett fint MH med fina meriter men har ett helsyskon med kroksvans.
 
Vad tycker ni om att avla på en hund som har ett helsyskon med kroksvans?

Jag kan ingenting om kroksvans, men googlar man så får man upp att man brukar ta helsyskon ur avel. Därför blev jag lite nyfiken, tycker ni det är okej? Väldigt hypotetiskt: om det gäller en liten ras där man inte kan hitta kroksvans på någon annan släkting, hunden är friröntgad och har gjort ett fint MH med fina meriter men har ett helsyskon med kroksvans.

Svårt. Jag undrar om man har råd att vara så noga. Och då menar jag att avelsbasen kanske blir för liten.
Jag skulle säga att det beror på. Kraftig kroksvans eller knappt märkbar? Hur vanligt förekommande är det i linjerna? Finns det ryggproblem linjerna om kan kopplas till missbildade ryggar och svansar?
Man får nog göra en avvägning.
Det förekommer ibland i min ras. Inte jätteovanligt. Alla uppfödare får tillslut en kroksvans i sina linjer. Att avla på kroksvansindividen gör bara en oseriös. Men att "avelsspärra" hela kullen, föräldrarna och kanske även halvsyskon det har inte Schäfern råd med och den är en rätt bred ras.
 
Svårt. Jag undrar om man har råd att vara så noga. Och då menar jag att avelsbasen kanske blir för liten.
Jag skulle säga att det beror på. Kraftig kroksvans eller knappt märkbar? Hur vanligt förekommande är det i linjerna? Finns det ryggproblem linjerna om kan kopplas till missbildade ryggar och svansar?
Man får nog göra en avvägning.
Det förekommer ibland i min ras. Inte jätteovanligt. Alla uppfödare får tillslut en kroksvans i sina linjer. Att avla på kroksvansindividen gör bara en oseriös. Men att "avelsspärra" hela kullen, föräldrarna och kanske även halvsyskon det har inte Schäfern råd med och den är en rätt bred ras.

Knappt märkbar (syns knappt men man känner det och kroksvans är bekräftat hos vet) och man kan inte hitta kroksvans eller ryggproblem i linjerna. Som förövrigt är väldigt fina linjer.

Jag blev bara nyfiken då jag inte stött på det innan, tack för svar!
 
Annars får man bara skaffa sig en kattlåda ala gigantus! :angel::angel::up:

Har funnits flera annonser på blocket om chihuahua där de glatt meddelat att hunden (ofta valpar men ändå!) går på låda :rage:

Påminner mej om en av instruktörerna på hundklubben.Han har leonberger. Han skulle förklara för nya medlemmar att man plockade upp efter hunden på apellplan. Och då finns det såna här svarta påsar i behållare lite här och var längs staketet. Ni klarar er med dom. Har man leonberger, så tar man en sån här. Och så tog han fram en sopsäck.

Det ÄR faktiskt en utmaning ibland att få plats med en rejäl hög i en vanlig påse.. det var när jag skaffat damen på min avatar som jag slutade köpa påsar med handtag, det blev för lite "påsutrymme" för eh behoven :D

Ett pågående djurskyddsärende i min ort just nu. En person som var ung och inte hade erfarenhet av hund sedan tidigare hade köpt två kullsyskon (unghundar) som var blandraser av två krävande brukshundsraser. Hen fick för sig att åka på semester i fyra dygn och lämnade hundarna ensamma utan någon form av tillsyn (de hade vatten, men inte någon som matade dem, tittade till dem eller rastade dem). Grannarna tipsade polisen om vad personen hade gjort. När personen kom hem från sin semester hade polisen redan varit där och omhändertagit hundarna. "Blandraser behöver inte rastas" var bland annat en förklaring från personen till varför hen lämnade hundarna ensamma i fyra dagar.

I ett land med vettiga lagar hade det där inneburit omedelbart djurförbud. Men hon får väl en klapp på axeln till slut.. :arghh:
 
Ett pågående djurskyddsärende i min ort just nu. En person som var ung och inte hade erfarenhet av hund sedan tidigare hade köpt två kullsyskon (unghundar) som var blandraser av två krävande brukshundsraser. Hen fick för sig att åka på semester i fyra dygn och lämnade hundarna ensamma utan någon form av tillsyn (de hade vatten, men inte någon som matade dem, tittade till dem eller rastade dem). Grannarna tipsade polisen om vad personen hade gjort. När personen kom hem från sin semester hade polisen redan varit där och omhändertagit hundarna. "Blandraser behöver inte rastas" var bland annat en förklaring från personen till varför hen lämnade hundarna ensamma i fyra dagar.
:cry::cry::banghead::banghead:
 
En vän nämnde nyss att en bekant till henne har en hund som är sjuk "hela tiden". Jag blev tvungen att kolla upp kenneln då jag inte uppfattat det som att rasen har så överdrivet mycket problem med sjukdomar.

Massvis av födda hundar, men väldigt få har gått mh/bph eller blivit hälsoundersökta trots att rasklubb tydligt rekommenderar sådant. Mamman till senaste kullen, ja hon hade ett ganska intetsägande mh och 5a på skott... Likadant med hennes mamma, fast med 4a på skott istället.

Seriöst och bra va? :banghead:
 
Har Xolo x OEB kullen kommit på tal ännu? Måste ju vara ett fall av "måste avla fram en ovanlig blandras". Fast de ser ut som rena Xolo valpar på bilderna. Fast när blir OEB's skrynkliga?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 074
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 117
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
483
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 465
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp