Oseriös avel, fortsättning.

Men jag hade ju redan påpekat att jag inte menade att det var en "arbetsbeskrivning". Om du nu läst alla inlägg. Jag ser liksom inte varför jag ska upprepa mig för att du väljer att påstå något jag aldrig sagt, och som jag dessutom redan dementerat. :confused: Ska jag dementera det igen? Varför då?

Fast jag har ju sagt att du inte behövde svara om du inte ville lägga till ngt mer. Det var inte en fråga. Det var ett konstaterande från min sida.
 
Så det är skitsamma om hunden är socialt osäker, rädd för ljud, har dåliga avreaktioner osv?
Den kommer inte att fungera i jobbet, och således inte användas i avel. De oseriösa skitar som avlar på såna hundar, kommer knappast stoppas av ett BHP.

Förövrigt är de knäppa hundarna jag känner från kennlar med bruksinriktning. De rent vallningsinriktade har sällan samma problem med rädslor, stress och manier.
 
Bara den kan flytta får så är det skitsamma om den är pissrädd resten av tiden :up:

Ja.. Som alla de jakthundar där det är skitsamma med sociala rädslor, stress, separationsångest, dåliga avreaktioner osv.. Bara den jagar bra så duger det. Resten av tiden kan den ju sitta i hundgård för förvaring så det är lugnt.
 
Den kommer inte att fungera i jobbet, och således inte användas i avel. De oseriösa skitar som avlar på såna hundar, kommer knappast stoppas av ett BHP.

Förövrigt är de knäppa hundarna jag känner från kennlar med bruksinriktning. De rent vallningsinriktade har sällan samma problem med rädslor, stress och manier.

Men så kan man ju alltid säga. Då behöver ingen göra MH och BPH för det finns dom som avlar på skit ändå.

Om folk vore mer upplysta så skulle de ju inte köpa skiten.
 
Men så kan man ju alltid säga. Då behöver ingen göra MH och BPH för det finns dom som avlar på skit ändå.

Om folk vore mer upplysta så skulle de ju inte köpa skiten.

Tänk att det öht förekommer trevliga hundar utanför SBK, rena rama rocket science!
 
Fast jag har ju sagt att du inte behövde svara om du inte ville lägga till ngt mer. Det var inte en fråga. Det var ett konstaterande från min sida.

Ett konstaterande som jag själv redan hade konstaterat. Alltså var det inte nödvändigt för din del att konstatera det igen, när jag redan påpekat detsamma. Nej, det är ingen arbetsbeskrivning. Vi är liksom överens där. Du behöver ju inte försöka få det att se ut som att det var så jag menade, om du dessutom redan är medveten om att jag redan dementerat att det skulle vara så. Lite ful diskussionsteknik, in my opinion. Men vi släpper det.
 
Ett konstaterande som jag själv redan hade konstaterat. Alltså var det inte nödvändigt för din del att konstatera det igen, när jag redan påpekat detsamma. Nej, det är ingen arbetsbeskrivning. Vi är liksom överens där. Du behöver ju inte försöka få det att se ut som att det var så jag menade, om du dessutom redan är medveten om att jag redan dementerat att det skulle vara så. Lite ful diskussionsteknik, in my opinion. Men vi släpper det.

Fast det blir det ju ändå eftersom att du hänvisar till att BC inte behöver det pga att de vallar. Eller var det någon anledning till varför du tycker att BC inte skulle ha nytta av mentalbeskrivning?
 
Men hur tolkar du det så? Menar du att om man kollar så att de inte har onödigt stora rädslor, bra avreaktioner osv så blir de sämre vallhundar?
Det jag menar är att ur min synvinkel, så är ett MH skrattretande. Jag fattar inte att SBK tror sig ha svaren på alla frågor när det kommer till hundmentalitet, och att deras skala är allrådande vad gäller utvärdering. Ja, ni har hittat egenskaper som är mätbara och arvbara. Men ni har inte hittat de enda egenskaperna, eller för all del enda sättet att mäta dem.

Vi gör tex tillgänglighetstest på VP.
 
Fast det blir det ju ändå eftersom att du hänvisar till att BC inte behöver det pga att de vallar. Eller var det någon anledning till varför du tycker att BC inte skulle ha nytta av mentalbeskrivning?

Igen: läs mina inlägg. Jag har redogjort för vad jag menade.
 
Det jag menar är att ur min synvinkel, så är ett MH skrattretande. Jag fattar inte att SBK tror sig ha svaren på alla frågor när det kommer till hundmentalitet, och att deras skala är allrådande vad gäller utvärdering. Ja, ni har hittat egenskaper som är mätbara och arvbara. Men ni har inte hittat de enda egenskaperna, eller för all del enda sättet att mäta dem.

Vi gör tex tillgänglighetstest på VP.

Nu var det ju inte det någon skrivit. Att ett MH eller BPH mäter allt. Det mäter lite basic som kan uppstå i det vardagliga livet på en mer koncentrerad tid för att mäta bla avreaktioner.

Att hunden är tillgänglig är ju inte det enda som kollas på en mentalitetsbeskrivning..
 
Fast det blir det ju ändå eftersom att du hänvisar till att BC inte behöver det pga att de vallar. Eller var det någon anledning till varför du tycker att BC inte skulle ha nytta av mentalbeskrivning?
Inte på grund av att de vallar, utan för att allt detta framkommer i vardagen och arbetet. Att åka till en brukshundsklubb är ungefär lika främmande för mig som att gå på bal, och mitt förtroende för MHts användbarhet för min ras är NOLL. Det enda jag tror skulle hända är att ytterligare fler kassa vallhundar skulle gå i avel för att de råkar ha etta på skott eller inte ta omtag i sin jävla trasa vid leken.

Förstår ni inte att det är två helt skilda världar, och att det inte betyder att vi kan avla på rädda hundar?
 
Nu var det ju inte det någon skrivit. Att ett MH eller BPH mäter allt. Det mäter lite basic som kan uppstå i det vardagliga livet på en mer koncentrerad tid för att mäta bla avreaktioner.

Att hunden är tillgänglig är ju inte det enda som kollas på en mentalitetsbeskrivning..
Vi får nog enas om att vi är oense.
 
Ingår även i jaktprov.

De som inte prestationsavlar på det viset, som man gör med vallhundar och vissa jakthundstyper kommer aldrig någonsin att förstå varför MH och BHP inte ger speciellt mycket för dessa raser eller varför det inte kommer att påverka vare sig avelsarbete eller vad köparna tittar på.
Jag inser det nu.

Det blir ju extra kul när jag som enbart avlar på arbetsfunktion, får fram valpar som imponerar stort på brukshundsfolket i och med sin sociala öppenhet, trygghet, avreaktion, arbetsvilja och lekegenskaper. Det är liksom den aveln som har format border collien, att brukshundsfolket fortfarande förvånas över det gör mig så oerhört matt....
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
613
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 276
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 106
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp