Oseriös avel, fortsättning.

Fast med det resonemanget kan vi ju skita i hälsotester, meriter och allt för det finns alltid de som skiter i vad resultaten visar.
Poängen att göra "tester" och meriter är för att seriösa köpare ska kunna göra ett medvetet val.
Men testen för just vall o jakt hundar är ju att dom ska klara det arbetet,ni tänker att gemene man ska äga dom.
 
Fast med det resonemanget kan vi ju skita i hälsotester, meriter och allt för det finns alltid de som skiter i vad resultaten visar.
Poängen att göra "tester" och meriter är för att seriösa köpare ska kunna göra ett medvetet val.
Poängen är att seriösa köpare av BC inte bryr sig ett jävla skvatt om vad som skulle kunna framkomma på ett MH. Inte för att vi skiter i hundarnas välmående eller mentalitet, utan för att vi ser den på andra ställen än på brukshundsklubbens lekplats.
 
En tjänstehund är ju inte i tjänst 24/7 på samma sätt som en gårds- och vallhund faktiskt kan vara. Jag tänker inte påstå att tjänstehunden kräver mindre, men jag tänker påstå att den kräver något annat.
 
Återigen, det är en jäääääääävla skillnad på "bruksarbete" och jakt/vallning.
Det är klart att det är skillnad. Något annat har jag aldrig påstått.
Min poäng är att hundar oavsett användningsområde kan fungera i sitt arbete trots en brist.
Jag tycker det är illa att avla på enbart prestation (eller exteriör) om brister finns som det är stor nedärvning på.
 
Vilket oerhört förlöjligande.

Äsch, ta det med glimten i ögat. Det är ju en "lekplats" för många, i positiv bemärkelse, alltså. En lekplats för oss som inte använder hunden i det den egentligen skapades för att göra, till exempel vallning. Vi som måste hitta på andra "lekar" för att hålla hundarna nöjda. :)
 
Oerhört fascinerad av att så många med noll insikt i vad det är som hundarna faktiskt gör och vad som krävs av dem, som kan uttala sig om hur vår avel och avelsutvärdering ska förbättras med hjälp lekledarna på SBK.

Ingen har väl sagt något om att förbättra avelsutvärderingen. Jag tror de flesta mest reagerade på att det var meningslöst att utvärdera BC. Så var iaf min reaktion. Jag har svårt att se det som helt meningslöst även om det kanske är det för många som vallar osv i den omfattningen som du gör, men för övriga med rasen kanske det inte är lika ointressant.
 
Ja men riktiga jakt o vallhundar borde ägas av folk som använder dom till det dom är avlade för,inte som agility leksaker,jag tycker det är lika illa när man har brukshund o tramsar runt på tex rallylydnad eller någon annan hokuspokus gren.
Det är en brukshund ingen pudel,sheltie etc.

Men herrejösses vem har sagt något annat?
De flesta jägare jag känner har faktiskt ett liv utanför jakten där det är minst lika viktigt att hunden passar in.
 
Ingen har väl sagt något om att förbättra avelsutvärderingen. Jag tror de flesta mest reagerade på att det var meningslöst att utvärdera BC. Så var iaf min reaktion. Jag har svårt att se det som helt meningslöst även om det kanske är det för många som vallar osv i den omfattningen som du gör, men för övriga med rasen kanske det inte är lika ointressant.
Jag har inte sagt att det är meningslöst att utvärdera BC. Bara att det är meningslöst att göra det med SBKs tester.

"Övriga rasen"? Vad menar du med det? Det i sig är ju en avel som verkligen _verkligen_ är åt helvete!
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 930
Senast: Wingates
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 124
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp