Bukefalos 28 år!

"Otillåtet" arbete i hagen??

Mim

Trådstartare
Flytta gärna tråden om den ligger tokigt...;)

Kommer hem och ser elstolpar, alltså de stora, tiometers stolparna som elledningarna går mellan, liggandes i dikena sista halvkilometern hem, har inte hört att ngt arbete planerats och har inte fått hem ngn information.

Går ett varv runt hagen och nere vid grannens infart så är det uppskottat in i hagen, en stolp är av och ligger i snön, tråden är mkt sträckt, undertråden är av. :mad:

Längre in i hagen har det skottats upp högar av snö mot stolp och tråd så dom är nästintill begravda. Allt detta är gjort under dagen då jag varit på jobbet och utan att ngn hört av sej. Och hästarna var i hagen!:nailbiting:

Fick tag i bolaget som bad entreprenören ringa upp mej, han bad så mkt om ursäkt och sa att han inte sett några hästar och att information skulle ha skickats ut och att han inte gjort ngt fel eg. eftersom stolpar stod i hagen som skulle ner. Han hade "flyttat en stängselstolpe och lagt ner tråden och satt upp den efter sej".
Att en stolpe gått av hade han inte sett. :mad:

Då detta är den enda hagen jag har just nu på vintern och hagen nu är allt annat än säker så får hästarna stå inne under dagen.:( Släppa ut dom under uppsikt när jag kommer hem och ta in dom sent.:(

Då alla skyller på varandra och ingen tar ansvar utan bara ber om ursäkt och glider undan så undrar jag;
Får det verkligen gå till så här?? :confused:
Jag är bara så förvånad att jag tydligen ska acceptera att främmande människor kör in med maskiner i min hage, till mina hästar utan att ha informerat innan...?! :rage:
Och utan att se efter om dom gjort skada!!
 
Flytta gärna tråden om den ligger tokigt...;)

Kommer hem och ser elstolpar, alltså de stora, tiometers stolparna som elledningarna går mellan, liggandes i dikena sista halvkilometern hem, har inte hört att ngt arbete planerats och har inte fått hem ngn information.

Går ett varv runt hagen och nere vid grannens infart så är det uppskottat in i hagen, en stolp är av och ligger i snön, tråden är mkt sträckt, undertråden är av. :mad:

Längre in i hagen har det skottats upp högar av snö mot stolp och tråd så dom är nästintill begravda. Allt detta är gjort under dagen då jag varit på jobbet och utan att ngn hört av sej. Och hästarna var i hagen!:nailbiting:

Fick tag i bolaget som bad entreprenören ringa upp mej, han bad så mkt om ursäkt och sa att han inte sett några hästar och att information skulle ha skickats ut och att han inte gjort ngt fel eg. eftersom stolpar stod i hagen som skulle ner. Han hade "flyttat en stängselstolpe och lagt ner tråden och satt upp den efter sej".
Att en stolpe gått av hade han inte sett. :mad:

Då detta är den enda hagen jag har just nu på vintern och hagen nu är allt annat än säker så får hästarna stå inne under dagen.:( Släppa ut dom under uppsikt när jag kommer hem och ta in dom sent.:(

Då alla skyller på varandra och ingen tar ansvar utan bara ber om ursäkt och glider undan så undrar jag;
Får det verkligen gå till så här?? :confused:
Jag är bara så förvånad att jag tydligen ska acceptera att främmande människor kör in med maskiner i min hage, till mina hästar utan att ha informerat innan...?! :rage:
Och utan att se efter om dom gjort skada!!

Jag hade blivit rosenrasande helt ärligt och förklarat allvaret i deras framfart och att det är tur att ingen häst är skadad och det är tur att ingen tagit sig ut och orsakat skada på någon annan. Det hade kostat dem dyrt!

Minst en ursäkt, sen så självklart får de ersätta alla skada de orskar/orsakat på mark, stängsel osv OCH ska arbetet utföras när hästarna behöver tillgång till hage är det deras ansvar att se till att spärra av på ett sätt så inga hästar kan rymma så att arbetsområdet är säkert.

Stör deras arbete så pass att hästarna måste stå inne hade jag krävt ersättning pga sveda och värk..deras kommunikationsbrist och de ska ta ansvar för att det inte funnits tid att förbereda sig på något sätt

Jag hade velat ha kontakt med alla ansvariga och begärt att de skriftligen får intyga att skador ska ersättas och hur de får/ska jobba i hagen, vilka tider, hur lång tid osv
 
Ja, det kändes inte kul att upptäcka på kvällen. Och inte kul att prata med dom heller, ingen förståelse alls för vad som kunnat hända.

"Jag såg dom inte och jag såg inga spår heller"! Nej, det har ju bara varit snöstorm i tre dagar så deras spår driver igen:banghead:, dom häckar mest i skogen där dom inte syns så väl men dom kommer att gå ner när dom ser att det är uppskottat!!

Så jag tar det säkra före det osäkra, dom får stå inne 20-22 timmar/dygn tills helgen. Känns inte kul men hellre det än att dom klättrar över snörampen dom så snyggt skapat åt dom. :meh:
 
Nu har vi gått igenom det här under sommare, fast det handlade i vårt fall om en nedgrävning av elkabel. Så min fråga är först vems mark är det? Egen eller arrenderad mark, när det kommer till den
här typen av arbete så är det inget som man kan neka att göra men vart information ska gå hänger på vem som är markägare.

I vårt fall var markägare kommunen, därför informerades dom som i sin tur fick informera oss. Men sedan valde vi att ha kontakt med dom som jobbade med detta, det blev så mycket enklare.
 
Det är både egen och arrenderad mark.

Har pratat med de vi arrenderar av och dom har inte fått ngn information heller.
Vi har även pratat med andra grannar och av alla så är det bara en som fått ett brev med info och det är den som minst behövt informationen som fått den.
 
Flytta gärna tråden om den ligger tokigt...;)

Kommer hem och ser elstolpar, alltså de stora, tiometers stolparna som elledningarna går mellan, liggandes i dikena sista halvkilometern hem, har inte hört att ngt arbete planerats och har inte fått hem ngn information.

Går ett varv runt hagen och nere vid grannens infart så är det uppskottat in i hagen, en stolp är av och ligger i snön, tråden är mkt sträckt, undertråden är av. :mad:

Längre in i hagen har det skottats upp högar av snö mot stolp och tråd så dom är nästintill begravda. Allt detta är gjort under dagen då jag varit på jobbet och utan att ngn hört av sej. Och hästarna var i hagen!:nailbiting:

Fick tag i bolaget som bad entreprenören ringa upp mej, han bad så mkt om ursäkt och sa att han inte sett några hästar och att information skulle ha skickats ut och att han inte gjort ngt fel eg. eftersom stolpar stod i hagen som skulle ner. Han hade "flyttat en stängselstolpe och lagt ner tråden och satt upp den efter sej".
Att en stolpe gått av hade han inte sett. :mad:

Då detta är den enda hagen jag har just nu på vintern och hagen nu är allt annat än säker så får hästarna stå inne under dagen.:( Släppa ut dom under uppsikt när jag kommer hem och ta in dom sent.:(

Då alla skyller på varandra och ingen tar ansvar utan bara ber om ursäkt och glider undan så undrar jag;
Får det verkligen gå till så här?? :confused:
Jag är bara så förvånad att jag tydligen ska acceptera att främmande människor kör in med maskiner i min hage, till mina hästar utan att ha informerat innan...?! :rage:
Och utan att se efter om dom gjort skada!!
Ansvaret tillfaller din stallägare / ansvarig för inackorderade att informera/ta bort hästarna från hagen .
 
Ansvaret tillfaller din stallägare / ansvarig för inackorderade att informera/ta bort hästarna från hagen .

Men får markägare göra ingrepp på marken hur som helst när den är utarrenderad?

Förvisso får man väl räkna med sådant underhåll, men att inte ens meddela på utarranderad mark att den typen av arbete ska ske och när rimmar ju riktigt illa.

Antingen en jättemiss eller så är det flera inblandade här som inte fört infon vidare?
 
Senast ändrad:
Ansvaret tillfaller din stallägare / ansvarig för inackorderade att informera/ta bort hästarna från hagen .

Måste förtydliga; Jag äger stallet och marken som det utförts arbete på, arrenderar även mer mark då hagen ligger över två fastigheter, vår och grannens.
Vi, grannen och andra markägare härikring har inte fått ngn information om att detta skulle ske.

Entreprenören säger att information ska bolaget ha gått ut med, information har inte vi fått utom en granne som inte har vare sej djur eller annat som berörs.

Så jag har inte kunnat göra ngt annorlunda och ställer mej frågande till att det gått rätt till...
 
Nej så får det inte gå till.
Jag hittade för ett antal år sedan en grävmaskin som grävde ner kabel i en av mina hagar.
Och Vattenfall hade gjort en jättetavla som inte skaffat tillstånd först.
Du kan omedelbart stoppa arbetet och stämma dem för olaga intrång.
Jag lovar att de kommer att vara spaka efter det.
 
Vi hade kommunens elbolag här på gården bara för någon vecka sedan. Han var bara ute och rekade, men jag passade på att fråga om just det där med arbete i/intill hästhagen. (OBS! Vi har fått ut information med karta och vad som ska göras var på kartan, samt vilka vägar som ska användas för att nå fram till stolparna.) De kommer att behöva passera med sina maskiner där en stig går bredvid hagen. Jag påpekade att de antagligen inte kommer fram med några maskiner där så som stolparna till hagen är nu, det är för trångt helt enkelt. Han LOVADE att maskinoperatören skulle höra av sig i förväg, och att vi i så fall skulle få möjlighet att flytta hästar och stolpar. MEN att det som sagt ligger på maskinförarens bord att informera markägaren om, inte elbolaget!! Min fasa är precis den, att komma hem och se att de varit framme och förstört :(
 
Måste förtydliga; Jag äger stallet och marken som det utförts arbete på, arrenderar även mer mark då hagen ligger över två fastigheter, vår och grannens.
Vi, grannen och andra markägare härikring har inte fått ngn information om att detta skulle ske.

Entreprenören säger att information ska bolaget ha gått ut med, information har inte vi fått utom en granne som inte har vare sej djur eller annat som berörs.

Så jag har inte kunnat göra ngt annorlunda och ställer mej frågande till att det gått rätt till...
Markägaravtal måste de nog ha. I närheten av vägverksvägar finns sedan "tradition" Speciella avtal, dvs statliga vägverket anser sig ha rätt till markintrång och ta betalt av de som gör markintrång. En röra helt enkelt. Är det nära, kanske fem meter (vet inte riktigt) , från en vägverksvägar måste du kolla med vägverket. Vad jag vill säga är att vägverksvägar är speciella villkor av någon outgrundlig anledning.
 
Jag jobbar i "gömma-kabel-i-skogen-branschen". Nåt har gått väldigt fel här. Vi får inte gräva en meter utan påskrivet marktillstånd, där markägaren även får ersättning för intrånget. Vi måste även lämna stället som det såg ut innan.
Däremot kan vi, om markägaren tjurar och säger nej, ta till något som heter ledningsrätt. En segdragen historia som altid slutar med vår fördel, men med ekonomisk katastrof för projektet.

Därför är det A och O att hålla sig väl med markägarna och att de skriver på först och så gräver vi sen.
Det ska i princip inte spela nån roll om du ringer nätägaren eller entreprenören, så här måste de fixa omedelbums.
 
Nej så får det inte gå till.
Jag hittade för ett antal år sedan en grävmaskin som grävde ner kabel i en av mina hagar.
Och Vattenfall hade gjort en jättetavla som inte skaffat tillstånd först.
Du kan omedelbart stoppa arbetet och stämma dem för olaga intrång.
Jag lovar att de kommer att vara spaka efter det.

Nä spaka blir de inte även om du har rätt, de behöver ju inte tillstånd för den här typen av jobb däremot måste de informera och strukturera arbetet så det fungerar för markägaren också. Men helt riktigt är det inte ok att gå in utan att först kontaktat markägaren, har markägaren då sin mark utarrenderad till annan så åligger det markägaren att informera. Oftast är det inga problem att komma överens med de som utför arbetet, vi hade dessutom att lite ska vi säga minnes plats i en av hagarna som var tillägnad en häst som stått i dessa hagar över 30 år och fått vandra vidare. De var mycket noga med att inte röra något kring den platsen, och frågade flera gånger för att vara säkra.

De vi träffar i hagarna är inte de som fattar besluten, det är människor som utför de beslut som har fattats. Tyvärr är det oftast dom som får på skallen, helt oförskyllt faktiskt.

Men de får inte missa att informera, då ligger dom risigt till och kan bli ålagda att skjuta på arbetet. Att vänta kostar pengar, och det är väl snarast det som är vageln i ögat när någon gör en miss.
 
Jag har varit noga med att inte vara otrevlig mot ngn, allra minst maskinföraren.

Märkte att det går en massa mer spån/pellets och tid nu när jag måste mocka efter dom stått inne så många fler timmar.
Har absolut ingen möjlighet att laga hagen i mörkret på kvällarna utan måste vänta till lördag.
 
Nä spaka blir de inte även om du har rätt, de behöver ju inte tillstånd för den här typen av jobb
Jo de blev oerhört spaka.
Utan vare sig tillstånd eller expropriering så får de verkligen inte köra in en grävmaskin i en hage och börja gräva.
Ansvarig förman krullade sig flerdubbel för att inte bli åtalad för olaga intrång.
Och sedan så blev han sjukskriven p.g.a. överansträngning.
 
de behöver ju inte tillstånd för den här typen av jobb
Du menar ledningsarbete på befintlig luftledning?
Ja det måste de få göra det står inskrivet i servitutet.
Och där så behöver de inte ens säga till innan.
Därför så är det dumt att ha hagar i ledningsgator.
 
Men vad är det för jobb de gör? Är den en "Stormen-Egon-skada" som ska repareras, underhåll, eller ska stolparna bli markkabel?
Själv skulle jag gräva fram projektledare till jobbet, ligger de på plats ska det finnas anslag på kojan, och tala om vad jag anser om detta.
 
Det är nog ett "gräva ner kabel jobb".
Ska försöka få veta vem som är ansvarig, kan man skicka en faktura på den extra pellets jag måste köpa hem nu?:confused: Blir mkt att mocka....:meh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 054
Senast: kattan1974
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 323
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 441
Senast: Jamtland
·
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 583
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp