Bukefalos 28 år!

Otrevliga hästmänniskor?

gucci

Trådstartare
Hej!
Jag har suttit och funderat lite och har tänkt på hur vissa människor verkligen kan vara otrevliga och se ner på andra. Speciellt här i hästvärlden. Det är synd att folk ska vara så elaka mot andra med samma intresse. Man vill ju att alla ska vara sams och ha lika roligt.

Speciellt i hästannonser, jag sökte häst att ha på foder, hade tänkt mig en läromästare som jag kan rida samtidigt som jag rider hästen jag som ska utvecklas. Då får man otrevliga svar tillbaka, inte ens någon tacksamhet att man visar intresse. Jag ställer bara en fråga, jag tvingar ingen. Jag skrev inte så tydligt om mig själv utan ville bara se om det fanns möjlighet att låna ut och skulle senare vid visat intresse berätta mer... Men bara negativ inställning tillbaka... Blir lite irriterad på dethär. Visst, många kan ha dålig erfarenhet av fodervärdar men det finns bättre sätt att utrycka sig på än de sämsta!

Kanske ganska meningslöst inlägg! Är förrästen ny här så har kanske inte så många som är intresserade vad jag säger än :)
Men ville bara skriva av mig, tack för mig :)
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Svarar du då på hästar som ligger ute till salu? Jag tolkade det så, men tänkte kolla så att jag säkert förstod situationen rätt :)

Är det så att du gör det så är jag inte förvånad över att du får otrevliga svar, dock tycker jag att man gott kunde hålla en god ton även om man inte är intresserad av att låna ut sin häst. Ofta får man oändliga mängder mail om folk som vill låna hästen som man vill sälja, i många fall är man nog trevlig i början men när det börjar gå till överdrift kan jag säkert tänka mig att irritationen lyser igenom i svaret.

Mitt tips till dig är att bara svara på annonser om just foderhästar, ev. säljes men där det står att även fodervärd kan vara intressant.
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Ett litet tillägg: Jag håller fullständigt med dig om att hästmänniskor ofta är onödigt vresiga mot varandra, så vi är på samma sida :rofl:
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Ja jag har svarat på några :)
Men det kan jag tänka mig själv att man blir irriterad om 1000 Pers skickar mejl och man börjar tröttna. Men då känns de nästan bättre att inte svara alls. Jag menar i verkligheten också, vissa vågar man inte ens hälsa på! Jag kanske överdriver lite bara för att allt har känns hopplöst för mig ett tag nu! Men man förlorar nästan intresset för att många är så tråkiga! :(
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Något jag har upptäck nu när jag håller på att sälja häst är: Någon visar intresse, kommer och provrider, är inte intresserade längre och HÖR INTE AV SIG. Det tycker jag är riktigt dålig stil. Är det så svårt att skriva ett enkelt mail; "Tack för en trevlig provridning men vi är inte intresserade."? Det tycker jag tillhör vanligt hyfs!
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Svara på annonser om foderhästar och annonsera själv.

Förstår verkligen att många som vill sälja häst blir alldeles vansinniga på att få en massa svar från folk som vill ha häst på foder när de annonserat ut hästen till försäljning och inte letar fodervärd.
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Om du svarar på försäljningsannonser och vill ha på foder förstår jag om du får vresiga svar. Ungefär som att svara på en bilannons och fråga om de vill låna ut den istället för att sälja. Inte så himla kul. Det är ju svårt att missförstå vad en säljesannons handlar om, vill man låna ut hästen sätter man ut en annons om utlånas.

I övrigt tycker jag nog inte att hästfolk är surare än andra. Däremot tycker jag det är stor skillnad mot fungerande klubbar och icke fungerande sammanslutningar. Där är det ofta sura miner och snäs, när det inte fungerar i t ex stallet man står inackorderad.

F ö är jag själv av det slaget att jag inte är överdrivet intresserad av att umgås t ex på klinik eller läktare. Det kan nog tolkas som surt att jag inte är intresserad av hur välgörande andra är för sina hästar, hur de räddat 135 hästar från vanvård och hur otroligt duktiga de är på att rida. Hur deras barn är det bästa som hänt sporten sedan 1700-talet och att deras lilla tottohäst är det gulligaste som finns. Jag går därifrån efter intetsägande svar.
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Om du svarar på försäljningsannonser och vill ha på foder förstår jag om du får vresiga svar.

*Halvt KL*

Jag förstår om man blir lite irriterad på en sådan fråga, ja speciellt om man får samma fråga många gånger. Men måste man verkligen svara med en otrevlig ton? Är det så mycket jobbigare att vara trevlig?
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Nej, men jag förstår att det kan komma vresiga svar. Som man ropar får man svar, och som sagt: det är ju inte jättesvårt att se skillnad på en försäljningsannons och en utlånas på foder-dito.

Kan förtydliga att jag tycker det är rejält otrevligt att svara på en annons och fråga om foder, när hästen ligger till försäljning och det inte står något om att säljaren vill lämna ut på foder. D v s tonen i svaret står i paritet till tonen i frågan.
 
Senast ändrad:
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Speciellt i hästannonser, jag sökte häst att ha på foder, hade tänkt mig en läromästare som jag kan rida samtidigt som jag rider hästen jag som ska utvecklas.

Kan bara hålla med övriga.

Citerar meningen ovan, det är väl den mest eftertraktade typen av häst, de flesta som lämnar ut en äkta läromästare gör det till bekanta eller bekantas bekanta. Visst finns det undantag, men en bra läromästare som är pigg och fräsch är inte ofta ute i annons för att hitta en fodervärd. Samtidigt så söker de flesta den här typen av hästar, lovande unghästar, snälla barnhästar, okomplicerade skogsmullar etc.

Den största kategorin bland hästar som lämnas på foder är problemhästar av ett eller annat slag, fd travare och en del ponnyer.

De som verkligen har en snäll läromästare som de annonserar ut lär få många svar. Man kanske tröttnar på att vara vänlig när den 50 eller 100:de hör av sig.
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

kl

Fick miljoner svar på om jag kunde låna ut min häst på foder när jag skulle sälja, även förslag på att byta mot deras travare(har en travare själv just nu så jag är inte fördomsfull men jag är inte dum nog att byta en häst som skulle säljas för 50.000 mot en häst jag kan köpa för 5.000).
Detta trots att jag skrev i annonsen att jag inte var intresserad av fodervärd...
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Ibland så undrar jag hur det är ställt med läsförståelsen ute i stugorna. Särskilt när det kommer trådar med stackars frustrerade säljare som får fullständiga idiotsvar när de annonserar.
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Efter att ha letat häst i lite drygt två månader måste jag nog säga att jag till viss del håller med dig.

Har svarat på alla möjliga annonser, och vissa försäljare har jag nästan fått dra ut informationen från dem med hjullastare då de verkar väldigt ovilliga att berätta lite mer ingående om hästen.
Svarade exempelvis på en annons där det bland annat inte framgick hur stor hästen i fråga var, så jag formulerade ett litet brev där jag fråga bland annat om höjd, utbildning-nivå, hovkvalité, trafikvana osv och bad dem berätta lite allmänt om hästen då annonsen var väldigt kort och fåordig. Fick tillbaka ett svar något i stil med (utan att överdriva) "165 cm.. trafikvan... bra hovar" och inget mer. Kan erkänna att jag tackade för mig och släppte det efter det svaret.

Är man det minsta angelägen om att hitta ett bra hem till sin häst får man nog lägga ned lite möda på att vara tillmötesgående mot folk som är intresserade.

Å andra sidan finns det ju folk som svarar på annonsen där man undrar hur det är med läsförståelsen. Haft en sadel liggande ute till försäljning ett tag och fick ett mejl från en människa där det stod, bokstavligen. "Jag är intresserad av sadeln." och that was that. Visste inte vad jag skulle svara så skrev något i stil med. "Okej, vad kul, vad vill du veta om den?" För det är ju inte direkt så att man köper en sadel bara hux flux utan att ta reda på mer ingående om den har de mått man behöver, kanske vad den legat på för häst osv osv. Fick ett vresigt svar att h*n undrade var jag bodde då att frakta en tung western-sadel med post/bussgods kan kosta en del. Om man läste försäljarinformationen i annonsen framgick det klart och tydligt var jag bor...

Skulle dock vilja påstå att om man ska sälja en häst och inte vill hyra ut den på foder, är det inte så svårt att skriva med det i annonsen. Finns säkert många som skulle kunna tänka sig att lämna på foder även om det inte framgår i annonsen, så man kan ju alltid chansa och fråga lite snällt hur säljaren förhåller sig till det.
Tyvärr hjälper det dock inte alltid att skriva att man inte söker fodervärd.. tyvärr..
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Om människorna tycker det är så jobbigt kan dom ju som du själv var inne på låta bli att svara. Tänk om alla kunde leva efter " Kan man inte säga något vänligt behöver man inte säga något alls ".
Jag håller helt med dig att hästmänniskor oftast uppträder barnsligt och otrevligt mot varandra. I vårat stall är det ständigt konflikter just för att folk inte kan låta bli att pissa revir och vara oförskämda. Vi som håller oss undan grälen tvingas ofta ta ställning i ärenden som är som pest eller kolera.
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Skulle dock vilja påstå att om man ska sälja en häst och inte vill hyra ut den på foder, är det inte så svårt att skriva med det i annonsen. Finns säkert många som skulle kunna tänka sig att lämna på foder även om det inte framgår i annonsen, så man kan ju alltid chansa och fråga lite snällt hur säljaren förhåller sig till det.
Tyvärr hjälper det dock inte alltid att skriva att man inte söker fodervärd.. tyvärr..

Det är väl normalfallet att man inte vill lämna på foder om man har hästen till försäljning och det inte står i annonsen. Det blir problematiskt om folk antar att allt man är öppen för allt man inte uttryckligen sagt att man inte är intresserad av.
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Jag är mer inne på de personer som kanske ev. redan har lämnat sin häst på foder och så. Jag svarar inte på hästar till försäljning, bara om det står "kan ev. lämnas ut på foder". Bara för att man inte kan formulera sig tillräckligt bra i mejlet man skickar så tycker personen det låter oseriöst. Å andra sidan kanske jag får skylla mig själv som inte ringer. Men vid det här fallet har jag bara mejlat en person, och hade h*n låtit intresserad hade jag ju självklart ringt upp. Nu kan jag ju inte bestämma om folk ska vara intresserad. Men tydligen ska man skriva fem A4 för att folk ska bli intresserade. Jaja, det är väl inga stora problem. Det är helt enkelt lättare att ringa.

Detdär med folk som provrider har jag själv varit med om. Hade en häst på foder som jag skulle sälja åt ägaren, alltså jag fick ta hand om försäljningen. Det var två personer som kom dit vid olika tillfällen och provred, frågade nästan ingenting om hästen. Båda ville hoppa och sedan va de klart. Innan de åkte sa de ungefär: "Det kändes bra, vi hör av oss senare när vi har bestämt oss". Hur seriöst låter det? Hade jag varit och provridit och varit seriös hade iaf jag frågat vad hästen hette :angel: hehe!
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Nu lät det precis som att jag sitter och svarar på alla som ska lämna ut sin häst på foder! Jag menar, jag LETAR bara efter annonser där de ska lämna ut eller ev. lämna ut sin häst! Så ingen missförstår mig!
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Har svarat på alla möjliga annonser, och vissa försäljare har jag nästan fått dra ut informationen från dem med hjullastare då de verkar väldigt ovilliga att berätta lite mer ingående om hästen.
Svarade exempelvis på en annons där det bland annat inte framgick hur stor hästen i fråga var, så jag formulerade ett litet brev där jag fråga bland annat om höjd, utbildning-nivå, hovkvalité, trafikvana osv och bad dem berätta lite allmänt om hästen då annonsen var väldigt kort och fåordig. Fick tillbaka ett svar något i stil med (utan att överdriva) "165 cm.. trafikvan... bra hovar" och inget mer. Kan erkänna att jag tackade för mig och släppte det efter det svaret.

Ja, jag fick ett mejl en gång: "Jag är intresserad av din ponny." Ehm, jaha? jag blev lite ställd, frågade om h*n ville veta något. (Annonsen sa inte jättemycket) "Vad heter den?" Va? DET stod faktiskt i annonsen (och dessutom som ämne till mejlet :angel:) Svarade vad ponnyn hette, sedan fick jag inget svar... Ja, det finns då lustiga människor.
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Jag håller faktiskt oxå med dig. Jag tycker till att börja med inte att man behöver svara snäsigt och otrevligt så länge man inte skrivit klart och tydligt i annonsen att man INTE vill lämna ut på foder. Då kan jag nog förstå om man blir lite irriterad ifall man får 50 mail ifrån folk som frågar om foder...

Sen så brukar de flesta vara måna om vart man säljer sina hästar och att de hamnar i ett gott hem. Det känns inte helt omöjligt att man kanske inte tycker att det känns helt rätt med någon av de som har varit och kollat på hästen. (Eller att det för all del är något annat som gör att ingen av spekulanterna efter provridning/titt på hästen känns aktuella att sälja till.) Då skulle jag va glad ifall jag hade ett par ev fodervärdar att gå igenom. Det kan ju hända att det visar sig att någon av dem skulle passa jättebra ihop med hästen.

Tycker inte att det är dumt att vara öppen för förslag. Som sagt, så länge man inte säljer hästen pga ekonomiska skäl och behöver få ut pengarna pga köp av ny häst tex. Men då kan man faktiskt skriva i annonsen att fodervärdar inte efterfrågas. :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: MML
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 807
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 455
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp