Bukefalos 28 år!

Otrevliga hästmänniskor?

Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Men det var ju inte alls situationen, de diskuterade priset vid ett eventuellt köp och säljaren satte det på nivån folk rekommenderar för att hästen inte ska vara attraktiv för slakttransporter.

Hur menar du att man ska göra för att vara etisk? Vägra man sälja till lågt pris och hellre slaktar så är det utpressning och sätter man inte priset högt nog är risken att hästen hamnar på en enkel resa söderut under vidriga förhållanden.

Bara ett förtydligande om man ska prata etik i detta fallet så tycker jag att ägaren brister något, om han vill förhindra att hästen blir transporterad söderut av köparen så är priset ganska rimligt. Men en stor faktor till att jag har reagerat på detta är att han vill skicka hästen på slakt vid uppsägandet av fodervärdsavtalet med. Jag anser att det är en onormal inställning om man vill se till hästens bästa och det sätter en press på fodervärden att köpa hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Om man sätter ett pris vid uppsägande av avtalet så finns det inskrivet ett värde i kontraktet, det blir då lätt att processa om hästens värde. Det verkar definitivt avskräckande, samtidigt är det inte så högt att det med lätthet kan sägas vara orimligt.

Är värdet lågt eller ingenting är det svårare att hävda en förlust om någon tar bort hästen.

Vet man vilkoren från början är det bara att acceptera eller säga nej. Det är ingen som tvingar dig att skriva på.

Nu har jag inga planer på att sälja min häst men det verkar vara ett ganska okej sätt att ta efter om man inte vill att en häst ska fara illa, att sätta in en köpesumma som ska gälla vid eventuell försäljning i fodervärdskontrakt sätter onekligen press på köparen att inte förskingra hästen.

--------

Jag ställer frågan till dig. Hur skulle du gjort om du vill att hästen inte ska säljas vidare till slakt men ändå ge hästen en rimlig chans till ett nytt liv?
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Men jag kan hålla med vissa här, att skriva sånt som "annars slaktas" hästen kan uppmuntra blödiga människor som inte alls har kunskap att köpa den, eller råd att egentligen hålla hästen. Det är väl bättre att sätta ut en annons utan de orden.

Att inte sälja hästar för billigt är jag helt med på, men det är ju bara att säga att priset är detta, prutat och klart. Att dra in massa dravel om slakt i annonsen är inte att ta ansvar tycker jag.

Antingen får man sina 10 000 för hästen eller så slaktar man den, det behöver man väl inte informera kreti och pleti om?
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Jag ställer frågan till dig. Hur skulle du gjort om du vill att hästen inte ska säljas vidare till slakt men ändå ge hästen en rimlig chans till ett nytt liv?

Jag kan förstå motivet till att man inte vill att hästen skall säljas vidare till slakt, så långt håller jag med dig och anser att det kan vara ett bra sätt att sätta ett rimligt värde på hästen.

Problemen jag ser med detta inklusive införande av ny fakta som jag inte tog upp inledningsvis då jag trodde det saknade betydelse, vilket det fortfarande kanske eller kanske inte gör:

- Jag som fodervärd får hästens liv i mina händer. Förutom att jag ska ge hästen ett bra hem vilket är självklart så sätter jag automatiskt en dödsdom på hästen om jag av någon andledning skulle vara tvungen att säga upp kontraktet. Ger det ett intryck av en ägare som gör sitt bästa för att hitta ett bra hem och fortsatt liv för hästen, eller är det en ägare som vill bli av med ett problem snabbt?

- Ägaren bor i sydeuropa, han kan visserligen ha vetskap för att denna handel sker med slakthästar från Sverige men jag kan absolut inte intyga det. Han vägrar också att ange en anledning till att hästen ska slaktas, det bara är så.

- Hästen har slussats mellan träningsstall där senaste tränaren ansåg att hästen var för mager för att fortsätta träningen. Ägaren i sig har inte sökt en fodervärd, det var tränaren som tillfrågade och sedan tog kontakt med ägaren. Som inledningsvis inte var positiv alls till detta.
 
Sv: Otrevliga hästmänniskor?

Bra förslag att skriva in ett värde på hästen i fodervärdskontraktet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 699
Senast: MML
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 807
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 450
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp