Otroligt lat och seg häst??

Gilette

Trådstartare
vet inte om det är rätt tråd, men visste ingen bättre.
Vad gör man åt en otroligt lat och seg ponny??
min kompis har en ponny som är så himla seg - jämt!
han är seg i skogen, i hoppningen, i dressyren! Han går inte framåt om hon inte sitter och driver på honom med sporrarna precis hela tiden!
Vad gör man? finns det ngt att göra för att få hästen piggare eller är det bara att acceptera??
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

Om man sitter och driver hela tiden,kan inte hästen då bli s.k. skänkeldöv?Är inte så säker men jag har hört det någon stans..

Lycka till!
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

vad fodrar hon hästen med? är höet analyserat? är hästen gammal? sjuk?

annars kan man prova att leka lite, leka indianer och tjuta JIIIIHAAAA!!! och sätta av båda ponnierna i full galopp.. (så fort det går) nånting lär juh pigga upp en häst..
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

han är till och med seg när hon galopperar i full fart ute i skogen med andra hästar:S
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

vad fodrar hon hästen med? är höet analyserat? är hästen gammal? sjuk?
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

hö och hösilage, mkt havre, kraft, betfor, mineraler, vitaminer typ:S vet inte exakt. Hästen är inte gammal alls, bara 8 år:/
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

Förmodar att det inte gäller samma häst du la ut om 1 jan. Är det samma häst så får hon väl vänta tills pigghumöret dyker upp och passa på att njuta tills latheten kommer igen.


Gäller det en annan häst så har jag inget råd mer än att hästen trivs i lösigt tempo.
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

Jag tycker det låter som hästen är lite utled på livet.

Varför inte låta den vila ett tag och sen försöka börja igen med saker som hästen tycker är roligt?

Kanske har den ont? Kan ju även vara så att din kompis kanske omedvetet dra ponnyn i munnen hela tiden och han försöker komma undan det genom att "sega"?

Svårt att veta när man inte träffat varken häst eller ryttare.

Jag har träffat på en verkligt lat häst en gång och det som hjälpte var att använda spö. Hästen hade kommit fram till att om han inte reagerade på skänklarna tog ryttaren till spö, då slog hästen bakut och ryttaren förtsatte i långsam skritt som hästen ville.
Men jag som är lite halvgalen av mig gav hästen ett nytt rapp när den sparkade bakut och vips så travade han i rena förskräckelsen. Då hade han inte travat på säkert ett halvår stackarn. Så efter 20 meter fick han sakta av och fick så mycket beröm så han trodde väl inte det var sant.

Alltså! Glöm inte berömmet när hästen gör rätt. Hästar vill ha beröm och de flesta gör vad som helst för att få det!
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

scotty skrev:
Förmodar att det inte gäller samma häst du la ut om 1 jan. Är det samma häst så får hon väl vänta tills pigghumöret dyker upp och passa på att njuta tills latheten kommer igen.


Gäller det en annan häst så har jag inget råd mer än att hästen trivs i lösigt tempo.

vad skrev jag om den hästen den 1 jan???:confused:
nej det är inte samma.
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

Rubriken var "varierande temperament" Det är ju bara 1 vecka sen du la in den tråden så då måste väl du veta vad du skrev.
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

havre har en kvot på 9 och gör således att hästen blir latare..

vilken sorts krafft ger hon?
krafft ponny gör hästen piggare..
krafft grund gör ingenting (mer näring bara)..
krafft groov gör hästen slöare..

ger du din häst av samma hö och hösilage? vad ger du för kraftfoder till din häst?
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

Ledinflammation gör gärna att hästen upplevs som seg och ovillig, utan att den uppvisar någon direkt hälta.

Dubbelsidig kotledsinflammation fram kan t ex vara otroligt svårt att upptäcka utan riktig hältutredning där man släcker ut led för led. Inte sällan kommer ny hälta när man släckt en.

Jag hade nog först satsat på en ordentlig fysgenomgång på klinik (något jag tycker alla aktiva hästar bode genomgå minst en gång om året). Därefter tittat igenom foderstaten och träningsupplägget.

Och kanske är det helt enkelt en häst som är flegmatiskt lagd...
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

scotty skrev:
Rubriken var "varierande temperament" Det är ju bara 1 vecka sen du la in den tråden så då måste väl du veta vad du skrev.

aha okej, kom inte ihåg den tråden. Nej det är inte samma häst. Den förra tråden handlade om min häst - som är sto och kanske därför får lite avrerande temperament.

Den är tråden handlar om en kompis valack som är seg jämt...både i skogen och i hoppning och dressyr.
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

Jag hade en häst som stått på ridskola och var helt less på livet. Gått i ridhus dag in å dag ut. Var som en liten grå sparv när han kom och tittade sig inte ens omkring i omgivningarna. Jag red honom ute i skogen mkt och red dressyr/hoppning utomhus i 6 mån innan jag tog in honom i ridhuset igen.
När han kom blev han inte ens upphetsad över en stor grön äng - som vilken annan häst bara skulle älska att galoppera fort över. Jag fick helt enkelt "tvinga" fram honom. Massa smackande, spö, skänklar och peptalk Tvingade inte ned honom på tygeln utan försökte bara få honom att trava friskt framåt *pust*
Gjorde saker som han tyckte var skoj, hoppa terränghinder ex. I skritt på lång tygel fattade jag galopp, reste mig i fältsits och han skulle genast fatta en explosiv galopp några 50 meter å sen tillbaka t skritt.(fick använda spö i början) Tillsist blev han laddad och gick bara å väntade på galoppfattningen. (Lite attackridning...:o )
Nu har det gått 7 månader. Idag är han jättepigg att rida ut på, älskar att galoppera i full fart å att trava friskt långa sträckor. Öronen är alltid framåt å han tittar nyfiket på saker å ting. I hoppningen blir han t o m lite stark och bockar lite, dressyrmässigt är han alltid på hugget och med på noterna även om man fortfarande måste rida fram de riktigt bra gångarterna (han ger inget gratis)
Helt annan häst idag!
Så det är till att vara envis. Rid framåt, tänk framåt, peppa hästen. Sitt inte å knöla ihop honom i onödan, få lite framåtbjudning först.
Har nu lyckats vända två segproppar till piggelinisar så det går! :p
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

Det låter helt klart som om den stackars hästen är totalt less på tillvaron! Nej, nu får ni nog börja se till att den får ha lite roligt!
Låt den vila, ta långpromenader med skötaren på sidan om och hästen i långlina, låt den upptäcka skog och mark, hitta spännande vägar som ni inte har gått på tidigare, låt den rulla sig i snöhögar, ge den nytt smaskigt foder (ex. mäsk och annat sött och mumsigt), kraftfoder med vitaminer, flytta matplatsen i boxen, byt underlaget se till att det händer lite nytt och spännande i hästens tillvaro. Rid ut på turer i skogen med lösa tyglar och låt den strosa lite som den vill (rid gärna barbacka). Pyssla om den mycket och ge den mycket kärlek så ska ni se att den får tillbaka livsgnistan och därmed lusten att bära er på ryggen i full galopp!
Lycka till!
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

Får hästen för mycket kraftfoder, behöver den all energi att bryta ner och förbränna det (jämför med dig själv, när du är proppmätt och ska ut och springa). Själv tror jag på att ge hästen fri tillgång till hö, och stödfodra upp med kraftfoder. :-)

I övrigt tror jag att hästen behöver ett mentalt ombyte. Du har fått flera goda råd i denna tråd redan!

Tjing!


(jag glömde: Hur ofta berömmer hon sin häst? Jag brukar alltid berömma mycket, klappa på halsen, belöna en bra och stadig samling med "flänggalopp på långa tyglar". ALLA hästar jag har haft har svarat oerhört positivt på beröm. Ibland måste man sänka kraven (även på uteritter) och se det positiva i det lilla.)
 
Senast ändrad:
Sv: Otroligt lat och seg häst??

Håller med tapiren Lovisaleonora_ , eller vad det ska föreställa :D

Kolla alltid att hästen är frisk först och främst.
 
Sv: Otroligt lat och seg häst??

sluta driva på en gång när han lyssnar lite på frammåtdrivningen. och upprepa. Kanske länga tyglen lite. Nya uppgifter? Byt träningsrutiner? Gör nya saker? Hitta en ny ridstil? Kankse han helt tycker att det han gör är tråkigt. Framåtbjudning kommer genom vilja inte genom meningslöst bankande i magen. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 400
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 151
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 882
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 541
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp