Ouppfostrade hästar? Hjälp till!

F

FTW

Har just läst en tråd om ouppfostrade hästar, och alla är rörande överens om hur en väluppfostrad häst ska bete sig. Och självklart vill vi alla ha en lätthanterlig häst!!!

Men vad jag upptäckte när jag skaffade min första häst för ett bra antal år sedan var att ni/vi hästfolk ofta är ena riktiga task-apor!
Jag kunde inte ett smack (insåg jag då ... :o)och hästen tog snabbt över.
Då fick jag ideligen höra hur ouppfostrad min häst var och att sådana som jag inte skulle ha någon häst.
Inte EN ENDA person sa " Om hon gör så kan du göra så här för att få bort problemet." INGEN hjälpte mig, utan alla fällde bara själpande kommentarer.
HEJSAN, vad självförtroendet försvann fort! :cry:

Man hör ofta en massa kommentarer på ridskolan och på tävlingar om att "Hon kan ju inte rida" och " Vilken ouppfostrad häst han har." Sådant sprider ju bara trist stämning.

Jag önskar att vi hästmänniskor kan vara lite mer hjälpsamma och inte snacka så himla mycket skit om varandras okunskaper. Alla som skaffar häst har säkert de bästa intentioner och vill så mycket, men ibland brister kunskaperna, trots att man ridit på ridskola i hundra år.

(Det finns säkert en massa go'a, hjälpsamma hästmänniskor, men jag stötte aldrig på någon ...)

Så nästa gång du ser en ryttare med problem - gå fram och hjälp till!
:idea:
 
Visst försöker jag hjälpa till.
Men det gäller ju också att hästägaren frågar eller är villig att ta emot hjälp.
 
Säger som Bengall,det gäller ju att ägaren är mottaglig för hjälp och inte vänder "taggarna utåt",vilket faktiskt mååånga hästägare gör.Och det gäller många ggr även de som haft häst länge.
Tack och lov,så hos oss är det lugnt och alla hjälper alla,vi har en relativt öppen diskussion i stallet om det är nått och alla försöker komma på en lösning som passar alla.
 
Som de andra redan har sagt så är det väldigt många som INTE vill ta emot hjälp, då de tycker att de vet bäst!
Jag har många gånger försökt ge konstruktiv kritik till folk jag ser har uppenbara problem, men då blir jag nån jäkla mallpadda som tror mig veta allt :smirk:

Hästfolk är och förblir speciella, alla blir saliga på sin tro. Självklart är det fel att prata skit, det är aldrig snällt! Men jag tror faktiskt att vill man ha hjälp, så får man be om det. Jag är i alla fall väldigt försiktig med att berätta för nån hur de kan göra om de har problem, just för att det är så lätt att få personen emot sig istället!

//Cutie
 
DEt kanske känns lite motigt att fråga någon om hjälp som man just har hört fälla en elak kommentar om en...

Som medmänniska i stallet så får man ju försöka känna efter hur klimatet är och personen i fråga och rätta sitt sätt att fråga om den behöver hjälp efter det.

Alltid bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite. Gäller både den som kan hjälpa och den som behöver hjälp.

Tycker att det är lite att nonchalera att skjuta över ansvaret på den som inte kan.

Jag vet att många är svåra att nå när det gäller att ta emot hjälp men man kan alltid prova! Kommunikation mellan människor är svårt!
 
Håller med nedanstående om att ibland vill folk inte ha råd. MEN jag tycker oxå det finns många som har en besser wisser attityd och som man bara retar sig på när de säger något, då är man inte så villig att ta emot hjälp.

Lika väl som man ska kunna ta emot råd på rätt sätt, ska man kunna förmedla dem på rätt sätt. :D :D
 
Instämmer!

Jag har råkat ut för en människa som verkar tro att hennes sätt att hantera hästar är det enda rätta, och hon delar gärna med sig av sina "råd" i tid och otid :mad:

Det enda roliga är att hon inte är så duktig som hon tror :rofl:
 
hihi.. jag är nog en sån där jobbig j-l som frågar alla om allt=) minsta lilla jag är osäker över frågar jag om.. & det kan va allt ifrån om de tycker att hästen är varm i ett ben till diverse "svåra" frågor.. Och jag får oftast hjälp!
även fast jag vet att de i stallet tycker att jag är en hönsmamma över min Ludde! =)

Och självklart så hjälper jag andra så fort det är ngt.. Det är väl en av tankarna med att stå i inackorderingsstall? Att hjälpa varann?
 
Det finns faktiskt männsikor (inte bara inom hästvärlden)som är experter på skitsnack, där håller jag med. Ofta är det de okunniga som är skadeglada att ngn annan har en häst som är mer ouppfostrad än deras egen eller tom rider sämre än de själva gör. Det stäker ju deras eget bräckliga självförtroende :(. Mitt tips är at du vänder dej till en bra tränare, instruktör som hjälper dej, om du inte hittar ngn välvillig perosn i din närhet. I vissa stall är det dålig stämning som fortplantar sej, tyvärr.
 
Jag erbjuder mig ofta att hjälpa till eller ge tips till de som ser ut att behöva lite hjälp. Men alla vill inte ha hjälp och då är det inte så mycket man kan göra...
 
Tja, nu har just jag inte så stora problem själv längre. (åtminstone inte med just ofostrade hästar - det finns MYCKET annat jag inte kan!)
Efter att ha gråtit ur mit sju innanhav, så kravlade jag mig upp ur min håla och gjorde just som du säger - skaffade en bra tränare. En som tar betalt är oftast försiktig ned de dräpande kommentarerna :D.

Men som många skriver - en del vill inte ha hjälp, men det är nog oftast inte heller de som har någon egentlig probleminsikt, och heller inte de som får sumpigt självförtroende. Så de kan ju få hålla på bäst de kan! ;)
 
känner igen mig! jag är också en sån som nästan överbeskyddar min häst! det minsta lilla fel.. lr som man tror ser fel ut lr om jag undrar över något.. så frågar jag direkt!.. men om man inte frågar så lär man ju sig inte något heller! lr hur :smirk:
 
håller med dig och andra som skriver här.
man kan inte alltid veta om pers i fråga vill ha hjälp.
(kan erkänna att jag kan va ltie grinig på den punkten ibland.) men visst önskar man ibland att det kunde dyka upp nån vänlig människa och hjälpa till. (finns det tex nå värre än och linda ben och hästen hoppar omkring hela tiden)
Brukar fråga lite försiktigt om det går bra och det brukar visa sig då om dom vill ha hjälp eller inte. Vill dom ha hjälp då så får dom det, vill dom inte så brukar jag bara säga att dom kan säga till i fall dom vill det senare.
Tror att bara mna är lugn och trevlig själv och lixom frågar lite om dom vill ha hjälp så brukar man kunna komma överens med dom flesta. kan va bra i bland också och berätta nåt "trassel" som man har själv med sin pålle.
 
hihi.. jag är nog en sån där jobbig j-l som frågar alla om allt=) minsta lilla jag är osäker över frågar jag om.. & det kan va allt ifrån om de tycker att hästen är varm i ett ben till diverse "svåra" frågor.. Och jag får oftast hjälp!
även fast jag vet att de i stallet tycker att jag är en hönsmamma över min Ludde! =)

Och självklart så hjälper jag andra så fort det är ngt.. Det är väl en av tankarna med att stå i inackorderingsstall? Att hjälpa varann?

:rofl: jo e likadan.

Jo det e väl tänkt så alla fall. Synd att det inte alltid funakr bara. Men funakr det så e det toppen :)
 
En av anledningarna till att man inte får hjälp av folk, är att de har ingen hjälp att ge. Dom vill endast ge ett sken av att vara kunniga, men är det egentligen inte. Fast en del ger ju goda råd, trots att dom ingenting har att förmedla.När folk är alltför tvärsäker på sin sak, då brukar jag "dra öronen åt mig".Då blir jag misstänksam. En insiktsfull människa är alltid tveksam.
 
För att kunna hjälpa till krävs det 2 saker:

1. Att man KAN hjälpa till och förbättra situationen.

2. Att ägaren går med på det (tyvärr inte alla som gör det).
 
Oj oj oj, vad jag känner igen mig! Köpte ny häst för två år sen, som visade sig vara en riktig krångelpelle, och fick alltid höra att det var mitt fel (vilket det också var, såklart! Det fattade ju jag med). Jag bad alla om hjälp, och när de skulle demonstrera vad de kunde och det inte fungerade så var det hästens fel...hmm :smirk:
Det är baksidan av hästvärlden tycker jag, att det är å j*a mycket skitsnack överallt.
Nu har jag blivit en såndär besserwisser som bara tar råd av folk jag känner, som jag vet är duktiga på hästar
 
Jag känner igen mig i FTW...
Jag skiter i att fråga vissa människor, tex sådana som säger dåliga saker om min häst.
Jag vet bakgrunden till varför min häst gör vissa ouppskattade saker.
Och jag är helt övertygad om att det folket som säger att han är "ouppfostrad" inte kan hjälpa mig.
 
För att kunna hjälpa till krävs det 2 saker:

1. Att man KAN hjälpa till och förbättra situationen.

2. Att ägaren går med på det (tyvärr inte alla som gör det).

Exakt, snacka går ju.

Och är det nu så att man KAN häst räcker inte ens det. Dessutom krävs det att man också måste kunna människa. För att fixa 2:an krävs det ett stort mått social kompetens och ödmjukhet. Att närma sig utan att trampa på tårna. Det kan vara känsligt det där..... DESSUTOM är en viss kunskap i pedagogik önskvärd för många gånger handlar det lika mycket (om inte mer) att lära människan som handhar hästen rätt beteende.
Hästar är som någon skrev jätteduktiga på att vara hästar medan vi ska lära oss att anpassa oss och utnyttja detta faktum.

Frid Kokopelli Mana
 
För att fixa 2:an krävs det ett stort mått social kompetens och ödmjukhet. Att närma sig utan att trampa på tårna

:bow: Det är väldigt svårt då vi alla är olika känsliga för tonfall och signaler. Många som verkligen _kan_ häst har lite svårare med att kunna människor. De (skriver så för att jag inte anser mig kunna så mycket) trampar lätt folk på tårna och får en osäker hästmänniska att känna sig ännu mindre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 788
Senast: _Taggis_
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 667
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 713
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp