Bukefalos 28 år!

Ouppfostrade hästskrällen.

Riley

Trådstartare
Rakt på sak: Jag är i akut behov av tips på hur jag blir av med två olater hos två hästar, som fått sagan om Scan berättade för sig väldigt många gånger den senaste tiden. :angel:

Häst nummer ett står i "mitt" stall, det är ett kollektivstall så jag hanterar hästen ett par gånger i veckan. Problemet är att den är hemskt klängig och burdus: Så sent som i morse trängde den sig ut ur boxen så fort jag öppnade dörren, gick in i en trång del av gången där jag inte kom åt den, och tuggade på några benskydd innan den behagade backa ut och låta sig fångas.

Och så har man den på sig. HELA tiden. När man tar av/på täcke eller grimma har man hästens huvud i ens ansikte, eller så biter den tag i (och kan slita sönder) jackan. Samma sak i hagen, den sitter som klistrad på en var man än går. Senast fick jag nog och gav den en HÅRT slag med armbågen rakt i ansiktet - den ryckte inte ens till, den fortsatte bara trycka upp mulen i fejset på mig. Det är dock ingen elak häst, den är däremot helt fruktansvärt respektlös. Har inte ens respekt för de högst rangade hästarna i hagen, som den kan gå och tjuvnypa och tränga undan utan att bry sig om när de hotar och till sist säger ifrån. Såg den en gång få en spark rakt på knäet (efter att den andra hästen hotat och markerat utan resultat) utan att flytta sig en millimeter. Så på den nivån är det.

Ägaren har väl själv lyckats trigga den här klängigheten genom att ge den godis från marken och ryggen samt skramla med en godisburk när hästen gått för långsamt, så jag känner inte att jag har så mycket för att rådfråga där...


Häst nummer två är min egen... :angel: Ser henne normalt som en rätt väluppfostrad häst, men med ett undantag: Skrapande med hoven på gången. Detta satans oljud. Tar man in henne på dagen är det oftast inga problem, men när hon får tråkigt samt vid varje utsläpp är det en jävla skrapsymfoni. Vänder man henne ryggen för att hämta något börjar hon steppa runt och veva med benet. Hyttar man då med pekfingret eller fyar stryker hon öronen bakåt och ser asförnärmad ut, och ignorerar man henne fortsätter hon bara outtröttligt. Däremot slutar hon omedelbart så fort man vänder sig mot henne, men jag vill ju inte att hon ska börja överhuvudtaget.
Jag har alltid sagt att det absolut värsta som finns är ouppfostrade hästjävlar som skrapar på gången, självklart ska då min egen häst sedan sex år börja göra det där jag verkligen inte kan skylla det på någon annan... :angel:

Sååå. Tips?
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Härlig beskrivning av känslor jag hade för min inhyrnings hästar :)
Hon påstår sig ha försökt med allt och jag märker att hon inte är konsekvent framförallt. Grymt snälla hästar, men blir lätt uttråkade. Jag fick ett tips om vattenspruta, ägaren var villig och testa. Har balsamspray i en flaska och så fort han började sprayade vi på bogen. Han tyckte det luktade skumt. Tre gånger krävdes och idag skrapar han inte alls :)
Kanske värt att prova!?
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Häst nummer ett blir knepig eftersom den inte är din. Jag skulle sätta stenhårda gränser och klart visa vart min "komfortzon" är och lära hästen att hålla sig utanför den.

Vad gäller häst nummer två finns det bara en metod som funkar. Sluta ge henne det hon kräver!

Hon skrapar för att hon vill ha uppmärksamhet, varenda gång som du skäller på henne/harklar åt henne eller ens tittar åt hennes håll så har du belönat henne. Hon lär sig därför att om man vill ha mattes uppmärksamhet så väsnas man. Duktig matte! ;)

Det är alltså ignorera som gäller. Ställ henne på gången och låt henne väsnas. När du är klar med det du ska göra så försök vänta tills hon är tyst nån sekund och gå fram till henne då. Tålamodskrävande som fasen, men konsekvent envishet kommer göra susen.

För om du inte reagerar när hon väsnas, varför ska hon då ödsla energi på det?

Lycka till!
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag har lite svårt för det här med att säga vad som är att vara ouppfostrad eller inte när det gäller hästar...

Att en häst gnäggar välkomnade och uppfordrande när man kommer för fodring/utsläpp, kallar inte jag för ouppfostrat. Men det gjorde en tjej i ett tidigare stall och jag förstod ganska snart att min häst fick STRYK för att hon "väsnades".

Att en häst blir stående i gången och väntar på att något ska hända, skrapar lite, drar ner en grimma eller så. Det ser inte jag som på att vara ouppfostrat utan mer ett friskhetstecken att den är pigg, glad och på alerten. Sånt beteende ignorerar jag bara och slutför det, jag ska göra utan att ge någon extra uppmärksamhet eller tanke på det beteendet. Det var likadant med den här tjejen som tyckte att det var ouppfostrat att gnägga, att hon även härjade både med sin och våra hästar när de stod i gången och skulle få täcken på sig och trampade om, skrapade med hoven för att den hörde de andra hästarna ute i hagen eller inne i stalldelen, flyttade sig ett halvt steg framåt, bakåt eller åt sidan för att tjejen försökte komma förbi med täcke eller annat..

Då tycker jag det är störigare när jag talar med en kompis som jag råkat springa på, på stan eller hemma i min barndomsby, vars son eller dotter i 5-12 årsåldern står och tjatar "mamma mamma mamma mamma mamma kom nu, mamma mamma mamma mamma ska vi gå nu?" när vi bara stannat till, utbytt artighetsfraser och tycker att det är roligt att träffas för första gången på ett par år.

DÄREMOT, kan jag som du skriver tycka att det är VÄLDIGT ouppfostrat att "klänga", vara påflugen och närgången, när man inte har bett om det och kanske till och med vill åt sin EGEN häst, som inte vågar komma pga att kompisens översociala häst tror att allt i mat, godis och människoväg bara är där för denne. Och jo, jag skulle också vilja ha tips och råd, när det inte räcker att stampa i backen, stirra på eller gå emot hästen i fråga eller vifta med händer och armar. Jag är nämligen inte den som uppskattar att få MIN häst "uppfostrad" med spö, slag och sparkar från andra stallkompisar, och vägrar att utsätta andras hästar för det.

Vad tycker ni andra runt om här på buke, är ouppfostrat eller inte i hästvärlden?

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag vill nog inte gärna spraya något på henne, och särskilt inte på lite avstånd, då hon var hysteriskt rädd för sprayflaskor för bara något år sedan. Men det skulle väl vara om man kan göra något annat än att just spraya, då, kanske dutta med en långpisk (alltså dutta för att störa/irritera henne, absolut inte slå).

lillsyrran: Jo, med inhyrningen försöker jag vara stenhård, om den så mycket som närmar sig mitt ansikte med huvudet brukar jag lugnt men bestämt knuffa undan huvudet medan jag fortsätter med det jag håller på med. Ignorerar den de varningarna och blir än mer närgången brukar jag vifta till rejält med armarna, eller som sista utväg, drämma till med armbågen, men jag tycker inte att det har fått någon som helst effekt. Efter tre månader vill man ju gärna ha märkt en skillnad, men...

Och ja. Jag är nog ganska bra på att låta min egen häst uppfostra mig väl. :angel:
Jag har väl känt lite att om hon utan problem kan skrapa i åtta minuter i sträck (jag har tagit tid), innan hon lessnar, och bara för att börja igen så fort jag visar mig, så är det ingen idé att ignorera. Men åtta minuter + två sekunders tystnad + skrapande igen är kanske inget konstigt när det kommer till den här enerverande lilla olaten?

Men jag ska försöka fortsätta ignorera. Får väl ta med öronproppar nästa gång. :p
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag vill nog inte gärna spraya något på henne, och särskilt inte på lite avstånd, då hon var hysteriskt rädd för sprayflaskor för bara något år sedan. Men det skulle väl vara om man kan göra något annat än att just spraya, då, kanske dutta med en långpisk (alltså dutta för att störa/irritera henne, absolut inte slå).

lillsyrran: Jo, med inhyrningen försöker jag vara stenhård, om den så mycket som närmar sig mitt ansikte med huvudet brukar jag lugnt men bestämt knuffa undan huvudet medan jag fortsätter med det jag håller på med. Ignorerar den de varningarna och blir än mer närgången brukar jag vifta till rejält med armarna, eller som sista utväg, drämma till med armbågen, men jag tycker inte att det har fått någon som helst effekt. Efter tre månader vill man ju gärna ha märkt en skillnad, men...

Och ja. Jag är nog ganska bra på att låta min egen häst uppfostra mig väl. :angel:
Jag har väl känt lite att om hon utan problem kan skrapa i åtta minuter i sträck (jag har tagit tid), innan hon lessnar, och bara för att börja igen så fort jag visar mig, så är det ingen idé att ignorera. Men åtta minuter + två sekunders tystnad + skrapande igen är kanske inget konstigt när det kommer till den här enerverande lilla olaten?

Men jag ska försöka fortsätta ignorera. Får väl ta med öronproppar nästa gång. :p

Men vad är då anledningen till att hon ska stå så länge på stallgången utan att du gör något med henne? Är det att du mockar, då förstår jag om det kan bli lite tristess... eller rent utav som det många gånger är för MIG att min häst är kissnödig. Och det kanske inte så lätt att släppa i nån fålla, eller hage under tiden man mockar. Vid såna tillfällen, får man nog stänga av matteöronen som sagt och ignorera.

Men jag har sett många som ställt sina hästar på gången och sen gör massa annat, fikar, talar i telefon, pratar med kompisar, lastar ut ett lass med hö som kommit med transport osv... och då tycker jag att man lika gärna kan släppa ut hästen i hage/fålla eller liknande under tiden, eller ställa in den i boxen, tills man själv har tid. för den.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Den gången hon fick stå tills hon gav sig och skrapade i åtta minuter gick jag in i foderkammaren för att just testa det här med att ignorera/vänta ut henne.

Men det räcker alltså med att jag vänder henne ryggen och hämtar en borste som ligger på en pall en och en halv meter bort för att hon ska börja skrapa.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Det är ju dessvärre så att ett inlärt beteende sitter rätt bra när det väl är befäst. Det gäller ju dessvärre även mindre önskvärda saker som tex detta skrapande. Håll ut så ska du se att om några gånger så håller hon kanske bara på i 6 min, sen i 4 min och till slut ger hon upp eftersom det inte ger någon effekt längre. Kämpa på!
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Vad tycker ni andra runt om här på buke, är ouppfostrat eller inte i hästvärlden?

Mvh

IngelaH
Ja du Ingela och vissa andra härinne vet ju att jag tycker att få en häst i knät är bland det bästa som finns. :love: Översociala djur som inte ställer till skada har jag absolut inget emot alls och att stå i köket med en häst bakom ryggen och göra sockerkaka kräver ju ett visst mått av planering men inget är ju omöjligt. :p

Jag ser inga djur som ouppfostrade iom. att dom alltid lyder en tillsägelse från mig, jag har aldrig haft med några djur att göra faktiskt som inte flyttat på sig när jag i vanlig samtalston sagt "vill du vara snäll och flytta lite på dig". Jag ser djur som mina jämlikar och hanterar dom därefter.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag skulle inte gilla att någon armbågade min häst i ansiktet för att man ansåg den jobbig och plockig när man ska täcka den eller dyligt .

Varför inte binda upp hästen i stallgången så den inte kommer åt dig ?
Om du vet att pålle tränger sig ut så är man väll beredd på att pålle har sådana fåter för sig och ser att Han ? för jag antar att detta är en valack ;)
Inte kan klämma sig igenom och smita ut .

Det är ju du som är hjärnan och ska förutse vad denna buse hittar på .

Sen gillar jag ston för dom är inte så plockiga och styriga och barnsliga som valackerna är :o .

Se det positiva i pållen han är ju inte elak vad jag tolkat inlägget däremot hmm en snorunge .

Mia
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Häst nummer ett blir knepig eftersom den inte är din. Jag skulle sätta stenhårda gränser och klart visa vart min "komfortzon" är och lära hästen att hålla sig utanför den.

Vad gäller häst nummer två finns det bara en metod som funkar. Sluta ge henne det hon kräver!

Hon skrapar för att hon vill ha uppmärksamhet, varenda gång som du skäller på henne/harklar åt henne eller ens tittar åt hennes håll så har du belönat henne. Hon lär sig därför att om man vill ha mattes uppmärksamhet så väsnas man. Duktig matte! ;)

Det är alltså ignorera som gäller. Ställ henne på gången och låt henne väsnas. När du är klar med det du ska göra så försök vänta tills hon är tyst nån sekund och gå fram till henne då. Tålamodskrävande som fasen, men konsekvent envishet kommer göra susen.

För om du inte reagerar när hon väsnas, varför ska hon då ödsla energi på det?

Lycka till!

Jag har sett flera hästägare prova igonera-taktiken och den funkar lika dåligt varje gång... tala om för hästen att den gör fel istället. Jag tycker det hör till grunduppfostran att hästen kan stå lugnt och stilla på stallgången. Kasta en borste eller nåt mot hästen när den skrapar, eller spraya vatten på den.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Den kommer åt mig alldeles utmärkt när bogspännen och hals ska på även om jag binder upp den i gången.
Hur menar du förresten att jag ska vara beredd när 500 kg häst kör ut huvudet genom öppningen i dörren så fort den får ut mulen, när det rör sig om en häst som inte bryr sig om att man slår den hårt och oväntat i ansiktet? :crazy:

Har man en ouppfostrad häst som gränsar till farlig i ett kollektivstall får man IMO räkna med att de andra som hanterar den kommer göra det de anser vara nödvändigt för att den ska vara hanterbar (jo, det gäller även när andra hanterar min häst). Jag anser inte att jag har något ansvar för att uppfostra andras hästar, därav gör jag det som krävs för att jag ska kunna hantera den i den dåvarande situationen och tänker inte sätta mig och studera hästen för att förutse och hantera eventuella kommande olater.

Sedan tycker jag absolut inte att en häst som utgör en hälsorisk för människor är en "buse" eller en häst vars beteende man kan se något positivt i, jag tycker bara att det är en ouppfostrad, respektlös och rent av farlig häst. Jag vill väldigt gärna ha mitt näsben och mitt ansikte intakt samt slippa bli översprungen. Jag blir tokig när folk försvarar hästars farliga olater med att de är busiga eller uppfinningsrika eller personliga. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Häst nr 1. Oavsett hur lite respekt hästen har till sin ägare, så är det ingen ursäkt för hur den är mot dig. En häst känner direkt om du är en bra ledare el. inte. Armbåga el ens ta till mer våld än nödvändigt mot någon annans häst är inte OK. Tror inte du vill att någon gör så mot DIN häst. Jag hade blivit vansinning om du gjort så mot någon av mina hästar. Har du problem med en häst så får du ta upp det på ett stallmöte, så ni gemensamt kan lösa det. Kanske andra har ideér.
För många år sedan hade jag en STOR unghäst som var helt respektlös mot andra människor "valpig", själv hade jag aldrig några problem med honom.En idé kan vara att vifta högt med armarna i stora rörelser mot hästen tills han tvingas att gå tillbaks & höja rösten så du blir mer respektgivande.. Om han stormar ur boxen så vet du ju det, & borde vara beredd på det, eller ?

Häst nr 2. Min senaste häst som inte är kvar gjorde så, då han växte upp. Ingen lyckades att få bort det. Tror att det är en växa upp grej på vissa hästar. Märkte att det blev mindre med åren allt eftersom han mognade. Denna häst var mkt. barnslig & tog låång tid på sig att växa upp. Min erfarenhet är att dom större hästarna mognar senare i hjärnan & beter sig mer valpigt & omoget under en längre tid.
Jag försökte med att ignorera det, han kunde stå i en timma utan problem......................slutade ej.
Jag provade att stå bredvid & korrigera & belöna då han slutade, då han var mkt. matfixerad. Gick bra tills jag gick iväg, då började han om. Många som störde sig på det togs sig an det & testade att bestraffa vid minsta lilla, det sket han fullständigt i. Så fort dom gick iväg, ja så var det igång igen.
Fruktansvärt irreterande att höra detta skrapande *ler*
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Armbåga el ens ta till mer våld än nödvändigt mot någon annans häst är inte OK. Tror inte du vill att någon gör så mot DIN häst.

Om min häst skulle börja rota runt i folks ansikten och springa över dem och inte reagera på en vanlig tillsägelse, så skulle de utan problem få säga åt henne med mer än ett "nej".

Och nej, jag är inte beredd på att en häst stormar på mig och ut ur boxen bara för att den är klängig i mitt ansikte eller i min rygg i hagen.

Jag tror inte att viftande med armar är någon större idé med den här hästen eftersom den sällan bryr sig om det i vanliga fall, däremot skulle kanske ett snurrande grimskaft vara en idé att testa. Problemet är väl hur man lyckas med konststycket att snurra det samtidigt som man öppnar boxdörren. Eller står och knäpper täcket.

Angående min häst tror jag inte att skrapandet beror lika mycket på barnslighet som det beror på dåligt tålamod. Det är en typisk vaken häst med nerver som lätt hamnar på fel sida kroppen, och även när hon är lugn ska allt ske NU. Hämta täcket NU, kan vi rida iväg NU, bli klar med hovkratsandet NU. Det är ju något jag kan motarbeta i all övrig hantering och ridning, och det har också alltid gett resultat, men det försvinner när jag försvinner på några meters avstånd.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Ignorera fungerar, men då måste man verkligen IGNORERA. Göm dig och sitt där tyst som en mus till hästen har somnat, vilket kan ta någon timme i värsta fall ;)
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Tror du det är okej om jag ignorerar medan jag syns? Alltså att jag går bort för att hämta t.ex. täcket, som hon är van vid, men att jag då bara sätter mig där och leker med mobilen eller något tills hon slutar? För annars skulle det inte förvåna mig ett dugg om hon lär sig att sluta skrapa när jag gömmer mig, men håller i det när hon kan se mig...
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Häst 1. Gå inte in i boxen förrän du har fått den att flytta på sig bort från dörren. Ta hjälp av ett spö om det behövs. Gå in stäng till bakom dig och sätt på grimman. Bind upp i gången, sätt på ett extra grimskaft som du låter hänga på yttersidan av hästen (från dig) över manken. Grimskaftet kan du dra undan hästens huvud med om han är på dig.

Backa hästen när den står i gången så att den inte når dig lika lätt när du t.ex. knäpper bogspännen. (Alltså inte bestraffningsbacka, enbart minska rörelsefriheten/"korta" grimskaften.) Se till att placera dig själv där du är "onåbar" t.ex. stå mer vid sidan av hästen. Gör ingen stor sak av att hästen är bufflig, det kan ibland bara trigga igång ännu mer bufflighet.

Om hästen är på och bufflig i hagen så att den utgör en fara, ta med långpisken. Ett rejält rapp är i så fall bättre än småduttande. Ge aldrig godis och var alltid konsekvent, så kanske den lär sig att just med dig gäller dina regler.

Häst 2. Det där är något som hästen har lärt sig av människan. Visserligen är det naturligt för en häst att skrapa med hovarna, men det är det som skrapandet utlöser som blir belöningen t.ex. någon form av uppmärksamhet/reaktion vare sig positiv eller negativ. Tyvärr svårt att bli av med. Ofta finns det flera människor i ett stall som kanske ger din häst uppmärksamhet när du själv tränar den genom att försöka ignorera den. Red själv en annan ägares häst under en period. Varje gång ägarens steg hördes på stallplanen så började hennes häst hitta på hyss genom att riva ner grejer och börja skrapa våldsamt med framhovarna. Hästen visste precis vad som väntade. Ägaren kom in och skällde på den - och det tyckte hästen var jättekul.

/V
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag har aldrig sett någon lyckas med att stoppa skrapandet vid att bara ignorera. Då skrapar de bara mer och mer! Enda sättet att bli av med det är att tillrättavisa igen och igen så de fattar att det är oönskat beteende. Skrapande hästar och skällande hundar är det värsta jag vet, känner det KOKAR i mitt huvud när jag hör det. :p

NH folket påstår att man skall flytta dem varje gång de skrapar. Kanske kan funka på vissa. Jag säger bara NEJ.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Hade det varit min häst som var översocial så hade dom fått gjort vad dom hade velat. Men mina hästar är aldrig sådana! Hatar det o det vet dom. Är glad att 2åringen inte vill ha så mkt närhet hon får tillräckligt av dom andra hästarna tydligen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 313
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 616
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 487
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp