Bukefalos 28 år!

Ouppfostrade hästskrällen.

Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Vet inte vad du menar med att "banka in positivtet".
Med det menar jag att vissa försöker hävda sig på det sättet och bara för att hästen då gör som människan vill så betyder det inte att det har kommit något gott av "tillrättavisningen". Jag använder mig ju av mycket små medel, hanterar andras hästar som jag inte alls känner ibland och har fått höra att jag är för snäll :confused: men för mig funkar det alltid. Jag både ryktar, byter täcken, kratsar hovar och pysslar med hästarna lösa i boxen, jag binder aldrig upp någon och jag har inget som helst problem med någon och har aldrig haft det, jag bara gör. Leder dom till och från hagen med ett grimskaft runt halsen hör också till vanligheterna och likadant där, hittills har ingen krånglat och då har jag ändå hållit på med hästar i över 30 år.

Hästar läser av, utnyttja det och deras lekfullhet och problemen uteblir, det är min erfarenhet.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Självklart är det viktigt att man är säker, trygg i sig själv. Inte ger dubbla signaler. För hur får jag en trygg och säker häst om jag själv är osäker? Nej det går inte. Då skulle jag vilja säga att det är mer regel än undantag att hästen protesterar på ett lr annat sätt -med all rätt! För det är aldrig hästen som är bråkig, utan då man själv som måste ändra sitt sätt. Att börja jobba med sig själv innan man kan övertyga nån annan. Med människor kan man lura i värsta fall, de som går på tomma ord (mkt snack men lite verkstad). Men med hästen är det lönlöst, de går aldrig på bluffspel, där är det de som är smartare än människan många ggr.

Det jag bla menar med energier att man använder sig av olika beroende på situation och individ. tex: en nervig häst, behöver en lugnare energi. en seg (läs trög ;)) häst behöver lite mer "jah jah" som jag brukar kalla det, lite mer go för att inte somna på spåret ;) men oavsätt vem ens häst är, hur den är och i vilka situationer så är alltid säkerhetens hos människan där. Övertygelsen hos en själv och ödmjukheten. Oavsett vilken häst man umgås med. Det jag älskar hos dessa hästar är att de är så ärliga och lär mig precis lika mkt om mig själv som jag lär mig om dem. Ingen är den andra lik, verkligen en härlig känsla när man lär känna varandra och utvecklas. Man växer.


Ger en sånhär gubbe för våra 4benta vänner: :bow:
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Ok, då tror jag jag förstår hur du menar. Lät bara så konstigt med "banka in", för det går ju inte. Tror du menar att många gärna tillrättavisar helt i onödan och att hästen då lär sig att den måste göra ngt, för annars... och det är ju en ganska trist anledning till att vilja vara med människan. Bara massa måsten och bannor. och kanske även inte alltför ovanligt med dubbla signaler, hästen blir förvirrad i värsta fall stänger av helt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 312
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 616
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp