Fast Randall gjorde ju inte om och gjorde rätt i relation till tortyren och våldtäkterna.

Det sista man såg av honom (i hans liv) var att han dog dödad av Jamie vid Culluden. Sen dyker han upp igen i en senare bok men tidigare i Randalls liv (innan han träffade Jamie).

Jag tycker inte alls att Jamie Dornans karaktärs familjeliv gjorde honom mer "aptitlig" för publiken. Snarare tvärtom! Det gjorde honom mycket obehagligare och otäckare i mina ögon! The bad guy som i alla lägen ser ut som the bad guy är mycket mindre obehaglig än the bad guy som är dold bakom en trevlig yta.
Nej, för det är inget man kan göra rätt i relation till, utan att gå tillbaka i tiden och stoppa sig själv men det var ju inte riktigt så tidsresandet fungerade i böckerna. Scenen med Jamie på slagfältet är tillsammans med Randalls döda kropp, den deltar alltså inte i scenen, och dessutom inledde ju det nästa bok, så Randalls act of kindness fick stå helt oemotsagt i Dragonfly in Amber. Sen vet jag inte, jag läser böckerna på engelska så möjligtvis går de svenska översättningarna rosenskimrande nyanser om miste, men tonen i hela den biten med brodern Alexander var väldigt mjuk, nästintill sentimental.
Sen ska det sägas att Randalls död var bara en liten pusselbit i varför jag inte orkade läsa vidare. När Roger introducerades tänkte jag att nu kanske vi kan ha en male lead som inte beter sig som antingen ett pucko eller ett inskränkt svin rätt vad det regnar, men Drums of Autumn såg till att döda den förhoppningen snabbt och effektivt. Hela biten med huruvida han kunde offra sig och vara tillsammans med Brianna trots att han inte visste om barnet var hans var lite droppen, efter den otroligt meningslösa intrigen i boken. Biten i början när Jamie fysiskt övermannar Brianna efter hennes våldtäkt, och att slutkontentan för det pseudo-övergreppet blev att Jamie hade rätt tyckte jag var rätt obehagligt också.
Jag läste ungefär 50% av The Fiery Cross, mest för att det är skit att läsa halva en serie och sedan sluta.

Ja, det var lite det jag menade med aptitlig, man gör mördarna snyggare, bättre socialt anpassade, smartare, mer slipade, eftersom det spelar på publikens fascination och villighet att bli skrämda. Tropen om seriemördaren med ett hjärta (Dexter) är också en ren tv-uppfinning som spelar på tittarens mänsklighet, eftersom vi triggas av motsägelser. Vi gillar att flörta med tanken på att Bundy, eller Dexter, eller varför inte Paul kan vara en av oss, den snygga kollegan, kompisen osv, och de som skapar serier och filmer vet för det mesta om detta.
De flesta seriemördare är/var average Joes som inte lyckats vare sig på det professionella eller personliga planet. Till och med Bundys sociala liv var en katastrof eftersom han var så extremt egocentrisk och inte tålde att bli emotsagd. Wayne Gacy var objektivt också ganska lyckad men inte lika aptitlig för mainstream eftersom hans offer var unga män. Även Gacy kunde vara charmig, och lyckades till och med gifta sig ett par gånger med inte helt katastrofala resultat, kanske delvis på grund av att hans böjelser inte riktades mot kvinnorna utan de var bara rekvisita. Men folk som kände Gacy minns också hur instabil han var, och vilket självgott svin han kunde vara.
 
Vi gillar att flörta med tanken på att Bundy, eller Dexter, eller varför inte Paul kan vara en av oss, den snygga kollegan, kompisen osv, och de som skapar serier och filmer vet för det mesta om detta.

Gör vi? Jag gör det inte. Gör du det?? Jag tycker att det blir obehagligare. Inte attraktivt på något sätt. Vad du menar med aptitligt har jag ingen aning om faktiskt. Dessutom obehagligt att människor tolkar som du och tycker att så ondskefulla karaktärer som Randall och Dornans karaktär i The Fall blir på något sätt mer "aptitliga" av något så litet som att han bryr sig om sin bror eller har en familj. För mig finns det inget som kan förlåta eller ursäkta det som den typen av karaktärer gör. Jag ser verkligen inte en redemption arc i Randalls historia. För att han skulle få det hade han fått jobba betydligt mer än så.

Mördaren som ser ut som en mördare och beter sig som en mördare i alla lägen är en rätt platt karaktär. Ingen människa är bara en sak.
 
Gör vi? Jag gör det inte. Gör du det?? Jag tycker att det blir obehagligare. Inte attraktivt på något sätt. Vad du menar med aptitligt har jag ingen aning om faktiskt. Dessutom obehagligt att människor tolkar som du och tycker att så ondskefulla karaktärer som Randall och Dornans karaktär i The Fall blir på något sätt mer "aptitliga" av något så litet som att han bryr sig om sin bror eller har en familj. För mig finns det inget som kan förlåta eller ursäkta det som den typen av karaktärer gör. Jag ser verkligen inte en redemption arc i Randalls historia. För att han skulle få det hade han fått jobba betydligt mer än så.

Mördaren som ser ut som en mördare och beter sig som en mördare i alla lägen är en rätt platt karaktär. Ingen människa är bara en sak.
Just det du säger, att Paul blir mer obehaglig och därmed mer intressant att följa på TV-rutan är det jag menar med aptitligt för tittaren.
Likaså Randall, innan hans lilla familjegull med brodern var han en rätt platt karaktär enligt både dig och även mig. Jag har som sagt inget emot utvecklingen av hans karaktär, utan sättet det gjordes på och timingen för det var enligt mig billig och pseudo-romantisk, som så mycket annat i böckerna.
 
Just det du säger, att Paul blir mer obehaglig och därmed mer intressant att följa på TV-rutan är det jag menar med aptitligt för tittaren.
Likaså Randall, innan hans lilla familjegull med brodern var han en rätt platt karaktär enligt både dig och även mig. Jag har som sagt inget emot utvecklingen av hans karaktär, utan sättet det gjordes på och timingen för det var enligt mig billig och pseudo-romantisk, som så mycket annat i böckerna.

Jag tycker att BJR är en av de bästa skurkar som skapats. En otroligt intressant bad guy som får mig att undra hur han blev sån, varför och sånt. Det behövdes en stark bad guy där i början. Efter det har skurkarna inte varit lika intressanta möjligtvis med undantag av Tom Christie som var mer motståndare än skurk egentligen.


Men jag förstår, du stör dig på Outlander. Det är helt ok. Men vad gör du i den här tråden i så fall?
 
Jag tycker att BJR är en av de bästa skurkar som skapats. En otroligt intressant bad guy som får mig att undra hur han blev sån, varför och sånt. Det behövdes en stark bad guy där i början. Efter det har skurkarna inte varit lika intressanta möjligtvis med undantag av Tom Christie som var mer motståndare än skurk egentligen.


Men jag förstår, du stör dig på Outlander. Det är helt ok. Men vad gör du i den här tråden i så fall?
Lite OT, men uppfattningen att något måste ha hänt en människa för att den ska bli en sexuell sadist är inte förankrat i den moderna psykologin, även om jag tror du snarare menade att du är intresserad av Randalls resa fram till dennes entré i Outlandet.

Jag är här eftersom jag trots kritiken starkt gillade bitar av serien, främst på grund av att medan böckerna har en del enligt mig konstiga föreställningar om vad som är romantiskt, så är Gabaldon fantstiskt duktig på att skriva. Sedan såg jag ett inlägg där någon annan uppfattat element i historien som jag upplevde som väldigt problematiska, och högg den taggen. Att analysera litteratur, speciellt sådan som är skickligt skriven, är intressant.
 
Jag har läst alla böcker och gillar dem inte. Förbannar dagen då jag hittade del 2 övergiven i en hotellobby eftersom det innebar att jag behövde läsa del 1, del 2 igen och sedan resten. De slutar ju aldrig produceras heller. Försöker bli bättre på att tänka rationellt och släppa saker som jag inte tycker om men hittills har det inte fungerat.
Happ, nu har jag börjat se serien på Netflix också. Det är trådens fel. :rage: Ja ja, huvudpersonerna är mindre fula än i boken i alla fall.
 

Liknande trådar

Kultur Jag ser på denna serie och det finns fem säsonger på Netflix. I USA finns det 7 säsonger men jag kan inte någonstans hitta var jag kan...
Svar
0
· Visningar
504
Kropp & Själ Att ha en underbar bok att läsa (gärna en tjock som tar sin tid) är en Lycka med stort L. När den tar slut är jag liksom lämnad i ett...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Derivata
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 319
Senast: _Elly_
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp