Bukefalos 28 år!

Ovälkommen hund kommer på besök..

Säg att hunden har matallergier och får magplågor och diarré av allt utom sitt veterinärköpta specialfoder:cool:
Nja inte med den grannen, då skulle de börja förklara vilka huskurer jag ska ge honom för att rädda honom från det där veterinär fodret som jag har blivit pålurad... Jag kör mest med "le, tacka för att de fick tag på honom och så lösa problemet hemifrån istället" Att ge sig in i en diskussion med dem är liksom helt kört... Jag ligger oftast bara en minut eller två efter huliganen så får jag bara till tajmingen så ska jag ligga steget för honom och problemet blir löst.
 
Till oss kommer grannens hund och skiter på vår gräsmatta, helst så vi ser det också. Han ställer sig alltså och tittar på oss samtidigt som han skiter, och han skiter snabbt. Jävla hund, och puckoägare som inte har koll på sin hund. En gång sprang den in i vårt uterum där vi satt och käkade.
I sommar blir det staket runt vår trädgård, och när jag ser ägaren (vilket jag gör allt för sällan) så ska jag säga till att de måste ha koll på den.
 
Jag hade hoppat upp, viftat, hojtat och bestämt stampat mot den och vrålat "gå hem", dvs skrämt skiten ur hunden :D och sen fräst till åt ägaren att jag är inte intresserad av att ha deras hund fritt drällandes där jag bor och erbjudit dem att komma över för att träna allmänlydnad ;)
Jag gjorde nog ett halvdant sådant när jag var ute och solade, hörde hunden komma pga halsbandet som låter, ville inte direkt ställa mig upp och jaga iväg hunden, då jag solade topless och låg på mage när hunden kom. Så jag röt till och viftade ganska kraftigt med armen, så hunden sprang iväg, kollade lite för att se va som hände och hunden måste ha trott att jag ville den skulle komma igen för den kommer tillbaka.
Jag morrade och viftade med handen, men hunden sprang inte iväg helt och, ägaren till den var ju ute och gick med den. Kanske gjorde fel vad vet jag, är inte så "hundkunnig".

Har varit ett tag sedan jag var ute i trädgården nu och inte sett hunden, verkar lite som att är jag inte ute så kommer inte hunden.
 
Jag hade ledsnat och sagt åt på skarpen att den inte ska komma lös in på tomten en enda gång till för då blir det livat..


Fortsätter den komma - fånga in, lämna till polisen som upphittad och ägaren får hämta ut den där. Vilket jag skulle gjort varje gång sedan. Har en bekant som gjort så och här kostade det en summa att hämta igen sin hund, vilket avskräckte tillräckligt efter andra gången..ganska enkelt ju att hävda en hund på rymmen/upphittad hund som man inte har en aaaning om var den hör hemma och dra en liten rövarhistoria om att den hittades x antal kvarter el km bort (hundar kan utan problem förflytta sig mycket fort och långt)...

Dessutom bör det vara rätt effektivt att grannen faktiskt får uppleva att hunden försvunnit på riktigt och inte bara "vet att den är hos grannen eller i närheten" vilket nog gör att koppel föredras sedan
 
Jag gjorde nog ett halvdant sådant när jag var ute och solade, hörde hunden komma pga halsbandet som låter, ville inte direkt ställa mig upp och jaga iväg hunden, då jag solade topless och låg på mage när hunden kom. Så jag röt till och viftade ganska kraftigt med armen, så hunden sprang iväg, kollade lite för att se va som hände och hunden måste ha trott att jag ville den skulle komma igen för den kommer tillbaka.
Jag morrade och viftade med handen, men hunden sprang inte iväg helt och, ägaren till den var ju ute och gick med den. Kanske gjorde fel vad vet jag, är inte så "hundkunnig".

Har varit ett tag sedan jag var ute i trädgården nu och inte sett hunden, verkar lite som att är jag inte ute så kommer inte hunden.
Nja...det där viftandet och ljuden hade nog samtliga av våra hundar tolkat som "Åh...kul! Är det nån ny sorts lek? "
Morra lär knappast få hunden att förstå ett smack. Den kommer aldrig att se dig som en hund och begripa vad du försöker säga.

Säg istället ett lungt, bestämt NEJ!
Och var lugn och snudd på passiv i dina kroppsrörelser. Yviga rörelser bjuder mer in till lek så vida det inte är en skygg hund.
 
Till oss kommer grannens hund och skiter på vår gräsmatta, helst så vi ser det också. Han ställer sig alltså och tittar på oss samtidigt som han skiter, och han skiter snabbt. Jävla hund, och puckoägare som inte har koll på sin hund. En gång sprang den in i vårt uterum där vi satt och käkade.
I sommar blir det staket runt vår trädgård, och när jag ser ägaren (vilket jag gör allt för sällan) så ska jag säga till att de måste ha koll på den.

Så gjorde vår grannes ofta hund innan. De tyckte att vi skulle stänga deras hund ute genom att sätta upp staket och då sa vi att vi inte ville sätta staket när vi nyss planterat häck. Deras hund är trots allt deras ansvar och vi tyckte inte att det var bra att hon gick över vägen för att komma till oss. Där kör trots allt mycket tung trafik, även om det kanske inte går så fort.

Vi började skicka sms till dem varje gång hunden hade varit hos oss och sa att de fick komma och plocka upp efter henne. Det gjorde det och efter ett tag satte de upp staket runt sitt eget. Nu är det väldigt sällan hunden kommer in till oss. Fast det kan bero på att de oftast är i sitt andra hus.
 
Nja...det där viftandet och ljuden hade nog samtliga av våra hundar tolkat som "Åh...kul! Är det nån ny sorts lek? "
Morra lär knappast få hunden att förstå ett smack. Den kommer aldrig att se dig som en hund och begripa vad du försöker säga.

Säg istället ett lungt, bestämt NEJ!
Och var lugn och snudd på passiv i dina kroppsrörelser. Yviga rörelser bjuder mer in till lek så vida det inte är en skygg hund.
Men den hunden förstår inte ett nej? Har redan försökt, känns som om den är en aning ouppfostrad. :down:
Den kommer bara i samband med att ägaren är ute och går med den lös, den kommer aldrig annars.
 
.. vår lilla vove är en sån som smiter iväg efter pojkar då hon löper. hon går dock då bara till sin "pojkvän" eller lullar runt i byn.
säger någon åt henne att gå hem då så går hon hem (tids nog), men då jag kör runt och letar efter henne och kallar så gömmer hon sig bara :banghead:.
hon är dock ganska välkänd och om pojkvännen inte är hemma så går hon antingen till kyrkogården eller skolan (folk som klappar!!)

har inhägnad gård med eltråd, koppel då vi går ut eller lina om hon ska vara ute då vi gör annat, men vill hon ut så räcker det med att man vänder bort blicken i 2 minuter, hon drog med sig linan en gång, hittades 2km bort då hon promenerade in i en butik, med linan efter sig...

12 år och minst en gång om året så smiter hon.

säger samma sak till alla då jag letar efter henne, dvs att hon är jätte snäll och att om de ser henne så får de jätte gärna locka till sig henne och ringa mig.
att jaga iväg en hund som är ute på vift tycker jag är lagom :headbang:. bättre att ringa ägaren (om den har nummer på sig) eller ringa polisen.
de gånger jag sett hundar springa löst hemmavid så fångar jag alltid in dem och försöker hitta ägaren. även om jag vet att det är grannens hund! då de antagligen är ute och letar efter hunden (om de ens märkt att den är borta). och man vet ju aldrig om hunden verkligen går hem.

är det ofta så får man ju göra ngt åt det, dvs ta hunden och gå till ägaren och förklara att man inte vill ha hunden hos sig.

vår hund krafsade på "pojkvännens" dörr så det blev märken = vi köpte en ny dörr till dem. förskolan fångade in hunden nu senast (hade bett barnen hålla ögonen öppna innan) = barnen fick klappa, ställa frågor och jag tackade dem väldigt mycket för att de var så duktiga som hittade hunden ^_^.


långt och flummigt, men kort och gott, jaga inte iväg lösa hundar.
buck, van hundjagare...
 
.. vår lilla vove är en sån som smiter iväg efter pojkar då hon löper. hon går dock då bara till sin "pojkvän" eller lullar runt i byn.
säger någon åt henne att gå hem då så går hon hem (tids nog), men då jag kör runt och letar efter henne och kallar så gömmer hon sig bara :banghead:.
hon är dock ganska välkänd och om pojkvännen inte är hemma så går hon antingen till kyrkogården eller skolan (folk som klappar!!)

har inhägnad gård med eltråd, koppel då vi går ut eller lina om hon ska vara ute då vi gör annat, men vill hon ut så räcker det med att man vänder bort blicken i 2 minuter, hon drog med sig linan en gång, hittades 2km bort då hon promenerade in i en butik, med linan efter sig...

12 år och minst en gång om året så smiter hon.

säger samma sak till alla då jag letar efter henne, dvs att hon är jätte snäll och att om de ser henne så får de jätte gärna locka till sig henne och ringa mig.
att jaga iväg en hund som är ute på vift tycker jag är lagom :headbang:. bättre att ringa ägaren (om den har nummer på sig) eller ringa polisen.
de gånger jag sett hundar springa löst hemmavid så fångar jag alltid in dem och försöker hitta ägaren. även om jag vet att det är grannens hund! då de antagligen är ute och letar efter hunden (om de ens märkt att den är borta). och man vet ju aldrig om hunden verkligen går hem.

är det ofta så får man ju göra ngt åt det, dvs ta hunden och gå till ägaren och förklara att man inte vill ha hunden hos sig.

vår hund krafsade på "pojkvännens" dörr så det blev märken = vi köpte en ny dörr till dem. förskolan fångade in hunden nu senast (hade bett barnen hålla ögonen öppna innan) = barnen fick klappa, ställa frågor och jag tackade dem väldigt mycket för att de var så duktiga som hittade hunden ^_^.


långt och flummigt, men kort och gott, jaga inte iväg lösa hundar.
buck, van hundjagare...

Om en hund med ägare gång på gång skulle gå förbi hos mig och ägaren inte kopplar sin hund, utan låter den kuta in till mig vareviga gång så skulle jag bli rätt förbannad. Så allting beror på omständigheter. Folk som låter sina hundar dra iväg gång efter gång utan att göra något åt det tycker jag ska ha en rejäl näsbränna. En olycka kan absolut ske, men när den upprepas hela tiden så är det knappast olyckor längre.
Hundar kan dra iväg av olika anledningar, rymma hemifrån, bli skrämda, dra när dom är lösa osv - men att t ex fortsätta släppa lös en hund som sticker och än mer sticker och stör folk och fä är oerhört oansvarigt. Likaså hundar som drar från trädgården - då ska inte hunden vara lös om inte trädgården säkras. Löptikar ska hållas under strikt uppsikt.

Själv tycker jag det är märkligt att en löptik varje år kan smita iväg, när man vet sedan tidigare att den gärna drar under löp - då ska man ha stenkoll, extra grind i dörröppningen, koppel, långlina osv när det behövs. Jag förstår ärligt inte hur en löptik kan lyckas rymma år efter år vid löp ? Det är alltså minst 12 gånger som kan ha lyckats bli tjuvparad, vilket är oerhört ansvarslöst enligt mig. En gång, kanske två - sen tycker jag det är oerhört märkligt att man inte har koll på sin löptik när man vet om att den drar iväg om den får chansen ? Men det är min åsikt.
 
Om en hund med ägare gång på gång skulle gå förbi hos mig och ägaren inte kopplar sin hund, utan låter den kuta in till mig vareviga gång så skulle jag bli rätt förbannad. Så allting beror på omständigheter. Folk som låter sina hundar dra iväg gång efter gång utan att göra något åt det tycker jag ska ha en rejäl näsbränna. En olycka kan absolut ske, men när den upprepas hela tiden så är det knappast olyckor längre.
Hundar kan dra iväg av olika anledningar, rymma hemifrån, bli skrämda, dra när dom är lösa osv - men att t ex fortsätta släppa lös en hund som sticker och än mer sticker och stör folk och fä är oerhört oansvarigt. Likaså hundar som drar från trädgården - då ska inte hunden vara lös om inte trädgården säkras. Löptikar ska hållas under strikt uppsikt.

Själv tycker jag det är märkligt att en löptik varje år kan smita iväg, när man vet sedan tidigare att den gärna drar under löp - då ska man ha stenkoll, extra grind i dörröppningen, koppel, långlina osv när det behövs. Jag förstår ärligt inte hur en löptik kan lyckas rymma år efter år vid löp ? Det är alltså minst 12 gånger som kan ha lyckats bli tjuvparad, vilket är oerhört ansvarslöst enligt mig. En gång, kanske två - sen tycker jag det är oerhört märkligt att man inte har koll på sin löptik när man vet om att den drar iväg om den får chansen ? Men det är min åsikt.
självklart så ska man konfrontera ägaren om hunden stör då de är ute på promenad. hade skällt ut ägaren direkt och bett den ha hunden kopplad, åtminstone då de går förbi.
vår rymmer ju hemifrån.
kryper under staketet/ hoppar över/ igenom eller smiter ut då det kommer kunder och hon är i verkstaden (vanligaste orsaken).
hon är av den luriga sorten. senast i helgen så var hon iväg, då hade jag inte ens märkt att hon löpte. låg snällt bredvid mig då jag snickrade på transporten i en timme, en liten stund senare så är hon väck och jag ser en gul fläck långt bort på vägen, tar bilen och kör efter men hunden gömde sig antagligen, frågar alla som jag ser och jo de har sett henne för bara ngn minut sedan. men hon gömmer sig som sagt då någon i familjen letar efter henne.
har henne inomhus eller i koppel då vi vet att hon löper, men vet man inte att hon löper så är det lite svårare.
 
kryper under staketet/ hoppar över/ igenom eller smiter ut då det kommer kunder och hon är i verkstaden (vanligaste orsaken).
hon är av den luriga sorten. senast i helgen så var hon iväg, då hade jag inte ens märkt att hon löpte. låg snällt bredvid mig då jag snickrade på transporten i en timme, en liten stund senare så är hon väck och jag ser en gul fläck långt bort på vägen, tar bilen och kör efter men hunden gömde sig antagligen, frågar alla som jag ser och jo de har sett henne för bara ngn minut sedan. men hon gömmer sig som sagt då någon i familjen letar efter henne.
har henne inomhus eller i koppel då vi vet att hon löper, men vet man inte att hon löper så är det lite svårare.

Klurigt, men man får hopps att det är i början av löpet hon drar så ni slipper upptäcka hon har varit på rymmen vid höglöp - kan bli riskabelt med en så gammal tik nu.
 
Klurigt, men man får hopps att det är i början av löpet hon drar så ni slipper upptäcka hon har varit på rymmen vid höglöp - kan bli riskabelt med en så gammal tik nu.
ja det är oftast i början, då hon höglöper är det svårt att missa (gnälligare hund är svårt att hitta :meh:)
hon är som tur är väldigt kräsen när det gäller hanhundar, det ska tydligen vara schäffer, huskey eller rottis. och trots flera hanhundar i byn så går hon alltid till samma hus, enda gången hon byter hus och hane är då den föregående dött... hon är på "pojkvän" nr 4 nu. (dvs enda trösten är att man vet var man ska leta så länge hanhunden lever.)
 
Jag hade ett ypperligt samarbete med min fd granne då hon hade en hund som ville äta upp mina höns. Varje gång den stack ringde hon så jag gick ut och mötte hunden med en näve väggrus i rumpan. Tog nån vecka sen kom den aldrig hit igen. Men det bygger ju på grannsamarbete.
 
Kanske är jag konstig... men jag resonerar så att de flesta hundar nog lyckas rymma nån gång.
Händer det så samarbetar man.

Här kom en sommar en rätt blöt gentleman trippande in i köket. Jag tog rätt på honom. Kollade chipet och letade upp ägaren. Det var tydligen en äldre herre från grannbyn som var utbrytarkung. En jakthund som såg hundgården som en utmaning. Han tog sig ut, Oftast med list.
Just då var det visst han som låg i ledning. ;) Han såg hundgården som ett intelligenstest.

Upprepas det var och varannan dag är det annat. Men vet man att hundägaren har en rymmare och det inte är var dag den kommer förbi så hjälps man åt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 645
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 799
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 751
Senast: escodobe
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 399
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tungband
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp