Bukefalos 28 år!

På bästa sätt hur?

Seabaz

Trådstartare
Jag ska köra ett föl i veckan i min transport som inte är småhäst-anpassad ;)

Dock är det inbyggd sadelkammare i släpet så det är ju en vägg typ 15-20cm framför frambommen vilket jag ser som positivt.

Det är mjuk mellanvägg och mellanväggen är flyttad för bredåkning så spiltan är väldigt bred. I den andra spiltan ligger släpets och bilens sommardäck, dvs 8 däck. Dom är stora och tunga, surrade och rubbas inte där de ligger. Jag har kört min häst med däcken i.

Däcken ligger ganska långt fram så dom ligger liksom för skötardörren lite halvt som halvt men det är inga problem att komma in i släpet...


Saken som är är att fölet förmodligen aldrig åkt transport tidigare + att jag vet inte om den varit från sin mamma?
Och i veckan ska den alltså flyttas i transport från sin mamma för första gången. Jag vet inget bra utgångsläge men det kan jag inte göra något åt, i'm the driver!


Vad bör jag tänka på? Fölet är efter c-ponnyföräldrar och säkert inte så stort(?).
Ska jag binda fast den i släpet? Hur? (fram- och bakbom kan den ju säkert smita under om den duckar).

Har funderat på att lägga en höbal i fram men ställer ja den på kant så kan den ju ramla? Och lägger jag den ner blir det väldigt brett precis under bommen om ni förstår hur jag menar... ska man lägga två balar hö?

Hur skulle ni gjort?

Jag har lugnande i stallet men känns inte helt okej att trycka i ett föl sån pasta?

Det finns heller ingen möjlighet att köra den tillsammans med annan häst tyvärr...
 
Sv: På bästa sätt hur?

Ställdes själv inför liknande sitation nyligen som ledde till en hel del funderande. Till slut gick det iallafall att lösa att mamman åkte med som sällskap, och resan gick toppen.

Körde en åring i somras som var van vid att stå bunden och även åkt släp en del, fast en typ av släp där de tar flera hästar på samma gång och står lite annorlunda. Lilla flickan skulle stå på den sidan vi har sadelkammare som du beskriver i din släp, med bara ett par decimeters frigång från frambommen, så jag kände mig lugn. Vi kom kanske hundra meter så började det skaka och låta därbak. Stannade genast och tro det eller ej, men lilla flickan står då på något lustigt vis bak och fram på sin plats, och det var märken uppe på sadel skåpet, så på något vis måste hon varit uppe där och vänt och snurrat. Nu är detta ett russ och de kan ju vara lite extrema... ;) Tänkte nämna det så att man inte känner sig trygg i tron att sadelskåpet ska stoppa dem...

Jag har ett alternativ jag brukar använda till små ponnyer och unghästar om jag är osäker på ifall de ska ge sig upp på bommen, jag ställer dem baklänges och binder i bakbommen. Dels upplever jag att de åker lugnare baklänges, och de har inte heller något att hoppa upp på. Jag har frontlastning där jag tar in dem, men är den liten så kan den säkert gå in bak och vända.

Annars skulle jag sikta på att palla upp med balar eller annat (MYCKET väl förankrat) framför bommen, troligtvis skulle jag binda den, om den inte blir helt tokig av det.

Tryggast känns alltid att åka med de riktigt små lösa annars, men då ska gärna mellanvägg och annat vara väck, men det är kanske inte ett alternativ.

Lagen förbjuder väl det,men att åka med en liten bit på en mindre väg och se så att allt går bra kan ju lugna nerverna... :angel:

Kanske kan du låna en kamera av någon? Ser man vad de gör där bak så känns allt mycket bättre. Mina föräldrar hämtade en unghäst som just skiljts från sin mamma, och den hade gett sig upp på bommen utan att de märkt något, och var död när de skulle lasta ur. Efter det skaffade vi kamera direkt!

Lycka till!

Frida
 
Sv: På bästa sätt hur?

Du kan kolla min tråd. Fick mkt tips där..

Jag skulle dock Inte åka med däcken i transporten utan ta ut mellan vägg efter att ha sett min få panik i transporten när vi lastade, då var ändå min lite avvand och tranats på att bindas upp. Hon åkte lös (får inte binda upp så små)
 
Sv: På bästa sätt hur?

Tack för era mycket bra svar! Läste andra tråden också!
Jag tror jag ska konka ur däcken och inredningen i alla fall!

Fast jag har ingen hel bom att sätta upp om jag tar ur mellanvägg+bommar... Men ändå, har inga ponnyfästen så jag tror inte det skulle spela nån roll.
Halma upp och lägga två höbalar fram.

Jisses den lilla kommer åka kungligt i ett strippat släp haha.
 
Sv: På bästa sätt hur?

Massor med halm och helt tom transport och köra den lilla lös. Skulle aldrig binda en fölis som aldrig åkt förut.
 
Sv: På bästa sätt hur?

Jag har kört både med och utan mellan vägg, dock med odentligt med halmbalar framför bommen i så fall. Köra dem lösa i strippad transport går också bra, men tänk då på en sak: INGEN dörr/lucka ska kunna öppnas innifrån av fölis! Har en bekant vars föl levde om och fick upp bakluckan på trailern och försökte sprattla ut= avskuren sena.... Samma sak gäller framdörren, vissa glasfibersläp kan ha väldigt smäckiga lås till sina framdörrar och tänk vad som kan hända om de får upp en sådan.
Lycka till!
 
Sv: På bästa sätt hur?

Tack, det var intressant. Men jag ska strippa släpet ikväll. Både överluckan bak och skötardörren går att låsa med nyckel så det känns säkert!

:bow:

Dock ska det bli snöoväder inatt/imorrn så det känns väl sådär att köra men det går nog bra, har ju bra bil och nya dubbdäck på släpet...
 
Sv: På bästa sätt hur?

Jag hade inte heller hel bom fram, men bommarna var kvar frontutlastning så de gick att flytta och ta bort stolpen som gick upp i taket fick alltså sitta kvar med båda bommarna kvar fram :) vet inte om det hjälper dig så mkt dock.
 
Sv: På bästa sätt hur?

Nej min mellanvägg har ingen stolpe fram i mitten utan den sitter fast med hjälp av bommarna. Så tar jag väck mellanväggen finns inget fäste för bommarna i mitten och tar jag bort bommarna kan inte mellanväggen stå upp...

Så väck med all inredning!

11777975.jpg
 
Sv: På bästa sätt hur?

Precis sån kärra har min kompis. Perfekt att strippa helt och köra småttingar i! Har gjort det flera gånger. Lycka till!
 
Sv: På bästa sätt hur?

Tänkte bara meddela att efter att vi äntligen fått på fjölis (5 man som bokstavligt talat lyfte in honom) så har han stått som ett ljus hela vägen, med rumpan i färdriktningen och tagit stöd mot sadelkammarväggen!

Han är ljuvlig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 491
Senast: moster
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 397
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 798
Senast: Pilot
·
Utrustning som rubriken lyder, hur ställer ni det? har ni det framför hästen? fäst i frambommen i den tomma spiltan? fäst i bakbommen i den...
Svar
7
· Visningar
7 027
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp