Bukefalos 28 år!

Paddocken e stenhård

L

Lill

Våran paddock e stenhård,vet inte vad vi ska göra?har harvat men då kommer d bara upp massa sten.Vad göra ?hur hade ni gjort?tänkte köpa sjösand men hur mycke?
 
Sv: Paddocken e stenhård

Hur mycket du skall köpa beror ju på a) hur stor paddock du har och b) hur stort lager du vill ha i cm.

Vad är i dagsläget ditt översta lager av?
 
Sv: Paddocken e stenhård

Ibland blir paddocken stenhård på sommaren pga att man har haft på vägsalt på vintern, kalciumklorid, vilket sen blir som cement på sommaren... att du får upp stora stenar beror sannolikt på att du harvar för djupt så att du får upp bärlagermaterial.
Köper man vanlig sand så blir det billigt just nu men i gengäld måste sanden bytas efter några år när den har blivit sönderslagen till mjöl, rids det mycket på banan så kan det i längden kanske löna sig med andra material än sand som tex paddex eller stenmjöl.
 
Sv: Paddocken e stenhård

Blev lite fel nu e d stenmjöl,o jag fundera på att lägga på ca 4-5 cm sand
 
Sv: Paddocken e stenhård

vi har sand blandat med gummiflis. Någon annan som har det underlaget? jag tycker det ger bra svikt utan att vara för tungt.
 
Sv: Paddocken e stenhård

Ok d låter dyrt...? eller kanske inte men hörde mej för om paddex mellan 50-55 000:-Eller vad har du fått tag på ditt?
 
Sv: Paddocken e stenhård

Tyvärr var det inte jag som beställde, då vi har ett kollektivstall.. Men jag tror inte det var särskilt dyrt, då det är utblandat med grov sand. Det är ju bra på vintern eftersom det inte fryser till på samma sätt som bara sand/stenmjöl:smirk:
 
Sv: Paddocken e stenhård

Det kan fungera bra om du blandar i ett fibermaterial tex spån, det är relativt billigt och enkelt att hantera och justera. Nackdelen är att det behöver bytas ut med jämna mellanrum beroende på hur mycket ridbanan används. Har du stenmjöl idag och får upp stora sten när du harvar så går du för djupt. Dessutom bör det ligga ett sviktlager under stenmjölet, gör det det? Stenmjöl i sig sviktar ju relativt dåligt.

Lycka till
 
Sv: Paddocken e stenhård

Ok , jag vet inte om det ligger nåt sviktlager d e inte vi som har gjort paddocken.Men menar du spån blandat med ny sand då?
 
Sv: Paddocken e stenhård

Om det kommer upp sten när du går med harven så låter det ju som att lagret stenmjöl är väldigt tunnt. Annars skulle väl inte harven komma ända ner till stenarna i botten, tycker jag. Och som Daniel skrev, det borde ju finnas ett sviktlager också, men om harven når ner till stenarna och ridbanan är jättehård, så låter det ju som att det inte finns något sådant lager. Skumt...
 
Sv: Paddocken e stenhård

Om det är så att det inte finns ett sviktlager (bark el dyl) och att du istället har stenmjöl direkt på bärlagret, så kan det kanske vara en bra idé att jämna till det översta lagret och därefter lägga på en bra blandning av spån och ny sand. Vilken sandblandning du ska ha varierar ju lite men hellre för fin sand än för grovkorning.

Det kan säkert bli riktigt bra.
 
Sv: Paddocken e stenhård

Åh vad glad jag blir att ni e så hjälpsamma:banana: ,d e ju en hel vetenskap med paddock underlag!!Jo vad jag undrar e hur tjockt lager ska vi lägga tycker ni?vill inte ha en tung paddock men ändå inte för hård.D här med spån ,var köper man det ???
 
Sv: Paddocken e stenhård

Blir det inte hemskt mycket spån som blåser bort från uteridbanan? har inte provat själv, men när det blandas med sanden är det kanske ingen fara. Är det någon som har det på sin bana?
Har några problem med att underlaget "släpper" ganska lätt i svängarna med spån i lr funkar det bra? Om det funkar bra är det nog ett förhållandevis billigt alternativ:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 496
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: tara
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 297
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp