Pälsvård för hund med diskbråck

Hej! Vår dvärgschnauzer som blir 3 år om en månad behandlas för diskbråck. Behandling är konservativ med vila och smärtstillande. Kan man fortsätta trimma och rycka pälsen? Eller ska han börja klippas istället? Några andra tankar kring er som har erfarenhet av diskbråck?
 
Hej! Vår dvärgschnauzer som blir 3 år om en månad behandlas för diskbråck. Behandling är konservativ med vila och smärtstillande. Kan man fortsätta trimma och rycka pälsen? Eller ska han börja klippas istället? Några andra tankar kring er som har erfarenhet av diskbråck?
Jag skulle undvika att trimma dom första veckorna. Men om hunden sedan verkar smärtfri och brukar acceptera trimningen bra hade jag fortsatt, men självklart informerat trimmaren om hundens problem och att man kanske behöver ta paus mitt i och undvika att exempelvis hålla upp hunden på bakbenen lär man rakar vid magen/ljumskarna.
Går det inte så hade jag maskinklippt. Att inte göra något är inte ett alternativ eftersom pälsen växer, tovar sig och blir för lång.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en otroligt aktiv och glad tik på ett och ett halvt som var ute och sprang i blåbärsris i onsdags och då hände det som inte får...
Svar
10
· Visningar
1 749
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 768
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 398
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 594
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp