Påkörda djur dyrt för Banverket

Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Nej det har jag aldrig påstått, och därför skrev jag två helt oberoende inlägg av varann om staket.
För banverket handlar det om ekonomi, helt klart billigare för dem att betala ev djur som stryker med än att underhålla staket eller bygga nya.

Okej det kändes inte oberoende eftersom du svarade till mig..
Ja, jag vet fortfarande detta faktum
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

*kl*

NÄr det divideras om att hästägaren har ansvar för sina hästar undrar jag - var i artikeln står det att de INTE har det?! :confused:

Enligt Banverket har man ett strikt skadeståndsansvar, när djur skadas av tåg. Men även ägarna har ett ansvar för sina djur och därför jämkas beloppet

Det är väl ganska tydligt?

I den här tråden låter det som om alla tycker att banverket är korkade som betalar ut pengar.. Men jag kan tänka mig att om de hade gått ut med "att vi rusar fram med våra tåg utan att ta någon som helst hänsyn och bryr oss inte ett dugg om vi kör över några djur på vägen" så hade det blivit ett himla liv om det istället!

Det är väl bra av banverket att de betalar ut en viss ersättning om olyckan är framme? Pengar kan inte ersätta ett förlorat liv men hjälpa till på vägen mot något nytt.
Blir en häst påkörd av en bil så hålls bilföraren oftast ansvarig, oavsett varför hästen hamnat på vägen.
Många har alldeles för dåliga staket ja, men inte alla och avsett vilket kan olyckan vara framme. Ingen önskar dock få sin häst påkörd av ett tåg, liksom ingen lokförare vill behöva köra på en häst..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En nybyggd ridanläggning för nästan 80 miljoner kronor skulle ge Nyköping den ridskola som så många ville ha. Men ett år efter...
Svar
2
· Visningar
946
Senast: Rosett
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok M från hemtjänsten beordrade mig att stanna inne idag, snömodd så att jag och andra funktionsnedsatta som inte har rätt att vistas...
Svar
6
· Visningar
617
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ofta fått höra att det inte är en rättighet, att ha häst. När jag inte alltid har klarat vissa uppgifter i stallet pga min...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp