Påla stenig mark

Morran

Trådstartare
Ja, som sagt hur ända in i :devil: får man ner trästolpar i en hage där jordlagret är 10 cm, sen kommer sten, sten, sten, sten...?!
Vi (dvs sambon :angel: ) drog ner dem hjälpligt med endast slägga förra året, men det blev lite väl vingligt för min smak. Det måste finnas något smartare sätt?
 
Sv: Påla stenig mark

Morran skrev:
Ja, som sagt hur ända in i :devil: får man ner trästolpar i en hage där jordlagret är 10 cm, sen kommer sten, sten, sten, sten...?!
Vi (dvs sambon :angel: ) drog ner dem hjälpligt med endast slägga förra året, men det blev lite väl vingligt för min smak. Det måste finnas något smartare sätt?

Jadu, det är inte kul, men får man väl ner en påle inkilad mellan stenar så sitter den. Själv går jag med spettet och testar och testar där stängslet skall gå, tills jag hittar en väg mellan stenarna. Så djupt behöver stolpen ju inte gå om man kan kila fast den så. Fast exakt jämna avstånd mellan stolparna kan det då inte bli.

Hälsning Maja
 
Sv: Påla stenig mark

Jag brukar sätta tunna stolpar av fjäderstål på sådan mark.
De är lättare att hitta "hål i marken" åt.
 
Sv: Påla stenig mark

Vi grävde, förutsatt att det inte är jättestenar då förstås...
 
Sv: Påla stenig mark

Vi slog ned 150 trästolpar med slägga i en skogshage med stenunderlag. Min sambo var sjukskriven en vecka efteråt :angel:. Man får köra ned spettet i backen och sedan försöka "rucka undan" stenarna inunder tills man till slut kan banka ned och kila fast stolpen. Åtminstone 3 dm fick vi ned varje stolpe och dom har hållt sig bra. Tålamod tålamod :devil:
 
Sv: Påla stenig mark

Jag gick med en plaststolpe med spett o kollade först o sen tryckte sambon ner med hjullastaren men eftersom jag vill ha ner stolparna 30-40 cm så knäckte vi några stycken :crazy: när vi stötte på sten. Ser nu att några stolpar är vingliga för att vi inte fick ner dom tillräckligt så vi ska försöka borra eller nåt detta året.
 
Sv: Påla stenig mark

Å, fy f-n!
Jo, jag gick i förväg och petade förra året, har man TUR kanske man hittar en liten spricka att köra ned stolpen i. Grannen har grävt en swimmingpool i vinter och det var INTE jord de grävde upp. Det ligger två mindre pulkabackar med sten på deras tomt, lätt doftande av jord.
Ingen traktor har vi heller...
Det finns ignen typ av borrar man kan hyra eller så för att göra "för-hål"?
 
Sv: Påla stenig mark

Jo, det ska finnas nån slags borr (sa han där jag köpte mina stolpar iaf). Hör på närmsta maskinstation :)
 
Sv: Påla stenig mark

Jordborrar hjälper inte om det är så mycket sten. Risken är ju att den går sönder..
 
Sv: Påla stenig mark

Handhållen jordborr funkar bara bra i "ren" jord.
Finns det gott om trädrötter eller sten i marken så funkar dom allt annat än bra.

Ett tungt men smalt järnspett så att man kan hitta sprickor, hål mellan stenar eller maka undan stenar är det bästa alternativet för att få hål...sen är det bara att slå ner vanlig trästolp med slägga.

Det är inte så jobbigt när man väl har fått in tekniken.
 
Sv: Påla stenig mark

På ett ställe där jag har haft häst, så gjöt de fast stolparna med sten o betong, inte så snyggt men stolparna står upp.;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 046
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp