sommarminne

Trådstartare
sålde en häst i maj och det visade sig nu i höst att han hade spatt och nu påstår köparen att hon ska lämna tillbaka hästen pga dålda fel. kan man göra så?? hästen är inte röntgad i min ägo och när hon köpte så gjorde hon de utan besiktning
jag har verkligen panik för jag har varken pengar eller plats att ta hem en häst till!
 
Sv: panik

Går det att bevisa att det är långt gånget?

gör upp i godo?

eller om hästen är riktigt trasig, döm ut.
 
Sv: panik

om hon inte ens besiktigade hästen så har hon inte uppfylld sin undersökningsplikt och har inget att komma med.

så du behöver nog inte oroa dig.
 
Sv: panik

ja det ha växt ihop i mellersta glidleden men han är böjd utan anmärkningar när jag köpte och jag gjorde ingen röntgen heller så jag visste ju inte detta heller. och hon valde att inte besikta hästen vid köp. jag hade hästen i ett år och han såldes mer eller mindre som problemhäst så jag har verkligen panik för jag kan inte ta tillbaka honom och hon vill bara ha tillbaka sina pengar och vill dra de inför rätta om det behövs:cry:
 
Sv: panik

Men så kan man väl inte göra om de nu valt att inte göra en besiktning?? tuff sits att vara i riktigt tråkigt.
 
Sv: panik

jg är helt förstörd verkligen och känner mig både krängt och lurad å något vis. hästen såldes för en väldigt låg summa för att jag inte klarade av honom och jag va ju inte ute efter att lura något och så får men en sådan här käftsmäll. jag va samtidigt väldigt noga med att hitta rätt köpare vilket jag trodde att jag gjort
har gråtit halva kvällen och tycker mitt i allt så sjukt synd om hästen
 
Sv: panik

Men sen är det ju ganska intressant kan man säga samma om man har köpt föl?? för tror inte det är så många som fixar röntgen till föl utan kanske bara tar ut och gör gårdsbesiktning kan man då säga om man hittar fel vid tre års ålder att det är mitt eget fel att jag inte fixade röntgen?
 
Sv: panik

Nej, dels ska väl felet upptäckas inom en rimlig tid, men sedan är det inte "troligt" att ett föl har spatt, därför förväntas man inte röntga.
Så om hästen flera år senare får spatt så kan man inte anta/visa att felet fanns redan hos säljaren.
 
Sv: panik

Hade hästen spatt när du sålde den så hade det synts på röntgen. Om inte köparen röntgade får han/hon stå sitt kast och kan inte hävda dolda fel för något som så enkelt hade upptäckts.

Dolt fel är just dolt och ska alltså inte gå att upptäcka vid en besiktning med normal röntgen, dit spattröntgen räknas.
 
Sv: panik

ja jag vet inte alls vem som har rätten på sin sida men jag har ju inte dolt några fel för jag har inte vetat några? men jag vet inte hur det fungerar. vad ska man göra?
 
Sv: panik

ja så tänkte jag med men hon påstår något annat och att de ändå är mitt fel på något vis
 
Sv: panik

måste jag som säljare röntga hästen jag säljer för att det ev kan va fel som jag inte har någon anledning att misstänka för att det inte ska klassas som ett dolt fel?
 
Sv: panik

måste jag som säljare röntga hästen jag säljer för att det ev kan va fel som jag inte har någon anledning att misstänka för att det inte ska klassas som ett dolt fel?
Nej Det är köparen som har undersökningsplikt. Alltså är det köparen som skall röntga. Det är till och med så att köparen kan anses brista i sin undersökningsplikt om den inte anlitar veterinär själv utan låter säljaren besiktiga hästen. Att inte besiktiga alls är ju som att köpa en bil osedd och sedan vilja att köpet ska gå tillbaka pga att den var rostig på dörrarna.

Så länge du inte visste/anade att något var fel och lät bli att upplysa köparen om detta. Har köparen inget att komma med om den inte ens lät göra ett böjprov på hästen, än mindre röntgade.

Spatt kan komma på mindre än ett halvår, så det är inte ens säkert att hästen hade spatt när den såldes av dig. Men även om den hade det så krävs det att du visste det och medvetet dolde det för köparen för att denne ska kunna reklamera hästen till dig.
 
Senast ändrad:
Sv: panik

ja jag tycker det här låter helt sjukt men jag förstår inte på vilka grunder hon har fått en advokat att säga att det är ok att hon reklamerar?
enligt henne så ska jag även betala veterinärkostnade under den tiden hon haft honom vilket jag inte eller förstår.
jag känner mig bara helt uppgiven och sjukt orolig för att bli tvingad att köpa tillbaka honom för jag har varken pengar eller plats.
vad någonstans kan man ringa och kolla upp sådant här? jag tror inte hon godtar att jag pratat med folk på buke tyvärr
 
Sv: panik

googla på advokat häst så får du upp en hel del träffar. En del erbjuder gratis rådgivning. Ring/maila någon av dem och beskriv ditt ärende så får du se vad de säger.

Om ni båda är har du sålt hästen som privatperson så gäller Köplagen (1990:931) och där finns bland annat följande stycke:
Undersökning av varan före köpet

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.


Alltså om köparen inte har besiktigat hästen så får den stå där med hästen.
 
Sv: panik

ja vi är båda privatpersoner så det ska va den som gäller. jag har även skrivit i kontraktet att hästen säljs i befintligt skicka och jag läste på någon hemsida att det ska friskriva en säljare till viss del. jag ska ringa i morgon till en advokat och se vad dom har att säga om det hela. allt känns väldigt upp och ner
 
Sv: panik

hoppas du hittar hjälp och att det går att lösa för dig.. Jag skulle som du ta kontakt med advokat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 957
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 482
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 611
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp