Pappan ska få nytt barn

M

Mindra

Ska försöka göra en lång historia så kort jag kan.

Mitt x och jag har två barn, tvillingar. Vi separerade för ngt år sedan men det blev inte så mkt med den separationen eftersom vi båda någonstans velat lösa allt. I vilket fall som helst kände jag att det inte fungerade och valde att avsluta helt, dvs bara ha den kontakt som vi ska ha för barnens bästa.

Nu visar det sig att han träffade en tjej 2 veckor efter vi avslutade helt och bara 2-3 veckor därefter har hon tydligen blivit gravid. Nu ska alltså dem ha barn.

Helt ok, även om jag själv tycker att det är galet snabbt. Men nu när hon är gravid börjar hon krångla om våra barn! Nu orkar hon inte ha dem där för hon är ju så trött.. å de är så jobbigt när hon har foglossning att hon gråter som en unge om barnen är där när hon inte vill. Med andra ord kan hon ringa mig och bara säga att jag får hämta barnen på dagis för att hon måste få sova... Även när de alltså är dem som ska ha barnen.

Barnen är lite ledsna när de varit där även om jag visserligen är säker på att pappan gör det han kan och älskar dem. Men nu får han ju då ett barn till och vill ju att den relationen ska hålla.

Hur skulle ni gjort i min situation?
 
Sv: Pappan ska få nytt barn

Ja, precis. Det är väl inte den gravida kvinnan som ska ta hand om hans barn?? Nog för att jag förstår att man som bonusmamma också bidrar med ett handtag, men i huvudsak är ju barnen pappans ansvar. Så det borde väl inte vara något problem.
 
Sv: Pappan ska få nytt barn

Ja, precis. Det är väl inte den gravida kvinnan som ska ta hand om hans barn?? Nog för att jag förstår att man som bonusmamma också bidrar med ett handtag, men i huvudsak är ju barnen pappans ansvar. Så det borde väl inte vara något problem.

Absolut. Men det är hon som menar att de inte kan vara där när hon är för trött av graviditeten eftersom hon inte kan sova då... Barnen är rätt små och de bor i dagsläget i en ganska liten 3:a.

Sen är det hon som hämtar dem från dagis 2 ggr i veckan varannan vecka eftersom dessa dagar hinner inte pappan från jobbet innan dagis stänger. Hon är sedan ensam med dem ca 45-60min innan pappan kommer hem.

Så nej, det är inte gravida tjejen som ska ta hand om barnen.
 
Sv: Pappan ska få nytt barn

Jag förstår inte varför du blir inblandad öht. Diskussionen får väl hon ta med sin karl! Du har barnen dina dagar, de dagar de ska vara hos pappan är det hans ansvar, kan inte hans nya hämta får han väl lösa det med sitt jobb på något sätt.

Säg ifrån och hänvisa tillbaka till barnens pappa, det är hans och nyas problem, inte ditt.
 
Sv: Pappan ska få nytt barn

Eller hur!?

Varför diskuterar nya sambon detta med dig och inte med sin karl ( din föredetta )?

Jag skulle klart sagt ifrån, deras problem får dom lösa själva. Han har barn sedan tidigare och det accepterade hon ju iom att hon har ett förhållande med honom.
 
Sv: Pappan ska få nytt barn

Jag förstår inte varför du blir inblandad öht. Diskussionen får väl hon ta med sin karl! Du har barnen dina dagar, de dagar de ska vara hos pappan är det hans ansvar, kan inte hans nya hämta får han väl lösa det med sitt jobb på något sätt.

Säg ifrån och hänvisa tillbaka till barnens pappa, det är hans och nyas problem, inte ditt.

Fast samtidigt, jag vill inte att de är där om de inte ens är önskade. Om hon bara ska vara arg/snäsig och ledsen känns det som att de är bättre att de är hos mig alltid när inte pappan ifråga kan. Ang de där dagarna då han inte kan hämta är jag väl införstådd i att han omöjligt kan vara där itid pga sitt jobb då han dessa dagar inte ens är i samma stad. Det gäller visserligen bara 4 dagar i månaden men överväger att diskutera om jag skall ha dem de dagarna i alla fall under hennes graviditet, så slipper hon anstränga sig och jag kan vara inställd på att hämta dem från början. Eftersom det ändå kräver lite planering även från min sida.

Ahh suck.. jag vet inte. Jag vill bara inte att de ska känna sig åsidosatta, eller att de inte är önskade. Är grymt besviken på att pappan ifråga inte ställer upp för dem mer i frågan (nu menar jag att han inte helt enkelt säger till henne att han faktiskt har barn och att hon inte kan gråta för att de råkar vara där), han älskar dem men låter uppenbart nya sambon betee sig lite som hon själv önskar.
 
Sv: Pappan ska få nytt barn

Det förstår jag, men av pappan är dom väl önskade får jag hoppas?

Om hon beter sig illa mot barnen så ska det absolut tas upp till diskussion.
 
Sv: Pappan ska få nytt barn

Det låter ju som att nya tjejen på något vis fått för sig att man kan välja att låta bli att ta hand om sina bonusbarn. Hon måste nog få klart för sig att så inte är fallet, att de liksom ingår i paketet "mannen som är far till det barn hon väntar".
 
Sv: Pappan ska få nytt barn

Jag tycker att du ska prata med exet och säga att de får lösa det på nåt sätt.
Tänk sen när de fått barnet, då är det antagligen oxå för jobbigt att ha era barn.
Kanske hon helt enkelt inte vill ha bonusbarn?

Själv har jag 4 egna barn och 2 bonusbarn, som alltid varit välkomna även när de 2 sista låg i magen..
 
Sv: Pappan ska få nytt barn

Om de inte löser situationen dem emellan - utan dig - hur ska det då bli när bebisen kommit?

Jag förstår dig precis, det gör ONT när barnen kommer ikläm. Men du kommer göra dem en otjänst genom att lösa problemet genom att ge in för hennes bortskämdheter och göra det hela ännu värre sedan.

Var stark, bolla tillbaka till pappan och säg att det får DE lösa. Han får prata med sin nya och förklara läget. De har själva satt sig i situationen, hon visste förutsättningarna, barnen fanns ju där innan.
 
Sv: Pappan ska få nytt barn

Jag kan inte annat än att hålla med de andra.

Jag förstår helt och fullt att du inte vill att dina barn skall komma ikläm, jag kan tänka mig att det knappt finns något värre än att se dem ledsna och besvikna :(.

Tyvärr känns risken överhängande att du gör dem en otjänst i ett längre perspektiv om du inte bollar tillbaka till pappan och låter han och hans nya lösa problemet sins emellan, precis som Madick skrivit här ovan, istället för att lösa det "åt dem". Den nya måste som de andra sagt inse att era (dina och ditt ex's) barn ingår i samma familj som hon och det nya barnet, och kommer alltid att göra, oavsett om hon "orkar" det eller inte.

Hon visste om premisserna från början och måste inse att hon är delaktig i att göra uppväxten för sina bonusbarn den bästa möjliga. Hon försvårar ju inte bara för era barn att få ett bra umgänge med sin pappa utan även för pappan att få ett bra umgänge med sina barn.

Det är klart att man måste kunna ställa upp och kompromissa i perioder om det behövs, men inte pga att den ena parten agerar omoget och oansvarigt. Pappan måste helt klart sätta ner foten och förklara att visst kan man kompromissa om hon mår dåligt, men han vill ha bästa möjliga kontakt med sina barn, punkt.
 
Sv: Pappan ska få nytt barn

Jag håller med de andra som tycker att det inte är ditt problem att lösa, utan deras. Pappan har barnen de dagarna han har barnen. Ifall han inte kan sköta dem under de dagarna så får han se till att någon annan gör det. Det inbegriper inte att du gör det.

Tänk långsiktigt och inte kortsiktigt. Jag är ganska så säker på att detta inte kommer att gå över när hennes graviditet är över, då kommer det komma andra ursäkter istället.

Stå på dig och visa att du tar ansvar för barnen på dina veckor. Han får ta ansvar för barnen på sina veckor.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 488
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 428
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 647
Senast: Hellhound
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp