Bukefalos 28 år!

para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Precis, det krävs att föräldrarna är friska och inte bär på samma sjukdomsgener och det har ju huskattuppfödare sällan en aning om. Vi som föder upp renrasiga katter kan såklart inte veta säkert heller men vi har iaf lite andra förutsättningar att kolla upp sjukdomshistorian i leden.

Men i allmänhet tror ju folk att det mer eller mindre är en garanti att man får en frisk katt bara för att den är huskatt och det är ju bara sorgligt.

Men trots allt har TS fördelen med att föräldrarna till hennes katt är renrasiga därav har de troligen daterad sjukdomshistorik bakom sig!

Personligen anser jag att om hon kollar upp sjukdomarna hos de respektive raser som finns i katta och undersöker hur frisk hennes egen katt är samt hennes släkt och ser att de är friska så ser jag inget fel i att para henne med en frisk hanne. Om hon nu kan garantera att ungarna faktiskt får ett bra hem.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

I fösta generation JA!

Nja det beror helt på vad nästa generation korsas med! Nu har jag ingen koll på rasbundna sjukdomar så jag tar bara några raser för argumentationens skull: Om man korsar en Birma med en Norsk skogskatt och sedan korsar de kattungarna med ex. perser (haha :rofl: ) så är ju korsningseffekten fortfarande effektiv. Korsar man däremot Birma x Norsk och sedan parar ungarna med samma typ av korsning (alltså BrimaNorsk x BirmaNorsk) så kommer alla sjukdomar tillbaka.

Att korsa två korsningar av samma typ med varandra är dumt, ja. Men det är också dumt att korsa två olika raser som har liknande rastypiska sjukdomar. Korsningseffekten är ju bara bra om raserna inte har likartade sjukdomar emellan sig.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Men trots allt har TS fördelen med att föräldrarna till hennes katt är renrasiga därav har de troligen daterad sjukdomshistorik bakom sig!

Personligen anser jag att om hon kollar upp sjukdomarna hos de respektive raser som finns i katta och undersöker hur frisk hennes egen katt är samt hennes släkt och ser att de är friska så ser jag inget fel i att para henne med en frisk hanne. Om hon nu kan garantera att ungarna faktiskt får ett bra hem.

Fast här vill ju TS para tillbaks på ragdoll eller eventuellt para med en birma. Parar hon med en ragdoll blir både CIN och DNA-test för ragdoll aktuellt och parar hon med birma borde en viss risk för njurproblem finnas med tanke på birmans narkoskänslighet och benägenhet att få nedsatt njurfunktion i tidig ålder och ragdollens CIN. Det är inte klargjort hur och varför dessa njurproblem dyker upp.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Apropå rasbundna sjukdomar - vet någon hur medellivslängden är på raskatter, skiljer den sig från en huskatt (som lever under samma förutsättningar som raskatter ?)

Finns vissa sjukdomar bara inom vissa raser ?
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Tja är hon beredd på att lägga ned pengar på veterinärbesök för att kolla katta samt forska runt i släkten så skulle jag ge det hela grönt ljus.
Hennes katt och kattens släkt behöver inte vara sjuk, väljer hon då en hanne som är frisk så har hon samma förutsättningar som vilken annan uppfödare som helst. Och om hon kan garantera att ungarna hamnar på ett bra ställe så ser jag ingen skillnad på henne eller någon annan uppfödare egentligen.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Medelåldern kan säkert skilja sig åt mellan olika raser, men jag tror inte det är så väldigt stora skillnader. Utan att veta säkert skulle jag gissa att medelåldern för iaf "min" ras devon rex är 15 år.

De flesta sjukdomar förekommer väl över rasgränser (även då hos huskatter). PRA, PK-brist, GSD IV och CIN är de sjukdomar jag främst kommer på som är "rasbundna"... som vi vet. De kan ju före komma hos andra raser också bara att vi inte vet det än.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Eftersom huskatter är korsningar av alla raser så borde ju iallafall teoretiskt alla sjukdomar kunna finnas.

Kan man göra gen-tester eller kan man bara se om katterna har sjukdomarna ?

(ursäkta trådkap)
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Eftersom huskatter är korsningar av alla raser så borde ju iallafall teoretiskt alla sjukdomar kunna finnas.

Kan man göra gen-tester eller kan man bara se om katterna har sjukdomarna ?

(ursäkta trådkap)

Det är olika för olika sjukdomar, men det finns DNA-tester för en hel del av dem. Vissa sjukdomar tex. CIN och HCM måste man ultraljuda för att se om katten har och vad gäller iaf HCM så ser man bara om katten för tillfället har sjukdomen eller inte. En normal scanning innebär inte att katten är friad. HCM kan utvecklas senare i livet så en avelskatt bör testas flera gånger och gärna när den blivit en sådär 5-6 år gammal. Man kan aldrig fria en katt från HCM, tyvärr. Däremot kan man scanna flera katter från samma linjer och se vilka linjer som är mer riskabla än andra. HCM förekommer i ungefär samma utsträckning hos alla raser, inklusive huskatten.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Gillar det här svaret som jag tror alla brode läsa om dom tänker "bara ta en kull" http://www.pandecats.com/x/just-one-litter.shtml även fast det i länken handlar om renrasig katt så tycker jag att man bör tänka över det hela lite extra innan man parar, för det är ett otroligt ansvar. Personligen tycker jag att para en blandraskatt med flit är inte speciellt nödvändigt, det finns en massa blandraskatter med bra personligheter, mn ni vet inte hur detta temprament kommer nerärvas då bladning av olika raser ger en ostadigare utkomma (vet inte om det ens är ett svenskt ord hahha).
Men om du kommer ta en kull ändå, se till att du följer alla råd som du har fått i tråden och ta även en extra tanke till, vill du utsätta ditt djur för detta? Det finns alltid möjligheter som du är inte rutinerad eller van vid kullar att allt kan gå fel (vilket kan hända hos vem som helst) men då vet du inte hur du ska lösa problemet, inte bara kattungarna kan dö heller även honan.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Men när det gäller katter så är väl inte alltför stora temperamentsskillnader mellan raserna? I alla fall inte så pass att det skulle påverka nästa generation nämnvärt eftersom katter är sällskapsdjur? (Fördoman från min sida?)

Det är ju inte som hundar där man avlar ex. border collie som har extrema vallningsegenskaper och nerv och så kanske man korsar den med en utpräglad jakthund så kan det slå fel i nästa generationens mentalitet och temperament.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Men när det gäller katter så är väl inte alltför stora temperamentsskillnader mellan raserna? I alla fall inte så pass att det skulle påverka nästa generation nämnvärt eftersom katter är sällskapsdjur? (Fördoman från min sida?)

Det är ju inte som hundar där man avlar ex. border collie som har extrema vallningsegenskaper och nerv och så kanske man korsar den med en utpräglad jakthund så kan det slå fel i nästa generationens mentalitet och temperament.

Nej, risken att få avkomma med egenskaper som "krockar" med varandra är det nog inte på tal om hos katt. Däremot kan det skilja väldigt mycket åt i temperament och det blir svårt att säga hur avkomman kommer bli om du blandar. Para en perser med en devon rex och vad får du? Får du en lugn, behaglig och mild katt eller en pajas som springer efter väggarna och klättrar i gardinerna? Eller ett mellanting?
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

*KL*

EN liten fundering om de presumtiva kattungeköpare som 'tingar' en unge om du någon gång tar en kull. VARFÖR har de tingat? För din katt är 'söt och snäll och trevlig och ungarna blir billiga, och nästan är raskatt/er'? Eller för att de så förtvivlat gärna vill ha en unge just efter DIN katt, och utan att blinka skulle betala säg 3000 kr för den?

Om det är alternativ 2 - go ahead, gör alla tester, ta riskerna (för de finns ju tyvärr, oftast går det bra, men inte alltid) och kostnaderna, ta en kull och sälj korsningarna.

Om det är alternativ 1 - så finns det nästan tretton på dussinet av trevliga katter som är söta och snälla osv också.

JAG skulle aldrig riskera min katt, renras eller blandras, för att någon annan vill ha en kattunge gratis/billigt. Jag skulle aldrig riskera min katt för att idka blandrasavel heller iofs, hur mycket folk än betalade för avkomman. Utan skulle jag riskera min katt för att ta en kull är det för att den har någonting att tillföra aveln/rasen.

Visst skulle det vara UNDERBART att ha t ex en massa små söta miniTeklor (Tekla är min huskatt/bondkatt) här, och gärna behålla en. Men det skulle vara fruktansvärt hemskt att förlora Tekla för hon prompt skulle ha en kull. Tekla har SUPERtemperament, är det trevligaste, mest välartade och så vidare som finns, berömmet brukar HAGLA när hon är hos veterinären etc. Hon är genomsnäll mot folk, barn kan släpa henne i svansen, hon är snäll men bestämd mot andra katter, bra med andra djur och en outstanding jägare. Och JUST DÄRFÖR skulle jag INTE ta en kull på henne (om hon vore okastrerad, hon är kastrerad sen 6 mån ålder, hann inte ens löpa en enda gång). Jag vill INTE riskera att förlora henne, och eftersom hon inte är raskatt finns INGEN anledning att avla på henne.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

:bow::bow::bow:

Detta tycker jag att man ska ha i åtanke oavsett om man avlar raskatt eller blandras/bondkatt. (Varför vill de köpa katt av mig? För att jag är billigast på marknaden, eller för att jag har den mest genomtänkta aveln?)

Ungarna är ju inte heller någon kopia av sin mamma, utan en blandning av mamma och pappa!
När jag ser på min katt här hemma så kan jag se hans mor i honom, men det finns också väldigt många saker hos honom som inte är som hans mor var.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Jaha det var värst vilka disskutioner det blev här..

Vad ska jag säga..? Är det inte upp till var & en om man vill ta en kull på sin katt innan dom chanserna försvinner genom att man steriliserar den? Det är något jag ångrar än idag med min förra katt. ( som var en renrasig Birma, uppenbarligen helt frisk då hon blev 19 år)

Och jag vet att Ungarna blir en blandning mellan sin mamma & pappa, det är därför jag själv vill välja pappa.

Vad det gäller sjukdomar & gener.. tja jag kan villigt erkänna att jag inte är ett dugg insatt i det, men det är vänner till mej som äger både föräldrarna och även hennes "farfar" så det ska väl inte vara några problem att kolla upp stamtavlorna.

Och nej dom som vill ha en kattunge vill inte ha den för att det är genomtänkt avel, det är för att dom vill ha en unge av min hona för hennes utseende & hennes personlighet. Och jag har sagt att priset kommer bli ca 500:- st och ingen har motsatt sej det.


Det var inte alls meningen att starta värlens diskution och jag hade ingen aning om att man blir mer eller mindre idiotförklarad från flera håll bara för att man som vanlig människa vill ha en kull kattungar som inte är "renrasiga"
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Självklart är det upp till var och en att själv bestämma, men när Sverige faktiskt är överfullt med billiga katter som söker hem kanske man ska tänka lite längre än till sin egen tröskel.

Varje kull kan potentiellt vara början till en ny hemlös katt, eller tom. en koloni så det handlar faktiskt om ett ganska stort ansvar.

Om alla tog en kull på sin söta och trevliga katt skulle situationen vara helt ohållbar.

Sedan är det som sagt inte säkert att kattungarna kommer bli några kopior av sin mor. Kommer köparna fortfarande stå på kö då?
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Jaha det var värst vilka disskutioner det blev här..

Vad ska jag säga..? Är det inte upp till var & en om man vill ta en kull på sin katt innan dom chanserna försvinner genom att man steriliserar den? Det är något jag ångrar än idag med min förra katt. ( som var en renrasig Birma, uppenbarligen helt frisk då hon blev 19 år)

Och jag vet att Ungarna blir en blandning mellan sin mamma & pappa, det är därför jag själv vill välja pappa.

Vad det gäller sjukdomar & gener.. tja jag kan villigt erkänna att jag inte är ett dugg insatt i det, men det är vänner till mej som äger både föräldrarna och även hennes "farfar" så det ska väl inte vara några problem att kolla upp stamtavlorna.

Och nej dom som vill ha en kattunge vill inte ha den för att det är genomtänkt avel, det är för att dom vill ha en unge av min hona för hennes utseende & hennes personlighet. Och jag har sagt att priset kommer bli ca 500:- st och ingen har motsatt sej det.


Det var inte alls meningen att starta värlens diskution och jag hade ingen aning om att man blir mer eller mindre idiotförklarad från flera håll bara för att man som vanlig människa vill ha en kull kattungar som inte är "renrasiga"

Om du får ungar som ser ut exakt som sin mamma så är du ovanlig, det är inte ofta det ramlar ut kopior.
Mamma och dotter:
24986255.jpg
21472957.jpg


Tror ingen skulle kunna se att dessa är så nära släkt, dom är bara lika på att båda är kobenta. Angående personligheten så är dom här 2 helt olika varandra också. Den ena stenhård, den andra hur mjuk och go som helst. Så du bör nog fråga dessa intressenter om dom är intresserade även om det kommer ut ett gäng som inte är lika mamma alls och inte har i närheten av hennes personlighet.
Angående sjukdomar så räcker det inte med att bara titta bakåt. Det är en hjälp, ja, men du måste fortfarande kolla din katt och pappan också. Inte alla sjukdomar ärvs dominant.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

*kl* Nu äger jag förvisso min andre korsning, men jag skulle aldrig mera köpa en korsningskatt. Och det har inget med renrasighet att göra, alls. Jag är ärligt talat inte så intresserad av raskatter, utställningar och avel – men har gärna en go' katt hemma.

Att jag inte vill köpa en blandis är av den enkla anledningen att jag inte vill stödja de affärerma. Båda mina har varit omplaceringar som behövt ett hem, så nästa katt kommer alltså från djurskyddet eller liknande. För mig är det som så att genom att föda upp (för det är väl inte avel?! :devil: ) kattungar för "skojs skull" så tar dessa en plats från en katt som redan finns och behöver ett hem. Man stjälper alltså det hela ännu mera trots alla hemlösa, osteriliserade katter som redan finns i Sverige.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Kanske ALLA ska sluta föda upp, tills alla katthemskatter har ett hem?

Dessa rasuppfödare som planerar kull, och planerar att kastrera alla ungar: hur långsiktiga mål är det? Hur främjar det rasen, hur tänker man där då? Puppet-masters är de första som borde sluta föda upp, eftersom de inte kan låta bli att lägga sig i precis allt, kan inte inse att en såld katt är såld. Kastrera potentiella avelskatter? För att inte riskera att deras ras hamnar i blandrasavel? Kanske är bättre med att föda upp INGA katter då, eftersom dessa katter som avlas fram inte kommer bidra ett dugg till att utöka, bevara och förbättra rasen. De kommer bli dyra sällskapskatter, helt utan avelsvärde, så varför? DE om några är väl rätt onödiga att sätta till världen, när det finns så många hemlösa? Att avla rasrent ska väl leda till nått? Att sitta och kontrollera sina fina linjer, och bara sälja kastrerat -jag vet inte, då kanske inte ska hålla på med kattuppfödning.

Ha lite självdistans och sluta tro det värsta om folk hela tiden.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Kanske ALLA ska sluta föda upp, tills alla katthemskatter har ett hem?

Dessa rasuppfödare som planerar kull, och planerar att kastrera alla ungar: hur långsiktiga mål är det? Hur främjar det rasen, hur tänker man där då? Puppet-masters är de första som borde sluta föda upp, eftersom de inte kan låta bli att lägga sig i precis allt, kan inte inse att en såld katt är såld. Kastrera potentiella avelskatter? För att inte riskera att deras ras hamnar i blandrasavel? Kanske är bättre med att föda upp INGA katter då, eftersom dessa katter som avlas fram inte kommer bidra ett dugg till att utöka, bevara och förbättra rasen. De kommer bli dyra sällskapskatter, helt utan avelsvärde, så varför? DE om några är väl rätt onödiga att sätta till världen, när det finns så många hemlösa? Att avla rasrent ska väl leda till nått? Att sitta och kontrollera sina fina linjer, och bara sälja kastrerat -jag vet inte, då kanske inte ska hålla på med kattuppfödning.

Ha lite självdistans och sluta tro det värsta om folk hela tiden.

Vilken uppfödare kastrerar alla katter han/hon föder upp? Jag har kastrerat en hel kull men av hälsoskäl. Planen var såklart att något skulle gå vidare men alla 3 visade sig ha undermålig hälsa och då såg jag självklart till att de inte gick vidare i avel.

De flesta av oss som kastrerar kattungar som säljs som sällskapskatter säljer även avelskatter. Vi säljer bara inte allt till avel för alla katter har faktiskt inte ett vidare avelsvärde.

Vad gäller blandrasavel så bevisar folk gång på gång att dessa i allmänhet faktiskt inte besitter särskilt mycket relevant kunskap.

Och nej, jag tänker inte sluta föda upp. Det är inte devon rex som svämmar över katthemmen. Den dagen jag inte längre får mina katter sålda avslutas uppfödningen per automatik för inte har jag råd att föda upp katter bara för att ge bort dem. Man kan kalla det självreglerande... tillgång och efterfrågan.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Kanske ALLA ska sluta föda upp, tills alla katthemskatter har ett hem?

Dessa rasuppfödare som planerar kull, och planerar att kastrera alla ungar: hur långsiktiga mål är det? Hur främjar det rasen, hur tänker man där då? Puppet-masters är de första som borde sluta föda upp, eftersom de inte kan låta bli att lägga sig i precis allt, kan inte inse att en såld katt är såld. Kastrera potentiella avelskatter? För att inte riskera att deras ras hamnar i blandrasavel? Kanske är bättre med att föda upp INGA katter då, eftersom dessa katter som avlas fram inte kommer bidra ett dugg till att utöka, bevara och förbättra rasen. De kommer bli dyra sällskapskatter, helt utan avelsvärde, så varför? DE om några är väl rätt onödiga att sätta till världen, när det finns så många hemlösa? Att avla rasrent ska väl leda till nått? Att sitta och kontrollera sina fina linjer, och bara sälja kastrerat -jag vet inte, då kanske inte ska hålla på med kattuppfödning.

Ha lite självdistans och sluta tro det värsta om folk hela tiden.

Så du menar att alla katter har avelsvärde?:crazy: Jag skulle inte fundera många sekunder att kastrera kattungar som absolut ej ska avlas på. Den enklaste anledningen är att sådanna som tänker som du, att alla katter ska man kunna avla, på bryr sig inte om katten skulle ha ett allvarligt fel som skulle sätta honan i fara om hon får en kull..

Jag vet att en som sålde en flatchest (om du ej vet vad de är kan man säga att bröstkorgen sjönk ihop när den var kattunge) och de nya ägarna lova att kastrera. En tid senare ser hon en annons med den honan med en kull kattungar. Den nya ägaren var väl informerad om defekten och visste om att man riskerade honans liv vid en kull. Men låter de som att de brydde sig.:mad:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp