Bukefalos 28 år!

para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Det behövs inte fler katter av något slag! Varken Huskatter eller Raskatter.
Tror jag hört och läst alla skäl till varför det föds upp så många sorters Raskatter.
Det är bara löjligt!
Så länge inte alla KATTER har ett hem borde uppfödning vara förbjuden!
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Det behövs inte fler katter av något slag! Varken Huskatter eller Raskatter.
Tror jag hört och läst alla skäl till varför det föds upp så många sorters Raskatter.
Det är bara löjligt!
Så länge inte alla KATTER har ett hem borde uppfödning vara förbjuden!

Nej, vi ska såklart låta raskatterna dö ur för att huskattfolket inte tar sitt ansvar. Krasst sett och grovt generaliserat.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Jag har också läst om den Bengalen.
Det smärtar mig djupt i hjärtat när folk är så okänsliga och felfuntade att de medvetet tar kull på en katt som är sjuk. :(
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Nej, vi ska såklart låta raskatterna dö ur för att huskattfolket inte tar sitt ansvar. Krasst sett och grovt generaliserat.



De kommer knappast att dö ut. Det avlas på dem i hela världen.
Ditt svar har jag hört massor av gånger.
Men tyvärr hjälper det inte de hemlösa katterna.
Ta hand om sådana istället för att peka finger åt de som vill ta ungar på sin huskatt. Raskattsuppfödare är ju inte ett dugg bättre.
Det behövs inga fler raskatter och inga fler huskatter heller.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

De kommer knappast att dö ut. Det avlas på dem i hela världen.
Ditt svar har jag hört massor av gånger.
Men tyvärr hjälper det inte de hemlösa katterna.
Ta hand om sådana istället för att peka finger åt de som vill ta ungar på sin huskatt. Raskattsuppfödare är ju inte ett dugg bättre.
Det behövs inga fler raskatter och inga fler huskatter heller.

För det är ju en lätt sak att etablera en ras i landet igen när "balansen" är nådd (och säg mig, hur når vi en balans så länge huskattfolket inte tar sitt ansvar?). Dessutom finns det överskott av huskatter i nästan alla andra "kattländer" också och även där propageras det för att just raskattaveln ska läggas ner så om alla raskattuppfödare då gör som du vill... då finns det inte raskatter att importera i framtiden heller.

Jag tänker inte ta ansvar för överproduktion av någon annan kattras än den jag föder upp. Felet är att huskatter fortsätter produceras när det inte finns någon efterfrågan på dem och säg mig, hur tusan påverkas den lilla detaljen av att raskattuppfödare slutar föda upp? Om huskattproduktionen inte avtar hamnar vi i cirkeln att oseriöst folk föder upp en massa huskatter, någonstans på vägen hamnar de i hemlöshet och seriöst folk städar upp. En ond cykel som inte bryts förrän huskattfolket drar ner på produktionen.

Gå till roten på problemet kallas det. Att lägga ner seriös avel till förmån för att ta hand om hemlösa katter är bara att lindra ett symptom. Grundproblemet kvarstår, en överproduktion av huskatter och hur stoppar man den? Jo, genom att försöka få huskattuppfödare/potentiella huskattuppfödare att sluta föda upp. Åtminstone minska antalet kullar.

Jag har absolut ingenting emot att huskatter till viss del föds upp för bruksändamål så länge katterna tas omhand väl, men majoriteten av huskattaveln har ju ingenting med det att göra.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Jag har också läst om den Bengalen.
Det smärtar mig djupt i hjärtat när folk är så okänsliga och felfuntade att de medvetet tar kull på en katt som är sjuk. :(

Men tyvärr finns de alltid folk som vill ta en kull bara för att man vill ha en kopia av sin hona, eller för att hon är söt och har så trevligt temprament.:cry: Det spelar ingen roll om hon är sjuk eller defekt.

Jag tycker det är tråkigt att de som vill ha en kull på sin huskatt inte bryr sig mer om hälsan på sin katt och dess avkomma så att man alltför ofta bara släpper ut sin fertila hona för att hon ska bli dräktig. Ni som tar huskattskull säger att huskatten är friskare..upp till bevis!! Vi raskattuppfödare testar avesdjuren, gör ni?
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

De kommer knappast att dö ut. Det avlas på dem i hela världen.
Ditt svar har jag hört massor av gånger.
Men tyvärr hjälper det inte de hemlösa katterna.
Ta hand om sådana istället för att peka finger åt de som vill ta ungar på sin huskatt. Raskattsuppfödare är ju inte ett dugg bättre.
Det behövs inga fler raskatter och inga fler huskatter heller.

Att sluta avla på raskatter hjälper inte heller katthemmen. Majoriteten av dom som köper raskatt gör det för att dom vill ha en raskatt. Inte en huskatt. En del pga allergi, en del för att man vill ha en katt med ett speciellt temprament eller ett speciellt utseende.
Och angående huruvida raskattuppfödare är bättre än huskattuppfödare så kan jag lova att kunskapsnivån om katter och deras sjukdomar generellt är MYCKET högre hos raskattuppfödarna än hos huskattuppfödarna. Dessutom händer det sällan att raskattuppfödare ljuger för att få mera pengar för sina avkommor, det är ganska vanligt bland huskattuppfödare. Så fram med oärliga, okunniga uppfödare, det gynnar verkligen kattens status!!
 
Senast ändrad:
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Edit. Det föddes kanske 15000 raskatter i Sverige förra året. Det handlar om kanske 12000 köpare då endel stannar hos sina uppfödare.
Troligtvis har det fötts minst lika många, om inte fler huskatter. Lägg sen till att det finns 100000 hemlösa katter i Sverige, varav minst 95% av dom är huskatter. Att lägga ner raskattaveln och fortsätta avla huskatter skulle lösa situationen alltså?
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Alltså, det jag vänder mig mot är de som tar en kull eller låter sin okastrerade hona få flertalet kullar av skäl som att "det är så gulligt, hon vill bli mamma, det är en sån bra katt (subjektivt, kollad är katten INTE)".
Jag upplever att det finns för många "bondkatter" redan i dag som far illa. Och de som tar en sån, kunde enligt mina ögon lika gärna ta hand om en katt som inte har, men behöver, ett hem.

Så länge som det finns för många katter, kommer det att påverka kattens status i samhället. Det är bara så.

Detta är dock min åsikt, vilken stöder mitt resonemang. Jag har full förståelse för de som avlar och ställer ut raskatter, så länge som det är seriöst. Och avel är för mig seriösare än att bara ta en kull.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Edit. Det föddes kanske 15000 raskatter i Sverige förra året. Det handlar om kanske 12000 köpare då endel stannar hos sina uppfödare.
Troligtvis har det fötts minst lika många, om inte fler huskatter. Lägg sen till att det finns 100000 hemlösa katter i Sverige, varav minst 95% av dom är huskatter. Att lägga ner raskattaveln och fortsätta avla huskatter skulle lösa situationen alltså?




Precis: Du sa det så bra.
15000 Raskatter som föds på ett år är 15000 för många!
Och om du läste mitt inlägg såg du att jag sa att det borde vara föbjudet att föda upp katter, Raskatt som Huskatt

Seriös avel? Är det alltid så? NEJ!
Många raser har allvarliga problem, både fysiska och psykiska.
Allergier? Du menar att det är försvarbart att av egoism fortsätta föda upp "allergivänliga" Raskatter?
Det tycker inte jag.
Att det i många andra länder också anses att kattavel borde förbjudas visar ju bara att vi som värnar om KATTER ser längre än till tester och stamtavlor.

Generaliseringen om Huskattsägare som bara släpper ut sina katter och låter dem para sig hur som haver är väldigt grov.
Många av de hemlösa katterna har fötts i kolonier som har funnits i över 40-50 år. Och DÅ fanns det inte så många raser. Minns faktiskt bara Persern. Se bara hur extrem, ful och sjuk den rasen är idag. Tack vare "kontrollerad" avel.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

*kl*

Jag har kastrerat alla katter jag haft, jag anser att det redan finns tillräckligt många katter i världen och de flesta katter jag tagit hand om har varit omplaceringar. En blev jag till och med avrådd av VETERINÄR att kastrera för han var ju så vacker. Men varför skulle jag avla på honom för att han var vacker? Det finns ju tusentals lika vackra katter säkert i Sverige.

Men förra sommaren var vi och skulle titta på kattungar på ett ställe, jag, min syster och min dotter. Och vi såg ut så här :eek: när vi kom dit. Det var kattungar ÖVERALLT!! Jag lovar, de var överallt. Jag tror vi räknade till 60 stycken. Det var mammor överallt också, men kattägaren hade egentligen ingen koll på vilka ungar som tillhörde vilken mamma, vem som var pappan, hur gamla ungarna var osv. Där var allt från alldeles nyfödda små saker till såna som var redo att flytta hemifrån. Vissa var sällskapliga och vissa gick inte att hantera öht, så jag tror att det fanns en hel del till vi inte såg.
Vi blev nog rätt chockade allihop tror jag.

De säljer kattungarna för 100 kronor styck, för då tyckte de att det var seriöst och garanterade bra hem och jag funderar på om man eg inte måste ha tillstånd om man föder upp fler än några kullar per år? Jag är inte så insatt. Men jag och syrran har sagt att om vi ser annonser från dem igen också så ska vi kontakta någon (vet inte vem riktigt, hjälp gärna :) ) och få det utrett.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Att det i många andra länder också anses att kattavel borde förbjudas visar ju bara att vi som värnar om KATTER ser längre än till tester och stamtavlor.

Nej, det visar faktiskt bara att ni inte tänker särskilt långsiktigt. Hur menar ni att nerläggning av seriös avel (självklart ska oseriös raskattavel läggas ner, men om vi fokuserar på den seriösa) skulle lösa något? Huskattproduktionen fortsätter ju i samma takt, som det ser ut nu så eskalerar den kanske tom. Hur stoppar vi huskatt(över)produktionen? Vad har du för lösning på den frågan, själva grundproblemet?

Generaliseringen om Huskattsägare som bara släpper ut sina katter och låter dem para sig hur som haver är väldigt grov.
Många av de hemlösa katterna har fötts i kolonier som har funnits i över 40-50 år. Och DÅ fanns det inte så många raser. Minns faktiskt bara Persern. Se bara hur extrem, ful och sjuk den rasen är idag. Tack vare "kontrollerad" avel.

Ja, det är en generalisering men den stämmer på en väldigt stor del av huskattuppfödarna. Även om en del katter föds i kolonier så föds det fortfarande väldigt många huskatter endast för att deras ägare tycker att "hon är så söt och speciell".

För övrigt så fanns det 40-50 år sedan betydligt fler raser här i Sverige än bara persern. Kolla SVERAKs registreringsstatistik. Siames, abessinier, russian blue började registreras för nästan 65 år sedan. Cornish rex för 50 år sedan, devon rex för 40 år sedan osv. De flesta raserna är friska.

Det är sant att det för 40-50 år sedan inte fanns lika många olika raser som idag, men det fanns bra många fler än bara perser.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

De säljer kattungarna för 100 kronor styck, för då tyckte de att det var seriöst och garanterade bra hem och jag funderar på om man eg inte måste ha tillstånd om man föder upp fler än några kullar per år? Jag är inte så insatt. Men jag och syrran har sagt att om vi ser annonser från dem igen också så ska vi kontakta någon (vet inte vem riktigt, hjälp gärna :) ) och få det utrett.

Jo, man måste ha tillstånd om:
- Man har fler än 9 st vuxna katter (över 12 månaders ålder)
- Om man föder upp fler än 2 kullar/år

Dessutom finns det andra saker som också kan göra att man behöver tillstånd tex. om man omplaceras katter åt andra och dylikt. Kontakta djurskyddsinspektören hos Länsstyrelsen eller miljö- och hälsakontoret på kommunen. Du kan anmäla anonymnt om du vill.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Generaliseringen om Huskattsägare som bara släpper ut sina katter och låter dem para sig hur som haver är väldigt grov.
Många av de hemlösa katterna har fötts i kolonier som har funnits i över 40-50 år. Och DÅ fanns det inte så många raser. Minns faktiskt bara Persern. Se bara hur extrem, ful och sjuk den rasen är idag. Tack vare "kontrollerad" avel.

ja? stämmer inte de? hur många inlägg har man läst på olika kattforum att de släpper ut sin katt för att de vill ha ungar, de bryr sig föga om vem pappan är. Det är väldigt få huskattsägare som plannerar sin kull.

Frågan man kan ställa sig är varför finns det så många vildkatter? Är de fd sommarkatter eller utkastade katter som folk blivit less på? Eller är de katter som blivit dräktiga och folk släpper ut dom ändå som resulterar i att kullen föds ute...
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

ja? stämmer inte de? hur många inlägg har man läst på olika kattforum att de släpper ut sin katt för att de vill ha ungar, de bryr sig föga om vem pappan är. Det är väldigt få huskattsägare som plannerar sin kull.

Frågan man kan ställa sig är varför finns det så många vildkatter? Är de fd sommarkatter eller utkastade katter som folk blivit less på? Eller är de katter som blivit dräktiga och folk släpper ut dom ändå som resulterar i att kullen föds ute...




Ja visst har både du och Sol rätt i att det finns oerhört många ansvarslösa Huskattsägare som släpper ut sin katt vind för våg. Att katterna på detta sätt blir dräktiga, kommer bort, förvildas, dödas osv.

VEM pappan till dessa katter är eller om kullarna är planerade är ganska oväsentligt.
Grejen är ändå att det finns för många katter!
Att rättfärdiga sig med att man bedriver "kontrollerad" avel och på så sätt spä på kattbeståndet är för mig ett mycket konstigt sätt att se problemet på.
Det BEHÖVS helt enkelt inte alla dessa raser som finns nu!

Raskattsuppfödare hävdar väldigt ofta att de är så noga med VEM de säljer sina ungar till.
Hur går det ihop med alla Blandraser som föds årligen?
Att som Sol tycker, bara prata "seriös" uppfödning är ju också ett sätt att blunda för problemet.
Hur många "oseriösa" kattuppfödare tror ni inte det finns som föder upp och säljer "Raskatter" oreggade för att tjäna lite pengar.

Som sagt, förbjud ALL uppfödning av katter så länge det inte går att lösa problemet för alla de 100000 tals stackars katter som inte har nåt hem.

Bengeten Det finns inga Vildkatter i Sverige. Men massor av förvildade.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

För att svara på ts frågeställning.
Ta inga ungar på din katt! Söta, snälla, gulliga och trevliga katter kryllar det av.
Be dem som tingat ungar av dig att besöka ett Katthem och adoptera en katt där istället.
Då gör de en kärleksfull handling samtidigt som Katthemmet får in lite pengar att hjälpa fler
katter för.
Kastrera din fina hona och låt henne slippa föda en kull med alla risken det faktiskt innebär.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Hur menar du att huskattsbeståndet skulle minska om man förbjöd raskattsavel? Är det raskattsuppfödarnas ansvar att det finns över 100000 hemlösa katter i Sverige?
Det finns inte för många katter, det finns för många HUSKATTER.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Hur menar du att huskattsbeståndet skulle minska om man förbjöd raskattsavel? Är det raskattsuppfödarnas ansvar att det finns över 100000 hemlösa katter i Sverige?
Det finns inte för många katter, det finns för många HUSKATTER.



Nej det menar jag inte.
Men om det fanns färre raser att välja mellan tror jag att en Huskatt faktiskt hade varit ett alternativ.
Alla dessa raser som finns är ett behov människan skapat, och som är helt onödigt.

Jag som huskattsägare, och som enbart har fd hemlösa/förvildade katter tar knappast på mig ansvaret att det finns så många hemlösa katter.
Jag har i många år gjort mitt för att ge ett antal av dem ett hem.
Att beskylla Huskattsägare i gemen för att vara ansvarig för problemet med hemlösa katter är verkligen att inte se längre än näsan räcker.

De flesta av oss är lika oskyldiga till det som raskattsägare är.
Skillnaden oss emellan är den att FLER Huskattsägare är villiga att hjälpa hemlösa katter än raskattsägarna är.
Vi ser förbi tester, stamtavlor och RAS.
För oss räcker det att vi hjälper ett djur i nöd!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp