Passgångsproblem!

F

Fnurra

Jag har en tervuerentik på 14 månader som inte travar , bara passar.
Kan hon få skador av passgången och hur (fan) får jag bort det? :confused:
 
Sv: Passgångsproblem!

har passen uppkommit helt plötsligt kan det bero på ryggproblem, men annars är det väl inget man gör något åt.
 
Sv: Passgångsproblem!

För en frisk hund utan ben/ryggskador är det inget problem. Problem kan det däremot bli om hunden har en tänkt utställningskarriär framför sig.

Från en som har en utpräglag passgångare, men som lyckligtvis bara var ute efter en 2:a.
 
Sv: Passgångsproblem!

Konstigt, jag har aldrig tänkt på att hundar kan passa :o . Men när du nämner det, en kompis labradortik passar ju ibland. :D Ser jätteknepigt ut, hon liksom "vaggar" fram (precis som min gamla travare gjorde :D ).

Tyvärr dyker tanken om ryggproblem upp i samma sekund. Labben har lite HD och är inte fräschast i kroppen... Kanske är därför hon passar ibland efter hon sprungit. :(
 
Sv: Passgångsproblem!

Då kan jag lugna med att SAMTLIGA våra hundar passar/har passat. Jag tror inte att alla är sjuka. Man får helt "enkelt" höja tempot. De passar oftast när det går för sakta!
 
Sv: Passgångsproblem!

Fnurra skrev:
Jag har en tervuerentik på 14 månader som inte travar , bara passar.
Kan hon få skador av passgången och hur (fan) får jag bort det? :confused:

Min hanhund passar, vilket antagligen beror på att han är väldigt kort i ryggen. När han travar så måste han använda sig av "crab-walk", dvs trava lite på snedden, för annars får han inte plats med bakbenen utan slår i frambenen. Han har gått i pass hela sitt liv utan några förslitningsskador och jag har heller aldrig hört talas om att någon hund skulle kunna få skador av detta.

Min hund lärde jag att trava på kommando för att kunna ställa ut honom. Det gick inte att bara öka farten (han passar väldigt fort om han vill) utan jag fick plocka fram cykeln (annars skulle jag fått hjärtinfarkt efter ett par 100m ;) ) och sedan cyklade jag, kommenderade "trava", och knuffade honom lätt i sidled vid rumpan och då föll han in i "crab-walk".

En annan variant är att ha kort koppel och precis när du sätter igång hunden på utställningen så lyfter man upp hunden lite i framdelen med kopplet (samtidigt som man springer), när man sedan ställer ner hunden så travar den ofta. Detta är alltså något som sker fort och kort - det är inte så att hunden ska springa på bakbenen i flera meter utan mer att man med kopplet hjälp förmår hunden att ta ett "hoppsa-steg" med frambenen och sedan falla in i travrytmen.
 
Sv: Passgångsproblem!

min labbe passar också när det går för långsamt, som en mellangångart mellan skritt och trav. speciellt när han är lite taggad (passar alltså vid fotgående). han är helt kärnfrisk men har en lite "vaggande" skritt där rumpan rör sig från sida till sida. tiken däremot har haft skador i ryggen och hon har aldrig tagit ett passteg i hela sitt liv. hennes rumpa rör sig upp och ner vid skritt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 948
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 073
Senast: KAROLIJNAH
·
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 974
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp