Patrik Kittel om dressyrdebatten

Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Fy sjutton vad less man blir. Finns det ingen som helst omtanke om djuren kvar?:cry:
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Filmsnutten i den tidigare tråden här på Buke såg ju onekligen otrevlig ut :crazy: Jag känner mig allt mindre intresserad av att se dressyr ur de högsta klasserna, efter allt som kommer fram. Inte kul att se baksidorna av vad man trodde var en duktig häst och ryttare, och ett samspelt ekipage i harmoni med varandra. Men visst, jag var inte på plats och uttalar mig nu bara från det otäcka blåtungade klippet.

Funderar dock varför folk ringer och hotar hans hästar.
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Jag kan inte uttala mig om hästens form men angående tungan så ser man att det inte ska vara så. Men Patrik rättar till det ganska snabbt och sedan ser i alla fall det ok ut. Så att från filmen hetsa upp sig till grad att man hotar häst och ryttare tycker jag är till att ta i.
Då finns det väl betydligt värre saker som man kan lägga energi på. Åk till en hopptävling ponny, där ser man saker (och hör föräldrar) som inte är särskilt snyggt.
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

tydligen inte. :mad:

dessutom tror jag inte ett dugg på att hästen hade tungan mellan betten, det skulle han inte kunnat rätta till från sadeln. det ända han gjorde var att stoppa in tungan så att hans misshandel inte skulle synas så väl. han hävdar ju även att tungan inte alls var blå... yeah right... tungan var blå pga ett ständigt och jäkla hårt drag i stången.

sickan: bara för att det finns saker som är värre så ska man liksom inte bry sig?? så om du ser en mamma slå sin unge så reagerar du inte på det, för det finns ungar som har det än sämre och blir slagna hårdare?? du ser ju hur fel det blir att tänka så som du gör. inte ser det okej ut efteråt heller, har fortsätter ju dra in den stackars hästens huvud allt han kan.

och att ponnyungar rider fult beror på att dom inte har bättre vett (och att deras tränare förespråkar ful ridning), det kan inte jämföras med en vuxen elitryttare som är mkt väl medveten om vad han håller på med. :crazy:

jag tycker det är SKAMLIGT att denna ridningen är vad som belönas på tävling!
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Skrämmande att folk är så lite insatta i hästar eller ens enkel fysiologi.. Att stoppa in tungan löser inte problemet, det döljer bara symptomet. Det är som att spruta smärtstillande i en skadad led och sen säga att ja nu är den ju inte halt längre!
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

och att ponnyungar rider fult beror på att dom inte har bättre vett (och att deras tränare förespråkar ful ridning), det kan inte jämföras med en vuxen elitryttare som är mkt väl medveten om vad han håller på med. :crazy:

.. för att inte säga att det är denna typ av ridning som proffsen = förebilderna ägnar sig åt.
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

dessutom tror jag inte ett dugg på att hästen hade tungan mellan betten, det skulle han inte kunnat rätta till från sadeln. det ända han gjorde var att stoppa in tungan så att hans misshandel inte skulle synas så väl.


Jag förstår inte all kritik. Vad är det ni kritiserar?
Ridningen som sådan?, då är det en sak...men tungan, att den åker ut och rättas till kan knappast räknas som misshandel.
Och varför kan den inte om den kommer mellan betten rättas till från sadeln?
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Jag kan inte uttala mig om hästens form men angående tungan så ser man att det inte ska vara så. Men Patrik rättar till det ganska snabbt och sedan ser i alla fall det ok ut. Så att från filmen hetsa upp sig till grad att man hotar häst och ryttare tycker jag är till att ta i.
Då finns det väl betydligt värre saker som man kan lägga energi på. Åk till en hopptävling ponny, där ser man saker (och hör föräldrar) som inte är särskilt snyggt.

Varför dra paraleller till andra saker som du tycker är mycket värre? Självklart finns det saker som är värre än rollkur här i världen, krig, död, våldtäkt och ungefär en MILJARD saker till. Men och det är ett stort MEN. I den här tråden disskuteras inte allt som är värre (eller bättre) än det som Patrik gör (eller inte gör) utan det vi har sett och/eller läs om honom. Och hur du bara kommer på tänken att jämföra Patrik med ponnyungar är helt befängt. Ponnyungar är ute och tävlar för att LÄRA SIG RIDA OCH TÄVLA. Ibland blir det fel (som för oss alla), men förhoppningsvis drar barnen och föräldrarna lärdom av sina misstag och bättrar sig till nästa gång. "Alla är vi barn i början" är ju ett uttryck som kom till av en anledning.

Självklart ska man inte hota Patrik och framförallt inte hans fina hästar. Jag kan inte så pass mycket om hästens form och så vidare att jag vågar uttala mig om formen, men det ser ju inte något vidare trevligt ut. Å andra sidan, varför ingrep ingen på framridningen om det är så fel? Någon av alla tiotals människor som tittade på borde väl ha reagerat?

Men hur ligger det till egentligen? Är det mot TR´s regler att rida hästen i rollkur? Kan någon förklara hur hästen tar skada? Får den inte tillräckligt med syre eftersom tungan blir blå?

Tacksam för svar:)
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Men hur ligger det till egentligen? Är det mot TR´s regler att rida hästen i rollkur? Kan någon förklara hur hästen tar skada? Får den inte tillräckligt med syre eftersom tungan blir blå?

Tacksam för svar:)

TR beskriver hur de önskar hästens form och arbete under tävling-det som för den klassen man rider ska vara det ultimata.
Sedan hur man kommer dit är ingen som ska bedöma på tävling, domaren ska ge betyg för det de ser på banan-inte för något annat.

Tungan kan ha blivit nypt mellan bridongen och stången, och eftersom han då vid filmningen rider med en rätt kraftig stångpåverkan så blir det säkert som så att tungan blånar.

Många är emot rollkur, så även jag, men jag vet mååånga svenska ekipage,även de som rider på min ynkligt låga nivå:D, som inte gör annat än longerar sina hästar, inspända åt rollkurshållet- och då verkar det vara OK,detta longerande, inspännande och gramanridande gör att jag faktiskt kanske börjar vackla lite angående rollkursdebatten.
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Jo, det är lätt hänt att man börjar tvivla när det är så vanligt med hyperflexion/rollkur...

Men det är inte rätt att sitta och dra hästen i munnen, eftergift är inte något som gäller bara hästen, även ryttaren måste kunna visa eftergift gentemot hästen .

Sen är ju jag övertygad om att den stora ökningen av kotledsinflammationer i frambenen hör ihop med att man sitter och rider runt, runt i samma tempo och samma icke-ändamålsenliga form hela tiden.

Jag är så trött och less på att höra alla snacka om att dom behöver graman för att hästen ska gå i form, dom blir ju så starka...

Tja, en häst kan ju dra 4 ggr sin egen kroppsvikt utan vidare - så jag antar att hästar är ganska starka :grin:.. det är ju liksom pga deras styrka som vi tämjde dom för 5000 år sedan.

Jag har personligen ledsnat på att titta på dressyr, jag tycker bara det ser fånigt ut att se på tyskättade hästar med för långa ben som sprätter runt och sprattlar med benen med hopkrullade halsar.

Nä, heder åt herr Nätterqvist senior som tog upp det här problemet redan för nära nog ett decennium sedan.
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Om en häst lyckas klämma tungan blir den blå väldigt fort men återgå fort till sin normala färg. (Se senaste ridsport)
Jag har Varit nere hos Patrik och måste säga att mjukare ryttare får man leta efter..
Jag har själv provat på den s.k. rollkuren.. (det var innan jag åkte till Patrik) Min ponny har alltid varit stel i vänster sidan, Sen började jag att i början av ridpasset rida honom i en låg, rund form och överböja honom i båda varven...
Det blev som en helt annan häst! Glad och positiv, man bara satt och lekte sig igenom rörelserna och han bara dansade fram.. Äntligen gick han ärligt fram till min hand i en rund "glad" form... Gjorde bara detta i början och i slutet av passet sen red jag i en lite högre form.. Har aldrig varit fräschare än då...
På videon tycker inte jag att Scandic ser ut att tycka att det är obehagligt.. Sen kan jag undra det, hur kan en häst inte må bra om den går på över 70% i en Grand Prix?
Men vad vet jag? Jag ska ju egentligen inte säga något.. det är inte jag som har utbildat mer än 30 hästar upp till grand Prix...
Hejar på dig Patrik!
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Tycker du ridningen på filmen är mjuk?

Det undrar jag också.


Överböjd i sidorna, låg och rund form, osv är väl inte det jag hetsar upp mig över främst. Den ridningen kan ju behövas ibland! Men var SJUTTON är karlns EFTERGIFTER???... Ser inte en enda eftergift på tio minuters filmande.

Som någon skrev i en annan tråd- plocka av nosgrimmorna på GP-hästarna, så får vi väl se vilka som fortfarande kan rida ett harmoniskt GP-program utan protester och gapningar. Och det borde man väl kunna kräva av ryttare på den nivån?
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Artikel
Jag hittade denna artikeln, tyvarr tycker jag den ar ratt innehallsfattig, men det ar ju pa tiden att det gors nagot at bade rollkur och hasten som passgangar i skritten, reser sig, och kan omojligt sta stilla i halten osv.

Det ar ju inte sa att de kommer inte och gor ett klockrent program, men de far ju poang som om de gjort det.
Men det kanske bara ar jag som inte forstar systemet. (att man ska slappa pa grunderna?)
Jag tror att blir man striktare i hogre klasser, sa blir det svarare med fusk och snabba genvagar.

Denna artikel tyckte jag daremot var intressant; lank.
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

..Det blev som en helt annan häst! Glad och positiv, man bara satt och lekte sig igenom rörelserna och han bara dansade fram.. Äntligen gick han ärligt fram till min hand i en rund "glad" form... Gjorde bara detta i början och i slutet av passet sen red jag i en lite högre form.. Har aldrig varit fräschare än då...

Fast det ar val inte sarskilt ovanligt, jag tycker det ar ganska typiskt beteende.
Nu generalliserar jag, men om man gar hart at en hast, och sedan erbjuder dem en battre, lattare utvag, sa ar det klart att de kommer forsoka stanna kvar dar for att slippa obehaget.

Det ar sa hela hjalpsystemet gar ut pa nar man rider, lagger till skankel- hasten ror sig framat- tar bort.

Daremot anser jag att rollkursformen ar skadlig for hasten i sig, och tycker darfor att man bor undvika att rida i den.
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Hur kan man tycka att detta är mjuk ridning??? Hästen går som en fånge under sin ryttare, har panik i ögonen och en blå tunga som hänger utanför munnen! Vad har du för ideal?? Han går i roll-kur som bevisligen skadar nack-ligamenten. Att han dessutom fick gå i två timmar i denna djurplågeriform går inte att försvara om man inte är helt kall och utan hjärta. Nej, fy för sådana som Patrik! Jag lovar att ingen häst vill bli hans fånge.
 
Sv: Patrik Kittel om dressyrdebatten

Nej.. ja vet nog inte så mycket..
Har fått jobb erbjudande både hos Patrik och hos Ulla Håkansson.. tog en arab från LB dressyr till FEI/MSV....
har även tävlar en ridskole häst som jag red 1 gång i veckan upp till LA:6...
Så ja vet nog inte så mycket i detta sammanhanget men det jag vet är att Patrik rider mjukt och Scandic kan bli väldigt het. Hemma hos sig rider han knappt på stången sen kan det vara annorlunda på tävling, men som sagt dem som kan rida rollkur rider bara i kortare stunder. Detta är vad jag vet.
men varför hacka på dressyr ryttarna när hoppryttarna rider i denna formen och har gjort det i flera år?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 033
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar. På en serie bilder som Sportbladet har tagit...
20 21 22
Svar
420
· Visningar
26 754
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel är en av ryttarna som under det senaste dygnet tagit emot kritik efter Sportbladets publicering. Ryttaren har valt att...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I Riyadh rider Patrik Kittel sin nionde världscupfinal. Tillsammans med Touchdown har han varit på plats sedan i torsdags förra veckan...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp