Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
Hästen är alltså aldrig inriden, longerad etc?
Jo, givetvis - men är knappast någon som har velat rida honom i den formen.

Det är som sagt nog mer en kombo av extriör och hingstighet (och avsaknad av muskler i ridningen).
Hästen är dock död och begraven sedan länge så jag har inget intresse av att diskutera mer ingående om hur han reds/hanterades. Det var enbart ett svar på @vilde inlägg om att hen aldrig sett en häst gå så ihopkrullad utan ryttare.
 
Jo, givetvis - men är knappast någon som har velat rida honom i den formen.

Det är som sagt nog mer en kombo av extriör och hingstighet (och avsaknad av muskler i ridningen).
Hästen är dock död och begraven sedan länge så jag har inget intresse av att diskutera mer ingående om hur han reds/hanterades. Det var enbart ett svar på @vilde inlägg om att hen aldrig sett en häst gå så ihopkrullad utan ryttare.

Araber är nog bästa exemplet på att dom kan showa "ihopkrullade" även utan inridning/träning, men där kan man argumentera att det avlats selektivt för det i potentiellt årtusenden.
 
Den här unghingsten som bara travar runt kunde absolut krulla in mer än såhär lite närsom. Han och kompisen hade lite kul efter utsläpp bara. Huvudet gick ömsom upp, ömsom ned.
Nu är just den här en arab men jag tycker inte det var så stor skillnad på dem och andra hästar under unghästsläpp.
1712527470813.png
 
Det var enbart ett svar på @vilde inlägg om att hen aldrig sett en häst gå så ihopkrullad utan ryttare.
Jag menade inte så, att jag aldrig sett en häst självmant dra in huvudet vid något tillfälle, utan att jag inte sett en häst själv dra in huvudet för att balansera upp en ryttare på det sätt som många rider idag när de rider "i form".
 
Jag menade inte så, att jag aldrig sett en häst självmant dra in huvudet vid något tillfälle, utan att jag inte sett en häst själv dra in huvudet för att balansera upp en ryttare på det sätt som många rider idag när de rider "i form".
Men det är ju för att det inte Är naturligt att bära upp en ryttare tänker jag, det är något de måste lära sig. Annars kommer det här ganska nära tycker jag. :heart
 
Men det är ju för att det inte Är naturligt att bära upp en ryttare tänker jag, det är något de måste lära sig. Annars kommer det här ganska nära tycker jag. :heart
Jag skulle gissa att den hästen blivit tränad att dra in huvudet, inte att den naturligt gör det.

Men oavsett var min poäng att förutom vid en hög grad av samling (piaff etc) är det inte normalt att en häst drar in huvudet för att balansera vikten av en ryttare och att genom att rida så ökar påfrestningen på hästen. Enduranceridning visar det tydligt tycker jag för varför skulle en häst som rids några få km på en ridbana och ofta med mindre vikt på ryggen behöva ridas "i form" när en häst som rids mil efter mil absolut inte skall ridas så?
 
Jag skulle gissa att den hästen blivit tränad att dra in huvudet, inte att den naturligt gör det.

Men oavsett var min poäng att förutom vid en hög grad av samling (piaff etc) är det inte normalt att en häst drar in huvudet för att balansera vikten av en ryttare och att genom att rida så ökar påfrestningen på hästen. Enduranceridning visar det tydligt tycker jag för varför skulle en häst som rids några få km på en ridbana och ofta med mindre vikt på ryggen behöva ridas "i form" när en häst som rids mil efter mil absolut inte skall ridas så?
Ju högre grad av samling där hästen flyttar vikten till bakbenen så kommer huvudet in, det går inte att rida i hög samling om hästen lämpar över vikten på frambenen.
 
Den här unghingsten som bara travar runt kunde absolut krulla in mer än såhär lite närsom. Han och kompisen hade lite kul efter utsläpp bara. Huvudet gick ömsom upp, ömsom ned.
Nu är just den här en arab men jag tycker inte det var så stor skillnad på dem och andra hästar under unghästsläpp.
Visa bifogad fil 142934
Men titta på hur ryggen ser ut på denna jämfört med videon som lades ut. Den här hästen lyfter ryggen, manken kommer upp och den "sitter ihop" från bakhov till nacke. På videon är hästen inte uppe ur bogen och muskelkedjan är bruten. Jag tycker inte att hästen på videon visar ett starkt balanserat intryck, den ser ut som att den hittar en bekant form som den tränats till.
 
Jag skulle gissa att den hästen blivit tränad att dra in huvudet, inte att den naturligt gör det.

Men oavsett var min poäng att förutom vid en hög grad av samling (piaff etc) är det inte normalt att en häst drar in huvudet för att balansera vikten av en ryttare och att genom att rida så ökar påfrestningen på hästen. Enduranceridning visar det tydligt tycker jag för varför skulle en häst som rids några få km på en ridbana och ofta med mindre vikt på ryggen behöva ridas "i form" när en häst som rids mil efter mil absolut inte skall ridas så?
En bekant till mig har länge ridit i landslaget för distans. Hen är också dressyrtränare och arbetar sina distanshästar ett gäng gånger i v i form som du kanske upplever är ”dra in huvudet”. Även om det inte är indraget utan bara är en lämpligare form för det jobbet och inget hästen krampaktigt hålls i. Hästarna ”sitter” mer i dressyrjobbet och när mer vikt bak, samlar sig. Men eftersom det är mer ”tyngdlyftnings-muskler” är det inget som är rimligt att jobba med i distans. Det tar för mkt.
Givetvis tränas hästarna för sin uppgift då de ju går väldigt långa distanser. Så de tränas mkt kondition etc också. Men då väljer man en annan form för att de ska få lättast att göra just den uppgiften.

Om du drar in huvudet på en häst ökas påfrestning. Det är fel.
Men det är svårt, typ omöjligt, att få lyft av framdelen om halsen ska sticka rätt ut som en planka. Då funkar inte biomekaniken.
Men underhals, halsbas, manke, rygg etc lyfts inte automatiskt för att man kortar tygeln. Det kan bli skit och det kan bli kanon beroende på hur man jobbar hästen.
Filmen som @Sel lade ut är väl liksom kul att se att någon gör saker i halsring. Absolut! Men det är noll lyft framdel och ingen samling IOM att den positionerar hals och annat fel.
 
En bekant till mig har länge ridit i landslaget för distans. Hen är också dressyrtränare och arbetar sina distanshästar ett gäng gånger i v i form som du kanske upplever är ”dra in huvudet”. Även om det inte är indraget utan bara är en lämpligare form för det jobbet och inget hästen krampaktigt hålls i. Hästarna ”sitter” mer i dressyrjobbet och när mer vikt bak, samlar sig. Men eftersom det är mer ”tyngdlyftnings-muskler” är det inget som är rimligt att jobba med i distans. Det tar för mkt.
Givetvis tränas hästarna för sin uppgift då de ju går väldigt långa distanser. Så de tränas mkt kondition etc också. Men då väljer man en annan form för att de ska få lättast att göra just den uppgiften.

Om du drar in huvudet på en häst ökas påfrestning. Det är fel.
Men det är svårt, typ omöjligt, att få lyft av framdelen om halsen ska sticka rätt ut som en planka. Då funkar inte biomekaniken.
Men underhals, halsbas, manke, rygg etc lyfts inte automatiskt för att man kortar tygeln. Det kan bli skit och det kan bli kanon beroende på hur man jobbar hästen.
Filmen som @Sel lade ut är väl liksom kul att se att någon gör saker i halsring. Absolut! Men det är noll lyft framdel och ingen samling IOM att den positionerar hals och annat fel.
De flesta hästar rids numera konstant med huvudet in på ridbanorna, och det gäller även när man rider helt vanlig skritt, trav och kort galopp och när hästen står stilla. Inte bara i moment där hästen har en högre grad av samling. Jag kanske är helt okunnig och inte ser skillnaden men det är så jag uppfattar det och jag ser inte poängen. Det jag vet är att man inte red så förr ens på hög nivå som OS utan det är något som har kommit i sen tid sedan hästen slutade användas som transportmedel.

J
 
En bekant till mig har länge ridit i landslaget för distans. Hen är också dressyrtränare och arbetar sina distanshästar ett gäng gånger i v i form som du kanske upplever är ”dra in huvudet”. Även om det inte är indraget utan bara är en lämpligare form för det jobbet och inget hästen krampaktigt hålls i. Hästarna ”sitter” mer i dressyrjobbet och när mer vikt bak, samlar sig. Men eftersom det är mer ”tyngdlyftnings-muskler” är det inget som är rimligt att jobba med i distans. Det tar för mkt.
Givetvis tränas hästarna för sin uppgift då de ju går väldigt långa distanser. Så de tränas mkt kondition etc också. Men då väljer man en annan form för att de ska få lättast att göra just den uppgiften.

Om du drar in huvudet på en häst ökas påfrestning. Det är fel.
Men det är svårt, typ omöjligt, att få lyft av framdelen om halsen ska sticka rätt ut som en planka. Då funkar inte biomekaniken.
Men underhals, halsbas, manke, rygg etc lyfts inte automatiskt för att man kortar tygeln. Det kan bli skit och det kan bli kanon beroende på hur man jobbar hästen.
Filmen som @Sel lade ut är väl liksom kul att se att någon gör saker i halsring. Absolut! Men det är noll lyft framdel och ingen samling IOM att den positionerar hals och annat fel.
Måste man lyfta framdelen då?

Varför det?

Vad är syftet, om det nu finns något annat syfte än att som jag ser det: "uppfylla kriterierna som finns inom dressyrsporten".

Jag säger det igen:

Börja om från början med en "dressyrsport" 2.0 (eller om det är 15.0?)

Och låt det handla om kommunikation med hästen både på marken - i grimma, och uppsuttet utan vare sig "fåniga hattar" (tur att dessa är borta) eller överdrivet bensprattel eller olämplig tyngdfördelning.

Jag som har en "framtung hästras", har andra biomekaniska bekymmer.
 
Måste man lyfta framdelen då?

Varför det?

Vad är syftet, om det nu finns något annat syfte än att som jag ser det: "uppfylla kriterierna som finns inom dressyrsporten".

Jag säger det igen:

Börja om från början med en "dressyrsport" 2.0 (eller om det är 15.0?)

Och låt det handla om kommunikation med hästen både på marken - i grimma, och uppsuttet utan vare sig "fåniga hattar" (tur att dessa är borta) eller överdrivet bensprattel eller olämplig tyngdfördelning.

Jag som har en "framtung hästras", har andra biomekaniska bekymmer.
Om man ska rida hästen och ha en manövrerbar och hållbar häst är det bra om den kan arbeta med ryggen och lyfta framdelen. Dels är bakbenen robustare och starkare, dels blir hästen väldigt svårmanövrerad med vikten fram. En vändbar och reglerbar häst har kraften i bakbenen, utan att framdelen bromsar. Det är mål som jag med min ridning i alla fall.
 
Måste man lyfta framdelen då?

Varför det?

Vad är syftet, om det nu finns något annat syfte än att som jag ser det: "uppfylla kriterierna som finns inom dressyrsporten".

Jag säger det igen:

Börja om från början med en "dressyrsport" 2.0 (eller om det är 15.0?)

Och låt det handla om kommunikation med hästen både på marken - i grimma, och uppsuttet utan vare sig "fåniga hattar" (tur att dessa är borta) eller överdrivet bensprattel eller olämplig tyngdfördelning.

Jag som har en "framtung hästras", har andra biomekaniska bekymmer.
Måste och måste.. Om hästen annars går sönder är det ju lämpigt. Och även om man vill kunna rida i lätt kommunikation och göra snabba övergångar av olika slag, typ riktning/tempo etc.

För mig som jobbar mycket med rehab ser jag en enorm fördel i att lära hästar bära mer vikt bak. Det är oerhört få hästar som om man arbetar dem korrekt går sönder i framdelen. Och än färre som behöver tas bort pga sånt. Men idag måste väldigt många hästar både behandlas och tas bort pga att de inte tränas korrekt. Och det gäller både nybörjar-Lisa med sin hobbyhäst och svårklassryttare.

Sen är vissa hästar tåligare än andra. Min första häst, en korsningsponny med kass exteriör och utdömd för lynnesfel, fick jag när jag kunde väldigt lite om sund ridning. Att den hästen inte gick sönder under x antal år innan jag lärt mig tillräckligt var ju bara för att han var tålig. För det var inte min träning som höll honom fräsch.
Sen finns det de hästar som är så känsliga att de inte ens tål en klok och försiktig inridning. De behöver mer hjälp och kan absolut gå att rädda.
Men sådana hästar jobbar jag för hand först.
Jag är inte sån som tror att man ska upp och rida alla och alla ska gå i en statisk mall. Och jag tycker inte direkt att all dressyr är sund.

Sambo har kompis som föder upp ardenrar och jobbat med dem i skogen tex. Visst är det lite annat att jobba med. Men med bra avel och träning för sin uppgift funkar det ju kanon.
Han har dock noll problem att fatta att det kan vara annat för en del ridhästar av annan ras för att de ska hålla.
 
Men jisses vilken konstruktiv (not) reaktion från Isabell Werths talesperson :crazy:. Det blev visst också jobbigt för PK att inte lyckas blanda bort korten med dravlet han kläckte ur sig förra gången så nu kör han den vanliga stilen inom hästsporten, tig ihjäl problemet. I övrigt så beter sig FEI precis som man kan förvänta sig= hästvälfärden kommer i sista rummet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 095
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp