Patrik Kittel vinner världscupfinalen efter succéküren

Ja klart det finns åsikter, men det går väl inte att påstå att det skulle vara allmänt vedertaget att lårstöd/knästöd ska hjälpa en att spjärna emot när man drar i tyglarna?

Folk har ju suttit med bakåtlutade överliv i alla år, långt före det blev inne med stora stöd. Den tunga och bakåtlutade sitsen var ju ganska standard förr.
Det var den men då åkte knäna upp mer också.
Jag tror att eftersom kritiken är att ryttarna håller för hårt i tyglarna så är det rimligt att anta att stora knästöd underlättar om man vill häva kroppen bakåt för att "orka sitta emot".
Om ridningen var annorlunda hade det liksom varit en icke diskussion.
 
Det var den men då åkte knäna upp mer också.
Jag tror att eftersom kritiken är att ryttarna håller för hårt i tyglarna så är det rimligt att anta att stora knästöd underlättar om man vill häva kroppen bakåt för att "orka sitta emot".
Om ridningen var annorlunda hade det liksom varit en icke diskussion.
Förr skulle man ju ha knäslut så jag tänker att ryttare med den typen av sitsfel (vilket såklart är vanligt på alla nivåer, det är ju skitsvårt att rida) bara använda andra sätt att kompensera på.

Oavsett så vidhåller jag att det inte är någon allmän åsikt att man ska ha stora stöd för att orka spjärna emot och dra i tygeln.
 
Förr skulle man ju ha knäslut så jag tänker att ryttare med den typen av sitsfel (vilket såklart är vanligt på alla nivåer, det är ju skitsvårt att rida) bara använda andra sätt att kompensera på.

Oavsett så vidhåller jag att det inte är någon allmän åsikt att man ska ha stora stöd för att orka spjärna emot och dra i tygeln.

Och det är ingen allmän åsikt att nosgrimman är till för att hindra hästen från att gapa men ändå används den ofta i det syftet. Ibland används saker i ett syfte de inte är menade att användas till.
 
Och det är ingen allmän åsikt att nosgrimman är till för att hindra hästen från att gapa men ändå används den ofta i det syftet. Ibland används saker i ett syfte de inte är menade att användas till.
Fast jag skulle nog säga att det är allmänt vedertaget att nosgrimman hindrar hästen från att gapa. Sen har den fler syften OCKSÅ, men det är väl ingen hemlighet att en av nosgrimmans funktioner är att hindra hästen från att gapa väldigt stort. Korrekt spänd kan hästen gapa men inte hur mkt som helst.

Jag har dock aldrig påstått att det inte finns folk som har stora stöd för att "spjärna mot", det finns ju folk till allt så förmodligen även detta. Men det går ju inte att säga att det är någon allmän syn på saken, bara för att det finns folk som gör konstiga saker.
 
Förr skulle man ju ha knäslut så jag tänker att ryttare med den typen av sitsfel (vilket såklart är vanligt på alla nivåer, det är ju skitsvårt att rida) bara använda andra sätt att kompensera på.

Oavsett så vidhåller jag att det inte är någon allmän åsikt att man ska ha stora stöd för att orka spjärna emot och dra i tygeln.
Allmänna åsikten är kanske att stora stöd är för att hålla ryttaren mer på plats? Oavsett varför just den ryttaren har svårt att hålla sig på plats...

Nu är detta min personliga åsikt som kommer: Stora stöd gör det lättare att behålla positionen när man har satt det där trycket i gångarterna som man ser i dressyr på den nivån. Så jag tror sadlarna finns för att dressyren ser ut som den gör.
 
Jag tror faktiskt inte att PK har en sådan sadel för att han behöver "hållas på plats". Vad jag kan se på bilden så är nog det där snarare lårstöd dessutom vilket faktiskt ger större frihet och rörlighet i sadeln än vad knästöd ger.

Jag menar inte på något sätt att försvara PK nu, men att hugga en bild och göra en massa ogrundande antaganden om varför sadeln ser ut som den gör är ju bara trist och låg diskussionsnivå?
Man gillar olika sadlar helt enkelt. Det har ingenting att göra med att man inte skulle klara av att sitta i en sadel med annan utformning. Vissa gillar djup sits, andra föredrar flat sits. Vissa vill ha knästöd, andra lårstöd. Alla kroppar ser olika ut och idag finns det ju tack och lov så pass många olika sadelvarianter och anpassningsmöjligheter att de allra flesta faktiskt kan hitta en sadel som passar ens kropp och som hjälper snarare än stjälper när man rider.
Jag gillar sadlar med höga och relativt stora stöd men jag har aldrig någonsin upplevt att jag skulle vara fastlåst i en sådan sadel. Det går utmärkt att röra sig i sadeln ändå, sålänge sadeln faktiskt passar ens kropp.

Det du har läst i artiklarna verkar helt galet. Jag har aldrig någonsin hört varken tränare eller sadelförsäljare prata om att man skulle behöva ha stora stöd för att spjärna mot när man drar i tyglarna. Kan inte minnas att jag känner någon som uttryckt sådana åsikter heller. Det måste vara udda avarter som man nog inte ska tro representerar den allmänna synen.
Ok.

(Men självklart skulle väl ingen försäljare ha som försäljningsargument att om du har en viss sadel har du större moment för att dra i tyglarna, det är väl klart att det är en avart och inte den allmänna synen. Ingen tycker att man ska dra i tyglarna. Det är väl snarare så att PK har fått kritik för just tygeldrag tillsammans med några andra.)
 
Allmänna åsikten är kanske att stora stöd är för att hålla ryttaren mer på plats? Oavsett varför just den ryttaren har svårt att hålla sig på plats...

Nu är detta min personliga åsikt som kommer: Stora stöd gör det lättare att behålla positionen när man har satt det där trycket i gångarterna som man ser i dressyr på den nivån. Så jag tror sadlarna finns för att dressyren ser ut som den gör.
Fast M&N har alltid haft stora vulster och djupa säten. Förövrigt jättenice när man har en 5-åring som börjar köra bockserier på dressyrbanan.
 
Är inte de väldigt breda att sitta i också?
Inte funderat på det 🤷‍♀️ jag ”ärvde att rida i M&N” då min mamma älskade dem och har inte haft någon riktig anledning att byta favorit. De har generellt legat bra på de hästar jag haft de på också.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Knästöd för att hålla en Grand Prix ryttare på rätt plats låter ju också helt fel. Om jag skulle rida så mycket och så länge hade jag nog önskat att jag skulle klarat att rida i en platt sadel sedan.

(men så föredrar ju jag alltid platta sadlar där jag själv väljer var jag sitter när jag rider å andra sidan)

Men för att bygga vidare på just det jag skrev så är stöden självklart inte ditsatta för att ta spjärn mot så man kan dra i tyglarna men jag har absolut läst artiklar om att det kan vara svårt att få till riktigt stor kraft i tyglarna om man inte har knästöd att spjärna mot. Om de artiklarna hade rätt vet jag såklart inte.

Nu är jag själv förtjust i öppna sadlar, har tex själv en Amerigo Cc som har flatbackbom.
Men med det sagt så är det absolut vissa sadlar mer ”rätt” placerade stöd som absolut kan hjälpa folk på ett vettigt sätt.
Men då alltså för att sitta korrekt. Inte för att dra i hästar.
Och ärligt talat behöver man noll stöd av sadel till det om du bara antingen lutar sig bakåt eller trampar i stigbyglarna. Då kan du dra för kung och fosterland om du vill det.
Sen får man också tänka på hur oerhört mycket gång vissa hästar har.
Nu är jag inget PK-fan pga av många olika saker. Men att sitta på en sådan häst som Jovian tex är något som förmodligen ingen av oss skulle greja särskilt väl om man säger så. 😅 Och jag kan ändå mer förstå att man vill ha mkt mer stöd av sadeln på en sådan typ av häst. Lätt att hamna ”efter” eller ”ovanpå”.
 
Det var den men då åkte knäna upp mer också.
Jag tror att eftersom kritiken är att ryttarna håller för hårt i tyglarna så är det rimligt att anta att stora knästöd underlättar om man vill häva kroppen bakåt för att "orka sitta emot".
Om ridningen var annorlunda hade det liksom varit en icke diskussion.
Jag upplevde inte att knäna kom upp förr. Men jag kan minnas fel.

Däremot var många med mig skolade att luta oss bak i traven om vi hade för dålig sits för att komma ner i sadeln ”i rörelsens balans”. Man lutade sig bak för att inte skumpa ovanpå.
Det kunde vara några cm eller vissa som typ låg ner.

Ska man ”vattenskids-rida” med mkt i handen måste man vara oerhört stark i bålen för att sitta kvar i framåtrörelsen med det trycket i handen. Oerhört! De flesta kommer bak lite grann när de drar mkt, alt så kommer underskänkeln fram pga tramp i stigbygeln.
 
Nu är jag själv förtjust i öppna sadlar, har tex själv en Amerigo Cc som har flatbackbom.
Men med det sagt så är det absolut vissa sadlar mer ”rätt” placerade stöd som absolut kan hjälpa folk på ett vettigt sätt.
Men då alltså för att sitta korrekt. Inte för att dra i hästar.
Och ärligt talat behöver man noll stöd av sadel till det om du bara antingen lutar sig bakåt eller trampar i stigbyglarna. Då kan du dra för kung och fosterland om du vill det.
Sen får man också tänka på hur oerhört mycket gång vissa hästar har.
Nu är jag inget PK-fan pga av många olika saker. Men att sitta på en sådan häst som Jovian tex är något som förmodligen ingen av oss skulle greja särskilt väl om man säger så. 😅 Och jag kan ändå mer förstå att man vill ha mkt mer stöd av sadeln på en sådan typ av häst. Lätt att hamna ”efter” eller ”ovanpå”.

Sen är ju frågan om man (oavsett vem man är) borde tävla en häst på hög nivå innan man lärt sig att sitta på den? Hur mycket hjälpmedel är vettigt att använda för att kunna tävla på hög nivå? Är det vettigt att överhuvudtaget avla fram hästar med så mycket gång att t.o.m. dressyreliten behöver hjälpmedel för att kunna sitta på dem?
 
Sen är ju frågan om man (oavsett vem man är) borde tävla en häst på hög nivå innan man lärt sig att sitta på den? Hur mycket hjälpmedel är vettigt att använda för att kunna tävla på hög nivå? Är det vettigt att överhuvudtaget avla fram hästar med så mycket gång att t.o.m. dressyreliten behöver hjälpmedel för att kunna sitta på dem?
Det tycker jag är en viktig poäng. När jag köper häst så vill jag ha en häst som är bekväm att sitta på. En där jag inte blir svettig efter 10 meter. En som jag kan slappna av på och titta på naturen kring mig, eller kanske passa på att leta svamp när man ändå är i skogen.

Det tror jag inte fungerar så bra på många av dagens dressyrhästar.
 
Sen är ju frågan om man (oavsett vem man är) borde tävla en häst på hög nivå innan man lärt sig att sitta på den? Hur mycket hjälpmedel är vettigt att använda för att kunna tävla på hög nivå? Är det vettigt att överhuvudtaget avla fram hästar med så mycket gång att t.o.m. dressyreliten behöver hjälpmedel för att kunna sitta på dem?
Men, vadå ”hjälpmedel”? Man måste ha sadel när man tävlar och sadlar går att få i en himla massa varianter. Har svårt att se det problematiska i det.
 
Det tycker jag är en viktig poäng. När jag köper häst så vill jag ha en häst som är bekväm att sitta på. En där jag inte blir svettig efter 10 meter. En som jag kan slappna av på och titta på naturen kring mig, eller kanske passa på att leta svamp när man ändå är i skogen.

Det tror jag inte fungerar så bra på många av dagens dressyrhästar.
Vad man tycker är bekvämt är ju lite smaksak. Jag tycker tex halvblodstrav är mer bekvämt än kortare ”ponnytrav”. Men många andra tycker tvärt om.
 
Vad man tycker är bekvämt är ju lite smaksak. Jag tycker tex halvblodstrav är mer bekvämt än kortare ”ponnytrav”. Men många andra tycker tvärt om.
Jag tänker att det är lite mer komplicerat än så. Längden på steget tror jag spelar mindre roll. Jag har haft hästar med långt steg där man knappt känner att man travar, och långt steg där det tar många månader innan man lär sig sitta ordentligt på dem, och det krävs mycket muskler och koordination för att överhuvudtaget komma dit. Jag föredrar det första alla gånger i veckan.

Kanske att ordet bekvämt är felaktigt i sig. En del kanske gillar den där upp och ner rörelsen som vissa hästar har väldigt mycket av. Jag gillar det inte. Jag vill kunna sitta helt still utan att röra mig alls, och utan att behöva kämpa för det. Det är det optimala för min upplevelse. Och det ska inte vara så att det handlar om teknik, utan hästens rygg ska vara så stilla som det bara går. Jag menar alltså en häst där även en nybörjare kan sitta still eftersom hästen helt enkelt är stilla. Nu pratar jag om trav.

I galoppen vill jag känna av rörelserna lite mer. Men igen, att behöva kämpa vill jag inte.

Sen är jag fullt medveten om att det jag vill ha inte räknas som "bra rörelser" nödvändigtvis. Men jag har insett det är vad jag behöver för att trivas med min häst.
 
Jag tänker att det är lite mer komplicerat än så. Längden på steget tror jag spelar mindre roll. Jag har haft hästar med långt steg där man knappt känner att man travar, och långt steg där det tar många månader innan man lär sig sitta ordentligt på dem, och det krävs mycket muskler och koordination för att överhuvudtaget komma dit. Jag föredrar det första alla gånger i veckan.

Kanske att ordet bekvämt är felaktigt i sig. En del kanske gillar den där upp och ner rörelsen som vissa hästar har väldigt mycket av. Jag gillar det inte. Jag vill kunna sitta helt still utan att röra mig alls, och utan att behöva kämpa för det. Det är det optimala för min upplevelse. Och det ska inte vara så att det handlar om teknik, utan hästens rygg ska vara så stilla som det bara går. Jag menar alltså en häst där även en nybörjare kan sitta still eftersom hästen helt enkelt är stilla. Nu pratar jag om trav.

I galoppen vill jag känna av rörelserna lite mer. Men igen, att behöva kämpa vill jag inte.

Sen är jag fullt medveten om att det jag vill ha inte räknas som "bra rörelser" nödvändigtvis. Men jag har insett det är vad jag behöver för att trivas med min häst.
Återigen, smaksak. Jag uppskattar gunget i en bra och luftig trav👍

Folk gillar olika helt enkelt.
 
Nu är jag själv förtjust i öppna sadlar, har tex själv en Amerigo Cc som har flatbackbom.
Men med det sagt så är det absolut vissa sadlar mer ”rätt” placerade stöd som absolut kan hjälpa folk på ett vettigt sätt.
Men då alltså för att sitta korrekt. Inte för att dra i hästar.

Jag sitter för första gången i en dressyrsadel med någorlunda vettigt placerade lårstöd, och det första jag noterade var att det blev lättare för mig att sitta lodrätt i rörelsen :idea:. Det blev förvisso lättare att luta sig bakåt utan att hela kroppen drog iväg åt olika håll också, men just att få ett stöd som hjälper mig sitta med neutralt bäcken även när det rör sig mer var en hit!

(Jag har mest ridit med relativt platta "omoderna" sadlar tidigare, eller med knästöd som nästan alltid sitter på fel höjd för mina jättekorta överben :banghead: )
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter De kom, sågs och segrade. Missade du Patrik Kittels vinnarkür med Touchdown när världscupfinalen avgjordes på fredagskvällen kan du se...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och Touchdown övertygade direkt när dressyrens världscupfinal inleddes med Grand Prix. Ekipaget red hem andraplatsen, med...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Touchdown följde upp onsdagens andraplats med att vinna i världscupfinalen i dressyrens fria program. Den...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel på Touchdown är tvåa efter första dagen av dressyren i världscupfinalen i Riyadh, Saudiarabien. – Det var en superstart på...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp