Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
Jag har läst det. Jag är synisk, luttrad och har ingen högre tilltro till mänskligheten, läs framförallt ridpsortvärlden. Men det här inlägget och reaktionerna på det fick mig faktiskt att trilla baklänges.
Det är så jävla absurt att folk kan sitta och skämta om det. Tillika personer på uppsatta positioner. Helt absurt att de inte ser hur extremt olämpligt beteende det är. Är man så jävla korkad att man inte ens inser hur olämpligt beteendet är, då bör man verkligen inte inneha någonsomhelst position i samhället där man har någon makt eller inflytande.
De är inte bara onda - de är dumma också. Var tror de pengarna i sporten kommer ifrån? Hur länge tror de ens att sponsorer som Longiness och Dubai tar risken att fel människor tar anstöt? Vem tror de sponsrar om sportkanalerna t.ex. slutar sända?

Ridsportförbundets ledare borde ju verkligen ta sig en funderare. Vilken är handen som i slutändan föder dem? Är ridsport utan folkrörelsen möjlig i ett land som Sverige? Utan föreningar och de ideella krafterna - hur många tävlingar skulle anordnas i landet? hur stor skulle marknaden vara för hästar, träningar, utrustning etc.

Hästsporten står inför väldigt stora utmaningar även utan att man alienerar allmänheten och alla gräsrötter.
Jag hittade inlägget och funderar över om folk kanske är ironiska och skämtar för att det känns så hopplöst. Om man ska snälltolka kanske det är ett sätt att kommentera att det inte spelar någon roll hur blå en tunga är för det händer ändå ingenting.

Men sådant gör man inte offentligt på Facebook om man har en position i hästvärlden. I offentligheten fäktas man mot det som inte gagnar ens intressen. Galghumor kan man ha internt, men man skrockar inte öppet tillsammans med de som utpekas. Åtminstone inte OM man inte vill stödja dem.
 
På tal om allt detta, så har flera personer, där ibland en domare skrivit att Crispin är känd för att manipulera sina fotos. Jag bara- EXCUSE ME. Jag frågade om bevis, men fick inget svar. Jag anser sånt är förtal, att dom sprider sånt. Har man bevis, så fram med det. Men att sprida rykten för man vill hålla PK och andra ryttare om ryggen. FY.

Blev faktiskt riktigt jäkla arg.

Därutöver så är färgen på tungan typ det minst viktiga i detta sammanhang- kolla på hästen. Den ser plågat ut. Är det manipulerat med? För onekligen ser herr PK ut att sitta med väldigt skarpa tygeldrag ala AH för att uppnå denna sortens gapande mun och pain face. Hur skall dom förklara bort detta?
 
d807c61bf79a1dacb8553cf96ed0bef4.png


Personen som kallar Crispin för en lögnare, delar gärna inlägg från Helgstrand Dressage. Tells me everything I need to know about his morals and ethics. Att man kan stödja Helgstrand är bara.... 🤮
 
Hur skulle du säga att de av dagens hästar som är så mjuka skulle reagera på sådan ridning?
Har själv en häst som är modern och enormt mjuk. Hon är väldigt fin i munnen, men kan lägga sig på när hon blir rejält het. Är livrädd att ta för mycket i henne och i de lägena får man jobba väldigt mycket med övergångar o.dyl. för att bibehålla en lätt kontakt även när hon är superduperhet. Men det är ju på träning. Hade inte klarat det i ett GP program (och där är vi långt ifrån också förstås :))

Pratade med en gammal domare/tränare för ett tag sedan och h*n nämnde att dagens hästar är så mycket bättre än förr, men det är däremot inte ryttarna. Jag får också en känsla av att många har för bråttom och inte lägger tillräcklig vikt på grunderna.
Det är väl olika. Vissa kan stumna till något, vissa går i taket, vissa har gått i taket och brutalt lärts att de iaf inte får någon lättnad/inte kommer ur tryck eller form och ger upp.

Men gemensamt är ju att det inte är sunt för vare sig mun, käke/käkleder, nacke och resten av kroppen. Det kan ge skador på halskotpelare, rygg och olika andra smärttillstånd a la typ hältor.
 
Det är väl olika. Vissa kan stumna till något, vissa går i taket, vissa har gått i taket och brutalt lärts att de iaf inte får någon lättnad/inte kommer ur tryck eller form och ger upp.

Men gemensamt är ju att det inte är sunt för vare sig mun, käke/käkleder, nacke och resten av kroppen. Det kan ge skador på halskotpelare, rygg och olika andra smärttillstånd a la typ hältor.
är jute lite så att även när dom säger ifrån rejält så ignoreras det.
 
är jute lite så att även när dom säger ifrån rejält så ignoreras det.
På vilket sätt igoreras att hästen säger ifrån?

Jag tror snarare hästen får typ 0 poäng i det här momentet alterntivt blir utesluten. Om sen ryttaren försöker reda ut problemet hemma eller banka skiten ur hästen vet jag inte men igorera problemet är kontraproduktivt.

Sen framgår inte orsaken, hästen kanske blev skrämd eller kanske är det smärta eller något annat.
 
Hur skulle du säga att de av dagens hästar som är så mjuka skulle reagera på sådan ridning?
Har själv en häst som är modern och enormt mjuk. Hon är väldigt fin i munnen, men kan lägga sig på när hon blir rejält het. Är livrädd att ta för mycket i henne och i de lägena får man jobba väldigt mycket med övergångar o.dyl. för att bibehålla en lätt kontakt även när hon är superduperhet. Men det är ju på träning. Hade inte klarat det i ett GP program (och där är vi långt ifrån också förstås :))

Pratade med en gammal domare/tränare för ett tag sedan och h*n nämnde att dagens hästar är så mycket bättre än förr, men det är däremot inte ryttarna. Jag får också en känsla av att många har för bråttom och inte lägger tillräcklig vikt på grunderna.
Sen är det också så att eftersom tungan till så stor del består av muskler så kan den bli förstorad om hästen ständigt rids med så mycket i handen att det är mkt smärtsamt. Då måste hästen försöka spänna tungan allt de kan för att försöka undgå smärtan av bettet.
Rids de så kan det även bli vävnadsskador/vävnadsförändringar i de ytor som har bettkontakt; tunga, mungipor etc.

Och när man håller hästarna i en krampaktigt låst form som inte alltid är rätt form för jobbet/resten av kroppen kan det ibland bli lite liknande om vi skulle pressa oss igenom ngt rörligt danspass/yoga etc med nackspärr. Blir liksom inte så bra eller skönt.
 
Jag tittar gärna på dressyhub på YT och där hittade jag vad jag tycker dressyr borde handla om i det här klippet med Reiner Klimke. :heart



Tyvärr så långt borta från vad många av dagens dressyr verkar gå ut på. :(
Håller med dig.

Fick upp denna i mitt flöde, gillade ridningen mycket. Är i min värld så utbildningen skall se ut av en häst. Hästen ifråga har innan haft problem med att krypa bakom lod och handen. Jag blir glad av att se denna sortens ridning

 
På islandssidan hade vi för ett gäng år sedan (runt 10 kankse?) en rejäl uppdatering av domarhandledningen. Den blev mycket tydligare, tog mycket mer hänsyn till ridningen, kontakten och hästens form snarare än bara aktion och flashighet. Det infördes också "brandväggar" av typen "om det här felet förekommer så kan poängen inte bli högre än 6,0".
Vilka fel är det som innefattas i "brandväggarna"?
 
Nu har jag också läst och utan att bidra med namn så kan jag säga att mina fördomar förde mig lite snett, jag utgick från att den som är så hål i huvudet-dum så den alls lägger ut ett sånt inlägg måste vara en man av typen "hö hö hö"-flåsroligheter med grava analytiska + empatiska brister. Men inte ens den lilla tron på den kvinnliga delen av mänskligheten fick jag ha kvar.
Vart finns det här inlägget?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 062
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp