Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
Hästen bär sig i olika arbetsform för olika grenar. Du kan inte rida distanshästar i den samlade form som man ska rida i på högsta nivå i dressyr. Det blir för tungt så länge. På samma sätt som du inte kan rida i den formen om du tex är cowboy och ska jobba hela dagen med din häst.
Det blir också onödigt att rida in för luftiga gångarter i en hopphäst tex. Den skulle tappa för mkt tid.
det här tycker jag är så viktigt. Jag har ofta hört folk säga att "jag rider i form när jag rider ut" med betydelsen att jag inte gör det (ja det har varit uttalat). När man tittar på dem så ser man att de rider i en jättefin dressyrform. Visst den formen är perfekt på bana men kanske inte lika perfekt om man ska rida långa sträckor. För mig handlar form om vilket arbete man vill ha utfört just då och att en form som är ändamålsenlig i ett sammanhang kan vara direkt skadlig i ett annat.
 
Jag tror inte på det. Det finns ingen logisk grund att hästar som rids långt i stort sett alltid hittar balansen själv medans hästar som bara rids korta stunder i lugn takt inte klarar det eller att de måste hålla huvud och hals annorlunda för att inte skadas av det lätta arbete de utför.

Det jag ser på ridbanor är hästar som inte är lösgjorda (=avspända och i balans) utan det sätt som de rids på skapar istället spänningar i kroppen som kan leda till förslitningsskador trots det förhållandevis lilla hästarna rids.
Balans och balans.. Det kan se väldigt olika bra ut med det även på hästar i fri form ute. Rider man mkt i rejälare terräng hjälper den så klart hästen att balansera sig.
Är man intresserad av att verkligen få över vikt bakåt, tex piaff, måste hästen vara formad så att dels halsen kommer ur manken och lyfter halsbasen, nacken högst etc för att hästen ska kunna lägga bogbladen och få plats att samla sig.

Sen håller jag med dig om vad man ofta ser på ridbanor, både bland amatörer och i världscupen. Det är tyvärr ofta spänt, forcerat och man saknar både lösgjordhet och bärighet. Och särskilt i Sverige får folk inte lära sig påverka hästens balans.
 
det här tycker jag är så viktigt. Jag har ofta hört folk säga att "jag rider i form när jag rider ut" med betydelsen att jag inte gör det (ja det har varit uttalat). När man tittar på dem så ser man att de rider i en jättefin dressyrform. Visst den formen är perfekt på bana men kanske inte lika perfekt om man ska rida långa sträckor. För mig handlar form om vilket arbete man vill ha utfört just då och att en form som är ändamålsenlig i ett sammanhang kan vara direkt skadlig i ett annat.
Jag kan absolut rida max samling, typ piaff, även ute. Men man får ju lite tänka på hur terrängen ser ut när man väljer form. Hästen kan ha större behov av att få använda halsen för balansering om man rider i terräng. Så man får ju känna av, både individ och terräng.
 
Jag kan absolut rida max samling, typ piaff, även ute. Men man får ju lite tänka på hur terrängen ser ut när man väljer form. Hästen kan ha större behov av att få använda halsen för balansering om man rider i terräng. Så man får ju känna av, både individ och terräng.
Ja givetvis men det är ju inget självändamål att göra så. De här människorna tror att om man inte rider i en form för dressyrbanan så går inte hästen i form alls.
 
Balans och balans.. Det kan se väldigt olika bra ut med det även på hästar i fri form ute. Rider man mkt i rejälare terräng hjälper den så klart hästen att balansera sig.
Är man intresserad av att verkligen få över vikt bakåt, tex piaff, måste hästen vara formad så att dels halsen kommer ur manken och lyfter halsbasen, nacken högst etc för att hästen ska kunna lägga bogbladen och få plats att samla sig.

Sen håller jag med dig om vad man ofta ser på ridbanor, både bland amatörer och i världscupen. Det är tyvärr ofta spänt, forcerat och man saknar både lösgjordhet och bärighet. Och särskilt i Sverige får folk inte lära sig påverka hästens balans.
Men piaff och liknande med hög grad av samling är väl bara en mindre del av ett dressyrprogram och finns inte alls med på lägre nivå? Det ser man också i klippet jag länkade till att då ändrar hästen själv till en annan position med huvudet längre in för att få rätt balans, men det skall komma för att hästen gör det av sig självt när den är tränad nog för den typen av rörelser och inte för att ryttaren tvingar in huvudet genom att dra i tyglarna och nu rider man allmänt så oavsett grad av samling och det ser jag ingen logik i.
 
Jag menade hur hästen använder huvud och hals för att hitta en balans med en ryttare och jag har själv aldrig sett en häst naturligt dra in huvudet på det sätt som nu rids inom dressyr och det oavsett samling hos hästen. Och hästarna rids så hela tiden, inte bara under vissa moment ur den högre skolan, även när de står helt stilla skall huvudet dras in och det är inte biomekaniskt sunt. En normalt byggd och frisk häst behöver ingen hjälp med att hitta balansen, det klarar den bäst själv.

Håller helt med om att det är inte tränsningen som är problemet utan hur man rider och vad som blivit norm för hur hästen skall hålla huvudet.

Tänker inte lägga mig i diskussionen mer eftersom jag inte rider längre men nog drar vissa in nacken extremt mycket självmant. Han blev även extremt böjd i nacken under ridning utan inverkan från handen sas så man nästan bara så öronen från ryggen.
Vi brukade skämta om att han rollkürade sig själv...
 

Tänker inte lägga mig i diskussionen mer eftersom jag inte rider längre men nog drar vissa in nacken extremt mycket självmant. Han blev även extremt böjd i nacken under ridning utan inverkan från handen sas så man nästan bara så öronen från ryggen.
Vi brukade skämta om att han rollkürade sig själv...
Jag har en häst som drar in näsan allt han kan. Med en sådan häst får man jobba på att rida ut näsan. Det är inte okej att sitta och vara nöjd över situationen. De drar in näsan, tappar ryggen och låter bakbenen paddla i någon annan kommun än resten av kroppen är i.
 

Tänker inte lägga mig i diskussionen mer eftersom jag inte rider längre men nog drar vissa in nacken extremt mycket självmant. Han blev även extremt böjd i nacken under ridning utan inverkan från handen sas så man nästan bara så öronen från ryggen.
Vi brukade skämta om att han rollkürade sig själv...
Jag väntade och väntade på när hästarna skulle dyka upp. Tycker alla dobbisarna jobbade med rätt rak hals. ;)
 
Tänker inte lägga mig i diskussionen mer eftersom jag inte rider längre men nog drar vissa in nacken extremt mycket självmant. Han blev även extremt böjd i nacken under ridning utan inverkan från handen sas så man nästan bara så öronen från ryggen.
Vi brukade skämta om att han rollkürade sig själv...
Vet ni varför han gjorde så?
 
Hingstdans och kröka på nacken är en sak, men det där ser inte ut som det, ser inlärt ut av människa, och som att det kommer ut pga stress (verkar spana efter andra hästar).

Finns många fina filmer på mustanger som hingstdansar mot varandra, det är en annan position av nacken och en annan rytm i det.
 
Hingstdans och kröka på nacken är en sak, men det där ser inte ut som det, ser inlärt ut av människa, och som att det kommer ut pga stress (verkar spana efter andra hästar).

Finns många fina filmer på mustanger som hingstdansar mot varandra, det är en annan position av nacken och en annan rytm i det.
Det är klart att det är skillnad på hingstshow och stress, men jag har sett gott om unga hingstar och andra hästar trompa runt på liknande vis när de varit upphetsade på olika vis även innan de ridits in.
 
Hingstdans och kröka på nacken är en sak, men det där ser inte ut som det, ser inlärt ut av människa, och som att det kommer ut pga stress (verkar spana efter andra hästar).

Finns många fina filmer på mustanger som hingstdansar mot varandra, det är en annan position av nacken och en annan rytm i det.
Det är inte inlärt av människa. Han kollade absolut efter andra hästar (de gick i hagarna runt om) men han var inte stressad.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 101
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Omplacera problemhund?
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp