Bukefalos 28 år!

Peder tipsar i guide om gräsunderlag

- Jag tycker att alla hoppryttare borde försöka få tillgång till gräsmark att träna på. Det är bra för hästarna på så många sätt. Det säger Peder Fredricson som förvandlat en äppelodling till ett träningsfält. Läs mer i vår uppdaterade guide om gräs.
 
När jag växte upp hade vi ingen ridbana till att börja med utan red alltid på gräs till vardags. Kan inte minnas hopptävlingar gick på annat än just gräs även om vi hade någon form av sand som träningsbana på klubben. Iaf min hemmaklubb hade hopptävlingar enbart på gräs. Varför har det blivit så att man inte vill och kan hoppa på gräs längre?
 
Jag undrar mest varför gräsbanan måste vara perfekt som en "välskött villagräsmatta"? Tycker det låter väldigt märkligt och det är dessutom inte särskilt bra för miljön.
 
Jag undrar mest varför gräsbanan måste vara perfekt som en "välskött villagräsmatta"? Tycker det låter väldigt märkligt och det är dessutom inte särskilt bra för miljön.
Jag skulle tro att det är för att han vill träna på ett underlag som är likt tävling på gräs. Om man ska dra miljökortet är det inte miljövänligt att tävla ö.h.t, men tror inte att en gräsbana är mer påfrestande för miljön än en grusbana som också kräver mycket underhåll men inte binder något koldioxid alls.
 
Jag skulle tro att det är för att han vill träna på ett underlag som är likt tävling på gräs. Om man ska dra miljökortet är det inte miljövänligt att tävla ö.h.t, men tror inte att en gräsbana är mer påfrestande för miljön än en grusbana som också kräver mycket underhåll men inte binder något koldioxid alls.
Då tror du fel även om en grusad ridbana knappast är ett alternativ till en tre tunnland stor gräsmatta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Brösarpsprojektet utvärderas efter tre år visar det sig att unghästarna som varit på bete i backarna på Österlen springer mer, äter...
Svar
7
· Visningar
1 115
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Hästnyheter Läsarna utsåg honom till Årets skåning – och nu pryder Peder Fredricsons porträtt ankomsthallen på Malmö Airport. – Det känns extra kul...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Gunnar
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
16 199
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp