Häxan och Lejonet (Ulvlek)

Mirtai

Trådstartare
En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av kriget tvingades evakuera ut till landsbygden. De hamnade i ett stort hus ute på landet och ägnade all sin tid åt att utforska det märkliga huset. Så en dag råkade de alla på en magisk garderob och hamnade i det fantastiska magiska landet Narnia där djuren kan tala och där det finns väsen som dvärgar, fauner, jättar och kentaurer!

Men allt är inte frid och fröjd i Narnia utan landet har tagits över av en elak häxa som förtrollat så det alltid är vinter men aldrig blir jul. Tillsammans med sina vänner ger sig de 4 barnen ut på jakt efter den vita häxan och hennes följeslagare för att försöka stoppa häxans skräckvälde.

De båda sidorna övervakas och guidas av den allsmäktige Aslan (LL)

Regler och Information:
Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek!

Varje spelare ska varje dag avlägga en röst (med teorier) och skriva teorier om minst två olika spelare. Missar man att rösta ska man snarast möjligt lägga en efterhandsröst och förklara hur man skulle röstat om man inte missat och varför. Vid två uteblivna röstningar och/eller bristande aktivitet är det sannolikt att man blir kickad från leken. Om du av någon anledning känner att du inte kan eller vill fortsätta – säg till LL så försöker vi hitta en ersättare.

Det går bra att hänvisa till tidigare teoriinlägg. I röstinlägget ska dock teorin finnas med. Röst måste vara fetstilt för att gälla: Mirtai röstar på Fio för att… Det är inte tillåtet att rösta på sig själv.

Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", du måste skriva nåt om varför du tror det.

För att underlätta för LL ska röstlistan hållas uppdaterad.

Hintar – är förbjudna på så sätt att man inte får ond/godförklara andra spelare helt utan teorier eller bara hänvisa till att man ”vet” (för att man har information). Allt ska backas upp med teorier. Brott mot hintningsregeln kan medföra någon form av ”straff” för den aktuella spelaren (och därmed hens sida) eller kompensation för motståndarsidan. Det är däremot fullt tillåtet att genom språket försöka få fram dolda meddelanden.

Skriv OT-inlägg i avvikande färg, det är okej att spöka i tråden men inte på ett sådant sätt att det påverkar leken!

Vinstvillkor – Goda vinner när alla onda är döda. Onda vinner när de är fler än de goda. . Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare
.
nedladdning (1).jpg
 
Deltagarförteckning
1. Heffaklumpen
2. Habina
3 qitis
4. bollen__
5. cirkus
6. hemlig
7. Snurrfian
8. Blacksmithfarm
9 Lobelia
10 Lena!
11. Artline
12. Hedinn

Roller

Goda
Peter den store - siar själv natt 1 och kan därefter dela ut en sia varje dag.
Den givmilda siaren får inte ge en sia till samma person flera gånger!
(Givmild Siare)

Susan den godhjärtade – Kan varje natt skydda en deltagare från att ätas av ulvarna (Ängel)

Edmund den Rättrådige – Får varje natt se allas val, t.ex. vem som sias eller skyddas. (Spion)

Lucy den Modiga – Har tre gåvor att dela ut under lekens gång, dessa är 1 sia, 1 beskydd, 1 spioninfo. Dessa delas ut vid Natt-DL och de kan användas tidigast vid nästföljande natt-DL. Dock kan Lucy inte ge flera gåvor till samma spelare utan de måste ges till 3 olika deltagare. (Brevbärare)

Djur och väsen i Narnia – Dessa har inga speciella gåvor. (Bybor)

Onda
Vita Häxan
- Ulvarnas ledare känner till vilka ulvarna är, men ulvarna vet inte vem ledaren är. Ledarens uppgift är att hjälpa/skydda ulvarna utan att de vet om det. Men eftersom att ulvarna inte känner till vem deras ledare är så kan de riskera att ta personen en natt. Om ulvarna skulle en natt välja ledaren som mordoffer så blir det motsatt verkan. Ledaren överlever attacken, men får i sin tur välja en av ulvarna som dör i sin plats. Därefter vet ulvarna vem deras ledare är och ledaren ingår nu i pakten och är med och bestämmer vem som ska dö varje natt. Byborna får inte reda på vem ledaren är bara att ulvarna försökt ta sin ledare och vilken ulv som förlorar sitt liv. (Ledarvarg)

Vita häxans vargar – Sitter i lyan med varandra och får samtala där. Väljer varje natt ut någon som de vill döda. Känner inte till ledarvargen. (Ulvar)

Dag-DL 22.00
Natt-DL 9.00
 
Senast ändrad av en moderator:
FÖRSTA DL FREDAG kl. 22.00!

Obligatorisk fråga!

Vem är din favoritkaraktär i Narnia (kan vara hela serien, inte bara häxan och lejonet) och varför?
 
Obligatorisk fråga!

Vem är din favoritkaraktär i Narnia (kan vara hela serien, inte bara häxan och lejonet) och varför?
Bree (Bri) jag gillar hans utveckling från ganska fåfäng till något annat. Och vem har inte drömt om att ens häst ska kunna prata
 
FÖRSTA DL FREDAG kl. 22.00!

Obligatorisk fråga!

Vem är din favoritkaraktär i Narnia (kan vara hela serien, inte bara häxan och lejonet) och varför?
Oj, jag har nog inte sett tillräckligt mycket av Narnia för att minnas den...eller jag vet ju ATT jag sett den men minns inte direkt några karaktärer. Men har för mig att jag gillade lejonet, så det får bli mitt svar! :)
 
FÖRSTA DL FREDAG kl. 22.00!

Obligatorisk fråga!

Vem är din favoritkaraktär i Narnia (kan vara hela serien, inte bara häxan och lejonet) och varför?

Oj! Detta var en väldigt bra fråga. Det var en evighet sedan jag såg filmerna. Jag har ett svagt minne av att jag gillade den äldre systern men jag minns inte varför.
 
Ett förtydligande

Den givmilda siaren får inte ge en sia till samma person flera gånger!

Kanske @Hedinn eller @Snurrfian kan lägga in det i inlägget med rollbeskrivningarna?
 
Jag gillar Aslan, har aldrig läst böckerna (kanske Min morbror trollkarlen som liten men minns inte) men gillar hans mod och godhet.
 
Hittat hit men sitter på bussen, så jag återkommer med svar på frågan när jag är hemma och kommit ihåg vem som var bäst i Narnia. Det var många år sen jag läste böckerna.
 
FÖRSTA DL FREDAG kl. 22.00!

Obligatorisk fråga!

Vem är din favoritkaraktär i Narnia (kan vara hela serien, inte bara häxan och lejonet) och varför?
Susan är den jag identifiera mig mest med, och kan även känna hennes sorg när hon blir för gammal för att dras med i ett nytt äventyr även om Aslan alltid finns närvarande.
 
Evigheter sen jag såg filmerna och ännu längre sen jag läste böckerna, men jag vill minnas att jag gillade Susan.

Kikade lite på en karaktärslista och konstaterade att jag kan identifiera mig med fru Bäver; gör jäkligt gott te men inget vidare på att laga mat. :rofl:
 
FÖRSTA DL FREDAG kl. 22.00!

Obligatorisk fråga!

Vem är din favoritkaraktär i Narnia (kan vara hela serien, inte bara häxan och lejonet) och varför?

Jag har ett vagt minne av att jag gillade en karaktär väldigt mycket i nån av de senare böckerna, men jag hittar inget som hjälper mig när jag googlar. Så jag väljer herr Bäver så som jag minns honom i filmen från 1988, godhjärtad och sådär allmänt mysig på nåt vis.
 
Vi är tolv spelare, vilket gör matten lite enklare, 1/3 onda ger fyra ulvar. En utanför lyan som har hela facit (både vilka som är ulvar i lyan och vilka som är goda). Men i den här leken måste alla onda ut, dvs även den utanför lyan.

Enklast vore såklart att om ulvarna käkar ledarulven.

Ja, det är all tankeverksamhet jag får ur mig ikväll.
 
FÖRSTA DL FREDAG kl. 22.00!

Obligatorisk fråga!

Vem är din favoritkaraktär i Narnia (kan vara hela serien, inte bara häxan och lejonet) och varför?
Alltså, det är så oerhört många år sen jag läste böckerna att jag inte minns så mycket mer än att jag lyssnade på Barbra Streisands album Guilty när jag läste dem så mitt svar är Barbra eftersom hon är magnifik. :D

Och med det sagt har jag hittat leken. :)
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 438
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 213
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 578
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 869
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp