Bukefalos 28 år!

PeeWee bett!

Sv: PeeWee bett!

Vet någon om man får lov att tävla på detta bett i någon gren? Får man det på häst och inte ponny i sånna fall?
 
Sv: PeeWee bett!

Är det bara jag som tycker att remmen under hakan är urusel ?

Hålen är så stora att den gick upp av sej själv under ridningen ...

Ska se om jag kan hitta en vanlig snokrem eller en sporrem att ha i stället...
 
Sv: PeeWee bett!

ja jag tycker remmen e värdelös så jag ska nog köpa en annan.
 
Sv: PeeWee bett!

På originalbettet från Australien är remmen mkt kortare och bättre än på svenska kopian.
 
Sv: PeeWee bett!

En kompis i Australien har skickat mig ett PeeWee bett, enligt honom ska det vara toppen att rida med, men ser lite skumt ut! Är det någon som använt sånt bett och funkar det bra?

Du poloplayer kan du pm mig. Jag har en fråga.
 
Sv: PeeWee bett!

På originalbettet från Australien är remmen mkt kortare och bättre än på svenska kopian.

lite kl..

Det är ju inte den enda skillnaden mellan originalet och dessa kinesiska kopior. Enligt hemsidan finns bettet bara i två storlekar i Australien: en för allt upp till vad vi kallar full size, och ett för allt däröver. Det är alltså helt ok att bettet sticker ut på sidorna - det inverkar inte som ett vanligt tränsbett och behöver därför inte passa som ett sådant. Det syns också tydligt i instruktionsvideon.

Jag har själv en kopia till min valack, men när jag köpte var de dels dyrare :mad: och dels så var 11,5 största storlek. Det fungerar men känns inte optimalt, så jag måste byta upp mig.

Det jag dock betvivlar är att dessa kopior är licensierade av Pee Wee själv. Varför skulle de annars finnas i en mängd storlekar när han själv anser att en storlek passar 95 % av alla hästar? Och varför rostfritt när originalet är i sötmalm?

Nåja, ointressant för de flesta kanske, men betänk ändå att det inte är så viktigt med exakt passform.

Poloplayer, hur stort skulle du säga att ditt original är i centimeter?
 
Sv: PeeWee bett!

Men om bettes sticker ut på sidorna borde det röra sig en del fram och tillbaka vid ledande tygeltag tex? Hästarna kan ju inte ta tag i bettet på samma sätt och själva hålla det någorlunda stilla.
 
Sv: PeeWee bett!

Men om bettes sticker ut på sidorna borde det röra sig en del fram och tillbaka vid ledande tygeltag tex? Hästarna kan ju inte ta tag i bettet på samma sätt och själva hålla det någorlunda stilla.

Det är uppenbarligen hela idén med den annorlunda konstruktionen. Jag kan dock inte försvara bettets uppbyggnad, utan bara återge vad jag själv sett på hemsidan. Det syns - som sagt - ganska tydligt i instruktionsvideon för "All purpose position".

Därmed inte sagt att det är ett egentligt problem om bettet inte sticker ut, eftersom det finns större och mindre hästar.

Min häst går bra på bettet, men kanske inte egentligen bättre än på det tredelade eggbett han hade innan. Vissa hästar accepterar det förmodligen bättre än andra, delvis också beroende på vad man bytte från.

Så länge man inte väntar sig en revolution är det värt att testa.
 
Sv: PeeWee bett!

För mej var tanken med att testa en kopia att se om det överhuvudtaget var något att fundera på.

Har visserligen inte hunnit testa det så mycket som jag velat då vi har enbart isgator som ridvägar just nu, men tillräckligt för att kunna tänka mej skaffa ett sötmalmsorginal framöver.
 
Sv: PeeWee bett!

Precis min tanke, och hittills har varken jag eller Lorden några invändningar mot bettet som sådant.
Frågan är ju om jag nu ska köpa en kopia i större storlek, eller försöka få tag på ett original från Down Under.

Jag gillar tanken på att ha så lite inverkan som möjligt när jag inte behöver det, och nästa steg efter Pee Wee torde då bli bettlöst. Men jag känner inte min häst tillräckligt väl ännu, och är dessutom inte så erfaren som ryttare, så det här bettet känns som en bra kompromiss.

//Chris
 
Senast ändrad:
Sv: PeeWee bett!

har även hittat "orginalet" liiite billigare dessutom med sötmalm på en hemsida, vet inte om jag får nämna det här...men tänkte att då kan man ju beställa det där...Skulle gärna vilja höra fler funderingar från er som testat det, så gärna lite mera utvärdering tack :bow:
 
Sv: PeeWee bett!

Kan du pm om stället, jag vill ha "orginalet" till min häst.

Men vilken storlek ska man ha typ.. stadard lr large hon har 13.5 i vanligt rakt.
 
Sv: PeeWee bett!

Kan du pm om stället, jag vill ha "orginalet" till min häst.

Men vilken storlek ska man ha typ.. stadard lr large hon har 13.5 i vanligt rakt.

The Saddlery Shop i England importerar originalet och säljer vidare för £45, dvs ca 530 kr med dagens kurs. Det är dock bara att glömma, eftersom frakten till Sverige ligger på £42.50! Lika mycket som bettet kostar alltså...
Motsvarande pris direkt från Australien blir ca 630 kr (€59), men då ingår tydligen frakten?

Enligt den engelska sidan ska standard motsvara ungefär 11.5 - 14 cm i ett vanligt bett med lite spelrum, och large ca 15 - 18 cm. Men det är omräknat från tum, så det är inte exakta siffror. Som jag skrivit tidigare verkar det inte spela någon roll att bettet sticker ut på sidorna, men large verkar lite överdrivet på din häst.
 
Senast ändrad:
Sv: PeeWee bett!

Ursäkta min impulsivitet, jag har tråkigt på jobbet idag ;) Har nu lärt mig att först kolla fraktpriserna, och sedan tipsa :o

Tror inte det är emot forumreglerna att skriva ut butiksnamn, däremot får vi inte länka direkt.
 
Sv: PeeWee bett!

ok, men som sagt PM och klart ;) klart man alltid ska jämföra priser därför jag också letade och ska jag ha bettet sj så vill jag ha med sötmalmen (orginalet) så därför jag själv letat som en idiot...
 
Sv: PeeWee bett!

Japp, men inte till mig :)
Tänkte det kunde vara intressant för andra att veta var originalet går att köpa, men det finns ju alltid Google.

Vore trevligt om en svensk butik tog in originalet, men förmodligen skulle det inte bli speciellt mycket billigare. Dyker säkert upp så småningom.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 096
Senast: tuaphua
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 033
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 945
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 311
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp