Bukefalos 28 år!

PeeWee bett!

Sv: PeeWee bett!

KL

Min häst har på senare tid börjat tugga på bettet och även lägga tungan över det. Jag har inte blivit hårdare i handen eller något sådant så jag undrar ju lite vad som kan vara fel. Hon ska självklart kollas av en tandläkare, men jag har funderat lite på PeeWee. Hon är väldigt känslig i munnen och förra ägaren sa att hon var "liten" i munnen. Nu arbetas hon på ett vanligt tvådelat bett med fasta ringar. Inte jättesmalt, men inte heller tjockt.
Så, vad tror ni? Skulle man prova PeeWee?
 
Sv: PeeWee bett!

Jag har ett fullblod som kom från banan 2 månader sen och hon uppför sig precis som din häst, jag rider på ett original Peewee men mitt är köpt i USA i höstas, och min häst går mkt bättre på Peewee än på vanligt tränsbett, så jag kommer att använda det som *omskolningsbett* för att kunna till slut rida på vanligt tränsbett (vill tävla lätta dressyrklasser nån gång i framtiden).
 
Sv: PeeWee bett!

När jag kikat på betten så kan jag inte se hur man skulle kunna sätta tygeln på mer än ett sätt?

Eller finns det olika varianter av PeeWee betten?
 
Sv: PeeWee bett!

Tänkte väcka denna tråden lite. Nu när h**ks säljer bettet så kanske det är fler som har prövat det?

Jag är sugen på att prova det men tycker det är aningens dyrt för att bara testa om hästarna inte gillar det.
 
Sv: PeeWee bett!

Jag rider min unghäst på det då och då, det funkar alldeles utmärkt. Han gillar det!
 
Sv: PeeWee bett!

Väcker tråden till liv igen...

Är det någon/några som nu använt pee wee någon längre tid och vill dela med sig av erfarenther, åsikter, tankar?
 
Sv: PeeWee bett!

funderar på att prova det till min häst som lägger tungan över bettet, kan lägga sig i handen och kan slänga upp huvudet i protest vid delade bett..

Vill gärna höra lite mer om det jag med
 
Sv: PeeWee bett!

Är också väldigt intreserad av pee wee bettet.. det ser ju väldigt skumt ut, men jag har läst mycket gott om de, känner dock ingen som använder det. Kanske någon av er som har det kan dela med sig av vad ni upplev för skillnad
 
Sv: PeeWee bett!

Jag har det till båda min hästar som rids. Rider ut på bettet, men det skulle säkert funka att rida dressyr på också. Det tar väldigt liten plats i munnen. Den ena hästen avskyr delade bett och knaprar på dem. Detta låter hon vara. Den andra hästen går bra på vanliga tredelade bett men kan bli lite stark på dem. Detta bett blir han lättare att kontrollera på uteritter med.

Tycker det är ett helt ok bett. :)
 
Sv: PeeWee bett!

*Knapplån*

Ni som provat pee wee-bettet, har ni märkt någon skillnad mellan det och vanliga raka bett?
 
Sv: PeeWee bett!

:) Okej, dumt formulerad fråga av mig - jag är självklart nyfiken på vad skillnaden var också och om hästen reagerade annorlunda på något sätt.

men det var intressant att höra, tack för svar;)
 
Sv: PeeWee bett!

jag provade det och min häst la tungan över (brukar hon göra med det flesta bett men nästan mer på detta) Samt slängde med huvudet och var irriterad. Försökte rida med jättemjuka händer men hon slängde med huvudet och var missnöjd. Blev nästan bättre när jag höll hårdare stöd.
 
Sv: PeeWee bett!

Dom säljer ju Pee Wee bett på Hööks? Antar att de borde vara samma bett? Info finns isf på Hööks hemsida,
 
Sv: PeeWee bett!

Det är lite skillnad mellan dom olika ställena som säljer PeeWeebett....

Vissa har sötmalm/svartmalm som mundel, andra har rostfritt.

Så kolla upp först om det spelar någon roll vilken variant du behöver innan du köper.
 
Sv: PeeWee bett!

Dom finns på olika amerikanska, engelska och australiensiska nätaffärer, vissa billigare men då finns alltid risken att man måste betala tull.

Olika auktionssajter har dom också av och till.....
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 104
Senast: tuaphua
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 098
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 963
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 340
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp