Bukefalos 28 år!

PeeWee bett!

Sv: PeeWee bett!

*kl*

Någon som vet hur de e i storleken?
Min tant har 11,5 i vanliga raka bett... ska jag ta ett i den storleken eller mindre?
 
Sv: PeeWee bett!

Nu har jag testat det med All Purpose Position.

Fungerade inte så bra.... ponnyn blev hängande i munnen och hamnade tyvärr på bogarna i galoppen utan att jag lyckades få tillbaka honom igen... Ingen bra ridtur i dag alltså...

Det blir till att pröva den andra varianten nästa gång...

Ponnyn har 10.5 cm, egentligen är han 10.7 cm, i vanliga bett och Lippan 11.5 cm, egentligen är hon 10.9 cm, så jag tog bettet i 11 cm + bettskivor nu till ponnyn...
 
Sv: PeeWee bett!

Men på tredje sättet där man sätter tyglarna i lilla ringen, sätter man curben i stora eller lilla då? Måste ju bli häv om man sätter curben i stora ringen, men det kanske är meningen..? I andra varianten blir det kanske lite häveffekt oxå fast typ bakvänt eller uppochner.. eller vad man ska kalla det eftersom curben hamnar nedanför tygeln istället för över som med ett vanligt stångbett
Jag har bara testat första varianten och det fungerade bra, lite vingligt i början men han hängde sig inte alls i tyglarna som han ibland gör på vanligt tredelat. Rider akademiskt så jag strävar ju efter ett väldigt lätt stöd i handen, ska kanske testa tredje varianten så småningom när han vant sig lite vid bettet och är mer klar för stång.
 
Sv: PeeWee bett!

Men på tredje sättet där man sätter tyglarna i lilla ringen, sätter man curben i stora eller lilla då? Måste ju bli häv om man sätter curben i stora ringen, men det kanske är meningen..? I andra varianten blir det kanske lite häveffekt oxå fast typ bakvänt eller uppochner.. eller vad man ska kalla det eftersom curben hamnar nedanför tygeln istället för över som med ett vanligt stångbett
Jag har bara testat första varianten och det fungerade bra, lite vingligt i början men han hängde sig inte alls i tyglarna som han ibland gör på vanligt tredelat. Rider akademiskt så jag strävar ju efter ett väldigt lätt stöd i handen, ska kanske testa tredje varianten så småningom när han vant sig lite vid bettet och är mer klar för stång.

Svarar mig själv, såg inte instruktionsfilmerna innan så nu vet jag hur det ska sitta och hur det funkar :p
 
Sv: PeeWee bett!

Jag rider också med ett superlätt stöd i munnen, har ju numera bara knappt 15 % av normal armstyrka i vänster arm och knappt 20 % i höger, så jag kan inte hur gärna jag än skulle vilja ge mina hästar annat än ett superlätt stöd i munnen.

Men tyvärr så störtdök ponnyn på bogarna och hände i bettet att jag inte orkade hålla i tyglarna...

Rider också mer åt det akademiska hållet, eller rättare sagt jag rider som dom gamla militärerna en gång lärde mej... Att hästen ska ha rumpan väl udersatt med lagom böjda bakben för att enkelt bära upp både sej själv och mej som sitter på och på inga vilkors vis hänga i handen.
Dessutom är han van vid stångbett, tack och lov...

Igår använde jag ett halvmjukt syntet pelham från Nate som han gick superbra på, använde inte det redan fastsatt deltana utan hade som vanligt dubbla tyglar.

Men däremot ska jag ta och pröva med att ha curben både i den lilla ringen och den stora för att testa om det är någon skillnad när jag har tyglarna i den lilla ringen, det tredja alternativet alltså.
 
Sv: PeeWee bett!

Går det att få tag på i sverige eller måste man beställa ifrån hemsidan?
 
Sv: PeeWee bett!

Är det Ingen av er som har peewee bett som har lust att sätta ut bild på era pållar med bettet i munnen??? Tack:laugh:
 
Sv: PeeWee bett!

Jag har det i All Purpose position, jag kan ta en bild imorron.
 
Sv: PeeWee bett!

Så här sitter bettet på min häst i all purpose läge :)

DSC00098.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: PeeWee bett!

Tycker du borde prova lite lungt... Det kanske är jätte bra, vem vet :)
 
Sv: PeeWee bett!

Bara jag som inte fattar varför det går en såndär grej under hakan och vad den gör för nytta? :O Tkr det ser ut som ett vanligt bett med en kindkedja ;o
 
Sv: PeeWee bett!

Antar att det är för att bettet ska ligga mer still och inte riskera att åka in i munnen om hästen gapar, "pinnarna " som går ner på sidorna är inte så långa och är nog inte så sköna att ha i munnen. Men den inverkar den ju inte på bettet i sig den sitter så löst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 096
Senast: tuaphua
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 033
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 945
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 310
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp